Sustenabilitate Interviuri

Impacters Group: Marketing nou pentru sustenabilitate

25 iun. 2024 4 min

Impacters Group: Marketing nou pentru sustenabilitate

Reading Time: 4 minute

Impacters Group este o companie din Londra specializată în susținerea antreprenorilor din domeniul sustenabilității prin programe de marketing și vânzări etice. Am discutat cu Ioana Hardy, Managing Director și fondatoare a Impacters Group, despre provocările specifice companiilor orientate către sustenabilitate, dar și despre importanța eticii și a responsabilității corporative.

Cum a luat naștere Impacters Group și ce servicii oferă compania? 

Deși am fondat Impacters Group în 2019, călătoria mea a început mult mai devreme. În 2015, când 193 de state membre ale Națiunilor Unite, inclusiv România, au adoptat la Paris un plan pentru a asigura un viitor mai bun, a fost pentru prima dată când citeam despre conceptul de sustenabilitate și cum ne afectează criza climatică. La început, a fost pură curiozitate, dar ulterior s-a transformat în dorința de a contribui la rezolvarea problemelor cu care ne confruntăm.

Aveam deja o experiență vastă în a ajuta brandurile să comunice și să se diferențieze pe piețele locale și internaționale, iar atunci am început să o folosesc pentru a ajuta startup-uri ce ofereau soluții la problemele de mediu și sociale. În cei patru ani în care am făcut asta, pe bază de voluntariat, mi-am dat seama că există soluții la problemele majore cu care ne confruntăm, doar că foarte puțini antreprenori au resursele sau cunoștințele necesare.

Am văzut în asta o oportunitate. Astfel, în 2019, am hotărât să mă dedic cu totul susținerii antreprenorilor din domeniul sustenabilității. La Impacters Group, ne concentrăm deocamdată pe un singur program, un accelerator de un an care îi susține pe antreprenori să pună bazele unei afaceri profitabile, care le maximizează impactul pozitiv.

Programul este online și avem deja antreprenori din 14 de țări, în Europa, America de Nord și Australia. Lucrăm doar cu antreprenori care au expertiză de mediu sau socială, dar care nu au cunoștințe specifice de marketing sau vânzări. Independent de accelerator, lucrez mult cu Națiunile Unite în țările din Africa, pentru a le dezvolta sectorul privat și a pune bazele unor comunități locale de antreprenori. 

Ce provocări specifice au companiile înclinate către sustenabilitate? 

În primul rând, mă bucur să văd că din ce în ce mai multe companii își pun întrebări, se informează sau chiar trec la acțiune. Evident, suntem într-o perioadă de tranziție, ceea ce înseamnă că există și provocări, iar cea mai mare este cea legată de costuri. A deveni mai durabil poate însemna a face investiții în avans, ceea ce duce la o reducere a profiturilor pe termen scurt. De exemplu, pentru a înlocui un ambalaj de plastic cu unul sustenabil putem avea nevoie de o nouă mașină sau linie de asamblare.

Acest cost nu poate fi întotdeauna transferat la consumator, ceea ce pune presiune pe profitabilitate. Totuși, un ambalaj sustenabil poate constitui un avantaj competitiv. Mai mult, contribuie la menținerea unui ecosistem sănătos pe termen lung, fără de care firma nu ar putea exista.

O altă mare provocare este educarea consumatorilor cu privire la inițiativele durabile și beneficiile acestora. Spre exemplu, există ideea conform căreia consumatorii nu vor să plătească mai mult pentru ca o companie să aibă o flotă de mașini electrice sau să înlocuiască paharul de plastic cu unul reciclabil. Dar depinde de noi cum comunicăm aceste schimbări încât să le pese. Poate nu îi interesează de mașini sau pahare, dar le pasă de copii, de iarba din fața blocului sau de satul în care au crescut cu bunicii.

Avem nevoie de modalități în care să împachetăm informația în mesaje, imagini și povești care au relevanță pentru audiența noastră. Labirintul lanțului de aprovizionare este o altă provocare. Firmele înclinate către sustenabilitate trebuie să se asigure că fiecare verigă din lanț este ecologică, ceea ce îi duce într-un labirint complex, mai ales când unii furnizori nu se află pe aceeași „pagină verde”. În ciuda provocărilor, eu rămân optimistă. Sunt lucruri care se pot rezolva, doar că ne va lua timp. 

Ce ar trebui să știe companiile despre etică și responsabilitate? 

În ultimele decenii, responsabilitatea unei firme a fost (și încă este) să livreze profit pentru acționari sau fondatori. Este un model care ne-a adus un boom economic ca societate și foarte multe avantaje. Doar că în această goană pentru creștere și profit, am ajuns să epuizăm resursele naturale și să afectăm în mod negativ multe comunități și ecosisteme naturale.

În cazul în care continuăm să ne gândim doar la profit, economiile noastre vor ajunge în penurie de resurse și vom avea parte de o criză climatică și mai mare. Prin urmare, partea de etică și responsabilitate nu este altceva decât înțelepciunea de a lucra împreună pentru a ne asigura viitorul, atât pe cel apropiat, cât și pe cel al copiilor noștri.

Fiecare companie poate să-și evalueze situația și propriul impact negativ sau pozitiv și să vadă cum poate avea grijă de ecosistemul care îi garantează funcționarea. Și, foarte important, să înceapă să colaboreze cu alte firme din ecosistemul ei. De exemplu, o firmă de servicii care folosește multă hârtie, poate să implementeze inițiative care susțin pădurile; iar un lanț de magazine poate susține țăranii de la care se aprovizionează.

A fi responsabil nu înseamnă a fi perfect, ci a-ți însuși impactul pe care îl ai asupra mediului, angajaților și comunității. În țările africane, această responsabilitate este exprimată prin conceptul Ubuntu, care spune „exist pentru că existăm împreună”. Este un concept care cuprinde interdependența oamenilor și recunoașterea responsabilității față de semeni și de lumea din jur. 

Cum vezi viitorul în ceea ce privește marketingul pentru sustenabilitate?

În următorii 2-3 ani, cred vom vedea multă vânzoleală. Legislațiile din Europa care vizează în special greenwashing-ul vor afecta România, iar companiile vor fi nevoite să se adapteze „din zbor” și fără mult ajutor. Dar sunt optimistă; românul a fost întotdeauna descurcăreț, iar companiile internaționale vor ajuta cu practici bune. Pe termen mai lung, cred că marketingul nu va mai fi ce a fost în ultimele decenii, respectiv, orientat spre a promova consumul în exces. Va fi un marketing autentic, axat pe educație, care oferă transparență și atrage consumatorii prin propriile valori.  

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 384 (16 iunie – 16 iulie 2024). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Articole pe aceeași temă: