Creșterea TVA-ului de la 9 la 19%, pentru industria restaurantelor ar duce la o scădere de minimum 5% a CA-ului pe 2023, respectiv o creștere a prețurilor de peste 25%, fără a lua în considerare nivelul inflației, potrivit HORA, entitatea reprezentativă a industriei HoReCa, care reunește peste 200 de companii din industrie, cu o cifră de afaceri de peste 600 de milioane de euro anual.
Industria HoReCa din România totalizează astăzi peste 14.000 de companii pe codul CAEN 5620 – Restaurante, respectiv peste 30.000 de unități, cu o cifră de afaceri de aproximativ 3,7 miliarde de euro și peste 90.000 de angajați.
„Riscul cel mare este posibila orientare a unor operatori către evaziune fiscală. Se poate spune astfel că statul nu va câștiga nimic. Dimpotrivă, masa monetară de tip gri va invada piața românească, este încurajată angajarea la negru, iar operatorii corecți vor fi supuși unei competiții incorecte din partea operatorilor care vor alege să se îndrepte către zona gri. În plus, datorită creșterii prețurilor în restaurante, pentru că majorarea TVA înseamnă și prețuri mai mari în restaurant, oamenii nu vor mai fi motivați să vină la restaurant, iar investitorii din această industrie nu vor fi stimulați să mai investească.”
Daniel Mischie, Vicepreședinte HORA & CEO City Grill Group
România va ajunge pe locul 3 în topul țărilor cu cel mai mare TVA în industria restaurantelor din Europa, dacă această măsură va fi implementată. Țara noastră se situează momentan în media europeană în ce privește TVA la alimente în restaurante. Danemarca și Norvegia au cea mai mare rată a TVA în domeniu, la 25%, pe locul doi fiind Letonia (21%) și pe trei Estonia (20%).
Țările cu un grad mare de conformare fiscală și extrem de bine digitalizate își permit un TVA peste 18%, având o mai mare putere de consum decât țările est europene, ceea ce nu este cazul României.
Țările care au mizat pe dezvoltarea turismului și care încurajează socializarea, se situează la un nivel al TVA-ului de 9-10%.
Industria restaurantelor, puternic fragmentată. Astfel, doar 19% din cifra totală de afaceri în domeniu este deținută de marii operatori, restul de 81% aparținând întreprinderilor mici și foarte mici cu o cifră de afaceri sub 10 milioane de euro/an/companie, care dețin și 90% din angajați.
HORA a realizat o analiză privind impactul creșterii TVA și a identificat cinci probleme importante care ar afecta domeniul dacă se va lua această măsură
Răzvan Crișan, membru board HORA și Fondator KANE Group, și Radu Savopol, membru board HORA și Fondator 5 TO GO, care au subliniat că majorarea TVA-ului în cazul băuturilor din restaurant de tip cafea, ceai sau limonadă, de la 9 la 19%, a dus instant la scăderea vânzărilor cu 10% pe segmentul cafenelelor.
„Sunt 6 luni de la modificarea TVA-ului la preparate pe bază de cafea, o majorare fără argumente clare, pe care peste 90% dintre operatori nu au înțeles-o și deci nu au aplicat-o. O modificare ce a fost anunțată clar abia acum o lună, deși a fost introdusă la începutul anului. Înainte de a începe valul de controale tematice, ministerul finanțelor publice ar trebui să comunice mult mai bine o astfel de majorare (TVA mărit în cazul băuturilor calde), pentru că altfel este foarte greu de implementat. Nu putem sta cu mâinile în sân și accepta o plată retroactivă, în contextul unei lipse totale de comunicare clară și a unor norme, pe care le-am solicitat în repetate rânduri de la autorități, de la începutul anului. În cazul grupului nostru de cafenele, am implementat noul TVA acum 2 zile, iar în prima zi au scăzut vânzările cu 3%. Dacă extrapolăm și ne gândim la afacerile mici din domeniul, e simplu să evaluăm dezastrul.”
Radu Savopol, membru în boardul HORA și Co-Fondator grupul 5 TO GO
Potrivit HORA, industria restaurantelor abia a reușit să își revină după aproape 3 ani de pandemie și lipsă de predictibilitate. O astfel de modificare fiscală neplanificată, ar însemna un capăt de linie pentru sute de afaceri din domeniu, care nu vor mai putea susține businessul. Impactul social va fi în cascadă, întrucât vor fi afectați nu doar operatorii, ci și angajații, furnizorii, familiile acestora și, desigur, și consumatorul.
Foto 41269367 © Mihocphoto | Dreamstime.com
PepsiCo, unul dintre liderii industriei de produse alimentare și băuturi, anunță lansarea Pepsi Twist Zero Zahăr - cu gust de…
Fanta și VML România au redefinit Halloween-ul anul acesta printr-un parteneriat global cu Warner Bros. pentru lansarea filmului Beetlejuice Beetlejuice, o…
O afacere de familie din Mizil a devenit, în cele trei decenii de activitate, unul din cele mai îndrăgite branduri…
Vinoteca Românească și-a propus conservarea și popularizarea vinurilor românești, reușind să creeze un adevărat tezaur al vinificației românești. Totul a…
De la începutul lunii septembrie, Philip Morris International (PMI) l-a numit pe Kostas Salvaras în funcția de Area Vice President…
Expand Labs marchează o premieră în România prin deschiderea primului hub dedicat sănătății preventive, longevității și biohacking-ului Noul spațiu oferă…