Ministerul Finanțelor a publicat proiectul de lege care prevede modificări fiscale „pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung”. Proiectul conține modificări importante ale taxării pentru mediul de afaceri, atât pentru companiile mari, cât și pentru microîntreprinderi, dar și pentru angajați. De asemenea, se vor modifica cotele de TVA la mai multe produse.
Proiectul prevede, printre altele, introducerea impozitului de 1% pe cifra de afaceri pentru IMM-uri până la venituri de 60.000 de euro, respectiv 3% dacă depășesc acest prag. O veste bună ar fi că Guvernul a renunțat la impozitul pe profit de 16% dacă rata de rentabilitate trece de 30%.
Impozitul de 1% pe cifra de afaceri va fi introdus și pentru companiile cu cifră de afaceri de peste 50 de milioane de euro, în cazul în care impozitul pe profit este mai mic decât acest impozit minim pe cifra de afaceri. Impozitul se aplică și în cazul în care rezultatul fiscal cumulat la sfârșitul trimestrului/anului de calcul este pierdere fiscală sau profit impozabil, dar compania nu datorează impozit pe profit deoarece se află în perioada de recuperare a pierderii fiscale.
Băncile ar urma să plătească și ele un impozit minim de 1% pe cifra de afaceri. Conform proiectului, în cifra de afaceri a băncilor vor fi incluse: venituri din dobânzi, venituri din dividende, venituri din taxe și comisioane, câștiguri (pierderi) din derecunoașterea activelor și datoriilor financiare care nu sunt evaluate la valoarea justă prin profit sau pierdere (net), câștiguri sau pierderi aferente activelor și datoriilor financiare deținute în vederea tranzacționării (net), câștiguri sau pierderi aferente activelor financiare nedestinate tranzacționării, evaluate obligatoriu la valoarea justă prin profit sau pierdere (net), câștiguri sau pierderi aferente activelor și datoriilor financiare desemnate ca fiind evaluate la valoarea justă prin profit sau pierdere (net), câștiguri sau pierderi din contabilitatea de acoperire (net), diferențe de curs de schimb (câștig sau pierdere – net, câștiguri sau pierderi din derecunoașterea activelor nefinanciare (net) și alte venituri din exploatare.
Proiectul guvernamental prevede că angajații din IT vor fi scutiți de plata impozitului pe venit dacă realizează venituri lunare brute de maxim 10.000 de lei (inclusiv). Tot ce depășește această sumă nu va mai fi scutit de impozitare.
Scutirea se aplică la un singur angajator/plătitor, pentru veniturile brute lunare de până la 10.000 lei inclusiv, obținute din salarii și asimilate salariilor realizate de persoana fizică în baza unui singur contract individual de muncă, raport de serviciu, act de delegare sau detașare sau a unui statut special prevăzut de lege, pe baza opțiunii exprimate, în scris, prin declarație pe propria răspundere depusă la angajator / plătitor, după caz.
Schimbările introduse de proiectul de lege prevăd ca microîntreprinderile cu venituri care nu depășesc 60.000 de euro pe an să plătească un impozit de 1% pe cifra de afaceri.
Cele care depășesc pragul de 60.000 de euro vor plăti impozit de 3% pe venituri, la fel ca și microîntreprinderile care desfășoară activități, principale sau secundare, corespunzătoare următoarelor coduri CAEN: 5821 – Activități de editare a jocurilor de calculator, 5829 – Activități de editare a altor produse software, 6201 – Activități de realizare a softului la comandă (software orientat client), 6209 – Alte activități de servicii privind tehnologia informației, 5510 – Hoteluri și alte facilități de cazare similare, 5520 – Facilități de cazare pentru vacanțe și perioade de scurtă durată, 5530 – Parcuri pentru rulote, campinguri și tabere, 5590 – Alte servicii de cazare, 5610 – Restaurante, 5621 – Activități de alimentație (catering) pentru evenimente, 5629 – Alte servicii de alimentație n.c.a., 5630 – Baruri și alte activități de servire a băuturilor, 6910 – Activități juridice – numai pentru societățile profesionale cu personalitate juridică, constituite de avocați potrivit legii, 8621 – Activități de asistență medicală generală, 8622 – Activități de asistență medicală specializată, 8623 – Activități de asistență stomatologică, 8690 – Alte activități referitoare la sănătatea umană.
Noile impozite intră în vigoare de la 1 ianuarie 2024.
Proiectul mai aduce o modificare fiscală importantă: salariații din construcții, industria alimentară și sectorul agricol nu vor mai fi exceptați de la plata contribuției de asigurări sociale de sănătate (CASS). Executivul spune că măsura este introdusă ca parte din angajamentele asumate în cadrul PNRR pentru reducerea distorsiunilor și stimulentelor fiscale excesive.
Guvernul a decis creșterea cotei de TVA pentru mai multe categorii de bunuri și servicii. Au scăpat de modificări cărțile, ziarele, revistele, muzeele și evenimentele culturale, livrarea de lemn de foc și energia termică, pentru care cota de TVA rămâne de 5%.
TVA crește de la 5% la 9% la următoarele categorii: pentru locuințe sociale, alimente de înaltă valoare calitativă, livrarea și instalarea de panouri fotovoltaice, panouri solare termice, pompe de căldură și alte sisteme de încălzire de înaltă eficiență, livrarea de locuințe cu o suprafață utilă de maximum 120 mp (exclusiv anexele gospodărești), a căror valoare (inclusiv a terenului pe care sunt construite) nu depășește 600.000 lei fără TVA, achiziționate de persoane fizice.
Berea fără alcool și alimentele cu zahăr adăugat al căror conținut total de zahăr este de minimum 10g/100g produs nu vor mai beneficia de cotă TVA de 9%, urmând să treacă la cota standard de TVA.
Conform prevederilor din proiectul Ministerului de Finanțe, persoanele fizice care dețin imobile mai scumpe de 2,5 milioane lei (circa 500.000 de euro) sau autoturisme a căror valoare de achiziție individuală depășește 375.000 lei (circa 75.000 de euro) vor plăti un „impozit special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare”.
Astfel, pentru proprietățile reprezentând clădiri rezidențiale, impozitul special se calculează prin aplicarea unei cote de 0,3% asupra diferenței dintre valoarea impozabilă a clădirii comunicată de către organul fiscal local prin decizia de impunere și plafonul de 2.500.000 lei.
Pentru autoturisme, impozitul special este calculat prin aplicarea unei cote de 0,3% asupra diferenței dintre valoarea de achiziție și plafonul de 375.000 lei. Impozitul se datorează pe o perioadă de 5 ani începând cu anul fiscal în care are loc predarea-primirea autoturismului sau pentru fracțiunea de ani rămasă până la împlinirea perioadei de 5 ani de la această dată pentru cele la care predarea-primirea autoturismului a avut loc anterior.
Foto 179402995 © Natanael Alfredo Nemanita Ginting | Dreamstime.com
Doar una din șase (16%) dintre cele mai mari companii din lume este, în prezent, pe drumul corect pentru a…
Guvernul României a confirmat intenția sa de a achiziționa 32 de aeronave Lockheed Martin F-35 Lightning II de generația a…
Evenimentul emblematic al revistei Haute Culture, Gala The Culture of Luxury, în cadrul căreia sunt celebrate personalități și proiecte remarcabile,…
O recomandare care să-ți aducă înapoi 5% din valoarea cumpărăturilor la POS timp de o lună? Da, dar numai cu…
După expirarea perioadei inițiale a unui contract încheiat cu un furnizor de servicii de comunicații electronice, utilizatorii finali pot opta…
Peste 1300 de organizații neguvernamentale active din România au adresat astăzi o scrisoare deschisă partidelor politice, solicitându-le să își asume…