Analize Lifestyle MarComm

Studiu Hunters: Trendurile anului 2022. Cum se reconstruiește societatea românească după pandemie

16 mart. 2022 5 min

Studiu Hunters: Trendurile anului 2022. Cum se reconstruiește societatea românească după pandemie

Reading Time: 5 minute

Pentru al cincilea an consecutiv, Hunters, divizia specializată în analizarea trendurilor, parte din compania de cercetare de piață Unlock, lansează o nouă ediție a celui mai amplu studiu la nivel național, care conturează noile tendințe în stilul de viață al românilor.

Intitulat ”Un nou ÎMPREUNĂ”, studiul arată că 2022 se întrevede un an plin de provocări prin multitudinea de elemente din viață care trebuie repuse să funcționeze împreună.

Dacă 2021 a fost un an al revoluțiilor și resetărilor individuale, 2022 începe cu o puternică presiune în zona de reconstrucție a relațiilor, cu impact asupra tuturor aspectelor societății – viață personală, familie, consum, muncă, branduri, autorități, sănătate, politică.

Criza pandemică a adus cu sine tensiuni și rearanjări pe toate aceste planuri, iar  transformările nu s-au încheiat încă. Perioada actuală este marcată de manifestarea unor puternice tensiuni de reconstrucție socială.

Comparativ cu anul precedent, studiul Hunters arată că românii învață să facă față anxietăților generate de pandemie în moduri mai constructive, însă au aceleași teme majore de îngrijorare.

44% dintre români sunt îngrijorați de situația financiară, în ușoară scădere față de 2021 (49%) și mulți se așteaptă la o criză economică în anii ce urmează. 41% sunt îngrijorați de educația copiilor și 38% sunt preocupați de sănătatea mentală, cu un procent în plus față de cei preocupați de sănătatea fizică (37%).

”Recuperarea va fi de durată și plină de provocări. Pandemia însă a avut și un efect curativ. A adus la suprafață adevărul gol-goluț despre viața oamenilor și despre societate, în general. De asemenea, pandemia a întărit importanța acceptării celuilalt, importanța inteligenței emoționale, a empatiei și a toleranței. Dacă reușim să folosim lecțiile individuale și să ne reconectăm înțelept, în mod cert vom ajunge la un ÎMPREUNĂ mai puternic și mai echilibrat.” – Adina Vlad, Managing Partner, Unlock.

Trendurile anului 2022, conform Hunters

Studiul analizează 18 trenduri și, în încercarea de a înțelege și explica mai aprofundat schimbările fundamentale prin care trece societatea românească, ediția din 2022 prezintă o nouă clasificare a acestora, pe trei niveluri interdependente: realitate fizică, minte și spirit.

Empatie.Devine, treptat, principala forță care generează schimbări, pe măsură ce tot mai mulți oameni o percep ca singură alegere posibilă pentru supraviețuirea și bunăstarea comunității și civilizației. Reprezintă un potențial punct de tensiune în perioada următoare, deoarece oamenii tânjesc după conexiune empatică, însă în același timp se simt deconectați social.

Scop comun. Românii sunt mai dispuși să colaboreze, să se asocieze cu ceilalți în grupuri și comunități restrânse care împărtășesc aceleași valori, convingeri, credințe – măsura valorii personale începe să se raporteze din ce în ce mai mult la beneficiile participării active într-o comunitate.

”Ca sociologi ne lovim mereu de o reticență a românilor în a crede că ei pot schimba lucrurile și că au puterea să se ajute unii pe ceilalți. În cultura română de multe ori se pleacă de la prezumția vinovăției și de la teama că nu vei fi ajutat dacă ai nevoie – ceea ce blochează empatia. Însă evenimentele foarte recente (războiul din Ucraina) au demonstrat ceea ce Hunters subliniază de mai mulți ani – românii s-au schimbat, au descoperit în ei resursele necesare pentru a face bine și înteleg mai bine ca niciodată cât de puternică este forța transformatoare a Empatiei.” – Adina Vlad, Managing Partner, Unlock.

Trendul ”switch off” (”reîncărcare fără semnal”). Rămâne puternic, aceasta fiind una dintre cele mai puternice tensiuni din ultimii ani, pe măsură ce tehnologia a câștigat tot mai mult loc în viețile oamenilor. Pentru a combate efectele nedorite ale tehnologiei asupra vieții lor, oamenii încearcă să evadeze cât de mult în lumea reală, în natură, fără prea mulți stimuli. Unii își limitează accesul la telefon seara sau dimineața, sau își monitorizează atent timpul petrecut online, în vreme ce alții au o abordare chiar mai radicală, mergând până la mutarea în zone rurale, unde pot găsi zone neatinse de tehnologie.

În căutarea autenticității. În contextul pandemiei, când incertitudinea a atins cote fără precedent, s-a resimțit o și mai mare presiune asupra identificării adevărului. Pentru unii, “setea” de autentic înseamnă alegerea unor produse cu rețete curate, surse certificate, procesate cât mai puțin și apropiate de metodele de producție tradiționale. În încercarea de a rămâne autentici cu sine și cu ceilalți, tot mai mulți decid să părăsească locuri, angajatori, relații, mărci pe care nu le simt cu adevărat autentice, generând astfel mișcări economice care vor continua în următorii ani.

Mărci responsabile. Se manifestă ca trend stabil după efervescența creată în etapele ințiale ale crizei pandemice. Consumatorii sunt acum mai critici și au așteptări mai ridicate decât înainte, însă acest lucru reprezintă și o oportunitate pentru mărci de a interacționa în moduri mai relevante cu aceștia.

”În relația cu brandurile, consumatorii devin tot mai critici. De exemplu, 4 din 10 români aleg cu mai multă grijă și discernamânt un produs/ serviciu astfel încît să corespundă cu așteptările lor privind calitatea, transparența și onestitatea mărcii și tot atâția evită să cumpere mărcile care nu își respectă promisiunile, consumatorii și angajații.

Crește și presiunea asupra brandurilor și așteptarea ca acestea să producă schimbări pozitive semnificative în societate – deja aproape jumătate dintre români aleg să consume/ să folosească mărcile de produse care se implică în rezolvarea diferitelor probleme sociale.”– Flavia Bobei, Alternative Research Solutions Manager, Unlock.  

Grafic motive de ingrijorare
studiu Hunters- slide

Trend nou: o mai mare preocupare pentru imunitate

Pe perioada pandemiei reflexele de apărare ale oamenilor au fost puternic activate. Amenințarea prin boală, și potențial moarte, i-a făcut pe oamenii de peste tot din lume să realizeze cât de fragili sunt, de fapt și ce uniformă este omenirea atunci când suntem toți reduși la conștientizarea condiției de bază. A avea un corp rezistent, puternic și sănătos părea a fi singura armă în fața unui virus complet necunoscut.

Este posibil ca pentru unele nații conceptul de prevenție și imunitate să fi fost deja existent și activ, mai ales acolo unde gândirea pe termen lung este înscrisă deja în ADN-ul cultural. În România gândirea pe termen lung a fost tot timpul problematică, însă amenințarea virusului a activat zona de gândire strategică și planificare, până atunci amorțită la români.

Pe viitor, este de așteptat ca românii să schimbe elemente fundamentale în modul de a-și trata corpul și consumul în materie de nutriție, sport, sănătate mentală și financiară.

Obiceiuri sănătoase și atitudinea față de mediu

56% dintre respondenții studiului spun că mănâncă aproape întotdeauna mâncare gătită la mesele principale, iar 47% au grijă să aibă o alimentație diversificată.

45% spun că reciclează aproape mereu și îi încurajează și pe alții să facă același lucru.

În 2022, românii își doresc un stil de viață mai sănătos, vacanțe și socializare cu prietenii

Studiul arată că românii își doresc cel mai mult, anul acesta, să adopte un stil de viață mai sănătos și mai ordonat (31%); să plece în vacanță în străinătate (29%) și să se întâlnească mai des cu prietenii / colegii (26%).

Studiul în versiune completă este disponibil la cerere, contra cost, printr-un email către flavia.bobei@unlock-research.com. Acesta poate fi personalizat pe diferite categorii/ industrii și ajută profesioniștii în business, marketing și comunicare să identifice modul în care pot aborda consumatorii cărora li se adresează.

Despre studiu

Studiul are la bază observarea continuă a trendurilor, explorarea calitativă a acestora prin focus-grupuri și o cercetare cantitativă prin 1000 de chestionare online aplicate pe un eșantion de oameni cu vârste cuprinse între 18 – 55 ani, reprezentativ la nivel național urban. Cercetarea cantitativă a fost realizată în perioada noiembrie – decembrie 2021.

Despre Hunters

Hunters este divizia specializată în cercetarea trendurilor în România, parte din compania Unlock Market Research, înființată pentru a răspunde nevoii de conectare permanentă a brandurilor cu cele mai noi tendințe în modul de viață al consumatorilor români – de la identificarea zonelor de evoluție și măsurarea intensității trendurilor, până la oferirea de consultanță aplicată și analize de target pentru fiecare business în parte.

Despre Unlock

Unlock este o companie de consumer know-how și cercetare de piață cu capital 100% românesc, înființată în 2008. Compania este specializată în studii de strategie de brand și marketing cultural, cu accent pe descoperirea de insight-uri despre oameni, categorii și branduri care să contribuie la creșterea clienților pentru care lucrează. Calitatea proiectelor companiei a dus la recunoașterea acesteia dincolo de granițele României, Unlock coordonând cercetări internaționale, nu doar locale. Unlock se adaptează la noile reguli de marketing care vizează raportarea la om în totalitatea sa, nu doar din rolul de consumator al unei categorii, și ajută brandurile să crească și să schimbe lumea în bine, pentru oameni.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: