Stiri

Guvernul a decis ca accizele la bere să crească gradual în următorii doi ani

Reading Time: 2 minute

Guvernul a aprobat o ordonanță de urgență prin care se introduce un nou calendar de creștere graduală pentru accizele la bere, în perioada 2025 -2026, precum și exceptarea de la prevederile privind actualizarea cu creșterea prețurilor de consum a nivelului accizelor acestora. Ordonanța adoptată modifică și completează titlul VIII „Accize și alte taxe speciale” din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

Astfel, pentru anul 2025, acciza la bere a fost stabilită la un nivel de 4,82 lei/hl/1 grad Plato, iar în anul 2026, nivelul acesteia va fi de 5,06 lei/hl/1 grad Plato. Pentru acest an, nivelul accizei pentru bere a fost stabilit la 4,62 lei/hl/1 grad Plato.

Nivelul accizei la berea produsă de către producătorii independenți a căror producție anuală nu depășește 200.000 hl, va fi de 2,65 lei/hl/1 grad Plato, în anul 2025, respectiv de 2,78 lei/hl/1 grad Plato în anul 2026.

Măsura este necesară având în vedere solicitările mediului de afaceri din industria berii privind introducerea unui calendar de creștere graduală a nivelului accizei și asigurarea predictibilității fiscale pentru acești operatori economici.

Actul normativ mai introduce obligația de plată anticipată în cazul antrepozitarilor care s-au autorizat începând cu 1 ianuarie 2024, în primele 36 de luni de valabilitate a autorizației. Măsura este necesară în scopul evitării riscurilor de neconformare la obligațiile fiscale ale operatorilor economici autorizați cu produse accizabile nou înființați, precum și pentru prevenirea eludării prevederilor legale privind plata accizelor la bugetul de stat și efectuarea unor corelări ca urmare a introducerii noilor dispoziții.

Piața berii, în scădere

În 2023, în ciuda unei contracții a volumului pieței berii de 5% față de anul anterior, până la 15 milioane de hectolitri, companiile producătoare de bere din România au crescut investițiile cu aproape 50% față de 2022, potrivit Asociației Berarii României. Astfel, în România, producătorii de bere investesc în mai multe domenii cheie pentru a se adapta la schimbarea preferințelor consumatorilor, pentru a îndeplini obiectivele de sustenabilitate și pentru a îmbunătăți eficiența producției. Cel mai reprezentativ proiect național în care Berarii României au luat parte chiar de la început este Sistemul de Garanție Returnare (SGR), cel mai mare proiect de economie circulară din România.

În același timp, însă, ponderea materiilor prime agricole românești în producția locală de bere a scăzut la 50% în prezent, față de 70% în 2017. Astfel, cererea sectorului berii din România pentru orz și hamei este de două ori mai mare decât cantitățile livrate de agricultorii români. Potențialul acestor culturi indică o suprafață de peste 450 de hectare în cazul hameiului, până în 2027, față de 260 de hectare în prezent. Condiția atingerii acestui nivel este disponibilitatea finanțării, întrucât costurile pentru înființarea unei plantații depășeșc 45.000 de euro pe hectar la această materie primă.

În ceea ce privește orzul de bere, începând cu 2014, suprafața cultivată a scăzut abrupt, de la 516 mii de hectare, la 60 de mii de hectare în 2023. Asta în ciuda productivității pe hectar, care s-a îmbunătățit continuu, de la o producţie medie de 1,64 t/ha în 1961 la una de 5,09 t/ha în 2018.

Sectorul berii din România generează peste 7.600 de locuri de muncă în agricultură, iar berarii și-au manifestat constant dorința de a achiziționa într-o proporție cât mai mare materii prime provenite din agricultura românească.

Foto: © Bogdan Hoda | Dreamstime.com

Team

Recent Posts

Virusul Grandoreiro continuă să se extindă chiar dacă principalii operatori au fost arestați

În ciuda arestării unor operatori importanți la începutul anului 2024, Grandoreiro continuă să fie folosit de partenerii săi în noi…

3 ore ago

Industria IT din România: în creștere cu 12%, până la 15,6 miliarde euro

Cifra de afaceri totală a industriei IT a depășit 15,5 miliarde euro, în 2023, reprezentând o creștere de 12,16% comparativ…

3 ore ago

Brandul de modă românesc PERSON-A anunță deschiderea primului showroom și lansează cea de-a treia colecție

PERSON-A, unul dintre cele mai noi branduri românești, anunță deschiderea primului magazin individual din România, începând cu 7 noiembrie 2024.…

5 ore ago

Courtyard by Marriott Floreasca, cel mai bun an de la deschidere

La 5 ani de la inaugurarea în 2019, hotelul Courtyard by Marriott Bucharest Floreasca înregistrează o creștere cu aproximativ 13%…

6 ore ago

Salt Bank aduce până la 2.400 de lei pe an cashback

Salt Bank, primul neobank românesc, introduce un program de recomandări prin care clienții săi pot obține până la 2.400 de…

6 ore ago

AVON: O revoluție fără machiaj

Kristof Neirynck a fost numit, la începutul acestui an, în fruntea companiei Avon, după ce a ocupat vreme de doi…

7 ore ago