GoZero: Garanție pentru viitor în HoReCa
Reading Time: 4 minuteGoZero este o companie locală care pune pe piață recipiente reutilizabile pentru HoReCa și vrea să implementeze sistemul de garanție-returnare pe bază de QR code în această industrie. Consumatorii vor putea folosi în curând pahare pentru cafea și caserole de takeaway pe baza unei garanții ce va fi înapoiată la returnarea recipientelor. Alexandru Pârvuleț, cofondatorul GoZero, ne-a povestit despre proiect și adopția sa pe piața locală.
Cum a fost primit sistemul vostru de către partenerii din industria HoReCa și cum vezi extinderea acestuia către segmentul takeaway?
GoZero este un proiect prin care ne propunem să remodelăm peisajul ambalajelor HoReCa. Oferind alternative reutilizabile durabile, ne luăm angajamentul care trece dincolo de comoditate, concentrându-ne pe durabilitate și responsabilitatea fata de mediu. Avem feedback pozitiv din partea industriei HoReCa, însă fiind ceva nou pe piața din România, suntem încă la capitolul de educație în ceea ce privește prioritizarea acțiunilor de sustenabilitate și alocarea de bugete dedicate acestora.
În cadrul ultimei expoziții la care am participat, am rămas plăcut surprins că un mare jucător din industria cafenelelor știa de despre acest sistem din Germania, dar nu se aștepta să poată fi implementat pe plan local. Interes și deschidere există, mai ales din partea celor care au văzut sistemul funcțional în Europa și care cred cu tărie că va funcționa și în România.
Românii s-au obișnuit deja cu acest model de business (de exemplu: închirierea de biciclete și trotinete). Care sunt impedimentele în adoptarea sa în HoReCa?
Sistemul nostru funcționează precum un sistem de închiriere la fel ca la bibliotecă, biciclete sau trotinete. Dar schimbarea obișnuinței de a nu mai arunca un recipient de cafea sau mâncare după folosire o să mai dureze. Cred că este o chestiune de timp și cu cât va fi mai rapidă adopția, cu atât ne vom bucura de beneficii pe termen mai lung.
Câte resurse pot fi salvate prin folosirea de pahare reutilizabile?
Se folosesc foarte multe resurse virgine pentru producerea ambalajelor de unică folosință. Cheia este să folosim ambalajele reutilizabile cât mai des, fără să le uităm în dulapul de acasă, la birou sau în mașină. Paharele din carton utilizate pentru băutură caldă nu se reciclează aproape deloc, fiind necesare foarte multe resurse. Astfel, este mai facilă folosirea de materie primă nouă. Ambalajele reutilizabile elimină necesitatea de a recicla sau a reface ambalajele de unică folosință, reducând astfel emisiile de CO2 cu până la 60%.
Sistemele de ambalare de unică folosință folosesc cu până la 80% mai multă apă pe durata ciclului lor de viață în comparație cu ambalajele reutilizabile, din cauza utilizării intense a apei în timpul producției, reciclării și eliminării. De asemenea, energia utilizată pentru fabricarea ambalajelor reutilizabile este cu până la 64% mai redusă decât cea necesară pentru fabricarea și reciclarea ambalajelor de unică folosință.
Ce beneficii au companiile care adoptă produsele reutilizabile GoZero?
În primul rând, au beneficii financiare. Din calculele existente până acum, un pahar reutilizabil poate înlocui cel puțin 500 de pahare de unică folosință. De asemenea, crește loialitatea clienților. Există multe studii care arată că oamenii au început să fie mai conștienți de ceea ce înseamnă poluarea planetei și preferă să achiziționeze de la companii cu produse sustenabile.
Care sunt provocările specifice din industria HoReCa în ceea ce privește adoptarea unor practici sustenabile?
Cea mai mare provocare ține de costurile inițiale pentru achiziția de ambalaje reutilizabile. Dar odată făcută schimbarea, pe termen lung, ecuația se schimbă și balanța înclină în favoarea sustenabilității. Alte provocări țin de instruirea angajaților în promovarea ambalajelor reutilizabile și frica față de reacția consumatorilor. Noi suntem deschiși să lucrăm cu industria HoReCa pentru a oferi soluții sustenabile personalizate.
Acesta este și scopul proiectului, să oferim întâi consultanță personalizată și, în funcţie de caz, să alegem un tip de soluție sau ambalaj potrivit. Lucrăm și la platforma digitală care va ajuta jucătorii din HoReCa să înțeleagă schimbările și avantajele, trecând astfel la ambalaje reutilizabile în deplină cunoștință de cauză.
GoZero va aduce în România singurele pahare de cafea din lume care au în compoziție pahare de unică folosință reciclate. Ce impact crezi că va avea această inovație pe piața locală?
Toate produsele din portofoliul GoZero sunt alese după mai multe criterii: să fie produse fără nicio substanță nocivă, certificate pentru contact alimentar, sustenabile și deja testate. Știam de aceste produse de la începutul proiectului GoZero și reprezentau piesa lipsă din portofoliul nostru. După un an de muncă, am reușit să aducem aceste produse în România ca distribuitori autorizați și sperăm să oferim un exemplu pentru reciclarea paharelor de carton de unică folosință.
Ele sunt concepute în Marea Britanie și reprezintă o dovadă că se pot recicla și folosi ca materie primă. Există și la nivel european o astfel de inițiativă, pentru reciclarea paharelor de unică folosință. Sperăm să le putem recicla și România într-un viitor apropiat.
Cum vezi evoluția GoZero și care sunt planurile voastre de extindere?
Deși suntem la început de drum, avem încredere că o să fie un proiect de succes în România, mai ales că avem și legislația de partea noastră. Din păcate, normele de aplicare se lasă așteptate și este încă neclar ce se întâmplă cu Ordonanta nr. 6/2021 (privind reducerea impactului anumitor produse din plastic asupra mediului), dar sperăm ca noul regulament european, care va intra în vigoare în 2024, să clarifice aceste aspecte.
Planurile pe termen scurt țin de finalizarea platformei digitale pe bază de coduri QR și să lansăm primul sistem de garanție-returnare din România pentru zona de pahare de cafea, ca apoi să o extindem și pentru zona de ambalaje pentru mâncare. Pe termen lung, vrem să fim un partener de sustenabilitate de încredere pentru industria HoReCa, dar și pentru evenimente, clădiri de birouri, școli și comunitate.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 379 (15 decembrie 2023 – 15 februarie 2024). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz