Heidelberg Materials România: Sustenabilitate și soluții inteligente în industria cimentului
Reading Time: 5 minuteHeidelberg Materials România, unul dintre cei mai importanți producători de ciment, betoane și agregate de pe piața locală, a dezvoltat un nou portofoliu inovator de materiale de construcție sustenabile și inteligente, precum și de soluții digitale.
Filiala din România a grupului german Heidelberg Materials, a lansat recent pe plan local, în cadrul unui eveniment, noi inovații, deschizând calea industriei de construcții către o economie circulară, cu zero emisii nete: evoZero, primul ciment din lume cu zero emisii nete de CO2, datorită tehnologiei de captare; evoBuild®, noul brand global de produse sustenabile (cu amprentă redusă de carbon sau circulare); hmbeton.ro, platformă online și app de e-commerce pentru comercializarea betonului pentru persoane fizice și juridice.
evoZero, primul ciment din lume cu zero emisii nete de CO2
Toate aceste acțiuni sunt în linie cu măsurile de sustenabilitate și digitalizare ale grupului Heidelberg Materials, care a anunțat și în România noutăți cu privire la evoZero, primul ciment din lume cu zero emisii nete de CO2, datorită tehnologiei de captare.
„evoZero atinge nivelul net zero emisii prin implementarea tehnologiei de captare și stocare a carbonului la fabrica noastră din Brevik, Norvegia. Acesta va fi primul ciment cu zero emisii nete de CO2, datorită tehnologiei de captare, produs la scară largă și va fi disponibil în două variante, varianta fizică și varianta virtuală, adaptate la nevoile și locațiile clienților. Contabilizarea și alocarea reducerii de emisii CO2 prin captare se realizează în mod transparent și au trasabilitate certificată prin utilizarea tehnologiei „blockchain”, în cazul transferului de atribute de reducere a emisiilor”, detaliază Florian Aldea, Director General al Heidelberg Materials România.
Cimentul evoZero va fi disponibil în două versiuni: evoZero Carbon Captured Brevik – produsul livrat direct de la fabrica din Brevik, Norvegia; evoZero Carbon Captured – produsul livrat de la oricare dintre fabricile din Europa.
Captarea CO2-ului și mecanismele de contabilizare a emisiilor au fost verificate de un organism independent, fiecare tonă de CO2 captată fiind luată în calcul o singură dată. Dovezile privind reducerea emisiilor de CO2 prin captare sunt transparente și oferă trasabilitate prin utilizarea tehnologiei blockchain, clienții primind un document ce atestă reducerea de emisii de carbon realizată prin achiziția produsului.
evoBuild – brand de produse sustenabile
Gama evoBuild® reprezintă noul brand de produse sustenabile, care se caracterizează prin proprietăți clare și bine definite de sustenabilitate. Acestea pot fi produse cu amprentă redusă de carbon (cum ar fi cimentul și betonul), produse circulare (cu conținut de materiale reciclate sau consum redus de material) sau produse care combină ambele caracteristici.
În cazul celor cu amprentă redusă de carbon, acestea trebuie să reducă emisiile de CO2 cu cel puțin 30% față de valorile de referință, gradual putând ajunge și la valori procentuale mai mari, iar în cazul celor circulare, acestea trebuie să conțină minimum 30% agregate reciclate sau să utilizeze cu cel puțin 30% mai puțin material. Standarde sunt aplicabile la toate produsele din categoriile ciment, beton și agregate. Aceleași criterii se aplică în toate țările și societățile Grupului Heidelberg Materials din întreaga lume, oferind o încadrare clară, unitară și transparentă pentru toate produsele sustenabile din portofoliu, iar de la începutul acestui an, toate țările în care Grupul Heidelberg Materials este prezent, au demarat procesul de integrare treptată a produselor sustenabile existente în portofoliul evoBuild®.
„Unul dintre obiectivele noastre majore este de a genera 50% dintre veniturile globale din produse sustenabile până în 2030. Să reducem emisiile de CO2 cu aproape 50% față de nivelul înregistrat în anul 1990. Această promisiune vine cu numeroase provocări, dar cu la fel de multă determinare din partea întregii echipe, care lucrează pentru a oferi produse la cele mai înalte standarde de calitate, prin metode responsabile din punct de vedere ecologic și social”, a declarat Adrian Greavu, director de vânzări de ciment al Heidelberg Materials România.
Aplicând criterii riguroase și consecvente la nivel global pentru produsele sustenabile, grupul își propune să stabilească noi standarde pentru produsele decarbonizate, fiind totodată prima companie din industria materialelor grele de construcții ce utilizează criterii standardizate la nivel global pentru etichetarea produselor sustenabile.
hmbeton.ro – platformă online și app de e-commerce
O altă noutate a companiei o reprezintă platforma digitală hmbeton.ro, o soluție integrată care simplifică procesul de achiziție a betonului și oferă și flexibilitate clienților, care pot gestiona proiectele lor, chiar și atunci când sunt în mișcare. Hmbeton.ro permite urmărirea betonului, de la locul de încărcare, până la destinație, aspect care nu doar că facilitează o planificare mai precisă a proiectului, dar permite și monitorizarea transportului în timp real și gestionarea potențialelor întârzieri sau blocaje pe traseu.
„Platforma pune la dispoziție clienților atât gama completă de produse și servicii pentru aplicații practice, cât și o serie de informații despre cele mai noi servicii sau instrumente digitale care pot fi utile pe parcursul dezvoltării proiectelor. De exemplu, clienții pot opta pentru utilizarea senzorului GiaTec, acesta monitorizând în timp real stadiului întăririi betonului, ceea ce permite eficientizarea activităților pe șantiere, prin alegerea momentului optim de decofrare și continuare a turnărilor”, explică Mihaela Trăistaru, directorul diviziei de betoane a Heidelberg Materials România.
De asemenea, această platformă oferă beneficii precum: comanda și plata direct din platformă sau app; alegerea datei și orei de livrare; opțiunea SmartBeton, oferită tuturor materialelor de pe platformă. Opțiunea SmartBeton presupune folosirea/integrarea unui senzor de măsurare a maturității betonului în structurile materialului în momentul turnării lui. Astfel, acesta furnizează estimări în timp real cu privire la rezistența betonului.
Evenimentul de lansare
Aceste inovații au fost introduse principalilor stakeholderi (clienți, parteneri, arhitecți, designeri, autorități, KOL) printr-un eveniment de lansare ce a avut loc pe 26 iunie, familiarizându-i pe aceștia cu produsele sustenabile și digitale ale companiei.
Conceptul evenimentului a fost inspirat din elementele și procesele chimice sau mecanice care stau la baza fabricației cimentului. Fiecare etapă (extracția materiilor prime, amestecarea, procesarea și omogenizarea, alimentarea în cuptorul rotativ, măcinarea clincherului etc.) joacă un rol crucial în obiectivele de sustenabilitate. Chimia și mecanica nu sunt doar domenii abstracte ale științei; ele sunt esența vieții noastre de zi cu zi. Indiferent că vorbim despre spațiile în care locuim sau lucrăm, spații personale sau publice, fiecare material de construcție care le compune este rezultatul unor reacții chimice și mecanice complexe și spectaculoase, rezultatul măiestriei care transformă elemente simple în structuri impresionante.
Conceptul evenimentului a fost transpus la nivel vizual și senzorial, integrând rigurozitatea arhitecturii și fluiditatea naturii atât printr-un spectacol immersiv de imagini și muzică ce prezintă întreg procesul de producție a cimentului într-un mod artistic, cât și prin dezvăluirea unei instalații ce ilustrează pomul vieții – un simbol global pentru cunoaștere și interconectivitate ce leagă lumea concretă, planul fizic, de lumea ideilor și de creativitate.
Heidelberg Materials România a luat naștere în anul 2015, prin fuziunea Carpatcement Holding SA, Carpat Beton SRL și Carpat Agregate SA, care au fost înființate între 1998 și 2004 ca parte a investițiilor realizate în România de grupul Heidelberg Materials.
Compania deține trei fabrici de ciment, situate la Tașca, Fieni și Chișcădaga, 18 stații de betoane,
8 cariere și 5 balastiere de agregate, având aproximativ 1.100 de angajați (ciment, betoane, agregate, transport & logistică, combustibili alternativi).
Grupul Heidelberg Materials a fost fondat în Germania în anul 1873 și activează în Europa Centrală și de Est încă din 1989.
Este prezent în peste 50 de țări și 3.000 de locații, ocupă poziții de top în producția de ciment, agregate și betoane, fiind unul dintre cei mai mari producători de materiale de construcții din lume. Oferind servicii și soluții pentru viitor, grupul este un pionier pe calea spre neutralizarea emisiilor de dioxid de carbon și economia circulară în industria materialelor de construcții.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 385 (16 iulie – 16 septembrie 2024). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz