Goana dupa spectru
Reading Time: 9 minute<p> <strong>Concurenta pe undele radio se inteteste, odata cu scoaterea la licitatie a spectrului pentru comunicatii mobile pana in 2019. Dar castigarea frecventelor va fi doar inceputul unei lupte dificile pentru operatori</strong>.</p> <p> </p> <p> Peste tot in jurul nostru se afla o resursa extraordinara. Nu o vedem, dar o folosim zi de zi si multe companii isi construiesc afaceri de sute de milioane de euro pe baza sa. Este vorba despre spectrul radio folosit pentru comunicatii mobile de voce si date, cel care ne-a oferit o mobilitate fara precedent in ultimii ani si a schimbat modul in care comunicam, ne distram si facem afaceri. Iar in 2012 spectrul radio revine in atentia tuturor prin scoaterea la licitatie a 56 de blocuri de frecventa pentru comunicatii mobile, care valoreaza in total minimum 726,8 milioane de euro, daca vor fi vandute toate potrivit planurilor Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM).</p> <p> </p> <p> Licentele actuale de comunicatii mobile (cu exceptia celor 3G) vor expira la 31 decembrie 2012, deci operatorii prezenti pe piata, Orange, Vodafone, Cosmote, vor fi sigur prezenti la licitatia organizata de ANCOM undeva in vara-toamna acestui an. Data exacta urmeaza sa fie stabilita dupa publicarea anuntului de participare si a caietului de sarcini, estimata de ANCOM pentru luna mai. Licitatia va avea un pret minim de pornire pe fiecare bloc de frecventa, iar pretul va creste in etape pana la reglarea dintre cerere si oferta pentru acele blocuri pe care exista cea mai mare competitie.</p> <p> </p> <p> Daca vi se pare complicat, aveti dreptate, chiar este. Dar sa incercam sa simplificam putin lucrurile. Imaginati-va o autostrada cu mai multe benzi. Aceasta autostrada poate fi asimilata unei frecvente de comunicatii mobile, iar fiecare operator are la dispozitie cateva benzi de pe aceasta autostrada. Fiecare poate face ce doreste pe benzile sale, dar nu poate intra pe benzile celorlalti.</p> <p> </p> <p> In acest moment, comunicatiile mobile comerciale se desfasoara pe trei astfel de “autostrazi”, fiecare corespunzand unei frecvente: 900 MHz, 1.800 MHz si 2 GHz. Ultima frecventa este alocata licentelor 3G si nu face obiectul licitatiei din acest an, fiindca aceste licente au fost acordate pe 15 ani in 2005 (Orange si Vodafone) si in 2007 (RCS & RDS si Zapp, acum parte din Cosmote). Dar, la licitatia ANCOM, frecventelor de 900 si 1.800 MHz, cunoscute si sub numele de spectru GSM sau 2G, li se alatura doua frecvent e (autostrazi) noi, de 800 si 2.600 MHz, care vor fi eliberate de Ministerul Apararii Nationale. In plus, MapN va elibera cateva benzi din “autostrada” de 1.800 MHz. ANCOM scoate la licitatie autostrazile” banda cu banda, adica operatorii vor cumpara blocuri de frecventa.</p> <p> </p> <p> Cele 56 de blocuri sunt grupate dupa cum urmeaza: 5 blocuri 2 x 5 MHz in 900 MHz si 6 blocuri 2 x 5 MHz in 1.800 MHz pana in 2014, respectiv 6 blocuri 2 x 5 MHz in 800 MHz, 7 blocuri 2 x 5 MHz in 900 MHz, 15 blocuri 2 x 5 MHz in 1.800 MHz, 14 blocuri 2 x 5 MHz in 2.600 MHz si 3 blocuri 1 x 15 MHz in 2.600 MHz pana in 2029. Interesant este faptul ca ANCOM a impus operatorilor limite maxime la spectrul pe care il pot detine in frecventa de sub 1 GHz, pentru a se asigura ca pe piata vor exista la acest nivel cel putin patru operatori. Cel mai probabil, RCS & RDS va achi zitio na o licenta in frecventa de 900 MHz, asta daca nu va aparea un operator nou.</p> <p> </p> <p> <strong>MIZA FRECVENTELOR</strong></p> <p> Daca pentru guvern miza este predominant una financiara, mai ales in actuala perioada de constrangeri bugetare, si de asigurare a unei concurente sanatoase si stimulare a investitiilor in infrastructura, pentru operatori frecventele sunt pariul esential pentru urmatoarea etapa de dezvoltare. Pe o piata deja matura, unde rata de penetrare a telefoniei mobile a depasit bine 100%, vocea aduce inca grosul veniturilor, dar viitorul apartine datelor mobile. Si, pentru asta, e nevoie de frecvent e care sa acopere cererea tot mai mare, impinsa permanent din spate de revolutia smartphone. Motivul este simplu: smartphone-urile devin tot mai accesibile, iar utilizatorii s-au obisnuit sa le foloseasca oriunde, dupa cum arata Julien Ducarroz,Chief Commercial Officer la Orange Romania. In trimestrul 4 al anului trecut, vanzarile de smartphone-uri ale operatorului au reprezentat 25-30% din total, iar pe tot anul 2011 au crescut cu 62% fata de anul precedent. “Cred ca ritmul se va mentine.</p> <p> </p> <p> Nu neaparat fiindca oamenii au un venit disponibil mai mare, ci pentru ca exista apetitul pentru consumul de internet mobil si fiindca terminalele sunt tot mai accesibile”, arata Ducarroz. Orange Romania are 4,3 milioane de utilizatori cu acces la internet mobil. Oficialii companiei Vodafone Romania vad aceeasi tendinta: “Numarul de utilizatori de internet mobil este in continua crestere, clientii intelegand beneficiile pe care le poate aduce accesul la internet oricand si oriunde”.</p> <p> </p> <p> In al treilea trimestru al anului financiar 2011/2012, incheiat la 31 decembrie 2011, compania a inregistrat o crestere semnificativa, in ceea ce priveste atat numarul de utilizatori, cat si veniturile din date mobile. Astfel, numarul utilizatorilor de internet pe mobil a crescut cu 77% fata de trimestrul anterior si cu 75% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Veniturile de internet pe mobil au crescut cu 33% fata de trimestrul anterior si cu 58% fata de aceeasi perioada a anului trecut.</p> <p> </p> <p> Si Cosmote constata popularitatea tot mai mare a internetului mobil. “Cererea si utilizarea serviciilor de date mobile au inregistrat o crestere continua in randul clientilor nostri, de-a lungul anilor. Ca urmare, in 2011, compania si-a sporit semnificativ baza de clienti care utilizeaza serviciul 3G, cu 116% comparativ cu anul fiscal 2010, anul in care Cosmote Romania a lansat oferta de internet mobil in banda larga”, dupa cum declara Panos Makris, Chief Commercial Officer, Cosmote Romania. Un alt motor important al cresterii consumului de internet mobil il reprezinta retelele sociale, in special Facebook, care au explodat pur si simplu in ultimii doi ani in Romania.</p> <p> </p> <p> Potrivit Facebrands.ro, la 31 martie erau 4.676.660 de utilizatori de Facebook in Romania, ceea ce inseamna 21,79% din populatie, respective 64,09% din totalul utilizatorilor de internet din tara. “Retelele sociale reprezinta cel mai important factor de crestere, avand in vedere ca oamenii interactioneaza mai mult, iar acest lucru implica viteze mai mari pentru internetul pe mobil si o buna calitate a serviciului”, arata Panos Makris. In plus, ecosistemul smartphone are la baza aplicatii de tot felul, care trebuie descarcate si, de multe ori, au nevoie de conexiune la internet pentru a functiona. Si tot mai multi utilizatori romani de internet mobil si-au facut un obicei din a verifica pe smartphone ultimele stiri, activitate ce prezinta avantajul unui consum redus de date. “Tiparul de consum s-a mutat catre zona de navigare cu scop de informare si acces la stiri, accesarea de retele sociale si chat, descarcarea de aplicatii, jocuri si continut de personalizare”, subliniaza oficialii Vodafone Romania.</p> <p> </p> <p> <strong>INVESTITII IN AER</strong></p> <p> </p> <p> Acest succes nu aduce doar venituri pentru operatori, ci si nevoia de investitii in modernizarea si extinderea retelelor, care sa poata oferi acces la internet la viteze tot mai mari pentru utilizatori tot mai pretentiosi si aplicatii tot mai complexe. “Am anticipat cresterea cererii de date mobile. Ne-am adaptat reteaua si vom incheia in curand modernizarea acesteia”, arata Julien Ducarroz, de la Orange. La jumatatea anului, operatorul va acoperi la nivel national 98% din populatie cu viteze de acces de 14,4 Mbps, fata de 82% in prezent.</p> <p> </p> <p> Asta pe langa vitezele de 21,6 Mbps si 43,2 Mbps oferite in 5 zone metropolitane. “Suntem singurii care mergem cu 14,4 Mbps in mediul rural. De ce? In primul rand pentru ca si clientii nostri sunt mobili. Vinzi clientului ceva care sa poata fi accesat oriunde, nu doar cand e acasa. In al doilea rand, exista o cerere importanta si in mediul rural. Sunt multi oameni acolo care acceseaza internetul, fiindca smartphone-urile devin tot mai ac ce sibile”, arata Ducarroz. Orange a anuntat un plan de investit ii in retea in valoare de 500 de milioane de euro pana in 2015.