Grapefruit la 25 de ani: Proiecte naționale și internaționale în peste 9 țări și o aplicație care susține educația copiilor prin AI
Reading Time: 4 minuteAgenția de digital Grapefruit, pornită în Iași acum 25 de ani, a ajuns la sute de proiecte în numeroase țări, printre care Germania, Marea Britanie sau Elveția, iar anul acesta a lansat Povelia, prima aplicație de povești audio pentru copii bazată pe AI.
Grapefruit a fost fondată în noiembrie 1999, iar în primul deceniu de activitate avea deja 12 premii internaționale câștigate în 6 ani, printre care Texas Interactive Media Achievement Awards (SUA, 2003) pentru Outstanding Achievement, Identity; Best of The Best (Rusia, 2007) – 4 premii, Pentawards (Franța, 2007, 2008, 2011) – 3 Silver Award, dar și Incheon (Coreea de Sud, 2006).
În 2024, agenția a primit International Business Brilliance Award (Marea Britanie): Brand Brilliance la categoria Small Business și Gold Award winner la categoria CEO of the Year (Georgiana Dragomir); Global Recognition Award: Premiu pentru întreaga activitate; Business Elite Awards – Top 40 under 40: Georgiana Dragomir (CEO), fiind inclusă în topul internațional alături de alți lideri din toată Europa; Innovation & Excellence Awards: Distincția Web Development Agency of the Year – România.
În România, Grapefruit a creat, printre altele, primul e-commerce auto realizat pentru Dacia Renault pentru configurarea și achiziționarea de mașini, a dezvoltat și lansat Digital Evaluator pentru evaluarea maturității digitale a companiilor, aprobată de Comisia Uniunii Europene pentru utilizare în practica eDIH (centrele de inovare digitală), aplicația fiind premiată cu „Digital Platform Excellence” la Factory 4.0 Digital Excellence & Awards (2023).
„Grapefruit a început în vremea în care imprimantele și faxurile erau esențiale, telefoanele erau fixe, comunicarea internă însemna discuții în persoană, iar confirmările clienților erau date prin semnătură fizică. Suntem acum în vremea în care colaborăm prin Google Docs, Slack, mail-ul e mai important ca niciodată, integrăm soluții AI, iar clienții verifică materialele printr-un link. (…) S-au întâmplat foarte multe în acest sfert de secol și ne bucurăm că am ținut pasul cu schimbările și chiar am contribuit la inovație în industrie. Nu ne-am propus asta. Obiectivul Grapefruit a fost încă de la început unul singur: să fim un partener de încredere. Am abordat colaborările cu o mentalitate pe termen lung și să ne ajutăm partenerii să își aducă proiectele la viață, să crească și să inoveze. Așa am ajuns astăzi să avem clienți cu care colaborăm de aproape două decenii.”
Georgiana Dragomir, CEO Grapefruit
Portofoliul Grapefruit cuprinde peste 60 de clienți din industrii diverse și a ajuns, în 25 de ani, la peste 500 de proiecte finalizate în 9 țări, printre care Germania, Elveția, Marea Britanie, Grecia și state din Orientul Mijlociu.
În cei 25 de ani de activitate, Grapefruit a lucrat cu unele dintre cele mai mari companii din peste 10 industrii precum telecomunicații, bancar, auto, farmaceutic și FMCG, printre care Connex, Philip Morris, Nestlé, Dacia Renault, Garanti BBVA, IQOS, NAOS-Bioderma, BCR, E.ON, CEZ, ING, Noriel și UNTOLD.
Printre proiectele pentru companii internaționale cele mai ample derulate de agenție se numără: PPC – redesign, SEO și ajutor în rebrandingul tuturor asseturilor digitale după preluarea activității ENEL România; IQOS – lansarea versiunilor comunității IQOS Club, din platformă de loializare în platformă pentru comunitate; INGENIUM – crearea unei strategii de brand unitară care să înglobeze 10 universități sub o singură umbrelă; Dacia Renault – lansarea primului e-commerce auto alături de Dacia Renault; Nestlé Infant – migrarea și crearea conținutului pentru România și pentru alte 4 țări: Croația, Serbia, Bulgaria și Slovacia.
Parteneriate pentru industrie
În paralel, agenția a contribuit la formarea și dezvoltarea a două parteneriate esențiale pentru industrie. Primul, Digital Innovation Zone, este un hub european de inovare digitală (EDIH) dedicat eforturilor de digitalizare în regiunea de Nord-Est a României, care oferă cursuri de aprofundare a competențelor digitale, servicii precum posibilitatea testării tehnologiilor înainte de a investi, acces la ecosistemul național și european pentru găsirea unui partener potrivit și sprijin în identificarea surselor de finanțare potrivite pentru nevoile lor. Grapefruit este membru cofondator alături de Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași (liderul proiectului), Agenția pentru Dezvoltare Regională Nord-Est, Atelierul de Idei, Clusterul IMAGO-MOL, Atelierul de Idei, Strongbytes și Iceberg.
Al doilea, ALL INDIE, este o alianță de agenții independente, care împărtășesc o experiență vastă în media digitală, branding și analiză de date, dar și spirit antreprenorial autentic cu capital 100% românesc. Împreună, cele 6 agenții au experiență extinsă în peste 30 de industrii și stabilesc un standard înalt de excelență în domeniul digital. Grapefruit este membru cofondator alături de Rusu+Borțun, Brand Growers, Data Revolt, Daescu Bortun Olteanu și Public Relations People.
Povelia: AI și nevoie umană
Povelia, prima aplicație de povești audio pentru copii bazată pe AI, este cel mai nou produs inovator dezvoltat și lansat de Grapefruit, fiind un exemplu de cum poate fi folosită inteligența artificială pentru a aduce tehnologia aproape de nevoile educaționale și emoționale ale copiilor și familiilor.
Echipa de dezvoltare lucrează deja la noi funcționalități, menite să îmbunătățească experiența de ascultare a poveștilor, inclusiv opțiuni de alegere a vocilor naratorilor și introducerea de noi personaje. Totodată, interfața va primi elemente noi de interactivitate.
Planul pe termen lung e lansarea Povelia la nivel internațional, cu suport pentru peste 59 de limbi printre care engleză, spaniolă, franceză, italiană, portugheză, rusă, germană, japoneză, coreeană sau arabă.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz