Antreprenori

Harpai: Paie din hârtie pentru noua economie

1 oct. 2021 4 min

Harpai: Paie din hârtie pentru noua economie

Reading Time: 4 minute

Cum produsele din plastic de unică folosință vor dispărea de pe piață, ne îndreptăm atenția asupra alternativelor mai prietenoase cu mediul. Harpai este primul producător român specializat în paie de băut din hârtie, ce se face cunoscut printr-un produs local, reciclabil, biodegradabil și compostabil.

Ca și alte idei de business ce iau componenta de sustenabilitate în considerare, Harpai a prins viață în urma unei discuții despre viitor, așa cum ne povestește Gabriel Bălăceanu, fondatorul Harpai: ­„Într-o noapte de iarnă, la începutul anului 2019, am ieșit cu un vechi prieten să tragem aer proaspăt în piept și să începem noul an în forță. După o multitudine de idei de business, în special idei de afaceri de necesitate, pe shortlist au ajuns produsele sustenabile și produsele viitoare, cele în pionierat pe piața mondială și inexistente la acel moment pe piața românească, dar care vor apărea în urma transpunerii în legislația națională a directivelor europene. În urma discuției avute, am ajuns la ideea de a produce paie de băut din hârtie. Astfel că, odată ajuns acasă, m-am informat cu privire la utilajele de care am nevoie să produc acest produs. Așa a început totul”.

Cum Harpai susține stilul de viață ecologic, compania folosește produse reciclabile și durabile, de la aprovizionarea cu materii prime până la ambalare, iar paiele pe care le produce sunt formate din trei straturi de hârtie și rezistă cel puțin patru ore în băuturile reci.

Fabrica se află în comuna Cerașu, din județul Prahova, și are o capacitate de producție de peste 80.000 de paie pe zi. Așadar, odată cu alegerea de a produce 100% local, Harpai a decis să sprijine și mediul rural.

„Experiența pe care am dobândit-o în implementarea unui proiect cu fonduri europene în jurul Bucureștiului, care la rândul lui a finanțat alte proiecte pentru tineri antreprenori, UAT-uri pentru dezvoltarea serviciilor și facilităților cetățenilor, m-a făcut să mă îndrept către mediul rural. Aici sunt mulți oameni care nu își găsesc locuri de muncă în localitate, iar o mare parte din cei ce își doresc să muncească trebuie să facă naveta. Mai mult, găsești oameni competenți care își doresc să lucreze, dar totodată să fie aproape de familie, fără să piardă timp în trafic. Acesta este unul din motivele pentru care am ales să facem în mediul rural fabrica, dar și pentru a întoarce o parte din ceea ce ne oferă Cerașu, natură și liniște“, explică fondatorul Harpai.

De la plastic la hârtie

harpai paie hartie

Paiele din hârtie devin cu atât mai importante, cu cât apar măsuri ce interzic comercializarea produselor de unică folosință din plastic. Comisia Europeană a decis să scoată de pe piață anumite obiecte, astfel că, din iulie 2021, produse precum paiele de băut, farfuriile și tacâmurile din plastic nu mai sunt permise.

„Această măsură ne influențează pozitiv din toate punctele de vedere, deoarece ne va ajuta să dezvoltăm businessul și mediul de afaceri din România. Prin prisma acestei directive, respectiv 904/2019, ce interzice opt produse din plastic, noi suntem cunoscuți la nivel național, astfel încât din ce în ce mai mulți distribuitori și consumatori finali se îndreaptă către noi”, explică Gabriel Bălăceanu.

Momentan, Harpai este singurul producător local de paie de băut din hârtie. Dar alături de produsele sale, în România găsim paiele importate, cu precădere pe cele din China. „Încercăm să ne diferențiem prin calitatea pe care o oferim și îi rugăm pe consumatori să testeze produsul înainte de a-l cumpăra, pentru a face ei diferența între produsul nostru și cele din import. În viitor, vor apărea cu siguranță și alți producători, dar acest lucru ne bucură, în acest mod se poate dezvolta țara, iar nouă ne place competiția”, a adăugat fondatorul Harpai.

Mai există, totuși, și rețineri ale consumatorilor când vine vorba de noile produse. Pentru cei care au folosit deja paie din hârtie, experiența poate să fi fost una foarte plăcută sau să fi simțit diferența față de paiele cu care s-au obișnuit.

Gabriel Bălăceanu ne-a explicat că „reticența clienților apare în momentul în care nu cunosc produsul nostru și încearcă să ne spună că au mai folosit paie de băut din hârtie, dar că le schimbă gustul băuturii, că se desfac în băutură foarte repede și nu le place să le folosească. Noi încercăm să le demontăm aceste concluzii prin transmiterea de mostre cu produsul nostru care nu îți schimbă gustul băuturii și nu se desface în băutură după o perioadă scurtă”.

Prețuri și profitabilitate

Un motiv important pentru care trecerea de la plastic poate fi dificilă pentru companii este că prețul paielor din hârtie poate fi și de 10 ori mai mare decât al celor din plastic, fapt cauzat de costul materiilor prime.

Cu toate acestea, trecerea este inevitabilă. Asta nu îi împiedică pe cei care au nevoie de aceste produse să apeleze la variantele din import, de calitate inferioară, chiar dacă există o ofertă locală.

„Din punctul meu de vedere, ar trebui să fie profitabil să cumperi local, deoarece sprijini economia românească și încurajezi dezvoltarea. Clienții preferă de obicei produsul cu prețul cel mai mic care are și cea mai slabă calitate. Acestea sunt în momentan produse din import, dar pot spune că ai noștri clienți, după ce au comandat prima dată de la noi, au revenit și a doua oară”, a menționat Gabriel Bălăceanu.

Vânzările companiei sunt într-o continuă creștere, fapt care se dato­rează directivei europene. Clienții Harpai sunt atât persoane juridice, precum distribuitori, cafenele, restaurante și baruri, cât și persoane fizice care comandă pentru uzul per­sonal.

Momentan, compania co­mercializează doar paiele de băut din hârtie la nivel local, însă există discuții pentru a intra și pe alte piețe din Uniunea Europeană și, totodată, de a fabrica și alte produse bio­degradabile. „De asemenea, dorim să realizăm investiții noi până la sfârșitul anului pentru a ne tripla capacitatea de producție și să angajăm noi oameni”, completează fondatorul Harpai.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 356 (16 septembrie – 15 octombrie 2021). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: