Gwenaelle Avice Huet, Schneider Electric: Viitorul construit responsabil
Reading Time: 6 minuteCampioană la sustenabilitate, compania Schneider Electric are ca scop să permită oamenilor și organizațiilor să valorifice la maximum energia electrică și resursele, creând o punte între progres și sustenabilitate. Biz a vorbit cu Gwenaelle Avice Huet, Vice-Președinte Executiv pentru Operațiunile din Europa, despre viitorul construit responsabil, în viziunea Schneider Electric.
Companiile din Europa se confruntă cu o legislație din ce în ce mai exigentă în ceea ce privește sustenabilitatea. Observăm cum nevoile lor de consum energetic cresc rapid. Cum reușește Schneider Electric să le sprijine și să facă față acestor provocări?
Înainte să răspund, cred că este util un context. La Schneider Electric aducem soluții pentru managementul energiei pe de o parte și pentru automatizarea industrial, pe de altă parte. Este vorba despre multe produse, despre modul în care asistăm clienții pe parcursul proiectelor, dar și despre software, deoarece lumea este din ce în ce mai digitalizată. De asemenea, oferim servicii pentru a sprijini clienții pe tot parcursul ciclului de viață al produselor.
Cum în legislația legată de sustenabilitate există o cerință legată de raportare, CSRD, noi oferim multe date. Iar când ai datele, devine facilă și identificarea zonelor în care putem face îmbunătățiri în materie de sustenabilitate. Așadar, însoțim clienții în consultanță, îi ajutăm să își identifice amprenta de carbon și să își elaboreze o foaie de parcurs pentru decarbonizare, pentru a-i ajuta să facă tranziția către o soluție mai prietenoasă cu mediul.
Nu este doar despre raportare, date și o foaie de parcurs pentru decarbonizare. Este vorba despre a ne asigura că sustenabilitatea și competitivitatea merg mână în mână. Nu e ca și cum, pe de o parte, vrem o țară super competitivă, iar pe de altă parte, vrem o țară super sustenabilă. Vrem să le aducem împreună. Iar pentru a face asta, este necesar să ne uităm la eficiență. Când consumăm energie, trebuie să ne asigurăm că o consumăm mai bine, într-un mod mai inteligent, iar în acest sens aducem multe soluții pentru a reduce consumul, pentru a controla facturile și pentru a utiliza energia mai eficient.
Un exemplu bun de legislație adoptată la nivel european este despre performanța clădirilor. Directiva privind performanța energetică a clădirilor va trebui implementată în toate țările din Europa, inclusiv în România. Pentru a face acest lucru, există o cerință ca toate clădirile, inclusiv cele existente, să aibă un sistem de management. Ce înseamnă asta? Este vorba despre controlul tuturor punctelor de date pe care le ai într-o clădire pentru a obține eficiență. Și aceasta este afacerea noastră de bază: să ajutăm la obținerea eficienței! Încercăm să aducem acest viitor și să-l transformăm în realitate. Și, pentru mine, ceea ce este cu adevărat important sunt nevoile clientului.
Cum influențează inteligența artificială activitatea voastră? Simțiți că există oportunități de afaceri în acest domeniu?
În modelul nostru de afaceri, începem cu produse, ceva fizic, tangibil, dar din ce în ce mai mult am investit în conectarea acestor produse, pentru că atunci când sunt conectate putem obține o mulțime de date, iar dacă le orchestrăm bine, putem adăuga un al doilea nivel dincolo de produse: edge control. Ce este asta? E doar vizualizare. Vizualizezi, de exemplu, în această clădire câte date putem obține despre termostat, ocupare, prognoza meteo etc. Toate datele în timp real le putem vizualiza și, pe baza acestora, cu un alt strat care este inteligența artificială și învățarea automată, automatizăm modul de a ne reduce consumul.
Realitatea este că prin implementarea acestui tip de instrumente și soluții software integrate, cum este EcoStruxure – platforma noastră pentru optimizarea consumului –, toate acestea pot ajuta la reducerea consumului cu 30%, așa că este semnificativ, iar amortizarea investiției este sub cinci ani. E doar un exemplu că aceste soluții oferă un răspuns imediat, cu investiții care au un termen scurt de recuperare.
Cu cât investim mai mult în inteligența artificială, cu atât vom avea soluții mai solide. De aceea investim mult în produse pentru a le face conectate, pentru a avea un strat de edge control, unde vizualizăm, monitorizăm toate datele, le structurăm și apoi aducem multă inteligență prin aplicații de învățare automată.
Schneider Electric este unul dintre campionii globali ai sustenabilității. Care sunt pașii cheie care au ajutat compania să atingă acest statut?
Este foarte important pentru noi, pentru că asta definește compania. Credem cu adevărat că sustenabilitatea este integrată în tot ceea ce facem. Pare simplu acum, pentru că toată lumea vorbește despre sustenabilitate, dar noi am investit în asta de 18 ani. Fostul nostru CEO, Jean-Pascal Tricoire, a spus acum 18 ani: „Vreau ca această companie să se diferențieze prin sustenabilitate.” Așa că am început de mult timp, dorind ca toți angajații să facă parte din această călătorie. La început, totul era despre întrebări. Ce înseamnă? Îmi schimb modul de a face afaceri? În acel moment, am vrut să arătăm că este un subiect serios. De aceea, am pus în aplicare indicatori cheie de performanță încă de la început. Acum este ceva ce face parte din ritualul nostru. Comunicăm trimestrial către investitori și acționari despre unde ne aflăm.
Fiecare trimestru cu KPI stricți, la fel ca și cei financiari. Și vrem cu adevărat să arătăm că este la fel de important ca rezultatele noastre financiare. Ceea ce ne face diferiți este că nu ne-am gândit doar la noi. Nu ne-am gândit doar la mediu, ci la sustenabilitate pe două piloni: mediu și social. Nu vom fi o companie sustenabilă dacă nu investim în oameni, în acces la energie, în educație și în generațiile tinere. Și, din nou, am stabilit numeroși indicatori cheie pentru asta. De exemplu, în ceea ce privește accesul la energie, avem un obiectiv de a oferi acces la energie pentru 50 de milioane de oameni, în întreaga lume, până în 2025. Suntem pe drumul cel bun în această direcție.
Al doilea aspect, pe care aș dori să-l subliniez, este că în ceea ce privește sustenabilitatea, nu este vorba doar despre noi. Când ne gândim la decarbonizare este bine, dar pentru noi nu este suficient. Implicăm și furnizorii și clienții în această direcție. Nu ne stabilim doar standarde ridicate pentru noi, ci implicăm întregul ecosistem.
De exemplu, am luat primii o mie de furnizori ai noștri, pe care vrem să-i decarbonizăm cu 50% până în 2025. Și nu este ușor, deoarece uneori ne confruntăm cu companii mai mici care nu au toate structurile pe care le avem la companiile mari. Așadar, am dezvoltat soluții pentru companiile ca noi și apoi facem asta și pentru alte companii, pentru că au aceleași întrebări. De exemplu, ni s-a cerut să lucrăm cu industria farmaceutică, primele 10 companii farmaceutice, iar ei vor să își decarbonizeze propriii furnizori. Îi ajutăm, în calitate de consultanți de încredere, să-și decarbonizeze furnizorii. Și asta este frumusețea sustenabilității, pentru că nu este vorba doar despre o companie, ci despre întregul sector și furnizorii acestuia. Așa vedem noi lucrurile.
Având în vedere condițiile geopolitice în schimbare din Europa și din lume, ce pot face companiile pentru a deveni mai reziliente?
Cred că trebuie să ne păstrăm concentrarea, pentru că geopolitica se poate schimba, și uneori este dificil să menținem aceleași priorități. Companiile există pe termen lung. De exemplu, acum se dezbate mult pe tema competitivității, a apărării, dar unde este sustenabilitatea? Acesta este genul de discuții care există în Europa. Dar noi, ca firmă, trebuie întotdeauna să ne păstrăm direcția. Direcția, Steaua Nordului, a fost întotdeauna sustenabilitatea, ca facilitator pentru afacerea viitorului. Și încă mai credem în asta. Trebuie să convingem guvernele că este în continuare o alegere bună!
Îmi imaginez că aceasta este provocarea și frumusețea de a fi primul. Am fost desemnați, anul acesta, numărul unu în lume la sustenabilitate de revista Time. Dar sustenabilitatea este ca un maraton fără linie de sosire. Trebuie mereu să ne reinventăm. De ce? Pentru că știm că alții pot ajunge din urmă și asta este mai mult decât doar licența noastră de a funcționa. Așa convingem tânăra generație să ni se alăture. Așa îi convingem pe angajații noștri să fie atât de implicați în misiunea noastră.
Femeile din industria tehnologică indică deficitul de modele ca fiind o provocare semnificativă. Cum ajută Schneider Electric și dvs. personal colegii să avanseze în carieră? Cum încurajați femeile în alegerea unei cariere într-o companie de tehnologie?
Menționam mai devreme că avem un pilon social în angajamentul nostru pentru sustenabilitate. Pilonul social înseamnă și diversitate, iar diversitatea este într-adevăr parte din angajamentul nostru, din nou, cu câțiva indicatori cheie de performanță. Ne dorim ca 50% din angajările noastre să fie femei. 50% din recrutări ar trebui să fie femei. Sună ușor, pentru că, în realitate, omenirea este 50% femei, dar în industria noastră, în inginerie, în domeniul electric, este mai dificil. Așadar, trebuie să ne luptăm pentru asta. Dar nu doar vrem să angajăm 50% femei, ci și să le dăm o șansă pe măsură ce progresează. Astfel, 40% din managerii de linie și 30% din conducerea de vârf ar trebui să fie femei. Cum facem asta? E mai mult vorba de a sprijini femeile, pentru a ne asigura că ele își permit să avanseze ierarhic și facem mult mentoring intern. Am lansat, în septembrie, un program de mentorat, nu doar pentru femeile din companie, ci și pentru femei din afara companiei.
Pentru mine, personal, este foarte important, pentru că la un moment dat mi s-a oferit o șansă. Cariera mea s-a dezvoltat și datorită faptului că am întâlnit oameni minunați care mi-au dat această oportunitate, și vreau cu adevărat să ofer același sprijin și să însoțesc femeile pentru a mă asigura că ele se bucură de munca în această industrie și că au încrederea că pot crește în acest domeniu. Și poate un exemplu bun este că în România 50% din angajații noștri sunt femei. Suntem o companie de tehnologie, nu este atât de ușor, dar este ceva cu care suntem foarte mândri. Este un aspect pe care îl comunicăm intern, pentru că realmente credem că este un factor decisiv.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 387 (16 octombrie – 16 noiembrie 2024). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz