Interviuri

Gilbert Matei, Asociația ADEVAR: „Impactul emoțional pe care aceste accidente le au este unul major, care realmente schimbă vieți”

Reading Time: 8 minute

La jumătatea lunii septembrie, Asociația pentru Drepturile Europene ale Victimelor din Accidente Rutiere (ADEVAR) a lansat campania națională „Informează-te, ai drepturi!”, o inițiativă amplă dedicată informării și sprijinirii victimelor accidentelor rutiere și familiilor acestora.

Gilbert Matei, director general al Asociației ADEVAR ne-a vorbit despre noua campanie, despre motivația din spatele înființării Asociației și despre planurile pe care le are pentru următoarea perioadă de timp.

Sunteți fondatorul unei asociații care se adresează victimelor accidentelor rutiere. Care a fost motivația din spatele înființării ADEVAR?

În 2016, mă aflam într-o perioadă de căutare și de reflecție. Simțeam că sunt din ce în ce mai puțin conectat cu domeniul în care lucram, cel al fondurilor europene. De patru ani lucram intens în această arie, scriam și implementam proiecte în întreaga țară, ceea ce a fost o experiență benefică din toate punctele de vedere. Dar, a venit momentul în care, în cadrul unei conferințe, am întâlnit doi oameni de afaceri din Polonia, Daniel și Raffal, care intenționau să își extindă afacerea în România (Helpea), o companie multinațională în domeniul despăgubirilor din asigurări pentru victimele accidentelor rutiere. Mi s-a oferit astfel ocazia de a lucra ca manager de vânzări în cadrul companiei, ceea ce m-a determinat să renunț la fostele mele activități și să-mi dedic timpul dezvoltării echipelor și afacerii la nivel național. Această activitate mi-a plăcut foarte mult, deoarece Daniel și Raffal erau adevărați specialiști în afaceri. 

Din păcate, în 2017, Helpea a trecut printr-o criză în Polonia, ceea ce a dus la închiderea activităților din România. Atunci am fost desemnat să duc la finalizare toate dosarele victimelor din țară și am devenit director pentru România. Aceasta a fost o responsabilitate provocatoare, dar și motivantă, care a dus la o creștere semnificativă pentru mine, atât din punct de vedere financiar, cât și profesional. Cu această ocazie a apărut întrebarea „Ce voi face după ce finalizez dosarele pe care le gestionez pentru Helpea?” și am luat decizia de a-mi deschide propriul business, deoarece îmi plăcea ceea ce făceam. Așa a luat ființă Centrul de Despăgubiri din Asigurări, companie care activează și astăzi.

În 2020, după câțiva ani de activitate în domeniu, în care am constatat care sunt cu adevărat nevoile și obstacolele pe care oamenii le întâmpină în aceste situații, din dorința de a oferi servicii integrate victimelor, inclusiv suport financiar, medical și psihologic, am creat A.D.E.V.A.R (Asociația pentru Drepturile Europene ale Victimelor din Accidente Rutiere). Această entitate a fost menită să ofere sprijin sub toate formele oamenilor aflați în nevoie.

Prin intermediul asociației, am încheiat parteneriate cu diverse companii și instituții care sprijină victimele accidentelor rutiere, inclusiv furnizori de servicii funerare, firme de repatriere, clinici de recuperare, servicii auto și medici de familie. Astfel, am intrat în contact cu și mai multe persoane care au fost victime ale accidentelor auto și, drept urmare, s-a îmbunătățit capacitatea de a le oferi ajutor în momentele dificile.

O asemenea activitate precum cea a Asociatiei ADEVAR necesită apropiere de oameni și înțelegerea lor. Dacă nu ai empatie, nu poți fi implicat în acest domeniu. În acest sens, pe mine m-a ajutat mult educația din copilărie, când am fost încurajat să ascult și să înțeleg nevoile celor din jur. Familiile și prietenii mei m-au învățat ce înseamnă solidaritatea și empatia. Am descoperit că, uneori, doar o ureche ascultătoare sau o mână întinsă pot face o mare diferență în viața cuiva. Cu toate acestea, de-a lungul anilor, am observat că, în realitate, multe victime ale accidentelor rutiere nu primesc ajutorul de care au nevoie, iar acest lucru m-a afectat profund.

Deși studiile mele universitare, postuniversitare și doctorale au fost importante, am realizat că adevărata mea educație derivă din interacțiunile cu oamenii. Am lucrat atât în mediul privat, cât și în cel public, iar fiecare experiență mi-a adus noi perspective. Am început să îmi dau seama că sfera de acțiune a Asociației ADEVAR ar putea fi vastă, dacă pornim de la dorința întemeiată de a face bine.

Fiecare interacțiune cu victime ale accidentelor rutiere a fost cutremurătoare, prin prisma suferinței și confuziei care veneau la pachet cu tragedia accidentului rutier, în care au fost implicate sau în care pierduseră o persoană dragă. Am văzut copii care își pierdeau părinții, părinți care își pierdeau copiii, oameni care își revărsau durerea în neant, fără să știe cui, exact, să se adreseze. Această realitate m-a inspirat să înființez asociația, un spațiu în care aceste persoane să se simtă în siguranță, sprijinite și, cel mai important, auzite. 

Pe parcursul călătoriei mele, am întâlnit oameni minunați care împărtășesc aceleași valori cu mine. Împreună, am creat o echipă dedicată, care luptă pentru a oferi suport real și informație corectă și completă victimelor. Fiecare dintre noi își aduce contribuția, iar acest lucru a transformat Asociația ADEVAR într-o comunitate vibrantă, care sprijină nu doar victimele, ci și familiile acestora. 

Ceea ce mă motivează zi de zi este dorința de a ajuta. Vreau ca fiecare victimă să știe că nu este singură în lupta sa. Îmi doresc să devin o voce pentru cei care nu se pot face auziți și să contribui semnificativ la facilitarea recunoașterii drepturilor lor. Educația este crucială, așa că am decis să organizăm campanii de conștientizare în întreaga țară, pentru a informa publicul și a preveni accidentele rutiere sub toate formele lor.

Fiecare zi din activitatea mea și a echipei vine cu ceva nou. De aceea, deși am acumulat experiență în domeniu, nu o consider suficientă, astfel că permanent văd situațiile și din alte perspective, ceea ce mă ajută să îmbunătățesc ceea ce fac. Nu există o soluție universală pentru toate spețele noastre, așa că ascult cu atenție nevoile celor care se confruntă cu situații dificile și vin în sprijinul lor cu soluții adaptate. Acestea sunt superputerile asociației: flexibilitatea și empatia, care ne permit să ne adaptăm indiferent de situație.

Cu ce se diferențiază ADEVAR de alte asociații sau cabinete de avocatură care au ca obiect obținerea de despăgubiri materiale si morale de la societățile de asigurare R.C.A responsabile de plată?

În primul rând, am încheiat parteneriate cu diverse companii și instituții care sprijină victimele accidentelor rutiere, inclusiv cu furnizori de servicii funerare, firme de repatriere, clinici de recuperare, servicii auto și medici de familie, pentru ca atunci când oamenii ajung în contact cu noi sau noi ajungem în contact cu ei, să le putem oferi tot sprijinul de care au nevoie.

În egală măsură, punem mare accent pe protejarea intereselor și drepturilor victimelor accidentelor rutiere și aparținătorilor acestora și pe educarea lor cu privire la drepturile pe care legea le prevede pentru ei. În activitatea noastră zilnică, ne-am propus să eliminăm birocrația și să furnizăm informații clare, directe și complete.

Forma de organizare a A.D.E.V.A.R are un caracter non-profit. Drept urmare, lămurirea, informarea și consilierea persoanelor cu care interacționăm primează și reprezintă obiectivul principal. Considerăm că absența scopului comercial poate crea o diferențiere în modul de abordare a cazurilor, comparativ cu clasicele cabinete de avocatură.

Cu ce provocări vă confruntați în activitatea de zi cu zi a asociației, atât în relația cu instituțiile statului, cât și în cea cu victímele accidentelor sau aparținătorii acestora?

Victimele accidentelor și aparținătorii acestora sunt adesea în situații emoționale dificile, ceea ce poate îngreuna comunicarea sau gestionarea situațiilor apărute. Uneori, aceștia nu reușesc să înțeleagă complet procesul juridic sau logistic din cauza suferinței, astfel că ne confruntăm cu reticența persoanelor vătămate de a urmări să obțină drepturile care li se cuvin.

Pe de altă parte, unele victime sau familii pot avea așteptări nerealiste în privința despăgubirilor sau a duratei necesare până la încasarea despăgubirilor, iar noi suntem acolo pentru a-i lămuri și pentru a le aduce claritatea de care au nevoie. Alte situații provocatoare apar atunci când sunt victime care au o neîncredere generală în sistemul de justiție și în instituțiile statului și de aceea consideră că nu vor obține despăgubiri corecte. În aceste cazuri, suntem nevoiți să demontãm aceste convingeri și să le redăm oamenilor cu care interacționăm realitatea prevăzută de lege, atât în privința perspectivei obținerii despăgubirilor, cât și în privința perspectivei cursului dosarului penal deschis ca urmare a producerii accidentului rutier.

Alte provocări care apar în activitatea noastră sunt cauzate de relația cu instituțiile statului. Știm cu toții cât de anevoioasă este soluționarea dosarelor penale deschise ca urmare a producerii acestor evenimente rutiere, din cauza fie a birocrației stufoase, care transformă o procedură cât de simplă într-una deosebit de complicată, fie a lipsei personalului din instituțiile implicate în soluționarea acestor dosare. Astfel, se ajunge la o soluționare efectivă la câțiva ani buni de la producerea accidentelor. Pentru toate aceste situații neprevăzute și complicate care pot apărea, suntem în permanent contact cu colaboratorii noștri avocați, responsabili cu rezolvarea problemelor.

Cum vedeți viitorul acestui domeniu și ce schimbări ați aduce la nivel de percepție a populației cu privire la dreptul victimelor de a fi despăgubite, în caz de accident cu vătămări corporale sau cu deces?

Suntem încrezători că domeniul va evolua și că autoritățile vor soluționa din ce în ce mai eficient dosarele penale deschise. În egală măsură, sperăm ca și societățile de asigurări să devină tot mai maleabile și mai deschise, astfel încât să crească exponențial, de la un an la altul, numărul dosarelor soluționate pe cale amiabilă.

Deoarece mulți oameni nu își cunosc drepturile în cazul în care sunt implicați într-un accident rutier, iar educația în acest sens este esențială, considerăm că, prin campanii de informare și educație publică, oamenii ar putea înțelege mai bine ce despăgubiri li se pot oferi, cui trebuie să se adreseze și cum să acceseze aceste drepturi. În prezent, există percepții eronate conform cărora despăgubirile obținute în urma unor accidente rutiere sunt rezultatul unor procese lungi și greu de câștigat, sau că solicitarea despăgubirilor ar fi lipsită de etică. O mai bună informare și exemple de succes ar putea demonta aceste mituri și ar putea încuraja victimele să își revendice drepturile.

Astfel, ne dorim ca din ce în ce mai multe persoane să își cunoască drepturile și să își dorească să obțină despăgubirile ce li se cuvin ca urmare a producerii acestor suferințe, de ordin moral și material, iar noi să fim cei care îi susțin și îi ghidează în efectuarea acestor demersuri. Pe termen lung, o colaborare mai strânsă între instituțiile statului, asiguratori și organizațiile non-guvernamentale, alături de o informare mai bună a publicului, pot duce la un sistem de despăgubiri mai eficient și echitabil.

Ce lipsește în acest moment din tot peisajul acestui domeniu, al despăgubirilor materiale, atât din punct de vedere al legislației, al demersurilor statului, cât și al activității unei instituții ca a dvs., care  luptă pentru drepturile victimelor accidentelor rutiere?

Considerăm că există loc pentru îmbunătățiri în privința cadrului legal existent cu privire la acordarea de despăgubiri pentru victimele din accidente rutiere, mai ales cu privire la stabilirea despăgubirile acordate pentru prejudiciile de ordin moral sau psihologic. Impactul emoțional pe care aceste accidente le au, indiferent dacă este vorba despre victímele care au suferit vătămări corporale sau despre familiile persoanelor decedate în urma unor atfel de evenimente nefaste, este unul major, care realmente schimbă vieți.

Existența unor goluri legislative permite companiilor de asigurări să exploateze ambiguitățile textelor de lege în detrimentul victimelor, motiv pentru care considerăm că este necesară sporirea atenției cu privire la legiferarea în acest domeniu.

În egală măsură, instituțiile statului implicate sub orice formă în interacțiunea cu persoanele implicate în accidente rutiere (poliție, spitale, autorități judiciare) adesea nu colaborează eficient, ceea ce duce la întârzieri și dificultăți în obținerea documentelor necesare pentru deschiderea dosarelor de daună, în vederea obținerii de despăgubiri.

Procedurile judiciare sunt și ele, deseori, complicate și durează foarte mult, ceea ce descurajează victimele să lupte pentru obținerea despăgubirilor care li se cuvin. Această problema este dublată de lipsa de încredere a publicului în companiile de asigurări și în procesul de obținere a despăgubirilor. O mai bună reglementare și un sistem mai transparent ar putea reduce această neîncredere și ar încuraja victimele să își revendice drepturile.

Nu în ultimul rând, mulți oameni nu își cunosc drepturile sau nu știu cum să le acceseze în cazul în care sunt victímele unui accident rutier.

Cum vedeți evoluția Asociației ADEVAR?

Privind spre viitor, am o viziune clară: în țara accidentului la minut, să transformăm Asociația ADEVAR într-o resursă națională recunoscută, un simbol al speranței pentru victime și familiile lor. Am încredere că, împreună cu echipa, putem construi un mediu mai sigur și mai just pentru toți cei afectați de accidentele rutiere. 

Pentru a răspunde nevoilor complete ale victimelor accidentelor, urmărim să dezvoltăm servicii integrate de consiliere psihologică, pentru a sprijini victimele și aparținătorii în gestionarea traumei.

Pe măsură ce ne construim reputația, dorim să ne extindem prezența în toată țara, prin deschiderea de birouri locale care să răspundă mai rapid și mai eficient nevoilor victimelor din toate regiunile României. De asemenea, nu excludem nici colaborarea cu alte organizații care luptă pentru drepturile victimelor accidentelor rutiere, dar și cu alte ONG-uri din domeniul sănătății și siguranței rutiere, care pot spori eficiența activității noastre.

Spiritul de solidaritate care ne leagă este forța noastră. Fiecare moment în care ajutăm pe cineva ne reamintește de motivul pentru care am început această călătorie. Îmi doresc ca mesajul nostru să răspândească speranță și să inspire și alți oameni să se alăture cauzei noastre. Lupta pentru dreptate nu este ușoară, dar cu fiecare pas pe care îl facem împreună, cred că putem schimba vieți.

Ovidiu Neagoe

Recent Posts

Dacia lansează Bigster. Cum arată și ce oferă noul model al mărcii românești

Dacia a lansat noul model Bigster, primul din segmentul C-SUV al mărcii românești. Noul Bigster aduce un plus în materie…

41 de minute ago

City Grill se extinde în Cluj în parteneriat cu Marty Restaurants

Grupul de restaurante City Grill, unul dintre cei mai puternici jucători autohtoni din industria HoReCa, se extinde în Transilvania prin…

43 de minute ago

Care sunt diferențele dintre joburile căutate de tineri și de cei maturi

Pluxee România, partenerul global pentru beneficii extrasalariale și soluții pentru creșterea implicării angajaților, anunță rezultatele studiului „Workplace for all. Harta…

45 de minute ago

EFdeN lansează „SustenAbilitate 2.0”, primul curs opțional de sustenabilitate aplicată pentru liceeni, la Colegiul Național Gheorghe Lazăr

EFdeN a lansat proiectul pilot „SustenAbilitate 2.0” – primul curs opțional dedicat elevilor de liceu care explorează în mod aplicat…

o oră ago

Cel mai mare centru de artă imersivă din Europa se deschide la Cluj-Napoca

MINA Museum of Immersive New Art va inaugura un nou spațiu permanent la Cluj-Napoca pe data de 1 noiembrie 2024,…

14 ore ago

Norofert anunță o emisiune de obligațiuni corporative de până la 15 mil. lei pentru susținerea investițiilor strategice

Norofert anunță aprobarea în Consiliul de Administrație a derulării unei oferte publice de vânzare de obligațiuni corporative, în valoare de…

15 ore ago