Featured

Global Records: Muzica în era digitală

Reading Time: 6 minute

Corina Vîlcu, Head of Promo la Global Records ne-a vorbit despre impactul digitalizării asupra industriei muzicale și despre cum a ajutat la promovarea artiștilor români în perioada de pandemie, dar și pe piețe din străinătate.

Toată lumea vorbește zilele acestea despre digitalizare, prezență în online, platforme sociale. Cum influențează aceste trenduri industria muzicală? Ce beneficii a adus online-ul industriei pe care o reprezentați?

Pionier al digitalizării, industria muzicală a fost influențată considerabil de acest proces care a adus, de-a lungul timpului, avantaje și dezavantaje. Da, așa cum „video killed the radio star”, procesul de digitalizare a înăbușit producția și cererea produselor fizice, însă în același timp a adus muzica mai aproape de oameni, la un click distanță. Bineînțeles, asta nu înseamnă că produsele fizice au dispărut de pe piață, ci din contră, au devenit un „collectable” valoros pentru fani, un mod prin care aceștia se pot simți mai aproape de artiști și de muzica lor.

Personal, consider ca digitalizarea a fost unul dintre cele mai bune lucruri de care industria muzicală a beneficiat, atât prin prisma investițiilor, cât și a accesibilității. Digitalizarea a dat naștere unor noi trenduri muzicale în ultimii ani, iar faptul că totul este atât de accesibil și artiștii tăi preferați pot să te însoțească oriunde ai merge e un lucru minunat, de care se bucură toată lumea.

Prin urmare, cum zice o vorbă celebră: nimic nu se pierde, totul se transformă.

Ajută digital-ul la atingerea mai multor piețe, la promovarea artiștilor pe piața internațională? Unde este Global Records prezentă?

Cu siguranță. Bineînțeles că promovarea pieselor poartă un rol important în penetrarea piețelor internaționale, însă faptul că muzica ta poate fi accesată de oriunde din lume și de oricine este un avantaj enorm.

La începutul anului 2020, Global Records a dat startul unei campanii de extindere la nivel de CEE. Am reușit astfel să ne facem cunoscuți artiștii și muzica pe piețele din Polonia, Bulgaria, Turcia, Rusia & CIS sau Lituania, unde am reușit să devenim într-un timp foarte scurt cel mai de succes label independent.

Care sunt cele mai de succes hituri ale voastre din 2021? Și pe ce piețe au fost ele cele mai populare?

În România avem constant 50 de piese in Top 100 MediaForest, clasamentul difuzărilor radio, publicat în fiecare an de platforma de monitorizare. Printre ele s-au numărat INNA – Flashbacks, Minelli – Rampampam, Irina Rimes – N-avem timp, Carla’s Dreams feat EMAA – N-aud, AMI feat Tata Vlad – Enigma, Alina Eremia – Noi, Olivia Addams – Dumb și DJ Project feat. Roxen – Parte din tine. Suntem constant prezenți cu 7 piese din 10 în topul săptămânal al celor mai difuzate piese la radio, iar în zona de digital, lansările artiștilor noștri au strâns peste 11 miliarde de stream-uri în total, pe platformele de download și streaming.

În ceea ce privește succesul internațional, artiști precum Minelli, INNA, Olivia Addams, Sickotoy, wrs și Holy Molly au înregistrat performanțe în Polonia, Bulgaria, Turcia, Rusia și CIS, Lituania și Franța, iar aici pot menționa trei dintre cele mai de succes povești. Minelli cu piesa Rampamapam a ajuns până pe locul #4 în Shazam Global, reușind să se situeze în fruntea topurilor de radio din România, Lituania, Rusia, Polonia, Bulgaria, Cehia, Ungaria, Serbia și Turcia, piesa fiind totodată difuzată și în țări precum Franța, Germania și Olanda. Stranger a Oliviei Addams a stat mai bine de șapte săptămâni pe primul loc al clasamentului difuzărilor radio și i-a adus artistei un disc de aur. Iar INNA cu Flashbacks a primit un disc de platină în Rusia și a fost peste opt săptămâni una dintre cele mai cântate piese pe radio în România, Rusia, Bulgaria și Turcia.

De asemenea, la finalul lui 2021, Global Records a reușit performanța de a avea cinci din zece piese în clasamentul difuzărilor radio & TV din Bulgaria.

Este receptiv publicul străin la artiști români? Le ascultă piesele și dacă sunt în limba română sau credeți că dispariția granițelor în online duce la tot mai multă muzică în limba engleză?

Chiar dacă fiecare țară are particularitățile ei, iar preferințele publicului diferă de la teritoriu la teritoriu, muzica bună va trece întotdeauna orice barieră de limbă. Cu siguranță muzica româneasca și artistii români au parte de aprecieri. Un exemplu de menționat aici ar fi Carla’s Dreams, care a reușit cu o piesă în limba română să fie No 1 pe radiourile din Rusia.

Cât de mult mai contează specificul local?

Foarte mult! Fiecare țară are caracteristicile sale când vine vorba de muzică. Da, există și hit-uri universale, însă contează și piața. Pe teritoriile în care lucrăm cel mai mult, ne întâlnim mereu cu specificul local, fie că e vorba de quota impusă de stat sau pur și simplu de anumite genuri muzicale locale specifice unor teritorii.

E important ca artiștii, compozitorii, producătorii și noi ca label să fim conectați la ce înseamnă industrie muzicală în teritoriile noastre din focus, pentru a ne putea adapta la cererea pieței.  

Care sunt cele mai folosite platforme de socializare în industria muzicală? Care aduc cele mai multe beneficii artiștilor și care sunt aceste beneficii?

Cu siguranță TikTok, cel puțin în ultimul an. Este o platformă excelentă pentru descoperirea și redescoperirea muzicii, dar și pentru promovarea acesteia. În plus, generează venituri și are o conversie extraordinară în ceea ce privește numărul de streams și Shazams, Spotify Charts și, nu în ultimul rând, radio airplays.  

Cred că TikTok este o platforma esențială atunci când vine vorba de „povestea” artistului, de cunoașterea și relaționarea cu fanii și de promovarea muzicii acestuia. Un artist poate porni de la o idee pe TikTok și poate ajunge No. 1 (aproape) peste noapte. Dar și o piesă mai veche ce nu și-a găsit audiența la momentul respectiv se poate bucura de o nouă viață datorita diferitelor trenduri din aplicație.

Cum își promovează Global Records hiturile? Mai este radioul principala cale de a ajunge la public?

Radioul este și va rămâne, cu siguranță, una dintre căile principale de a ajunge la public. Acesta joacă un rol important în continuare, ajutând la atingerea unor mase considerabile de oameni, din categorii diverse de vârstă, sociale etc.

Promovarea muzicii în ziua de astăzi este un mix între mediile convenționale și cele mai puțin convenționale, apărute în ultimii ani. Online-ul poartă și el un rol important, rețelele de social media, în special TikTok, și nu în ultimul rând mediile OOH, pe care le folosim în unele campanii de promovare, în funcție de profilul artistului, pentru a genera „buzz” și „awareness”.

Cum ați suplinit absența festivalurilor, a concertelor din perioada de pandemie pentru a rămâne totuși conectați la public?

Am creat noi oportunități pentru a-i pune pe artiști în contact cu fanii. În timpul pandemiei am făcut primul festival online, împreună cu TikTok, unde userii își puteau vedea artiștii și creatorii de conținut preferați făcând diverse activități, nu doar cântând.

Artiștii au fost mult mai prezenți în zona de online, unde au organizat live-uri dedicate în cadrul cărora au susținut concerte. De asemenea, au lansat mai multe piese, oferind astfel fanilor un volum mai mare de muzică.

Credeți că festivalurile offline vor mai avea succesul din anii trecuți? Așteaptă publicul astfel de evenimente sau mai degrabă s-a obișnuit deja în acești ani să aleagă experiențe personalizate online?

Personal cred că oamenii își vor dori întotdeauna să simta energia unui festival sau concert live, în persoană. Și, în special după perioada de distanțare, avem nevoie de socializare. Poate pentru unii dintre noi e mai simplu să lucrăm încă de acasă, să ne facem cumpărăturile online, însă cred ca festivalurile, concertele, evenimentele în general vor fi întotdeuna mai plăcute daca sunt simțite direct din mijlocul „acțiunii”.

Care este în prezent platforma care atrage cea mai mare audiență pentru muzică?

Platforma care atrage cea mai mare audiență pentru muzică este în continuare YouTube. Însă în ultimul an și Spotify a câștigat „teren” considerabil și dă semne că devine un concurent de luat în seamă pentru YouTube.

O altă platformă importantă pentru muzică este TikTok, unde putem observa cum piese de back catalog redevin sau devin hit-uri pentru noile generații. E un fenomen extraordinar, care merită, cu siguranță, urmărit.

Cât de mult contează conținutul oferit de artiști pe aceste platforme? Cum îi spijiniți voi?

Online-ul îți dă posibilitatea să fii autentic pentru fani, prin urmare conținutul este diferit de la platfomă la platformă. Noi suntem mereu alături de artiști cu idei și execuție, fie că e vorba de videoclipuri, vlog-uri, TikTok-uri, variante live ale pieselor și tot așa. Varietatea contează și noi încurajăm artiștii să devină cât mai creativi când vine vorba de ce conținut pot genera în online

Ce alte țări vizați în prezent?

Pe lângă teritoriile unde am reușit să ne stabilizăm prezența, în 2022 ne dorim să activăm mai mult în Vest, în teritorii percum Benelux, GSA și nu numai. Acestea sunt niște piețe importante care apar natural în strategia noastră de dezvoltare, luând în considerare performanțele de până acum.

Cum ați încheiat anul 2021 și cum arată contextul actual al industriei muzicale românești?

Anul 2021 s-a încheiat cu Global Records pe poziția numărul 1 în topul label-urilor independente în Bulgaria, Polonia, CIS, Turcia și, bineînțeles, pe locul 1 în topul label-urilor în România. Industria muzicală din țata noastră este într-o continuă creștere, reușind să aibă un impact din ce în ce mai mare în peisajul global. România își reia ușor, usșor titulatura de exportator important de talente și muzică de calitate.

Care sunt trendurile din industria muzicală pentru 2022?

Pentru 2022 cred că TikTok va juca în continuare un rol important în descoperirea noilor talente, în timp ce streaming-ul va lua o amploare mai mare chiar și în România, unde momentan rata de penetrare este mică în comparație cu Vestul Europei.

Ce investiții aveți în plan pentru 2022?

Pe partea muzicală, avem în desfășurare numeroase camp-uri cu parteneri internaționali din tări precum Germania, Italia, Marea Britanie, Statele Unite și cîteva țări nordice. De asemenea, am inceput anul cu planuri de extindere și dezvoltare a portofoliului atât pe plan local, cât și internațional, mărind totodată și echipa Global Records în departamentele de promo și producție.

Cum ați reușit să deveniți casa de discuri independentă numărul 1 din Europa de Est? Care credeți că sunt elementele cheie ale acestei evoluții și performanțe?

În primul rând, totul începe de la muzică, iar rosterul Global este alcătuit din unii dintre cei mai talentați artiști și producători din regiune. Pe lângă aceasta au contat și strategia echipei de a aduce muzica în fața celui mai potrivit public, prin serviciile pe care noi le oferim artiștilor, dar și faptul ca am reușit de-a lungul ultimilor ani să conturăm o echipă incredibilă, condusă de o viziune comună și o pasiune uriașă pentru muzică.  

Ovidiu Neagoe

Recent Posts

Emisiile asociate AI ar putea crește de peste 10 ori până în 2030

Doar una din șase (16%) dintre cele mai mari companii din lume este, în prezent, pe drumul corect pentru a…

3 ore ago

Guvernul a semnat acordul pentru achiziția a 32 de aeronave Lockheed Martin F-35

Guvernul României a confirmat intenția sa de a achiziționa 32 de aeronave Lockheed Martin F-35 Lightning II de generația a…

5 ore ago

Gala The Culture of Luxury, organizată de revista Haute Culture sub forma unui bal mascat ca în Micul Paris de odinioară

Evenimentul emblematic al revistei Haute Culture, Gala The Culture of Luxury, în cadrul căreia sunt celebrate personalități și proiecte remarcabile,…

6 ore ago

Un an de cashback cu Salt Bank: Cum îți pot aduce prietenii până la 2.400 de lei

O recomandare care să-ți aducă înapoi 5% din valoarea cumpărăturilor la POS timp de o lună? Da, dar numai cu…

6 ore ago

În ce condiții se pot prelungi contractele de servicii de telefonie, internet sau televiziune

După expirarea perioadei inițiale a unui contract încheiat cu un furnizor de servicii de comunicații electronice, utilizatorii finali pot opta…

7 ore ago

Peste 1300 de ONG-uri cer partidelor politice să-și facă publică poziția față de facilitățile fiscale pentru sponsorizarea societății civile

Peste 1300 de organizații neguvernamentale active din România au adresat astăzi o scrisoare deschisă partidelor politice, solicitându-le să își asume…

7 ore ago