În prima linie a schimbării
Reading Time: 4 minutePentru retail, actuala perioadă a adus schimbări radicale ale businessului, care a trebuit să fie aplicate din mers. Adrian Nicolaescu, VP marketing, comunicare și sustenabilitate la Mega Image, ne spune cum a reușit compania să se adapteze rapid la noul context și ce înseamnă acesta pentru viitorul domeniului.
Cum vedeți schimbarea de paradigmă pe care o traversăm?
Suntem într-un context pentru care nu a existat niciun plan predefinit, nici de business, nici de criză. Prin urmare, strategia trebuie să fie flexibilă, să te adaptezi în timp real și să pregătești un plan pe mai multe scenarii. Suntem în continuare în necunoscut și trebuie să urmărim îndeaproape evoluția evenimentelor, să reacționăm agil și responsabil. Acum, mai mult decât oricând, responsabilitatea capătă o valoare și mai mare, devine sau ar trebui să devină un mindset al nostru al tuturor, oameni și companii deopotrivă. Este important acum să continuăm să avem o dezvoltare plină de sens, să fim aproape de comunități, să rămânem împreună, să înțelegem ce putem face pentru ceea ce au nevoie clienții noștri, care ne sunt și vecini și prieteni. Aș așeza în cercul responsabilității mult mai mulți oameni, ONG-uri, decidenți. Responsabilitatea socială este de impact atunci când reunește mai multe părți. Și aș propune să îi ascultăm mai bine pe oameni, comunitățile și să acționăm conform nevoilor reale. Responsabilitatea socială este și despre un dialog continuu, constructiv cu toți cei care au cu adevărat putere să facă schimbări în bine.
„În online, comenzile au fost mai mari și mai diversificate, ceea ce a dus la un timp mai mare și pentru pregătirea sau programarea livrărilor. Lucrăm cu o capacitate dublă de procesare a comenzilor.” – Adrian Nicolaescu, VP marketing, comunicare și sustenabilitate la Mega Image
Ce măsuri veți lua în continuare legat de pandemie și de continuitatea businessului?
În această perioadă dificilă prin care trecem, noi, ca retailer, avem un rol crucial și o mare responsabilitate. Prin urmare, ne-am mobilizat și depunem toate eforturile pentru a rămâne în continuare un loc sigur pentru cumpărături, atât în magazine, cât și în mediul online. Siguranța e cea mai importantă și acționăm conform unui plan de măsuri pe care le-am pus deja în aplicare. E nevoie ca împreună cu clienții, partenerii și întreaga comunitate să depunem un efort comun și să dăm dovadă de implicare și înțelegere. E important să respectăm regulile de siguranță și recomandările din partea autorităților, să consumăm responsabil și echilibrat.
Avem un plan de management al situației privind COVID-19 elaborat pe mai multe scenarii și îl punem în aplicare treptat, pe etape, în funcție de evoluția evenimentelor. În acest moment, suntem aproape de toți clienții, de colegii noștri, de parteneri și de furnizori pentru a trece cât mai bine peste această perioadă.
Întreaga echipă Mega Image lucrează continuu și depune eforturi uriașe pentru a rămâne aproape de comunități prin magazinele de proximitate care asigură alimentele și produsele necesare zilnic. De asemenea, ne uităm și dincolo de magazinele noastre, la nevoile din comunitate și cum putem să ne implicăm și să facem bine.
Susținem sistemul medical printr-o donație de 1.160.000 de lei către Crucea Roșie Română pentru achiziția a 12 echipamente de ventilație medicală și prin donații de alimente, mâncare gata pregătită și produse de igienă către patru spitale din București. Măsurile critice din această perioadă au adus provocări și dificultăți pe lanțul de producție și de distribuție, de la materii prime la forță de muncă și transport. Toate acestea au influențat dinamica prețurilor, prin urmare am decis să intervenim cu măsuri de urgență pentru a stopa orice creșteri de prețuri în această perioadă. Știm că e nevoie să oferim stabilitate clienților noștri în aceste momente pline de incertitudine.
Cum ați gestionat situația în aceste săptămâni de criză?
Au fost foarte multe schimbări pentru noi toți și ne vom adapta în continuare continuu. Am văzut deja și știm că și comportamentul clienților s-a schimbat și se va schimba și după această perioadă. Ne-am organizat o celulă de criză și am pus în aplicare planul de management al situației de criză COVID-19 treptat, pe etape, în funcție de evoluția evenimentelor. Am rămas aproape de toți colegii din echipa noastră, dar și de clienții noștri pentru un impact cât mai redus asupra lor, în aceste momente.
Ne-am reorganizat întregul mod de lucru ca echipă, la sediul central, o mare parte dintre angajați lucrează de acasă, iar o parte au fost redistribuiți în mai multe centre pentru a restrânge numărul de persoane dintr-o echipă de lucru. Am luat măsuri de prevenție și de siguranță în magazine, în centrele logistice și la sediul central. Deși viața ni s-a schimbat tuturor peste noapte, am continuat să rămânem un loc sigur pentru cumpărături prin măsurile de igienizare și siguranță luate. Siguranța este cuvântul de ordine și în mediul online, în care am eliminat plata cash precum și contactul direct la livrare.
Care au fost principalele provocări pentru companie în această perioadă?
Cea mai mare provocare a fost să rămânem cu toții în siguranță și aici mă refer la oameni – de la colegii noștri din echipe la clienți și întreaga comunitate. Cu atât mai mult pentru colegii noștri care au rămas în linia întâi, în magazine și în depozite, ei merită aprecierile noastre, ale tuturor pentru responsabilitatea și dedicarea de care dau dovadă.
O altă provocare a fost cea generată de toate măsurile critice care au dezechilibrat lanțul de producție și de distribuție. Și care au produs un impact în dinamica prețurilor la raft, care s-a resimțit în coșul de cumpărături al clienților.
Am investit în acțiuni prin care am redus prețul la peste 1.000 de produse de bază, alimentare și nealimentare, din categoriile cele mai solicitate în această perioadă, și la peste 150 de fructe și legume. Cel puțin până la finalul lunii aprilie, ne-am luat angajamentul să nu operăm niciun fel de creșteri de preț la raft pentru toate produsele din portofoliul nostru.
O provocare a venit și din schimbarea de comportament de consum la cumpărături al clienților, atât în magazine, cât și în mediul online. În magazine, am recomandat un consum echilibrat și responsabil, pentru că orice dezechilibru ne dezechilibrează pe toți.
În online, comenzile au fost mai mari și mai diversificate, ceea ce a dus la un timp mai mare și pentru pregătirea sau programarea livrărilor. Pentru a onora toate comenzile am luat măsuri suplimentare, ne‑am mobilizat și lucrăm cu o capacitate de procesare a comenzilor dublă în această perioadă. Și cu aceste măsuri numărul vizitelor în supermarketul online care nu se pot finaliza într-o comandă rămâne mare, din cauza ocupării foarte rapide a sloturilor de livrare, chiar dacă ne‑am dublat peste noapte capacitatea din centrul dedicat pentru comenzi online, chiar dacă muncim 24/24, este clar că această provocare în online și schimbarea modului de comportament a clienților vor schimba pe termen lung online-ul.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 342 (15 aprilie – 15 mai 2020). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz