Stiri

Ghidul Goodyear. Cum să călătorești iarna cu mașina în Europa

Reading Time: 5 minute

Fie că ești la tine în țară, ori un turist care se bucură de peisaje din autoturism, poți avea uneori dificultăți în a înțelege prevederile referitoare la schimbarea anvelopelor pe timp de iarnă din fiecare regiune din Europa. Astfel, temperaturile scăzute și condițiile meteorologice nefavorabile pot îngreuna semnificativ drumurile șoferilor care nu sunt echipați corespunzător.

Scopul acestui ghid conceput de Goodyear este de a informa șoferii cu privire la legislația ce vizează schimbarea anvelopelor din toate țările europene. Necunoașterea acestor informații poate atrage penalități financiare asupra șoferilor și, din păcate, poate duce la accidente grave.


De ce să alegi anvelope de iarnă?


Anvelopele de iarnă sunt optimizate pentru a facilita condusul la temperaturi scăzute, oferind o aderență mai bună și prevenind alunecarea. De cele mai multe ori, legislația definește anvelopele de iarnă adecvate ca fiind cele care poartă marcajul M+S pe flancul lateral. Altele consideră că marcajul M+S este insuficient și acceptă doar anvelope care poartă marcajul 3PMSF sau simbolul fulgului de zăpadă, cum este cazul Germaniei. În timp ce altele definesc anvelopele adecvate ca fiind cele care poartă oricare dintre aceste simboluri. Simbolul fulgului de zăpadă, în comparație cu marcajul M+S, asigură faptul că anvelopa îndeplinește criterii necesare condusului pe timp de iarnă, dar și criterii mai exigente, asigurând frânarea și virarea în siguranță pe suprafețe umede, gheață, zăpadă afânată sau bătătorită și noroi.


Pe lângă utilizarea anvelopelor corespunzătoare în condiții de vreme nefavorabilă pe timp de iarnă, șoferii trebuie să țină cont și de alte recomandări. Printre acestea se numără verificarea mașinii înainte de a porni la drum și verificarea anvelopelor pentru uzura benzii de rulare și presiune, aderența fiind afectată de anvelopele umflate prea mult sau prea puțin. Șoferii ar trebui să își adapteze stilul de condus la condițiile predominante și să încetinească atunci când apare poleiul și există risc de alunecare.


Legislația anvelopelor de iarnă în Europa


În cazul în care conduceți prin Europa în această iarnă, este important să fiți la curent cu legislația ce privește schimbarea anvelopelor din fiecare țară în care călătoriți, fie că anvelopele de iarnă sunt obligatorii sau doar recomandate.


Elementele esențiale ale legislației, în forma lor actuală , sunt prezentate mai jos. Este important de reținut că responsabilitatea de a se informa este a conducătorului auto. Acesta trebuie să știe mereu despre actualizările prevederilor privind anvelopele de iarnă în timpul unei călătorii în fiecare regiune sau țară.
România


Șoferii care traversează România în sezonul rece trebuie să știe că legislația nu menționează o perioadă fixă pentru schimbarea anvelopelor. Singura mențiune referitoare la acest aspect vizează schimbarea anvelopelor în funcție de condițiile meteorologice actuale. Astfel, echiparea cu acestea este obligatorie în momentul în care șoselele devin alunecoase sau înzăpezite. De altfel, se recomandă schimbarea anvelopelor atunci când temperatura scade sub 7°C pe timpul nopții, pentru a avea autoturismul pregătit în cazul schimbărilor meteorologice bruște.

Franța


În Franța, anvelopele de iarnă cu marcajul M+S sau 3PMSF sau lanțurile de zăpadă sunt obligatorii de la 1 noiembrie până la 31 martie în 34 de regiuni franceze, situate în zone muntoase precum Alpii, Masivul Central și Pirineii. La intrarea și la ieșirea din fiecare regiune este obligatoriu să fie afișate panouri care semnalizează în mod clar necesitatea anvelopelor de iarnă și/sau a lanțurilor de zăpadă.
În prezent, anvelopele cu marcajul M+S îndeplinesc această obligație, dar de la 1 noiembrie 2024, în aceste regiuni vor fi permise doar anvelopele de iarnă cu marcajul 3PMSF.

Germania


Germania a introdus în 2017 obligativitatea legală de a echipa vehiculele cu anvelope marcate 3PMSF în condiții de iarnă. O etapă de tranziție permite în prezent utilizarea în continuare a anvelopelor marcate M+S fabricate înainte de 1 ianuarie 2018, această reglementare urmând să expire pe 30 septembrie 2024.
Spre deosebire de Franța, nu există o perioadă de timp fixă în care se aplică legislația privind anvelopele de iarnă, iar șoferii sunt obligați din punct de vedere legal să monteze anvelope de iarnă doar dacă condițiile meteorologice o cer. Folosirea lanțurilor de zăpadă nu suplinește această cerință.

Italia


Anvelopele de iarnă sau lanțurile de zăpadă sunt obligatorii în mai multe zone din Italia , în funcție de secțiunile de autostradă și de drumurile obișnuite marcate cu indicatoare rutiere pe care figurează textul: „obbligo di pneumatici invernali o catene a bordo” (obligativitatea de a circula cu anvelope de iarnă sau lanțuri).


În general, această obligație se aplică de la 15 noiembrie până la 15 aprilie, existând și posibile excepții. De exemplu, în nord-vestul Italiei, în regiunea Valea Aosta, anvelopele de iarnă sunt obligatorii între 15 octombrie și 15 aprilie. În Bozen/Tirolul de Sud, anvelopele de iarnă sunt întotdeauna obligatorii în caz de zăpadă, gheață sau condiții meteorologice similare. Anvelopele marcate cu simbolul M+S sau cu simbolul 3PMSF sunt legale în Italia.

Spania


La fel ca în legislația italiană, în Spania, anvelopele de iarnă sau utilizarea lanțurilor de iarnă sunt obligatorii doar pe drumurile marcate cu un semn rutier specific sau în cazul unui ordin specific al autorităților publice. În Spania, anvelopele sunt considerate de iarnă dacă sunt marcate M+S sau 3PMSF.
Restul țărilor din Europa


În restul Europei, perioadele de timp și marcajele necesare pentru anvelopele de iarnă diferă în funcție de țară, așa că este responsabilitatea șoferului să verifice regulile relevante pentru țara în care conduce.
Alte țări europene în care montarea anvelopelor de iarnă este obligatorie din punct de vedere legal sunt Bosnia și Herțegovina, Bulgaria, Croația, Estonia, Letonia, Lituania, Macedonia de Nord, Moldova, Muntenegru, Rusia, Slovenia și Turcia.


Șoferii care locuiesc sau conduc în Austria, Republica Cehă, Finlanda, Grecia, Kosovo, Luxemburg, Norvegia, Serbia, Slovacia sau Suedia au obligația legală de a monta anvelope de iarnă doar dacă condițiile meteorologice o impun. De exemplu, în Austria, între 1 noiembrie și 15 aprilie, anvelopele de iarnă sau lanțurile de zăpadă trebuie montate atunci când drumurile sunt acoperite cu zăpadă sau polei. Dar în alte condiții de drum în această perioadă, nu există nicio obligație legală. În plus, anvelopele de iarnă trebuie să aibă o adâncime minimă a benzii de rulare de 4 mm.


În Albania, Andorra, Belgia, Cipru, Danemarca, Georgia, Ungaria, Islanda, Irlanda, Liechtenstein, Malta, Monaco, Țările de Jos, Polonia, Portugalia, Elveția, Ucraina sau Regatul Unit nu este obligatorie schimbarea anvelopelor în perioada de iarnă. Cu toate acestea, pentru a asigura un nivel maxim de siguranță, Goodyear recomandă șoferilor, pe cât posibil, să circule cu anvelope adecvate pentru toate condițiile, având în vedere natura imprevizibilă a condițiilor meteorologice de iarnă. Gama premiată de anvelope Goodyear de iarnă și all-season asigură șoferii că pot călători cu încredere în orice regiune și în condiții meteo dificile.


Dacă vizitați Europa în următoarele luni de iarnă, asigurați-vă că verificați cu autoritățile responsabile din fiecare țară de destinație, precum și regiunea în care vă aflați, pentru a vă informa cu privire la actualizările regulilor privind anvelopele de iarnă în timpul vizitei.

Goodyear este unul dintre cei mai mari producători de anvelope din lume, cu aproximativ 71.000 de angajați. Își fabrică produsele în 55 de uzine din 22 de țări din întreaga lume. Cele două centre de inovare, din Akron, SUA și Colmar-Berg, Luxemburg, sunt dedicate dezvoltării celor mai avansate produse și servicii care stabilesc standardele industriei în materie de tehnologie și performanță. Pentru mai multe informații despre Goodyear Corporation și produsele sale, vă rugăm să vizitați http://www.goodyear.com/corporate.

Cristi Dorombach

Recent Posts

O fabrică de baterii se va construi la Oradea cu tehnologie Lockheed Martin

Lockheed Martin și compania românească Sinteza S.A. au semnat astăzi o scrisoare de intenție pentru licențierea producției de electrolit negativ…

5 ore ago

„Fiecare copac, o schimbare”, primul proiect de împădurire al grupului DIGI

Grupul DIGI a demarat campania „Fiecare copac, o schimbare”, primul proiect de împădurire al companiei, derulat în colaborare cu Asociația…

11 ore ago

Jason Silva: Viitorul e cibernetic și psihedelic

Jason Silva este speaker, futurist, storyteller și realizator de film, dar cel mai cunoscut este pentru rolul de prezentator al…

12 ore ago

Românii și-ar cumpăra pompe de căldură dacă statul ar acorda subvenții

Mai mult de un sfert (27,51%) dintre respondenții unui sondaj realizat la solicitarea Ariston România plănuiesc să achiziționeze o pompă…

12 ore ago

Cifră de afaceri de 3,57 mld. $ pentru Rompetrol Rafinare în primele nouă luni din 2024

Rompetrol Rafinare, companie membră a Grupului KMG International (Rompetrol), a înregistrat, în primele 9 luni din 2024, o cifră de…

12 ore ago

Delgaz Grid primește 200 de milioane de euro de la BEI pentru modernizarea rețelei

Banca Europeană de Investiții (BEI) acordă un împrumut de 200 de milioane de euro distribuitorului român de energie Delgaz Grid…

12 ore ago