Hub regional de design thinking coordonat de la București
Reading Time: 7 minuteCu trei ani în urmă, Exact Business Solutions anunța că urma să reprezinte în România una dintre cele mai importante agenții de design orientate spre inovare. La ceva timp de la lansare, Managing Director-ul companiei, Lăcrămioara Loghin, vorbea despre cum Bucureștiul ar putea să devină un hub regional în domeniul design thinkingului.
Nu numai că planul a devenit realitate, chiar a fost și depășit. Echipa a lansat mai multe cursuri în București, Cluj, Timișoara, Arad, Sibiu, dar și o serie de proiecte de design thinking în cadrul mai multor companii, din diverse domenii. Însă cea mai mare reușită este că rețeaua s-a consolidat și s-a transformat din DesignThinkers Academy Bucharest în DesignThinkers Academy Eastern Europe. Partenerii din sediul central, din Amsterdam, au aprobat extinderea în regiune și astfel, pe parcursul ultimilor ani, a luat naștere un hub regional și a fost construită o rețea de facilitatori de design thinking în toată regiunea: Serbia, Ucraina, Albania, Grecia, Moldova, Ungaria, Austria, cu coordonare din România.
Cum a reușit această inițiativă antreprenorială, pornită din România, într-un domeniu nou, creativ, axat pe inovație, să se dezvolte la nivel regional, ne povestește Julien Zidaru, Senior Partner & Facilitator la DesignThinkers Academy Eastern Europe.
Au trecut aproape trei ani de la lansarea pe piața românescă. Prin ce transformări ați trecut din punct de vedere organizatoric și al extinderii rețelei?
În acești trei ani am reusit sa lansăm o serie de cursuri open și in-house pe teme de Design Thinking Fundamentals, Digital Customer Journey Mapping sau Employee Experience Design în București, Cluj, Timișoara, Arad, Sibiu, dar și multe proiecte frumoase de design thinking în cadrul unor companii din diverse sectoare de business (banking, asigurări, tehnologie/IT, FMCG, media, automotive, manufacturing).
Însă unul din lucurile care ne bucură foarte mult este faptul că am reușit să ne extindem în regiune și să ne transformăm într-un interval de timp atât de scurt din DesignThinkers Academy Bucharest în DesignThinkers Academy Eastern Europe. Partenerii noștri de la headquarter, din Amsterdam, au avut încredere în noi și ne-au acordat sprijin necondiționat pentru această extindere. Iar astfel, în doar trei ani, am reușit să ne transformăm într-un hub regional și să ne construim o rețea de facilitatori de design thinking și proiecte în numeroase țări din regiune: în Serbia (DT Academy Adriatics), în Ukraina, Rusia, Kazakhstan, Belarus, Albania, Grecia, Moldova și, foarte recent, în Ungaria și Austria.
Odată cu dezvoltarea echipei de facilitatori, pe lângă cursuri de Design Thinking (DT) organizate în țările din Europa, am organizat alături de partenerii noștri, chiar anul acesta, și două conferințe pe teme de Service Design, în Ucraina și Kazakhstan, cea de a doua fiind prima conferință de Service Design derulată online. A fost o experiență foarte interesantă, inclusiv pentru noi și un proiect de succes. Și nu în ultimul rând, am demarat și primele proiecte multi-country pentru companii care introduc Design Thinking-ul ca soluție de business în filialele din regiune. Ca să dăm două exemple recente, suntem în faza de finalizare a unui proiect pentru o companie mare din domeniul farmaceutic, proiect derulat în paralel în filialele din cinci țări din regiune și tocmai am finalizat un proiect de Design Thinking pentru Camerele de Comerț din mai multe țări din Balcani, care viza adaptarea serviciilor acestora la noile realități din piață.
Toată această activitate este coordonată din România, de către echipa fondatoare a Design Thinkers Academy Eastern Europe.
Care sunt principalele proiecte derulate până în prezent?
Ca tipologii de proiecte, ne-am axat în principal pe două direcții: partea de training, de expunere a pieței la concept și la tool-urile pe care le folosim în procesul de Design Thinking. Facem acest lucru printr-o curriculă de cursuri open în care participanții din companii diferite se înscriu și trec printr-o experiență de “Learning by Doing”. Noi considerăm că metodologia Design Thinking nu poate fi povestită, citită, sau prezentată într-un PPT, ci trebuie aplicată, trăită pentru a-i înțelege valoarea. Și investim timp și multă energie în acest tip de expunere la concept, deoarece dorim să întâlnim la clienții noștri din ce în ce mai mult acel mindset necesar colaborării, co-creării, empatizării într-un proiect în interiorul companiei.
Cea de a doua direcție, bineînțeles, o reprezintă proiectele din cadrul companiilor derulate pe probleme specifice din business și care sunt din ce în ce mai generoase. Și ne place foarte mult să lucrăm cu echipe antrenate și pregătite să intre într-un proces de inovare. Iar tool-urile folosite în Design Thinking sunt astfel construite și puse într-un flux, încât să permită fiecărui participant în workshop să poată aduce o contribuție valoroasă întregului proces. Asta ajută mult echipele inclusiv în a-și îmbunătăți comunicarea internă, colaborarea și sinergia. Și nu în ultimul rând, să înțeleagă cât de importantă este colaborarea pluri-disciplinară în proiecte de inovație.
Observăm tot mai mult o tendință a companiilor care creează, în principal, servicii pentru clienții lor de a utiliza Design Thinking-ul ca o metodologie de înțelegere și rezolvare a nevoilor clientului și, de asemenea, de creare de soluții cât mai potrivite acestor nevoi: tehnologie, bancar, asigurări, tutun, farma, media.
Iar ce ne place cel mai mult la finalul unui proiect este felul diferit în care participanții în workshop-uri se raportează la consumator: devin mult mai empatici și începe să le placă din ce în ce mai mult să asculte clientul (intern sau extern), să îl înțeleagă, să facă pași înspre acesta și să ia decizii apelând la acest ”outside-in approach”, cum îl numim noi: aflăm nevoile consumatorului și apoi gândim și construim servicii și produse care să îi rezolve aceste nevoi.
Nu în ultimul rând, un proiect important pentru noi este să devenim ambasadori ai acestui concept generos în toată această parte a Europei. De aceea, construim o rețea de facilitatori cu un background bun, care au experiență în diverse industrii și de asemenea cu expertize diferite: oameni de marketing, comunicare, strategie, HR, research etc. Avem oameni minunați în echipă, pentru că împărtășim valori comune și mult entuziasm pentru ceea ce facem.
Cum a evoluat pe parcursul ultimilor ani Design Thinking-ul ca soluție de business?
În România, Design Thinking-ul era privit în urmă cu câțiva ani ca o metodologie nouă, aș zice chiar un pic exotică, de înțelegere mai bună a clienților companiei și de empatizare cu aceștia. La început livram doar cursuri de Design Thinking Fundamentals, practic o inițiere în înțelegerea și practicarea DT. Între timp însă, lucrurile au evoluat. Sunt companii care, înțelegând valoarea acestor concepte, și-au format echipe proprii de Service Design în diverse zone ale business-ului. Sunt companii care și-au format facilitatori interni care derulează și supervizează proiecte interne de DT. Sunt companii care aplică metodologia de DT în relația cu clientul (Service Design în marketing, product management, operațiuni), altele în relația cu angajații (Employee Experience Design în HR) sau în relația cu parteneri sau furnizori. E foarte motivant să vezi cum valoarea adăugată a acestor instrumente e la fel de mare aplicată în oricare dintre aceste arii.
Cât de mult s-au deschis companiile către soluțiile de Design Thinking?
Atât în Romania cât și în regiune, companiile încep să fie tot mai deschise către soluții de DT. Această deschidere a pornit fie dinspre headquarter (Europa de Vest sau SUA) în cazul unor multinaționale sau a apărut local, atunci când echipa de management a înțeles oportunitatea și valoarea adusă prin aplicarea unor astfel de soluții în zona de design și redesign de procese, new product management, customer experience, etc. Nu în ultimul rând, criza pe care o parcurgem recent a pus și mai multă presiune pe organizații pentru a inova, pentru a ieși din vechile tipare de business și a crea produse și servicii adaptate noilor realități și pe care clienții să și le dorească cu adevărat. Am putea spune că Design Thinking e azi mai actual și mai necesar în organizații ca oricând.
Cum v-ați adaptat la contextul generat de pandemie? Cum v-a afectat situația actuală?
Ne-am adaptat foarte rapid la noul context. În perioada de lockdown, soluția a venit, în mod firesc, din online. Colegii noștri din UK și Olanda au reacționat foarte repede și au dezvoltat imediat varianta full online a workshop-urilor de DT. Iar noi în regiune ne-am adaptat la rândul nostru rapid și am livrat deja o serie de workshop-uri, dar și câteva proiecte in-company cu ajutorul Zoom și Miro, cele două platforme de lucru și de interacțiune, necesare derulării proiectelor DT online. Inițial, nu credeam că putem să mutăm experiența din off-line în online, însă cu o pregătire foarte bună a fiecărei etape și cu niște exerciții de energizare potrivite, care să creeze fun și să readucă starea potrivită în fiecare etapă din proces, ne-am convins că se poate. Online-ul e generos prin faptul că putem activa simultan echipe de la client din țări diferite, lucru care s-a și întâmplat în această perioadă în DesignThinkers Academy și totodată pentru că permite multe spații de experimentare a conceptelor între modulele de curs.
Iar acum, odată cu relaxarea restricțiilor, am încercat să fim creativi și am adaptat și modulele “in-class” la noua realitate. Organizăm deja workshop-uri outdoor în locuri special amenajate, care să permită atât colaborarea echipelor de patru participanți la o masă de lucru precum și lucrul cu canvas-urile de DT pe pereți sau spații mari verticale. Aveam nevoie să experimentăm și această versiune, fiindcă simțim lipsa conexiunii dintre oameni care se creează într-o sală de workshop.
Mai mult, am dezvoltat în această perioadă un format de workshop în care folosim tool-urile de Design Thinking pentru a-i încuraja pe participanții în workshop-uri să stea de vorbă cu ei înșiși, să își înțeleagă mai bine evoluția și nevoile actuale și să creeze, folosind exerciții de ideație, mai multe direcții pentru viața lor, așa cum și-o doresc. E o perioadă propice pentru reinventare și am încercat să construim un concept care să sprijine această nevoie. Nu întâmplător, acest workshop se numește Life Experience Design, iar noi l-am dezvoltat chiar la începutul pandemiei, în primul rând pentru echipele noastre și ale clienților noștri. Ne doream foarte mult să fim aproape de ei, să ne asigurăm că e toată lumea bine și că avem motive să ne întoarcem către viețile noastre și să punem un pic de focus acolo.
Ce cursuri aveți în pregătire pentru această toamnă? Cum se vor desfășura acestea?
Pentru toamnă avem deja planificate o serie de workshop-uri de certificare în Design Thinking Fundamentals, atât în online, cât și în mai multe orașe din țările din regiune, precum și un curs de certificare pentru facilitatori, Design Thinking Facilitation. Pe acesta din urmă îl derulăm mai rar, doar una-două sesiuni pe an, și este dedicat celor care deja lucrează cu această metodologie și care vor ca în viitor să faciliteze procese de DT pentru echipele sau companiile lor. Și mai avem încă alte câteva proiecte și idei de workshop faine care vor ieși la lumină curând!
Foto header: Bakhtiar Zein | Dreamstime.com
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz