Impactul pandemiei asupra pieței de artă în prima jumătate a anului
Reading Time: 2 minuteContextul generat de actuala pandemie a influențat considerabil piața românească de artă, pe de o parte previzibil (conectivitate online, raportarea la artă ca mijloc de tezaurizare a valorii banului, scăderea activității galeriilor de artă contemporană), dar și în direcții contraintuitive, precum creșterea unor volume brute de vânzări, comparativ cu primul semestru 2019, arată un raport intermediar despre piața românească de artă realizat de Institutul de Management al Artei, divizie de cercetare, statistică și educație a grupului Artmark, împreună cu Asociația Culturală Pangratti.
Raportul primei jumătăți a anului 2020 indică o continuare a creșterii pieței de artă în ultima perioadă (creștere medie anuală a pieței românești de artă de 22% în perioada 2016-2019). Acesta ia în considerare, în primul rând, lunile de primăvară, influențate profund de incidența măsurilor de prevenire a extinderii pandemiei și de temerea de relaționare social.
Analiza indică o întrerupere totală a activității de bază în sectorul pieței primare, a galeriilor, al căror rost esențial este să promoveze arta prin expoziții. Piața, în acest caz, s-a îndreptat către unica soluție permisă și posibilă, aceea de a se organiza în online, prin expoziții, tururi virtuale și licitații online (excepție fericită au făcut casele de licitație ce aveau deja pregătită și funcțională o platformă de tranzacționare online).
Doar trei case de licitații au continuat activitatea online
Dintre cele șase case de licitație existente în 2019, doar trei și-au continuat activitatea în prima perioadă a pandemiei – A10 (Artmark), Alis și Quadro, fiecare folosind propriile facilități online, dezvoltate funcțional anterior contextului pandemic.
Licitația Artmark de Primăvară – cel mai mare eveniment al pieței de artă din primul trimestru, nu a fost afectată de contextul pandemic, înregistrând o rată de adjudecare de peste 90% și vânzări de 1,25 milioane de euro – (raportat, spre exemplu, la Licitația Artmark de Primăvară din martie 2019, unde totalul de adjudecare a fost de 1,03 milioane de euro, iar rata de adjudecare de 87,9%.
Versiunea integrală a ”Raportului privind piața de artă 2020-2021 în context pandemiei” poate fi descărcată de aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz