Impactul COVID-19: Olimpiada de la Tokyo a fost amânată pentru 2021. Care sunt ramificațiile financiare
Reading Time: 2 minuteComitetul Internațional Olimpic (CIO) și Comitetul de Organizare Tokyo 2020 au anunțat că ediția din acest an a Jocurilor Olimpice, programate să înceapă pe 24 iulie, sunt amânate, urmând să fie organizate „cel mai târziu în vara anului 2021”.
„În condițiile actuale și pe baza informațiilor oferite astăzi de Organizația Mondială a Sănătății, președintele CIO și premierul Japoniei au ajuns la concluzia că Jocurilor celei de-a XXXII-a Olimpiade de la Tokyo trebuie să fie reprogramate pentru o dată dincolo de anul 2020, dar nu mai târziu de vara anului 2021, pentru a proteja sănătatea atleților, a tuturor celor implicați în Jocurile Olimpice, dar și a întregii comunități internaționale”, se arată într-un comunicat comun al CIO și al Comitetului de Organizare Tokyo 2020.
Japonia a cheltuit, potrivit unor estimări neoficiale, peste 12,3 miliarde de dolari pentru pregătirea organizării Olimpiadei. Din această sumă, 800 de milioane de dolari a fost contribuția CIO, iar guvernul japonez a plătit aproape 1,4 miliarde de dolari, în principal pentru noul Stadion Național din Tokyo.
Însă cheltuielile totale făcute de autoritățile japoneze între 2013 și 2018 au fost estimate de Comisia de Audit a guvernului nipon la 9,81 de miliarde de dolari.
Jocurile Olimpice de la Tokyo au generat, potrivit estimărilor, venituri din sponsorizări de peste 3 miliarde de dolari doar în Japonia. Cifra nu include parteneriatele încheiate direct de companiile japoneze Toyota, Bridgestone și Panasonic, sau cele ale celorlalți sponsori oficiali ai Jocurilor, cum ar fi Samsung, care au încheiat direct cu CIO contracte de sponsorizare care totalizează sute de milioane de dolari.
În Europa, Discovery Communications, care deține Eurosport, a plătit 1,4 miliarde de dolari pentru drepturile de difuzare a Jocurilor Olimpice între 2018 și 2024 în Europa. În SUA, Comcast, care deține NBCUniversal, a achiziționat cu 4,38 de miliarde de dolari drepturile de difuzare ale Olimpiadelor din 2014 până în 2020. NBCUniversal anunțase că avea deja contracte de publicitate de peste 1 miliard de dolari pentru Tokyo 2020.
Cel mai probabil, toate aceste sume vor fi reportate pentru competiția care va avea loc în 2021, dar este posibil și ca unele contracte să nu se mai concretizeze sau să fie anulate, în funcție de cum va evolua situația economică și socială în urma pandemiei de COVID-19.
Analiștii financiari estimează că Jocurile Olimpice 2020 sunt asigurate pentru 2 miliarde de dolari, inclusiv drepturi de televiziune și sponsorizări, plus 600 de milioane de dolari pentru industria ospitalității.
Este pentru prima oară în istorie când Jocurile Olimpice sunt amânate. Ele mai fuseseră anulate de trei ori în istorie, în 1916, 1940 și 1944, din cauza celor două războaie mondiale.
Flacăra olimpică va rămâne în Japonia și Jocurile Olimpice și Paralimpice vor păstra denumirea actuală, cu „2020” în titulatură.
Pe 17 martie, UEFA a anunțat și ea amânarea Euro 2020, competiție programată înaintea Jocurilor Olimpice, între 12 iunie și 12 iulie. Turnul final al Campionatului European de Fotbal este acum programat pentru 11 iunie – 11 iulie 2021.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz