I love K-Pop
Reading Time: 3 minuteDupă ce, în 2012, “Gangnam Style”, hitul lui Psy, a devenit cel mai popular videoclip pe YouTube din lume, răspândirea fenomenului K-Pop a atins culmi nemaintâlnite până atunci. În prezent industria muzicală sud-coreeană a ajuns una dintre cele mai prolifice din lume, dar și una dintre cele mai profitabile.
Sud-coreenilor le place sî cânte. Cântă când sunt veseli, cântă când sunt triști. Cântă mereu. Mi-au spus asta cam toți interlocutorii pe care i-am întâlnit în Seul pentru #BizCoreea. Le place karaoke, le place să imite artiști faimoși și sunt înnebuniți după talent show-uri. Pe lângă formatele clasice de tip The Voice, există în Coreea adaptări locale care își propun mereu să descopere următoarele mari trupe de K-Pop, astfel că anual apar în jur de 30 de trupe noi. Competiția este acerbă și presiunea este pe măsură, iar K-Pop a devenit deja un fenomen global, ce transformă industria muzicală coreeană într-un jucător puternic. Potrivit celei mai recente ediții a Global Music Report, în timp ce în alte țări încasările din muzică au scăzut cu 10%, industria K‑Pop a avut o creștere a încasărilor de aproape 18% în 2018, propulsând Coreea de Sud de la statutul de industrie muzicală cu potențial la cel de jucător puternic, care ocupă locul 6 în top 10 piețe muzicale ale lumii.
Cele mai populare trupe de K-Pop la ora actuală și două dintre cele care au contribuit consistent la această creștere a fenomenului sunt BTS (băieți) și BLACKPINK (fete). Anul trecut, BTS (acronim pentru Bangtan Sonyeondan sau Beyond the Scene) s-a clasat, la nivel global pe locul 2 în topul popularității pe Spotify, după trupa Imagine Dragons, chiar dacă, oficial, platforma nu este încă lansată în Coreea de Sud. Membrii trupei (RM, Jin, SUGA, j-hope, Jimin, V și Jung Kook) au debutat în 2013, reprezentați de casa de discuri Big Hit Entertainment, care la acea vreme nu era una dintre cele mai puternice. Trupa s-a remarcat printr-un stil propriu, apropiat de fani și cu o prezență foarte activă în social media. În cei șase ani de la lansare au vândut deja milioane de albume și au la activ numeroase concerte sold-out în întreaga lume, precum și recunoașteri sub formă de premii din partea industriei muzicale. Dacă își menține nivelul actual de popularitate, se estimează că pe parcursul următorilor 10 ani BTS ar putea contribui cu 30 de miliarde de dolari la economia Coreei de Sud. Oricum, în prezent se consideră că trupa contribuie cu peste 4,65 de miliarde de dolari la economia Coreei de Sud, respectiv 0,3% din PIB-ul țării.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 338 (15 decembrie 2019 – 15 ianuarie 2020). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz