Poate părea exagerat ca un manager să țină ședințe săptămânale în doi cu fiecare dintre liderii de departament, însă fiecare dintre acestea va economisi mult mai mult timp pierdut altfel cu telefoane, mailuri și justificări tardive ale depășirii termenelor.
Când lucrezi, ca manager, cu oamenii, uneori lucrurile simple sunt și simplu de întreprins, iar beneficiile, ușor de cuantificat. Unul dintre aceste lucruri este să îți faci timp să vorbești direct, față în față, cu liderii de departament pentru a-i ajuta să rezolve problemele.
Să luăm un exemplu. Ian era un antreprenor inteligent, care lucrase câțiva ani într-o multinațională, în domeniul marketingului, și pusese ceva bani deoparte cu scopul de a-și împlini visul: să lanseze o aplicație cool care înregistrează sportivii, fie ei profesioniști sau amatori, în timpul curselor, de exemplu la maratoane sau campionate de schi. Ca și CEO în Marea Britanie, Ian a fost abil în a atrage cofondatori ambițioși și IT-iști talentați, cu concursul cărora aplicația a devenit realitate. Primii clienți au fost organizatorii de mari evenimente sportive. Aplicația a fost lăudată la un târg de inovații european și lui Ian i s-au oferit stimulente fiscale din partea mai multor orașe pentru a-și stabili sediul acolo. Iar unul dintre avantaje era că ar fi avut acces mai ușor la un număr mare de angel investors și la capital privat. Ian și-a mutat afacerea pe continent și aceasta a prosperat. La un anumit punct însă, unii dintre cofondatori nu au mai fost dispuși să aloce atât de mult timp afacerii, deoarece aveau și joburi full time. Una era să fie cofondatori într-un startup cool și cu totul alta să administreze o afacere. Firma a început să depășească termenele limită, iar Ian a devenit tot mai nemulțumit de asociații săi. A început să angajeze oameni noi pe funcțiile deținute până atunci de cofondatori, de pildă pe finanțe sau marketing. A fost punctul în care Ian m-a chemat ca să-l ajut să treacă de la faza de startup la cea de scalare. Când l-am întrebat ce îl nemulțumea cel mai mult, mi-a răspuns că, deși atrăsese în echipă asociați inteligenți și oameni de IT talentați, nu înțelegea de ce nu sunt în stare să respecte termenele. Ajunsese să-și dedice jumătate din timp ca să verifice dacă și-au făcut sau nu treaba. În concepția lui Ian, dacă erai inteligent și talentat, însemna că treaba era ca și făcută. Așa că l-am întrebat cât de des verifica ce au făcut angajații.
– Numai când ratăm termenele.
– Și cât timp petreci cu fiecare dintre cei care îți raportează direct?
– În afară de ședințele săptămânale cu echipa și de întâlnirile pe hol sau la lift, îi caut numai când depășim vreun termen.
Am încheiat discuția cu o ultimă întrebare:
– Ai găsit cumva timp, să zicem o dată pe săptămână, să discuți cu ei personal, fie și la telefon?
– Nu, sunt prea ocupat, nu am timp să discut o oră întreagă cu fiecare dintre ei.
Și aici era vorba de opt oameni. Începeți să înțelegeți încotro bat?
După ce i-am arătat lucrurile care pentru mine erau evidente, am implementat o schimbare: de acum înainte, urma să se întâlnească personal, cu fiecare dintre cei opt, în fiecare săptămână. I-am explicat că e imposibil să respecți termenele absolut întotdeauna, indiferent cât de inteligent ești. Problema firmei era că lipsea un canal de comunicare între Ian și subordonații săi, care să-i spună situația și să abordeze problemele pe măsură ce acestea apăreau. Am subliniat cât de important era ca oamenii să aibă timp să discute cu șeful pentru a putea depăși orice obstacol și a respecta deadline-urile.
Iată câteva reguli în acest sens:
Care sunt rezultatele acestei politici?
Întâlnirile față în față motivează angajații, liderul nu trebuie să se pregătească pentru ele, deoarece ei vin cu problemele, iar o oră petrecută cu angajatul înseamnă o săptămână liberă pentru alte activități.
În departamentele de vânzări, șefii discută de obicei trei lucruri: unu, cum merg vânzările? Targetul pe vânzări e îndeplinit? Dacă nu, de ce și cum vor să rezolve problema care împiedică îndeplinirea targetului? Doi, cum stăm cu veniturile în luna sau trimestrul următor? Vom îndeplini targetul? Dacă nu, de ce și cum se poate face asta? Trei, cu ce dificultăți se confruntă în prezent și cum au de gând să le depășească? În acest punct, liderul poate veni cu sfaturi. Dacă angajatul nu are nicio soluție, numai atunci liderul poate veni cu soluția lui. Este foarte important pentru angajați să vină la aceste întâlniri nu atât cu probleme, cât cu soluții. De asemenea, ei trebuie să înțeleagă că timpul managerului e prețios și să nu depășească termenul de o oră – decât dacă au și alte probleme și șeful e de acord să prelungească întâlnirea.
Există, de asemenea, și alte beneficii: și liderul, și angajații economisesc timp; se pot delega sarcini, iar angajații vor simți că au putere de decizie; managerul nu vine cu idei preconcepute, adesea greșite, și clarifică problemele în timp real; se poate urmări evoluția sarcinilor trasate.
Liderul poate profita de aceste întâlniri pentru a stabili cum să comunice (prin telefon, e‑mail, SMS etc.), ce să comunice și când să comunice (de exemplu, înainte sau după ce s-a luat o decizie). În acest fel, el poate afla lucruri noi și se poate apropia de angajați, în loc să se îndepărteze de ei, situație care întotdeauna aduce, până la urmă, probleme.
Cazul lui Ian nu a fost singurul în care un manager mi-a spus că nu are timp de pierdut în întâlniri în doi cu angajații. Când aud aceste cuvinte, mi se aprinde un beculeț roșu și
analizez mai bine situația, descoperind de obicei că managerul are un volum uriaș de muncă și nu mai găsește timp și pentru întâlniri săptămânale față în față. Este un cerc vicios. În astfel de situații, îl întreb pe manager de ce nu deleagă sarcinile pe care le-ar putea delega. Ba, mai mult, îl întreb de ce nu deleagă totul. Adesea acesta se uită la mine nedumerit sau îmi răspunde că angajații sunt deja ocupați și nu le poate delega și mai multe sarcini – o concepție greșită, după opinia mea. Presupunem că angajații sunt la fel de ocupați ca și noi, ceea ce, de obicei, nu e adevărat. Așa că replica mea este: Dar de unde știi?
Și insist rugându-mi clienții să facă următorul test: timp de o lună, în cadrul întâlnirilor față în față să delege absolut totul. Dacă angajații vin după aceea și spun că nu mai rezista și nu mai pot primi sarcini noi, managerul și-a primit răspunsul: nu a delegat suficient până atunci.
Realist vorbind, de câte ori membrii echipei își roagă șeful să le dea și mai mult de lucru? În mod similar, ei nu îi vor solicita managerului mai multă putere. Iată instrumente eficiente pentru un lider de organizație.
Închei recapitulând că întâlnirile față în față reprezintă o modalitate extraordinară de a comunica, delega, oferi încredere și verifica sarcinile trasate – chiar și în cazul angajaților talentați, cum am văzut din exemplul lui Ian.
Paul Renaud este Certified Executive Coach (ICF), specialist în networking și speaker la TEDx. El se concentrează pe consilierea managerilor în orice etapă a carierei pentru optimizarea oportunităților de succes. Pentru mai multe detalii, vizitați www.paul-renaud.com
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 330 (martie 2019). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
În medie, utilizatorii plătesc 12 abonamente online, inclusiv Netflix, Spotify și YouTube Premium – cele mai populare servicii din întreaga…
JYSK, Phillip Morris, Deichmann, dm drogerie markt și Starbucks sunt cele mai apreciate companii de către propriii angajați, conform “Top…
Piața IT din România trece printr-o perioadă de transformare, iar modelul tradițional de outsourcing, bazat pe externalizarea resurselor umane, începe…
Danone România s-a alăturat susținerii centrelor de zi E.G.A.L. dezvoltate de Societatea Națională de Cruce Roșie, susținând continuarea activității din…
Libra Internet Bank a lansat ofertele promoționale pentru Red&Black Friday, campania care va avea loc vineri, 8 noiembrie 2024. Doar…
Vastint România anunță un nou parteneriat strategic cu grupul IWG, liderul global în segmentul spațiilor de lucru flexibile, care va…