Sondajul AmCham România privind calitatea climatului investițional, ediția 2021, relevă un nivel record al încrederii companiilor în mediul investițional oferit de România: 49% dintre companiile participante acordând calificativul bun și foarte bun.
De asemenea, perspectivele privind evoluția veniturilor, numărului de angajați și investițiilor înregistrează un puternic trend ascendent, companiile estimând creșteri apropiate de performanțele anului 2018 pentru aceiași indicatori.
“Semnalele dinspre sectorul privat sunt pozitive, însă acestea vin cu responsabilitatea autoritatilor pentru asigurarea stabilității și a predictibilității legislative, a implementării de refome și de proiecte cheie, precum digitalizarea administrației și investiții în infrastructura de transport și din alte sectoare critice pentru economie. Concomitent, se impun măsuri ferme și coerente pentru a menține avantajul competitiv asigurat de capitalul uman, dat fiind că multe sectoare au indicat că se confruntă, din nou, cu lipsa acută de forță de muncă calificată. Suntem într-un punct de inflexiune, avem multe resurse financiare disponibile în perspectivă, dar și multe nevoi stringente care trenează de prea mulți ani. Ne trebuie voință politică și competență să accesăm resursele, să implementăm reformele, să recuperăm decalajele, dar și să construim viziunea de dezvoltare pe termen mediu și lung a României.”
Ionuț Simion, Președintele AmCham Romania
Aproximativ 75% dintre companiile participante la sondaj se așteaptă să încheie anul financiar 2021 cu un nivel crescut al veniturilor, 47% cu mai mulți angajați decât în prezent, iar 59% cu un volum mai mare al investițiilor, spre deosebire de anul trecut când majoritatea a estimat scăderi majore pentru fiecare din acești trei indicatori.
În ciuda provocărilor economice și incertitudinii cu care ne-am confruntat în 2020, majoritatea companiilor a reușit să-și mențină sau să-și crească operațiunile în România, iar 41% au înregistrat chiar creșteri ale veniturilor.
În ceea ce privește evoluția cifrei de afaceri, 85% dintre companii anticipează o creștere acestui indicator comparativ cu 2020, dintre acestea 44% lucrând într-un scenariu de creștere mai mare de 10%.
Dincolo de reziliența dovedită în timpul crizei, când aproape 40% dintre companii nu au accesat niciun fel de măsură de sprijin, mai mult de jumătate dintre companiile participante la sondaj au reușit chiar să valorifice oportunitățile generate de criză, 64% dintre acestea indicând că adaptarea la contextul pandemic a dus la creșterea ofertei de servicii și produse și a bazei de clienți.
În ceea ce privește finanțarea afacerilor, cele mai multe companii, 82%, se bazează în continuare în principal pe fonduri proprii, completate pentru aproximativ o treime dintre respondenți de împrumuturile bancare sau împrumuturi de la acționari.
O evoluție pozitivă a înregistrat în acest interval ponderea pieței de capital ca sursă de finanțare, de la 3% anul trecut, la 8% anul acesta. Acest trend pozitiv poate fi justificat pe de-o parte prin performanța foarte bună a bursei în 2020, dar și prin eforturile intensificate de promovare a bursei ca sursă de finanțare printre antreprenori.
Potențialul de creștere este însă foarte mare și AmCham consideră că este necesară continuarea dezvoltării pieței de capital, pentru ca aceasta să devină o sursă de finanțare accesibilă și accesată și de companiile românești.
Pentru al treilea an consecutiv, calitatea infrastructurii digitale conduce detașat topul celor mai apreciate condiții de piață oferite de România, fiind calificată bună și foarte bună de 53% dintre companii, urmată de calitatea capitalului uman, considerată bună & foarte bună de 48% dintre respondenți și de nivelul de impozitare a companiilor care se situează pe aproximativ același nivel de apreciere ca în ediția de anul trecut.
În topul avantajelor competitive care rămân relevante pentru Romania în contextul economic actual, a rămas pe primul loc, cu 82%, importanța apartenenței la Uniunea Europeană, strâns corelată cu oportunitățile de finanțare, cu suita de reforme care condiționează acesul la noile generații de fonduri europene, cu răspunsul coordonat la nivel UE în fața crizei sanitare, dar și cu apărarea statului de drept.
Cu privire la capitalul uman, un element central al mixului de avantaje competitive oferite de România, sondajul indică o intensificare a tensiunii cu care se confruntă cele mai multe companii, în condițiile în care anul acesta 82%, în creștere de la 60% în 2020, reclamă lipsa forței de muncă calificată în industriile în care activează.
Faptul că schimbările demografice se detașează în topul factorilor macroeconomici care pot prezenta un risc pentru economia românească impune adoptarea unor măsuri ferme care să evite erodarea acestui avantaj competitiv, și implicit a capacității României de a susține proiectele de investiții care necesită forță de muncă suplimentară.
În ceea ce privește redresarea economică post pandemie, membrii AmCham consideră că principalele componente ale acestui proces, în ordinea răspunsurilor cumulate de fiecare, trebuie să fie: investițiile în infrastructură (82%), accelerarea digitalizării administrației publice (71%), reforma sistemului sanitar (53%), menținerea sistemului de cotă unică (44%) și reducerea poverii fiscale pe muncă (37%).
Referitor la regimul de muncă anticipat pentru contextul post pandemic, 62% dintre companii așteaptă ca cei mai mulți dintre angajați să revină la birou, iar pentru 29% dintre respondenți, cea mai mare parte a activității se va derula de la distanță. Per ansamblu, rezultatele sondajului privind calitatea climatului investițional confirmă prioritățile și recomandările pe care AmCham Romania le susține în dialogul cu autoritățile centrale cu privire la redresarea economică și creșterea competitivității României și evidențiază importanța stabilității și predictibilității și a parteneriatului public privat constructiv.
La sondajul realizat în perioada 25 mai – 18 iunie 2021 au participat, la nivel de CEO sau CFO, 180 de companii, adică 40% din totalul de celor 462 de membri AmCham Romania. Dintre acestea 38% au fost companii mari, 36% – companii medii, iar 26% – companii mici.
Lockheed Martin și compania românească Sinteza S.A. au semnat astăzi o scrisoare de intenție pentru licențierea producției de electrolit negativ…
Grupul DIGI a demarat campania „Fiecare copac, o schimbare”, primul proiect de împădurire al companiei, derulat în colaborare cu Asociația…
Jason Silva este speaker, futurist, storyteller și realizator de film, dar cel mai cunoscut este pentru rolul de prezentator al…
Mai mult de un sfert (27,51%) dintre respondenții unui sondaj realizat la solicitarea Ariston România plănuiesc să achiziționeze o pompă…
Rompetrol Rafinare, companie membră a Grupului KMG International (Rompetrol), a înregistrat, în primele 9 luni din 2024, o cifră de…
Banca Europeană de Investiții (BEI) acordă un împrumut de 200 de milioane de euro distribuitorului român de energie Delgaz Grid…