Hai să-ți arăt Bucureștiul pe roți
Reading Time: 5 minuteCum au creat trei tineri antreprenori un business experiențial, Hot Rod Fun, care oferă tururi prin București la bordul unor mașini unice și cum poate schimba acesta felul în care turiștii privesc capitala României.
Deși nu confundă Bucureștiul cu Budapesta, Dragoș Marineanu a fost inspirat de o experiență aparte din capitala Ungariei, pe care și-a dorit să o recreeze în România. Așa a apărut Hot Rod Fun, business pe care Dragoș l-a pornit alături de Mihai Păuna și Vlad Găgeanu.
“Anul trecut am fost de 1 mai la Budapesta, iar pe străzile orașului am văzut acest model de mașină, o replică după modelele Wenckstern. Pentru că am fost tentat de experiență, am vrut să fac un tur cu mașina, ceea ce s-a și întâmplat. M-am simțit foarte bine să conduc un astfel de model prin oraș, pentru că peste tot prin oraș, pe unde treceam cu mașina, am avut numai reacții de încântare, fotografii și a fost o senzație foarte plăcută”, povestește Dragoș Marineanu.
Așa se face că, de ceva vreme, pe străzile Bucureștiului circulă niște mașini foarte simpatice, care par de jucărie, asemănătoare unor carturi. Nu sunt însă nici pe departe jucării, ci mașini adevărate, care ating aproape 90 km/h, au un singur loc pentru pasager și nu au amortizoare. Mașinile, denumite Hot Rod, au fost create în 2008 de Maik Wenckstern, dintr-o joacă, însă acum acesta a ajuns la 400 de astfel de modele în întreaga lume. Mașinile pot fi și cumpărate, iar creatorul le poate personaliza după indicațiile clientului. Prețul unui astfel de model personalizat poate ajunge până la 19.000 de euro.
Pasul următor făcut de creatorul Hot Rod în Germania a fost să facă tururi de oraș cu ajutorul acestor mașini, astfel apărând conceptul care astăzi este cunoscut drept Hot Rod Fun. Conceptul a început să fie exportat, iar inițiativa celor trei tineri antreprenori a făcut ca România să fie printre primele țări din lume, după Germania, unde putem beneficia de tururi Hot Rod.
N-a fost, însă, atât de simplu. Cei trei au căutat informații despre mașinile originale și așa au ajuns la sursă, adică la Hot Rod Fun din Germania. La finalul lunii mai 2018, erau deja la München, unde au și rezervat un tur cu mașinile prin oraș, și au prins un tur plin, adică 12 mașini. Vlad își aduce aminte că au avut doi ghizi, unul în față și unul în spate, pentru a garanta siguranța grupului, având în vedere că la semafoare grupul se putea dispersa. Le-a plăcut foarte tare experiența și au hotărât să o aducă și în România.
200.000 de euro a fost investiția inițială făcută de cei trei fondatori Hot Rod Fun, pentru achiziția mașinilor din Germania
Afacerea nu a pornit chiar cu dreptul, pentru că, după un prim schimb de mailuri, Maik Wenckstern le-a spus celor trei asociați români că extinderea internațională va începe abia din 2019. Dar, la momentul la care au experimentat turul din München, l-au cunoscut pe cel care gestiona respectiva locație și care de fapt era responsabil pentru dezvoltarea rețelei Hot Rod Fun. Acesta le-a spus că ar putea să ajungă să aducă afacerea și în România, dar, pentru a-și demonstra seriozitatea, trebuia să cumpere o mașină. Și astfel, cei trei tineri români au cumpărat prima lor mașină Wenckstern, cu 12.800 de euro plus TVA.
“Din iunie 2018 circulăm cu ea prin București și astfel am testat și reacția oamenilor. În schimb, am avut mari dificultăți la înmatricularea mașinii, pentru că era ceva nemaivăzut până atunci. Când am făcut programarea inițială la RAR (Registrul Auto Român), inspectorul nici nu a vrut să se uite la mașină, deși mașina era înmatriculată în UE și trebuia să existe posibilitatea să o înmatriculăm și în România. Am făcut o programare la directorul general al RAR, un om foarte deschis, care a înțeles exact despre ce este vorba și astfel am putut să o înmatriculăm. Fără acest pas, nu am fi avut niciun fel de afacere”, punctează și Mihai Păuna.
După acest prim pas, au început discuțiile de francizare a afacerii Hot Rod Fun în România cu cei din Germania, care au durat câteva luni, pentru că era un sistem foarte nou și pentru cei de acolo. Dragoș își aduce aminte cum au primit contractul de franciză, care are 120 de pagini cu tot cu anexe, moment în care au intrat avocații pe fir. După ce toate discuțiile s-au finalizat, afacerea a început să fie implementată în luna noiembrie, iar în mai au inaugurat‑o în mod oficial. Investiția inițială a fost de 200.000 de euro, pentru că a trebuit să cumpere mașinile, ca să le poată închiria, deși în Germania mașinile se închiriază.
Turism experiențial
Mașinile sunt ținute într-un spațiu multivalent, care poate fi folosit și pentru evenimente private sau loc de întâlnire de către clienți, închiriat de la Țiriac Auto în zona Romexpo.
“Dorința noastră a fost de a oferi o altfel de experiență turiștilor care vin în România și vor să trăiască altceva. Iar ceea ce facem noi este să oferim aceste tururi ghidate de 2 ore în aceste mașini, care reprezintă altceva față de un tur obișnuit”, precizează și Vlad Găgeanu.
În plus, mașinile au și un potențial de marketing, pentru că diferite companii le pot închiria și pot fi folosite în scopuri de advertising, dar și în pentru diferite evenimente corporate, team buildinguri etc.
Antreprenorii se așteaptă să aibă drept clienți atât turiști străini, cât și români, care vor să încerce ceva nou, mai ales că fiecare circuit poate oferi o experiență inedită, cum ar fi Drumul Cafelei sau vizite ghidate la diverse muzee din București. Cei care vor să beneficieze de un astfel de tur au nevoie de carnet de conducere categoria B, costul fiind de 399 de lei pentru 2 ore. Pentru început, tururile Hot Rod Fun sunt oferite numai în București, însă există un plan de expansiune pentru următorii doi ani, iar locațiile țintite sunt Cluj-Napoca, Brașov și Sibiu. Clienții corporate pot beneficia oriunde de mașini, pentru că acestea sunt încărcate și duse la locația dorită de client.
Cei trei antreprenori au avut deja discuții cu hoteluri, agenții de turism, care să includă în oferta lor turistică aceste tururi cu mașinile Hot Rod, dar și contacte cu Primăria Capitalei, care a arătat o deschidere pentru acest gen de activitate, prin promovarea monumentelor și muzeelor Bucureștiului.
Una dintre provocările acestui gen de afacere este găsirea unui mecanic priceput, care să fie capabil să gestioneze partea tehnică, având în vedere că fiecare mașină este unicat, iar după fiecare tur trebuie verificate și făcute mici reparații. O altă provocare ține de siguranța pasagerilor, care este vitală în acest gen de afacere. Dragoș Marineanu spune că, dacă unul dintre șoferii din tur nu respectă regulile, acel șofer va fi oprit imediat din tur. Pentru primul an, cei trei antreprenori estimează circa 1.500 de închirieri.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 333 (iunie, 2019). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
foto: Vali Mirea
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz