Deschizător de drumuri în multe domenii, inclusiv cel al excentricităților, a fost magnat, pilot, inventator și regizor, mereu nemulțumit de imperfecțiunea din jur. Unicul și irepetabilul Howard Hughes.
Cu o viață și o carieră doldora de controverse, nu e de mirare că a fost subiectul unui film de succes regizat de Martin Scorsese, în care rolul său a fost interpretat de Leonardo DiCaprio. Howard Hughes este “Aviatorul”, dar evoluția sa a fost poate chiar mai spectaculoasă decât cea descrisă în film.
Tatăl lui a fost la rândul său inventator și om de afaceri de succes, ceea ce l-a stimulat pe Howard să-i calce pe urme. La 11 ani a construit singur primul emițător radio din Houston. La moartea tatălui său, a moștenit averea familiei, care includea Hughes Tool Company, care producea echipamente de foraj pentru industria petrolieră, devenind milionar, dar avea să ducă totul la un alt nivel.
Pasionat de cinematografie, s-a apucat de produs și regizat filme, reușind chiar să câștige premiul Oscar pentru regia unui film de
comedie, “Two Arabian Nights”, în 1927. Dragostea pentru cinema l-a făcut să preia în 1948 RKO, studioul de film care produsese în 1941 “Cetățeanul Kane”, considerat de mulți cel mai bun film al tuturor timpurilor.
Însă cei șapte ani care au urmat au fost plini de probleme, în special din cauză că Hughes era un anticomunist convins și nu tolera ca cei care lucrau pentru el să aibă simpatii socialiste. Așa că a anulat mai multe producții din această cauză. În 1957, la doi ani după ce a vândut studioul RKO către General Tire, acesta a oprit producția de filme.
O altă pasiune i-a adus însă mai mult succes lui Howard Hughes: aviația. Ca pilot, a stabilit recorduri de viteză și a reușit să zboare în 1938 în jurul lumii în doar 91 de ore. A supraviețuit la nu mai puțin de patru prăbușiri de avioane, ultima lăsându-l însă cu sechele grave.
Nebunia lui s-a manifestat și în domeniul construcției de avioane prin celebrul H-4 Hercules, un hidroavion care a zburat o singură dată, în 1947, la doar 21 de metri deasupra apei, pe distanța de 1,6 km. Supranumit “Spruce Goose” (Gâsca din molid), fiindcă era făcut în mare parte din lemn, aparatul de zbor a deținut până destul de recent titlul de cel mai mare avion din lume. Mai mult noroc a avut Hughes cu transporturile aeriene, preluând compania TWA în 1944 și promovând constant achiziția de avioane inovatoare cu reacție pentru cursele de linie. A făcut bani și din imobiliare.
Însă cariera lui de business a fost mereu influențată negativ de excentricitățile sale personale și de faptul că suferea de o formă severă de tulburare obsesiv-compulsivă, era germofob și secretoman. La finalul vieții, a trăit singur doar în hoteluri, în special în Las Vegas, unde închiria mereu penthouse-ul de la ultimul etaj.
Moartea l-a găsit în 1976 într-unul din locurile sale preferate: la bordul unui avion, zburând dinspre Acapulco către Houston. Era de nerecunoscut, cu barbă, plete și cântărea doar 41 kg la o înălțime de 1,93 metri. A fost identificat de FBI doar după amprente. Dar își lăsase oricum amprenta asupra lumii.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 344 (15 iunie – 15 iulie 2020). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Grupul DIGI a demarat campania „Fiecare copac, o schimbare”, primul proiect de împădurire al companiei, derulat în colaborare cu Asociația…
Jason Silva este speaker, futurist, storyteller și realizator de film, dar cel mai cunoscut este pentru rolul de prezentator al…
Mai mult de un sfert (27,51%) dintre respondenții unui sondaj realizat la solicitarea Ariston România plănuiesc să achiziționeze o pompă…
Rompetrol Rafinare, companie membră a Grupului KMG International (Rompetrol), a înregistrat, în primele 9 luni din 2024, o cifră de…
Banca Europeană de Investiții (BEI) acordă un împrumut de 200 de milioane de euro distribuitorului român de energie Delgaz Grid…
Cu o carieră de peste 19 ani în finance, Magda Costache este, din septembrie, noul CEO interimar Sezamo, supermarketul online…