</p> <p> </p> <p> Si Vodafone Romania se afla in plina etapa de punere in aplicare a planului de investitii de 500 milioane euro anuntat la sfarsitul anului 2010 pentru un interval de cinci ani. “Investitiile vizeaza toate departamentele companiei, iar printre destinatii se numara si reteaua”, arata oficialii companiei. Vodafone Romania ofera in prezent servicii de internet mobil de mare viteza pentru 90% din populat ia Romaniei. Retea ua de date mobile a Vodafone acopera peste 12.000 de localitati din toa ta tara, permitand viteze de des car care a datelor de pana la 21,6 Mbps.</p> <p> </p> <p> Pentru Cosmote, 2012 inseamna continuarea concentrarii pe segmentele corporate si de internet in banda larga si, de asemenea, pe directiile principale ale companiei: dezvoltarea retelei, cele mai recente tehnologii, relatia cu clientii si reteaua de distributie. “Vom continua extinderea portofoliului de produse si servicii, in beneficiul consumatorilor romani. Focusul va fi pe segmentul smart -phone-urilor, prin oferirea celor mai noi si performante modele, alaturi de pachete foarte atractive, care includ servicii de voce si trafic de date”, spune Panos Makris, Chief Commercial Officer, Cosmote Romania.</p> <p> </p> <p> In acelasi timp insa, nu trebuie neglijata concurenta din partea operatorilor de internet fix. Romtelecom e un jucator tot mai puternic si, mai ales, devine un important furnizor de continut pe web, domeniu care are potentialul de a deveni adevarata “killer application” in era internetului omniprezent. La finalul anului trecut, Romtelecom avea peste 2,3 milioane de clienti pe segmentul de internet de mare viteza si pe cel TV. “Experienta clasica a consumului de continut TV este completata prin video on demand, prin portalul over-the-top www.dolcetv.ro.</p> <p> </p> <p> In urmatoarea perioada, directia strategica a Romtelecom de a plusa pe serviciile de televiziune se va reflecta in continuare in oferte foarte atractive pentru clienti”, spune Ovidiu Ghiman, director executiv Strategie si commercial Rezidential la Romtelecom. De altfel, pe 2 aprilie, printr-un parteneriat cu HBO Romania, Romtelecom introduce HBO GO, un serviciu video on demand disponibil online, pe platformele sale de televiziune (satelit si IPTV), pentru toti clientii MAXPAK, devenind primul operator de comunicatii din Romania care ofera acest serviciu la nivel national.</p> <p> </p> <p> Experienta HBO GO, adaugata pachetului MAXPAK, atat pentru clientii deja existenti, cat si pentru noii clienti, poate fi testate gratuit timp de doua luni, urmand ca ea sa fie apoi disponibila la 1 euro fara TVA peste pretul pachetului MAXPAK. Furnizarea de continut poate fi o strategie castigatoare, mai ales in conditiile in care serviciile de acces la internet tind sa devina tot mai asemanatoare celor de utilitati. Ca sa va faceti o idee despre dimensiunea investitiilor din telecom, Vodafone, Orange, Romtelecom si Cosmote au investit pana in prezent in Romania peste 7 miliarde de euro si au oferit locuri de munca directe pentru circa 16.500 de persoane. Conform unui studiu recent al KPMG Romania, industria telecom a contribuit, in 2011, la bugetul Romaniei, cu 7 miliarde de lei, iar cifra de afaceri in domeniu a reprezentat echivalentul a 3% din PIB.</p> <p> </p> <p> <strong>PROBLEME LA ORIZONT?</strong></p> <p> Dezvoltarea exponentiala a segmentului de date mobile va ridica insa, destul de curand, probleme serioase legate tocmai de spectru. Mai tineti minte autostrazile despre care vorbeam? Din punctul de vedere al utilizarii spectrului, vocea insemna ca lumea mergea pe ele cu masini mici, cel mult cu SUV-uri. Odata cu serviciile de date, mai ales prin accesul la e-mail si video, tot mai multa lume se misca pe autostrazi cu camioane de mare tonaj, care ocupa tot mai mult loc.</p> <p> </p> <p> E o problema care a devenit evidenta mai ales pe piata americana, atat din cauza numarului mare de utilizatori, cat si ca urmare a unor particularitati legate de acordarea foarte fragmentata a blocurilor de frecventa. Dar problema utilizarii cat mai eficiente a spectrului va fi tot mai stringenta pe majoritatea pietelor, mai ales odata cu raspandirea serviciilor de cloud computing, care vor pune si mai multa presiune pe retelele de date. Iata un singur exemplu: un iPhone consuma de 24 de ori mai mult spectru radio decat un telefon mobil din vechea generatie, iar un iPad de 122 de ori mai mult, conform Comisiei Federale pentru Comunicatii din SUA (FCC).</p> <p> </p> <p> AT&T, al doilea operator mobil din SUA, afirma ca traficul de date din reteaua proprie a crescut cu 20.000% de la lansarea iPhone, in 2007. Pe masura ce spectrul devine tot mai aglomerat, scade calitatea serviciilor: apar intreruperi in convorbiri si viteza de acces la internet scade. Solutii exista. Una dintre ele este reutilizarea spectrului, prin adaugarea de noi antene sau echipamente radio la antenele existente, pentru a spori numarul conexiunilor posibile. Este insa o metoda scumpa si dificil de implementat mai ales in zonele urbane aglomerate.</p> <p> </p> <p> Totusi, Alcatel-Lucent a introdus in urma cu un an lightRadio, un dispozitiv de marimea unui cub ce poate fi tinut in palma si care foloseste tehnologia cloud pentru a oferi suficienta capacitate 2G, 3G si 4G la dimensiuni mult mai mici. Acesta ar putea duce la inlocuirea antenelor masive, permitand construirea unei retele mult mai extinse care insa sa ocupe mai putin spatiu fizic. Se poate apela si la eficientizarea utilizarii spectrului, metoda care grupeaza mai efficient traficul de date pentru a elibera o parte din frecventa.</p> <p> </p> <p> Aici vine cu solutii tehnologia 4G, mai precis versiunea LTE (Long Time Evolution), care ofera capacitati de 6-8 ori mai mari decat retelele traditionale 2G. O alta solutie este eliberarea retelei de utilizatori prin retele Wi-Fi plasate strategic, in special in zone aglomerate. Acestea, conectate la fibra optica, pot oferi viteze foarte mari eliberand in acelasi timp spectrul folosit de reteaua mobila. Si alta metoda este adaugarea de spectru, prin luarea acestuia de la cei care nu-l utilizeaza eficient – in principal armata si televiziunea terestra. Este exact ce face ANCOM prin licitat ia din acest an.</p> <p> </p> <p> Si, pentru a se asigura ca serviciile vor fi disponibile pentru cat mai multi romani, conditiile de acordare a licentelor impun acoperirea unor zone care nu beneficiaza acum de comunicatii mobile de date. Astfel, pentru benzile sub 1 GHz guvernul cere, pana la 5 aprilie 2015, acoperirea cu prioritate a circa 1.400 localitati “albe”, neacoperite in prezent cu date mobile de banda larga. Orice nou operator interesat de spectrul sub 1 GHz va trebui sa investeasca pentru a acoperi 60% din populatia Romaniei pana la 5 aprilie 2019, avand in vedere ca operatorii existenti (mai putin RCS & RDS, care nu ofera servicii in aceasta zona de frecventa) depasesc deja aceasta cerinta cu retele existente.</p> <p> </p> <p> Pentru benzile peste 1 GHz, ANCOM cere acoperirea a 30% din populatia Romaniei pana la 5 aprilie 2019. In ceea ce priveste serviciile 4G, toti operatorii asteapta ca ANCOM sa aloce spectru pentru aceasta tehnologie. “Din punct de vedere tehnic suntem pregatiti pentru 4G. Orange are deja servicii comerciale in alte tari. Problema e legata de frecvente. Exista cerere. Trebuie sa vedem care va fi cadrul tehnic pentru a putea realiza investitiile in 4G”, spune Julien Ducarroz, de la Orange. Si Vodafone si Cosmote asteapta miscarea ANCOM in acest domeniu. “In functie de organizarea si rezultatele licitatiei ANCOM prin care spectrul radio urmeaza a fi redistribuit, precum si de asigurarea unui context care sa permita previzibilitate si continuitatea serviciilor, luam in calcul inclusiv investitia in lansarea serviciilor 4G, in acest an”, arata oficialii companiei Vodafone Romania. Batalia pe spectru se ascute.</p>
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz