Raportul IKEA 2023 despre obiceiurile de viață ale oamenilor dezvăluie o poveste despre identitate, soluții inteligente și accesibilitate în România, dar și în jurul lumii.
Acasă înseamnă mai mult decât un spațiu fizic. Este locul în care găsim confort și un sentiment de apartenență. Este locul unde ne simțim în largul nostru, în siguranță și unde ne putem relaxa așa cum ne dorim. Este un loc pentru încărcarea bateriilor, dar și pentru a celebra momente speciale cu cei dragi: zile de naștere, sărbători sau vizite. Acasă este ca o emoție care ne cheamă „înapoi” atunci când suntem plecați. Iar pentru români, acestea sunt câteva dintre principalele sentimente asociate cu „acasă”.
Fiind o parte atât de importantă a vieții noastre, în ultimii 10 ani IKEA a vorbit cu peste 250.000 de oameni din peste 40 de țări, căutând să înțeleagă mai bine ce înseamnă viața acasă. IKEA a explorat emoțiile pe care le simt oamenii în legătură cu acest aspect și a aflat informații esențiale pentru a putea oferi produse cât mai accesibile și relevante pentru cât mai mulți oameni.
Astfel, știați că 50% dintre bucureșteni și-au îmbunătățit percepția față de locuințele lor, comparativ cu 37% dintre oameni la nivel global? Sau că în România există cel mai mare număr de proprietari de locuințe în comparație cu alte țări din Europa de Sud-Est? Acest tip de informații valoroase ajută IKEA să ofere produse și soluții potrivite pentru oameni. Cei mai mulți se îndreaptă cu și mai multă încredere spre soluțiile accesibile de amenajare a locuinței atunci când știu că acestea se bazează pe înțelegerea nevoilor lor, fiind adaptate tradițiilor, obiceiurilor și condițiilor lor de viață.
Numeroase informații utile și multe concluzii interesante despre cum se poate trăi mai bine acasă, toate descoperite într-un deceniu de cercetare. Raportul IKEA „Viața acasă” din 2023 conține studiul de anul trecut, precum și rezultatele din cele nouă ediții anterioare, fiecare pagină celebrând, astfel, realitatea vieții de acasă pentru oamenii din întreaga lume.
Ediția curentă este cu adevărat specială, întrucât prezintă și colaborarea încheiată în ianuarie 2023 cu Annie Leibovitz, primul artist in residence al IKEA. Alături de retailer, celebra fotografă americană a surprins viața autentică a oamenilor la ei acasă, punând în lumină concluziile cercetării.
IKEA a reușit să identifice cele 8 nevoi esențiale necesare pentru o viață mai bună acasă, elemente fundamentale care aduc culoare și dinamism locuinței:
Acordând o atenție deosebită acestor nevoi, IKEA se străduiește să creeze și să le ofere clienților soluții adaptate dorințelor lor, pentru a fi un partener de încredere în crearea locuinței pe care aceștia și-o doresc.
Potrivit raportului, majoritatea oamenilor din Europa de Sud-Est (60%) sunt proprietari și locuiesc în apartamente. Pentru că depozitarea este o provocare pentru majoritatea locuințelor, iar IKEA a înțeles acest lucru, compania a decis ca principalul său obiectiv pe parcursul anului 2024 să fie inițiativa „Mai mult loc pentru viață” pentru a oferi soluții inteligente de depozitare pentru cât mai mulți oameni. Avem cu toții nevoie de o locuință adaptată stilului nostru de viață, iar atunci când nu există suficient spațiu, mobila capătă un rol esențial.
Acest lucru este valabil, mai ales, pentru sufragerie, locul unde ne petrecem timpul cu prietenii și familia. Conform cercetării, sufrageria este cea mai importantă încăpere din locuință, fiind „nucleul” vieții acasă. De exemplu, pentru cei mai mulți bucureșteni (59%), sufrageria este spațiul în care se simt cel mai bine. O locuință ordonată reduce stresul și anxietatea, iar soluțiile de depozitare IKEA, cum ar fi comoda TV cu sertare BEST, acum cu un nou preț mai mic, aduc o notă de eleganță, dar și de confort.
Când vine vorba despre semnificația casei, mai mult de jumătate (66%) dintre bucureșteni consideră că locuința le reflectă personalitatea, iar una din două persoane are o părere mai bună despre casa ei, comparativ cu 37% de respondenți la nivel global. Astfel, pentru a ne regăsi acasă este important ca mobilierul și întregul „ecosistem” al locuinței să fie atât funcțional, cât și cu un design atractiv, pentru a ne putea exprima identitatea. Rezultatele arată că bucureștenii apreciază cel mai mult un spațiu curat, organizat, personalizat și expresiv. Pentru a-și îndeplini aceste nevoi, oamenii pot opta pentru produse, precum dressing-ul cu uși glisante SKYTTA / PAX, perfect pentru a păstra toate hainele în ordine. Pentru a completa camera de zi sau dormitorul, clienții pot alege coșul din ratan lucrat manual BRANÄS, stabil, cu un aspect natural, care se poate utiliza în multe scopuri și este dimensionat pentru etajerele KALLAX, fiind disponibil acum la un nou preț mai mic.
Camerele copiilor și soluțiile adaptate acestora sunt un alt aspect important, în contextul în care 26% dintre bucureșteni locuiesc cu cei mici. Potrivit cercetării, cele mai frecvente locuințe din oraș au o capacitate de până la 60 de metri pătrați, cu bucătării, holuri, băi și cămări de mici dimensiuni. Acest lucru ar putea fi o problemă atunci când vine vorba despre spațiul pentru joacă, relaxare și petrecerea timpului împreună.
Astfel, este esențial ca părinții să fie eficienți și să utilizeze cutii de depozitare etichetate, care nu sunt la îndemâna copiilor, dar care pot fi găsite ușor de către aceștia. De exemplu, un articol precum ansamblul pentru depozitare TROFAST este o soluție accesibilă și ușor de integrat în dormitorul celor mici, maximizând spațiul disponibil.
Potrivit raportului, 56% dintre români sunt foarte îngrijorați de economia generală, iar 37% dintre aceștia sunt preocupați de bugetul gospodăriei. IKEA este conștientă de aspectele financiare și își propune să investească în continuare în prețuri accesibile pentru a fi un real sprijin pentru oameni. Compania le oferă clienților opțiuni accesibile, cu noi prețuri mai mici la unele dintre cele mai îndrăgite produse din game precum MALM, KALLAX, PAX și multe altele, pentru a-i ajuta pe cât mai mulți oameni să-și creeze o viață de zi cu zi mai bună.
Cercetarea arată că românii apreciază calitatea și durabilitatea, achiziționând adesea mobilă de care să se bucure „o viață întreagă”.
Sufrageria este considerată cea mai importantă din casă, fiind cea mai mare cameră, cu o suprafață medie de 18 metri pătrați, dar și cel mai frecventat loc. Astfel, organizarea spațiului devine esențială pentru a avea o încăpere cât mai confortabilă. Având în vedere că este principala zonă de socializare din locuințele românilor, o canapea confortabilă, precum canapeaua cu 3 locuri VIMLE, și măsuța de cafea LACK disponibilă în nuanțe de alb, negru-maro sau aspect de stejar antic sunt perfecte pentru un spațiu funcțional, dar și o atmosferă plăcută.
Raportul IKEA arată că spațiul de depozitare este una dintre cele mai mari provocări în majoritatea bucătăriilor din România. Pentru a rezolva acest aspect, sertarele și corpurile pentru interior ar putea fi o soluție excelentă. Clienții pot opta pentru corpul suspendat cu polițe METOD, din colecția bucătăriei BODBYN, sau pentru căruciorul negru NISSAFORS, ușor de mutat oriunde este nevoie. Aceste articole sunt utile nu doar pentru a păstra lucrurile în ordine, dar și pentru a maximiza spațiul.
În dormitoarele românilor se găsesc multe decorațiuni, în principal rame cu fotografii, tablouri, oglinzi și plante. Totuși, datele arată că în 30% din locuințele din România dormitorul este prea mic, ceea ce înseamnă că spațiul trebuie organizat cât mai eficient, iar soluțiile inteligente de la IKEA pot fi de folos aici. Dulapul PAX / FORSAND este ideal, având spațiu suficient pentru multe obiecte ce pot fi împăturite sau care nu mai încap în sertare.
Rezultatele arată că baia este cea mai mică încăpere din locuințele noastre, cu o suprafață medie de 6 metri pătrați. Pentru a maximiza spațiul, dar și pentru un plus de stil, consumatorii pot alege dulapul cu oglindă ENHET cu mai multe rafturi, excelent pentru depozitare, sau dulapul vertical NYSJÖN pentru mașina de spălat.
În multe locuințe, în special în apartamente, accentul este pus pe funcționalitatea mobilierului, în detrimentul designului. Cheia pentru această abordare o reprezintă soluțiile versatile care se adaptează ușor la diverse activități, economisind, totodată, spațiu prețios. Camerele trec printr-o „transformare” și devin spații multifuncționale. În România, datele arată că oamenii nu utilizează încăperile în mod tradițional. De exemplu, sufrageria este cameră de zi, birou, loc pentru dormit sau exerciții fizice, în timp ce bucătăria este și o zonă de socializare. Prin urmare, în țara noastră, este important ca fiecare spațiu din casă să fie distribuit în mod inteligent, dar și să fie primitor pentru locatari și musafiri.
Pentru și mai multă inspirație, explorați gamele de produse IKEA, perfecte pentru a crea o viață mai bună acasă. Descoperiți oferta în magazine sau pe www.IKEA.ro. Iar dacă vreți să aflați mai multe despre obiceiurile de acasă ale oamenilor din întreaga lume, puteți citi raportul complet pe lifeathome.ikea.com.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 381 (16 martie – 16 aprilie 2024). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Mai mult de un sfert (27,51%) dintre respondenții unui sondaj realizat la solicitarea Ariston România plănuiesc să achiziționeze o pompă…
Rompetrol Rafinare, companie membră a Grupului KMG International (Rompetrol), a înregistrat, în primele 9 luni din 2024, o cifră de…
Banca Europeană de Investiții (BEI) acordă un împrumut de 200 de milioane de euro distribuitorului român de energie Delgaz Grid…
Cu o carieră de peste 19 ani în finance, Magda Costache este, din septembrie, noul CEO interimar Sezamo, supermarketul online…
După o investiție de aproape un milion de euro, la începutul anului viitor, brandul Maidan va inaugura un nou spațiu…
Premier Restaurants România, operatorul lanțului de restaurante McDonald’s în România, continuă procesul de expansiune la nivel național și inaugurează al…