Haina face viitorul
Reading Time: 8 minuteUn tricou care masoara bataile inimii si ritmul respiratiei si le transmite apoi prin Bluetooh catre smartphone-ul purtatorului nu este o imagine de domeniul SF-ului, ci un doar un fragment din directia spre care se indreapta viitorul hainelor.
Casa de moda Ralph Lauren a lansat in august anul trecut, la turneul de tenis US Open, un astfel de tricou inteligent, The Polo Tech. Si acesta constituie doar un simplu exemplu despre cum tehnologia este integrata in productia de haine. Producatorii de haine si echipamente sportive Adidas si Under Armour promoveaza de ceva timp astfel de produse in randul atletilor profesionisti, noutatea este ca acum hainele inteligente incep sa intre si in atentia companiilor care se adreseaza publicului larg.
In 2015 vor fi livrate pe piata 10 milioane de haine inteligente, urmand ca numarul acestora sa ajunga la 26 de milioane de unitati in anul urmator, potrivit estimarilor facute de compania de cercetare in domeniul tehnologiei Gartner. Acestea urmeaza sa depaseasca productia de ceasuri si bratari inteligente, estimate de aceeasi companie sa ajunga la 24, respectiv 19 milioane de unitati la nivel global in 2016.
In total, piata de echipamente electronice inteligente (wearables) este estimata anul acesta la 68,1 milioane de unitati, in usor declin fata de 2014, cand a fost de 70 milioane de unitati, descrestere cauzata de suprapunerea functionalitatii intre bratarile si ceasurile inteligente si alte sisteme de tip wearable de monitorizare a activitatilor fizice. In 2016, specialistii in domeniu estimeaza ca segmentul acesta de piata va reincepe sa creasca pe fondul lansarii unor modele noi cu design versatil, la preturi mai accesibile.
Echipamentele wearables sunt folosite pentru monitorizarea miscarii si a starii de sanatate, prin urmare adoptarea lor la scara larga merge mana in mana cu avantul industriei de fitness si wellness, domeniu fata de care omul modern se arata tot mai interesat, cel putin la nivel declarativ. Cine se apuca de sport vrea sa vada rezultate imediate si, cum practic e imposibil sa le perceapa pe propriul corp intr-un timp foarte scurt, macar sa aiba o dovada palpabila a progresului, prin monitorizarea activitatii sportive, pe care de asemenea o poate si impartasi prietenilor din retelele sociale. Un dispozitiv inteligent de monitorizare a miscarii functioneaza si ca stimulent la nivel mental. Orice factor care indica 100 de pasi in plus azi si minus cateva calorii sau o imbunatatire a ritmului cardiac ii poate motiva fantastic de mult pe cei care vor sa faca sport. In plus, pe viitor, cei care apeleaza la astfel de fitness wearables vor putea sa aiba toate datele integrate intr-un singur loc. Qualcomm, Apple (HealthKit), Google (Google Fit), Samsung (S.A.M.I.), Microsoft, Nike sau Intel sunt cateva dintre companiile care incearca sa creeze sotfware-uri capabile sa colecteze integrat date obtinute prin folosirea mai multor tipuri de wearables.
In prezent, exista cinci mari categorii de wearables destinate activitatilor sportive: bratari inteligente, ceasuri inteligente, curele pentru monitorizarea batailor inimii, haine inteligente si alte sisteme de monitorizare fitness. Dintre acestea, cele mai solide pozitii le ocupa ceasurile inteligente si curelele pentru monitorizarea batailor inimii, insa cel mai mare potential de crestere la ora actuala il au hainele inteligente. Acestea pot ajunge sa inlocuiasca curelele pentru monitorizarea batailor inimii si celelalte tipuri de wearables, deoarece un tricou inteligent intra mai bine in contact cu pielea, prin urmare poate colecta mai multe date, care in plus au si un grad mai mare de acuratete.
Hainele nu mai au doar un rol utilitar sau estetic. Viitorul le rezerva functii mult mai complexe de atat: pot colecta date, se pot transforma, isi pot schimba culoarea, pot transmite energie, in functie de materialele din care sunt confectionate si tehnologiile care le sunt atasate. In industria hainelor inteligente, exista doua mari categorii de textile. Pe de o parte sunt cele cu valoare estetica (isi schimba culoarea, textura) si de cealalta parte, cele care ajuta la imbunatatirea performantelor fizice in sport sau in activitati militare (materiale care regleaza temperatura corpului sau controleaza vibratiile muschilor).
Tot in categoria performante imbunatatite intra si materialele din care sunt confectionate uniformele pentru calatorii in spatiu sau cele care protejeaza contra radiatiilor, iar in industria medicala sau cea a a produselor de frumusete au fost inventate textile cu proprietati de hidratare a pielii, cu eliberare treptata de substante medicamentoase sau cu proprietati antimicrobiene. Din toate aceste variante de textile, la care s-au adaugat tehnologii de ultima generatie pentru monitorizarea activitatii fizice, au rezultat cateva colectii de haine si incaltaminte inedite pe care vi le prezentam in cele ce urmeaza.
In plus, amintim ca a fost deja lansat un prototip de tricou inteligent si pe piata romåneasca. Compania de software din Sibiu Ropardo, cu o vechime de 20 de ani pe piata romaneasca, a prezentat la editia de anul acesta a Mobile World Congress de la Barcelona (2-5 martie 2015) un tricou care numara bataile inimii si monitorizeaza atent antrenamentele de fitness, dupa care datele sunt stocate in cloud.
Ralph Lauren Polo Tech
Daca printre producatorii de echipamente sportive hainele inteligente nu mai sunt chiar o noutate, in industria modei este un teritoriu putin exploatat. Iar dintre brandurile de lux, primul care si-a facut aparitia pe acest teritoriu este Ralph Lauren. Tricoul inteligent Polo Tech, lansat vara trecuta, este confectionat dintr-un material ce contine o serie de senzori care monitorizeaza bataile inimii, respiratia, intensitatea activitatii, numarul de pasi facuti, caloriile arse si variatiile ritmului cardiac. Datele sunt transmise catre o cutiuta neagra, de marimea unui card de credit, atasata tricoului, si de acolo sunt transferate prin Bluetooh unei aplicatii iOS in smartphone. Cutiuta este detasabila, tricoul putand sa fie spalat la fel ca orice haina. Tricoul a fost creat in parteneriat cu compania canadiana OMSignal, care, cu ajutorul unor de experti in neurostiinta, medicina sportiva si inginerie, a dezvoltat tehnologia care sta la baza Polo Tech si a lansat pe piata propria linie de tricouri biometrice. Ralph Lauren si OMSignal nu sunt singurele companii producatoare de echipamente sportive inteligente. {i Hexoskin vinde propria linie de tricouri cu senzori similari celor folositi de Ralph Lauren, iar Under Armour a lansat in 2011 un tricou biometric experimental cu senzor detasabil.
Athos – echipamente biometrice complete
Producatorul de imbracaminte de fitness Athos lucreaza de cativa ani la lansarea unui prototip de echipamente inteligente pentru antrenamente. Noile echipamente, tricouri si pantaloni, destinate atat barbatilor, cat si femeilor sunt dotate cu sistemul de monitorizare Biosignal, cu senzori care masoara activitatea muschilor, ritmul cardiac si respiratia. Senzorii se adapteaza perfect corpului, nu se lipesc pe piele, ci sunt integrati in material, nu zgarie, nu este nevoie sa fie inlocuiti. Noile echipamente nu se conecteaza cu cabluri, mentin umiditatea si temperatura corpului, protejeaza de razele ultraviolete. Creierul sistemului este „the core”, un dispozitiv care colecteaza si interpreteaza toate datele si le trimite prin Bluetooh catre aplicatia de smartphone. Dispozitivul este dotat cu o baterie care tine 10 ore, cat un iPad, cantareste sub 20 de grame, are putin peste 6 cm si este rezistent la socuri.
Kelme Runsafer
Joggingul este una dintre cele mai populare forme de miscare, insa cu toate efectele benefice asupra sanatatii, alergarea, daca nu este efectuata corect, poate cauza numeroase probleme, de la crampe musculare pana la entorse sau rupturi de ligamente. Pentru a preintampina astfel de situatii, un grup de cercetatori de la institutul german Fraunhofer a dezvoltat, printr-un program cu finantare de la Comisia Europeana, un prototip de incaltaminte sport, Runsafer, asistat prin smartphone, care masoara prin Bluetooh indicatori ortopedici si biometrici (forma, pozitia piciorului, gradul de oboseala). Acest tip de incaltaminte informeaza alergatorul daca are o pozitie incorecta a piciorului, daca greutatea corpului este distribuita asimetric si chiar il avertizeaza in caz de epuizare sau supraefort. In momentul lansarii, institutul Fraunhofer a anuntat ca incaltamintea Runsafer urmeaza sa fie lansata pe piata sub brandul Kelme.
GER: Mood Sweater
Sensoree, producator de tehnologii wearables si instalatii interactive promotoare ale conceptului de extimacy (intimitate extrovertita), a lansat in urma cu aproape un an si jumatate GER: Mood Sweater, un pulover care detecteaza starea emotionala a persoanei care il poarta. In incercarea de a „externaliza emotiile”, aceasta piesa vestimentara isi schimba culoarea gulerului in functie de trairile celui care o poarta, de la albastru in cazul in care este vorba de o stare de calm pana la mov in cazul unei stari de agitatie. Cum functioneaza?
A fost creat un sistem de senzori intitulati The GER: Galvanic Extimacy Responder. Acestia au fost localizati la nivelul palmelor astfel incat sa „detecteze” nivelul emotional. Datele colectate sunt apoi transmise si transpuse intr-o paleta de culori afective la nivelul gulerului, dotat cu led-uri.
Jacheta Navigate Paris
Compania australiana Wearable:Experiments a lansat in octombrie anul trecut o colectie de jachete care ajuta turistii din Paris sa nu mai stea nonstop cu nasul in telefon sau sa se uite pe o harta cand viziteaza orasul. Colectii similare au fost create pentru New York si Sydney. Jachetele au preinstalata o harta detaliata a orasului, conectabila la smartphone. Prin intermediul aplicatiei Navigate, utilizatorul isi stabileste destinatia si pune telefonul in buzunar sau in geanta. Din acel moment, jacheta transmite vibratii usoare pe umarul stang sau drept in functie de directia corecta. O vibratie usoara pe bratul drept inseamna “usor
la dreapta”, in timp ce o vibratie mai puternica pe bratul stang inseamna “la stanga”. Jachetele sunt confectionate 100% din lana si sunt disponibile in mai multe culori si marimi, de la XS la XL, atat pentru femei, cat si pentru barbati.
Germinator
Pornind de la un proiect ce avea la baza dorinta de a intelege mai bine felul in care se imprastie microbii, la numai cateva luni de la lansarea unui prototip, beneficiind de reactii neasteptat de favorabile in presa, compania de consultanta in domeniul inovatiei Gravitytank a fost abordata de Betabrand.com,
o comunitate online de designeri si producatori de haine, si impreuna au creat Germinator – o geaca antimicrobiana, destinata in special celor care folosesc intens mijloacele de transport in comun si care isi doresc sa nu se contamineze cu tot felul de microbi. Geaca este confectionata dintr-un material antimicrobian, tratat cu argint, la mansete si la guler. Fata jachetei este facuta dintr-un material impermeabil, dar care permite corpului sa respire, iar mansetele si gluga sunt detasabile. Se poate spala la masina si se poate calca daca se doreste acest lucru. Este dotata cu buzunare frontale care se inchid cu fermoare si un buzunar interior la piept. Geaca Germinator se produce in San Francisco si se vinde online pe betabrand.com, la pretul de 248 de dolari.
Tom Dixon si Adidas
Designerul britanic Tom Dixon si Adidas au creat o linie de haine unisex, utile pentru cei care vor sa aiba un set complet in cazul in care decid spontan sa plece intr-o excursie de o saptamana. Colectia Primavara-Vara 2014 este compusa din 15 piese multifunctionale: doua tipuri de incaltaminte, zece piese vestimentare si o valiza. Printre piesele multifunctionale se numara o jacheta reversibila, o haina care poate fi transformata in sac de dormit, o geanta care poate fi atarnata drept spatiu de depozitare, un set compus din trei piese vestimentare care pot fi purtate separat sau care pot fi unite prin niste fermoare in diferite combinatii.
Sutienul hi tech
O echipa de cinci cercetatori din Microsoft au prezentat intr-o lucrare stiintifica prototipul unui „sutien inteligent”. Sutienul „The idea” masoara starea emotionala printr-un senzor incoporat, o compara apoi cu stari din trecut cand purtatoarea sutienului a exagerat cu mancarea si trimite pe smartphone o alerta care avertizeaza asupra riscului de a se napusti aspra unei cantitati de dulciuri. Inventatorii acestui sistem sustin ca sutienul este cea mai potrivita piesa vestimentara pentru acest experiment, deoarece permite analizarea activitatii EKG situate la cea mai mica distanta de inima. Femeile care au luat parte la acest experiment au fost nevoite sa-si dea jos si sa-si reincarce sutienul la fiecare 3-4 ore, insa rezultatele au fost impresionante: sutienul a putut prezice cu o acuratete de aproape 75% schimbarile de stare emotionala. Urmatoarea provocare a echipei de cercetatori care a dezvoltat acest proiect este sa construiasca un sistem robust, care sa reziste o zi intreaga, confortabil si purtabil atat de catre femei, cat si de catre barbati.
Credite foto: image.net/RLPoloTech; liveathos.com; sensoree.com; wearableexperiments.com/navigate; betabrand.com; Microsoft
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz