Finanțe Stiri

Independenţa financiară se învaţă

26 nov. 2018 5 min

Independenţa financiară se învaţă

Reading Time: 5 minute

Toate studiile desfășurate în ultimii doi ani arată că românii se află pe ultimul loc la educație financiară în Europa. Există mai multe inițiative în acest moment prin care oamenii pot învăța cum să își gestioneze finanțele personale. Cea mai recentă și cea mai mare este Școala de bani, în care angajații BCR au vorbit cu 100.000 de români.

Nicoleta Deliu SDB 1 e1543235630218
Nicoleta Deliu, coordonatoarea programului Școala de bani

Un studiu realizat de Banca Mondială la nivelul Uniunii Europene şi prezentat în cadrul celei de a doua ediţii a European Money Week din acest an a plasat România pe ultimul loc din 127 de țări cali­ficate. Procentajul nostru este de 22%, în condițiile unei medii europene de 55% privind educația financiară a oamenilor. Acesta este motivul pentru care BCR a lansat cea mai mare campanie de educație financiară din România: timp de 10 săptămâni, 1.000 de angajați oferă, în 100 de sucursale bancare din întreaga țară, cursuri gratuite la Școala de bani, fiind pregătiți să acționeze ca adevărați profesori de educație financiară. Conținutul educațional a fost creat de un partener extern al BCR, Silvia Bogdan de la Disruptive Thinking. Cursurile sunt gratuite și au loc în afara orelor de lucru cu publicul din unitățile BCR, care sunt marcate vizual și a căror disponibi­litate poate fi verificată pe site-ul dedicat creat de instituția financiară.

Prin acest program, volun­tarii de la BCR, care au trecut printr‑un training de pregătire riguros, îi învață pe români cum să își gestioneze viața financiară, să înțeleagă toate aspectele și să gândească pe termen lung. “Începem cu o discuție despre factorii care influențează viața financiară, unde punem accent atât pe momentele pozitive, cât și pe cele negative, pentru că noi am văzut că oamenii încep să aibă probleme financiare exact în momentul în care se întâmplă ceva neprevăzut”, spune Nicoleta Deliu, cea care conduce Departamentul de Comunicare Corporativă și Afa­ceri Comunitare, Direcția Marketing și Comunicare din Banca Comercială Română. Discuția se duce apoi în zona averii perso­nale, pentru ca toată lumea să fie conștientă de ceea ce deține. Evident, se face și analiza bugetului lunar, astfel încât să se înțeleagă care este fluxul veniturilor și cel al cheltuielilor. Lecțiile continuă cu obiectivele de viață ale fiecăruia și cum pot fi ele îndepli­nite din punct de vedere financiar.

Nu este deloc nefiresc faptul că o bancă se ocupă de educație financiară, având în vedere că este în misiunea lor să își educe clienții, care pot în acest mod să adopte decizii fundamentate. “Facem pro­iecte de educație financiară de mai mulți ani, dar cred că momentul de referință pentru noi a fost când am lansat «Ghidul creditării res­ponsabile». A fost pentru prima dată când am schimbat modul de adresare: nu am mai încercat să explicăm diferiți termeni bancari, ci ne-am uitat dintr-o perspectivă mult mai amplă, la ceea ce înseamnă viața financiară și un comportament financiar responsabil, mai presus de interacțiunea cu banca. Școala de bani a urmat natural – aici am scos cu totul interacțiunea cu banca din discuție și ne-am axat doar pe o perspectivă foarte personală a ceea ce înseamnă managementul banilor în diferite etape ale vieții”, a mai spus Nicoleta Deliu.

În cei doi ani de la lansarea primei ediții a Școlii de bani, angajații băncii au reușit să vorbească cu aproape 100.000 de români. Feedbackul pri­mi­t de la cursanți a fost că și-au îmbunătățit relațiile cu banii și au înțeles cum trebuie să își planifice cheltuielile și veniturile și ce obiective să urmărească. Un alt efect important al programului este modul în care angajații băncii au început să se raporteze la program. “Timp de trei luni, august, septembrie și octombrie, am avut 120 de sucursale deschise în fiecare joi după program pentru cursuri la Școala de bani, ceea ce înseamnă că cel puțin 250 de colegi sunt disponibili săptămână de săptămână, după ce termină programul obișnuit, să îi învețe pe români cum să-și gestioneze banii. Este un efort consi­derabil”, a continuat Nicoleta Deliu.

Efectele școlii de baniscoala de bani cifre

Ca orice program, la început a fost contestat sau ignorat. Aceasta a fost și cea mai mare provocare a băncii – cum să convingă oamenii că Școala de bani este un proiect onest și util. Suntem obișnuiți ca în interacțiunea cu o instituție financiară să ni se vândă niște produse sau servicii bancare, nici­decum să fim educați în sensul financiar. Nicoleta Deliu își aduce aminte și de un episod interesant legat de program. “La una dintre primele prezentări ale Școlii de bani, am mers într-o companie de IT unde departamentul lor de HR invitase mai mulți colegi să parti­cipe. Cred că erau 15 persoane confirmate și au venit trei. Am ținut totuși cursul de educație financiară cu cei prezenți, care la început se scuzau că nu pot să stea mai mult de 20 de minute, iar după două ore încă nu ne lăsau să plecăm. Ba mai mult, ne‑au chemat a doua oară și atunci a fost sala plină.” Un alt moment de care reprezentantul băncii își aduce aminte este o întâlnire cu doamnă de 40 de ani, care, la finalul primei lecții, le-a spus celor din bancă că dacă cineva îi po­vestea lucrurile acestea acum 10-15 ani, viața ei ar fi arătat altfel.

Pe parcursul cursurilor însă, oamenii au înțeles că scopul programului este că învață să se uite la viața lor financiară pe termen lung și înțeleag factorii care o influențează. Astfel, odată ce înțeleg toate aspectele, ei pot lua cele mai bune decizii.

Programul a mai arătat că există diferențe între regiunile țării, în funcție de expunerea la diferite idei sau media de unde oamenii pot învăța. În orașele mari, București, Cluj, Timișoara, au fost mai mulți oameni care au înțeles mai bine ce înseamnă o viață financiară sănătoasă, iar întrebările lor au fost un pic mai sofisticate. De fapt, interesul a fost la fel de mare peste tot, chiar și în orașele mici, chiar dacă în unele dintre orașele mari a fost la început mai complicat pentru angajații băncii să convingă oamenii să participe, pentru că există mai multe oportunități.

În perioada următoare, Școala de bani va deveni parte din oferta curentă a BCR. “Vom avea sucursale deschise în fiecare joi, în care oamenii pot participa la cursuri, vom continua să mergem la angajatori și să ținem cursuri în cadrul companiilor. Am lansat de curând și platforma online scoaladebani.ro, unde oamenii pot accesa același conținut educațional și, în plus, au și instrumentele necesare, în format digital, să-și poată planifica și urmări mai bine bugetul”, a detaliat Nicoleta Deliu pașii următori pentru proiect. Se lucrează și la alte mo­dule, unele dedicate persoanelor fizice, iar altele pentru companii – Școala de bani, Clasa Business.

Scopul programului este să arate românilor că și viața financiară are reguli după care funcționează, reguli care, dacă le înțelegem și le aplicăm, ne vor ajuta să ne fie mai puțin frică de banii noștri și să îi folosim ca pe un instrument util în construcția unei vieți mai bune. 

Articol publicat în revista Biz nr. 325

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: