Generatia YouTube
Reading Time: 14 minuteLi se spune vloggeri, cu V. Nu trebuie confundati cu bloggerii cu B. Desi sunt “specii” inrudite, lucreaza cu instrumente usor diferite. Arma lor este clipul video, iar arena in care evolueaza este YouTube. Si da, sunt romani.
Adunati intr-o camera ce pare neincapatoare, in jur de 20 de tineri discuta, rad si completeaza formulare misterioase. Afara, intr-o sala mare presarata cu birouri la care se lucreaza, o echipa de filmare incearca sa faca liniste pentru a putea face inregistrari. Nu e usor, avand in vedere ca pe usa tot intra sau ies oameni, iar cei de la birouri se vede ca au de munca. “Despre ce vorbesti pe vlog?”, vine intrebarea din spatele camerei de filmare. In fata acesteia se afla un licean care raspunde dezinvolt: “Despre ce am chef”. Aceasta scena s-a desfasurat recent in birourile Google din Bucures ti, iar in fata camerei de luat vederi se aflau oameni foarte obisnuiti cu aceasta: cei mai urmariti videobloggeri din Romania. Este una dintre initiativele gigantului internetului de a promova pe piata locala cel mai popular canal de video sharing din lume, YouTube, care a depasit un miliard de utilizatori pe plan global. Dar nu e vorba neaparat despre atragerea de consumatori de clipuri video, ci despre cresterea numarului de creatori de continut relevant local. Videobloggerii, sau vloggerii, cum li se spune pe scurt, sunt un motor important al YouTube. De ce? Fiindca ei reprezinta magnetul ce atrage utilizatori care nu doar vizioneaza clipuri, ci si interactioneaza, lasa comentarii, participa la conversatie.
ADOLESCENTII SI MONETIZAREA
In aprilie 2013, Google a lansat oficial YouTube.ro, tinta fiind atragerea advertiserilor, dar si rasplatirea creatorilor de continut. Primul val au fost compozitorii romani reprezentati de UCMR-ADA, organizatie care a semnat un acord cu YouTube astfel incat acestia sa poata fi platiti pentru continutul difuzat pe site-ul de video sharing. “Marile case de discuri primesc de ani de zile bani de la YouTube si chiar si independentii ca noi primesc bani de ceva vreme. Dar monetizarea o realizam doar pentru vizualizarile din strainatate. In Romania nu se putea ajunge la monetizare din cauza lipsei unui acord intre Google si organizatia autorilor UCMR-ADA”, explica atunci Dan Popi, Managing Director la Cat Music.
La fel ca si casele de discuri autohtone, vloggerii romani interesati de monetizare au apelat pana acum la retele din strainatate. “Lucrez cu o retea din L.A. ca sa monetizez pe YouTube. As incerca si cu YouTube Romania, dar deocamdata n-am avut surprize cu cei din SUA”, spune Bianca Adam, care a devenit celebra pe YouTube ca Tequila. Bianca are doar 16 ani, dar cand vine vorba despre ceea ce face online vorbeste “ca un om mare” si se vede facand asta pe termen lung: “Clar merita. O sa investesc de acum oricat e nevoie numai in asa ceva. Cu siguranta voi face tot asta. Singurul lucru de care mi-e frica este sa nu se sature internetul de mine, ca eu de el nu am cum sa ma satur”.
Deocamdata, internetul nu pare sa se fi saturat de tequila1428 – acesta e numele canalului de YouTube al Biancai, care are aproape 180.000 de abonati (da, sunt patru zerouri dupa acel 8) si pentru care 100.000 de vizualizari pe clip reprezinta un lucru absolut normal. In acest moment, cel mai popular clip al ei are aproape 455.000 de vizualizari si nu mai putin de 24 dintre upload-urile sale au peste 200.000 de vizualizari fiecare. Tequila a avut o ascensiune de-a dreptul fulminanta, avand in vedere ca a aparut pe YouTube in februarie 2012. “La primul clip, am filmat toata ziua, pana la 11 noaptea, am editat si l-am postat. Pana la 1 noaptea am stat, ca sa vad cum merge. Nu intrau prea multi, dar a doua zi dimineata a fost o explozie de vizualizari, like-uri, toata lumea imi cerea mai multe si atunci am continuat”, spune Bianca Adam, care locuieste in Craiova. Azi nu trece o zi in care sa iasa pe strada fara sa fie recunoscuta. Dar s-a obisnuit cu celebritatea, atat offline, cat si online: “Prima data cand am atins 100.000 de vizualizari ma simteam ciudat, voiam sa-i rasplatesc cumva, sa fac exact ce vor ei. Acum m-am obisnuit si astept din prima suta de mii, cam intr-o saptamana”.
Un pic mai mare ca varsta este Mihai Zmenta, care a inceput prin a face blogging la 15 ani, in 2008, dar dupa patru ani a renuntat la scris si a luat decizia sa faca videoblogging. “Voiam sa zic ceva si mi s-a parut mai simplu sa fac vlog. E mai usor pentru utilizator sa vada si sa auda (sau doar sa auda). Ce spun eu intr-un clip ar veni vreo 10.000 de cuvinte intr-un articol”, spune Mihai, al carui canal de YouTube, care-i poarta numele, a depasit 190.000 de abonati. Dupa aproape doi ani de YouTube a inceput sa si castige din vlogging. “Scot bani din vlog in acest moment. Deocamdata putini. Pana acum doar prin reclame standard de la YouTube”, arata Mihai Zmenta, care este student in primul an la Jurnalism, unde vrea sa invete “chestii pe care inca nu le stiu, la aproape 20 de ani”.
Pentru Elekes Levente, vlogul a fost un pas logic. A lucrat cu “regele” vloggingului din Romania, Mikey Hash, al carui canal a depasit 437.000 de abonati si care, datorita popularitatii online, a facut si trecerea spre TV, fiind gazda, alaturi de Mihai Bendeac, la emisiunea iComedy, difuzata pe Antena 1. Clipurile lui Mikey Hash de pe canalul sau de YouTube (DoZaDeHas) au adunat mult peste 45 de milioane de vizualizari. Daca Mikey Hash s-a impus prin intermediul comediei, Levente abordeaza si teme serioase pe vlogul lui, FriendsShow, destinat adolescentilor. Asta nu inseamna, insa, ca umorul nu este prezent din belsug pe vlogul sau. “Lucram cu Mikey Hash, avea mare succes si m-am gandit sa-mi fac si eu vlog. Am facut un clip, a mers bine, am mai facut unul si a mers si mai bine si asa am ajuns sa fac mai multe clipuri saptamanal”, povesteste Elekes Levente. Pe termen lung, vrea sa faca doar videoblogging, mai ales ca, in opinia lui, blogurile sunt ca si condamnate la moarte din cauza ca lumea este tot mai comoda si nu mai are rabdare sa citeasca. In prezent face online content management pentru diverse trupe din industria muzicala, printre care si BUG Mafia.
“Din vlog vin cam 2% din veniturile mele, dar sper ca in curand sa ma pot sustine doar din el”, spune Elekes Levente, care de doi ani locuies te si se intretine singur. Despre o cu totul alta monetizare ne-a vorbit Vlad Coste, care are peste 11.400 de abonati la canalul lui de YouTube. “Cred in principii, in moralitate, in bine. Mi-ar placea ca tot mai multi oameni buni, care sunt sigur ca exista, sa auda ideile mele si impreuna sa putem face lucruri care sa schimbe lumea”, povestes te Vlad. Este antreprenor, avand o companie (PowerTech) care face import si distributie de echipamente sportive si e pasionat de ciclism. Si-a folosit influenta asupra comunitatii castigata si pe YouTube pentru acte de caritate. In prezent lucreaza la formarea unei echipe in Oradea pentru a ajuta oamenii saraci, colaborand cu fundatii care sa puna la dispozitie locuri unde oamenii strazii sa se poata spala, sa primeasca haine si mancare. Alexandru Iulian Grigore nu se gandeste eocamdata la niciun fel de monetizare, desi a inceput vlogul sau, jerkwithglasses, in 2010, cand era in ultimul an de liceu. “Am inceput fiindca voiam sa devin si eu popular. Un prieten imi povestea clipuri de pe YouTube si eu radeam la povestile lui. Am decis sa incerc si eu”, povesteste el timid. Desi are doar putin peste 1.600 de abonati, cel mai popular clip al lui a depasit 62.000 de vizualizari. Nu e rau pentru un baiat timid care voia sa intre la Actorie. “Prin YouTube imi pastrez creativitatea. Acum nu monetizez, o fac doar din pasiune”, spune Alexandru Grigore.
UMORUL LA PUTERE
Toti vloggerii cu care am vorbit ne-au spus ca utilizatorii de You- Tube cauta in primul rand pe acest canal clipurile amuzante. “Oamenii vor divertisment, vor sa rada. Si daca ai merge pe o nisa, trebuie sa spui cateva glumite sau macar sa schitezi un zambet, ca altfel oamenii se plictisesc”, subliniaza Mihai Zmenta. Acest lucru l-a descoperit dintr-o joaca Ciprian Catunescu, mult mai bine cunoscut publicului larg sub pseudonimul Unguru’ Bulan, personaj care aproape l-a “inghitit” pe Ciprian. “Am inceput dintr-o joaca si totul s-a transformat intr-o noapte intr-o chestie mare pe care n-am stiut cum s-o gestionez decat acum, recent. La inceput stiam doar ca am succes pe net si atat.” Debutul a fost prin postari exclusiv audio, asa-numitele “pastile Erdeesh”, iar azi Ciprian realizeaza de trei ori pe saptamana cate o pastila umoristica pentru emisiunea radio Cronica Carcotasilor, cu referire la subiecte la zi, dar colaboreaza si la emisiunea TV omonima. “Am vrut sa dezvolt si o latura vizuala. Le-am dat personajelor create doar din voce niste fete desenate”, spune Ciprian Catunescu. De aceasta parte s-a ocupat colegul si partenerul lui de business, Szilard Szekely, care e desenator sI animator.
Costurile foarte mari pentru animatie au limitat insa proiectul, astfel ca pana acum au fost realizate doar 11 episoade. Unguru’ Bulan are peste 102.000 de abonati pe YouTube si s-a gandit sa dezvolte si o parte de videoblogging, sub forma unei miniemisiuni, “Tara lui Fratica”, care intra deja in al doilea sezon. “Tratez chestiuni saptamanale si comentez chestii de pe net de interes general pentru publicul care sta pe YouTube”, spune Ciprian Catunescu. El crede ca se poate face si in Romania videoblogging la modul profesionist, ca sa te sustii din asta, daca esti serios si daca perseverezi. “Trebuie sa insisti, chiar daca primesti comentarii rautacioase de la celebrii hateri de pe net. Eu nu-i bag in seama. Important e sa ma concentrez asupra produsului, sa livrez ceva tot mai bun.”
Andrei Lacatus vrea si el sa livreze ceva tot mai bun si tot pe umor se bazeaza. Alaturi de Vali Dobrogeanu si Ionut Bodonea, cu care a fost coleg de liceu, gestioneaza canalul de YouTube 10lucruri.ro, care are peste 143.000 de abonati. “Totul a inceput intr-o seara intr-un club, cand am vazut o fata care dansa in niste feluri inexplicabile. Cum se apropia ziua mea, m-am gandit ca baietii mi-ar putea face cadou un site unde sa pot pune un filmulet despre fata respectiva cu «10 miscari pe care sa nu le faci niciodata intr-un club»”, isi aminteste Andrei Lacatus. Cum se apropia ziua lui, le-a cerut prietenilor sa cumpere domeniul 10 lucruri.ro.
“Vali si Ionut au fost indra gostiti de idee de la inceput. Dupa primul episod, a devenit copilul nostru”, mai spune Andrei, care are o emisiune la postul de muzica UTV, unde este si junior brand manager, face o emisiune si la Radio 21 si este DJ intr-un club din Bucuresti. Vali si Ionut lucreaza la o agentie de publicitate. “Ne vedem facand asta si peste 10 ani, dar la un nivel mai profesionist. Sa arate mai bine”, spune Vali Dobrogeanu. Au dat lovitura cu clipul “ Scoala pentru soferi jmecheri”, care s-a propagat viral pe retelele sociale si a depasit un milion de vizualizari.
Viralele par a fi si specialitatea echipei de la Sector 7, coordonate de Alex Cotet si Raul Gheba. Daca n-ati auzit de “Ma-ta are cratima”, probabil n-ati intrat pe Facebook anul trecut. “Ne-am distrat destul de mult. Am planuit-o indelung, a stat trei luni la sertar pana am lansat-o. Dar a bubuit mai mult decat ne asteptam”, afirma Alex. Pentru ei, comedia e o forma naturala de comunicare. “Comedie ne descurcam cel mai bine sa facem si e cel mai usor mijloc de a transmite un mesaj. Pui ceva serios intr-o pastila dulce si spui ce-ai pe suflet, ce-ai in cap despre societate, oameni care-ti plac, care nu-ti plac”, spune Alex Cotet. Au inceput pe YouTube in 2008, dupa ce administrasera un portal de divertisment, getloaded.ro, care era agregator tot de continut video. Azi, canalul lor de YouTube, Sector7tv, are putin peste 40.000 de abonati, insa cele mai populare clipuri sar de 500.000 de vizualizari. Cum au reusit? “Nu exista o garantie, dar noi am descoperit un fel de reteta a semiviralitatii si incercam sa oferim asta”, mai spune Alex Cotet. Acesta adauga ca echipa a pornit pe YouTube fiindca nu vede deloc pe TV ceva care sa reprezinte tipul de umor pe care-l gusta generatia lor. “Suntem o generatie crescuta cu filme si seriale luate de pe torenti, americane, britanice. Asta incorporam in umorul nostru, asta vrea si publicul nostru.” Cel mai nou proiect al Sector 7 este un vlog suta la suta, “Nimic nou – cu Teo”, inceput recent, care are deja 7 episoade. “Creeaza o loialitate foarte interesanta – avem feedback activ de la utilizatori. Pe langa asta, avem fanii Sector 7 care se uita la clipurile noastre”, arata Raul Gheba.
Asta nu inseamna ca vor renunta la celelalte tipuri de continut. “Am vazut ca umorul si muzica merg mult mai bine impreuna decat separat, numai ca intr-adevar e un efort mult mai mare decat scheciurile pe care le facem si cautam o pauza in care sa ne concentra m doar pe o melodie sau doua”, adauga Alex Cotet. Tudi Popa gaseste umor peste tot in jurul lui si il transpune in clipurile pe care le posteaza pe canalul lui de YouTube, care se apropie de 30.000 de abonati. “Pe YouTube simt ca ma pot promova cel mai bine. Fac vlog, prezint situatii din viata mea. La inceput am facut un intro, in care ma prezint, ca sa ma cunoasca lumea, si apoi am inceput sa prezint diferite situatii din viata mea intr-un mod amuzant. Pentru ca asa-s eu”, spune Tudi.
El combina filmarile in care vorbeste direct cu utilizatorii prin intermediul camerei cu mici scenete amuzante, acesta fiind, de altfel, poate cel mai popular stil de vlogging nu doar in Romania, ci si pe plan global. “E intr-o continua crestere si vad un viitor foarte OK pentru vlogging. In 3-4 ani, televiziunile vor scadea mult si lumea se va uita online, nefiind conditionati de un program fix. Am observat ca si adulti care urmareau foarte mult programele TV trec usor-usor la online. Parintii mei ma sustin in ce fac”, adauga Tudi Popa. Umorul face casa buna (desi poate mai bine ar fi sa zicem facem masina buna, avand in vedere ca-si filmeaza clipurile pentru vlog la volan) si cu Gabriel Oana, cunoscut pentru canalul sau de YouTube gaben.ro, care se apropie vertiginos de 19.000 de abonati. Dar Gaben promoveaza YouTube nu doar ca un canal de divertisment, ci incearca sa convinga si companiile ca pot folosi toate avantajele site-ului de video sharing pentru “hard business” (clipuri de prezentare de produse, tutoriale, interactiune cu consumatorii), la costuri extrem de scazute.
BUGETE MICI, ENTUZIASM MARE
Avand in vedere ca majoritatea vloggerilor cu care am discutat nu se rezuma la simpla inregistrare in fata camerei, ci isi exprima creativitatea prin filmari care de multe ori implica locatii si personaje diverse, am abordat si tema bugetelor necesare producerii acestor clipuri. Tudi Popa spune raspicat: “Lucrez singur si n-am costuri”. Problema este, insa, nuantata pentru toti vloggerii, in functie de situatie. “Bugetul porneste de la zero si ajunge cam la 20 de lei pe filmulet – pentru o cola si niste pateuri”, spune razand Ionut Bodonea, de la 10lucruri.ro. De mare ajutor sunt prietenii, printre care, in cazul lor, se numara si actori. Cat priveste procesul creativ, acesta este destul de simplu “Mai intai stabilim ideea, ne intalnim, facem brainstorming si stabilim in linii mari care sunt temele pe care vrem sa le introducem. Fiecare isi dezvolta o parte din idei cum vrea el. De obicei ne scriem si singuri scenariul pentru scenele in care jucam. Filmam si de montaj ma ocup eu”, precizeaza Vali Dobrogeanu.
Pentru cei de la Sector 7, lucrurile sunt ceva mai serioase, “laudandu-se” cu un buget maxim de 200 de euro. “Uneori trebuie sa sapi o groapa, alteori sa cumperi costume de manelisti de 3 milioane. Folosim ca recuzita ce avem noi in birou, mai ales ca s-au strans foarte multe ciudatenii acolo: o masca de gaina, o bata de baseball, un buzdugan, nunchak-uri”, spune Alex Cotet. Sector 7 a implinit deja cinci ani, are un nucleu de 4-5 oameni, care colaboreaza cu actori, regizori si scenografi. “Mai nou, ne-am facut un fel de «squat», unde avem si studio, si croma, birou de scris si de dormit. Avem echipamentul nostru, in care am investit si care inca se plateste”, precizeaza Alex Cotet.
Investitia se amortizeaza din spectacole live si merchandising, dar si din proiecte comerciale pentru branduri. “Suntem, practic, o casa de productie. Putem face tot – pitch, scenariu, productie, postproductie. Pentru Voyo, de exemplu, facem productie si postproductie pentru stand-up shows. Altcineva poate vrea doar un scenariu, si-i vindem doar asta, dar noi recomandam sa mearga pe mana noastra de la inceput pana la sfarsit, fiindca stim exact ce facem”, arata Alex Cotet. Refuza deseori proiecte comerciale, fiindca vor sa transforme Sector 7 intr-un brand de sine statator, cu show-uri live, merchandising, tricouri si asa mai departe, pe langa canalul de YouTube. Bianca Adam (Tequila), care de obicei se filmeaza singura cu ajutorul unui trepied si care nu s-a despartit de camera ei nici la sedinta foto, nici in timpul interviului, apeleaza tot la prieteni cand e cazul. “Daca am un scurtmetraj, imi rog prietenii sau pe Roxx (n.r. – prietena ei cea mai buna) sa-mi tina cadrul sau sa joace un rol sau sa faca o farsa. Costurile de productie nu-s foarte mari, doar recuzita si transportul pana-n zonele unde filmam. Daca prietenii nu ma pot ajuta cu recuzita, mai cumparam peruci sau ce mai e nevoie”, spune vloggerita.
O NISA FRUMOASA
Dincolo de umor si teme mai mult sau mai putin generale, ca si in cazul blogurilor, exista si in vlogging nise atractive. Poate cea mai interesanta este cea de beauty. Acolo activeaza pe YouTube si Laura Musuroaea, alias realauran, al carei canal se apropie de 11.000 de abonati. “Era in vara dinainte sa plec la facultate – in 2010. Ma uitam de ceva timp la fete din America si prinsesem o pasiune pentru make-up. Am cautat asa ceva si in Romania, am vazut ca nu prea erau si m-am gandit sa incerc”, povesteste Laura.
Nu se astepta la mare lucru, dar de la primul clip incarcat a avut comentarii de la utilizatoare care-i cereau sa mai posteze. “Am zis sa vad ce iese si, dupa trei ani, fac tot asta. Am stiut de la inceput ce vreau sa fac, desi nu mai facusem clipuri pe YouTube”, spune ea. Temele pentru tutorialele video de machiaj pe care le posteaza si le alege in functie de perioada anului. “A fost inceputul scolii, am facut tutoriale legate de scoala. De exemplu, un machiaj foarte rapid pentru zilele in care esti in intarziere”, arata Laura. Incearca sa foloseasca produse cat mai profesionale, dar nu ignora produsele ieftine de calitate. Majoritatea si le-a cumparat singura pana acum, dar a si primit o parte dintre ele, inclusiv de la o agentie din America. Una dintre “concurentele” Laurei este Ioana Bogus, care are pe canalul ei, IoanaQty, peste 8.500 de abonati. Spune ca au fost companii care au contactat-o pentru a le prezenta produsele, dar si companii la care a apelat ea, cand i-a placut un produs, in general fiind vorba despre magazine online de cosmetice din Romania. “Am inceput dupa ce am terminat cursurile de make-up. Mi-am dorit de ceva timp sa fac chestia asta pe YouTube, pentru ca mi-a placut intotdeauna sa machiez.
Dupa ce am terminat cursurile la o scoala profesionala de machiaj, in 2011, am zis gata! Am invatatura, am pasiune pentru asta, pot sa ma apuc”, isi aminteste Ioana. Spre deosebire de Laura, care este pasionata si specializata” pe tutorialele de make-up, Ioana vrea sa-si extinda un pic aria de actiune. “Incerc sa nu ma limitez la tutoriale de make-up, vreau sa fac si pentru par si unghii. Iar pe fashion vreau sa prezint atat tinute, cat si cumparaturi pe care le fac, de genul «Bluza asta e misto si e ieftina, poti sa te duci s-o iei de acolo». Asa mergi la sigur”, spune ea.
Ca majoritatea vloggerilor, se filmeaza si editeaza singura. “Uneori simt ca e nevoie sa cresc calitatea continutului – imagine, lumini. Editez singura, cu chiu cu vai, cu greseli pe ici, pe colo, dar invat cu fiecare videoclip in parte.” Si-ar dori sa se poata sustine financiar din vlog, dar deocamdata este si make-up artist, lucrand la saloane si la sedinte foto pentru reviste. De altfel, dupa cum spune si Laura Musuroaea, este gresit sa pornesti din start cu ideea de a face bani din vlogging. “O fac doar din pasiune. Nu cred ca ai sanse pe YouTube daca pleci cu ideea de a face bani. Multe fete ma intreaba cum poti sa castigi bani si cum poti deveni partener al marilor branduri. Eu le spun ca te contacteaza ei, dar mai intai fa ce-ti place, fii creativ.” Ambele fete sunt constiente ca, activand pe o nisa si avand un continut specific, se adreseaza din start unui public restrans si feminin. Desi mai intra si barbati pentru a le vedea clipurile. “Am avut si baieti care mi-au scris comentarii de genul «Desi sunt baiat, am ajuns cumva aici si m-am uitat pana la urma, nu stiu de ce, dar m-a prins»”, povesteste razand Ioana Bogus. Ea mai spune ca singura reteta de succes este munca: sa postezi cat mai mult si cat mai bine. Si sa fii receptiv la ce vor cei care-ti urmaresc clipurile. “Am observat ca utilizatorii vor tutorial de make-up – pentru ochi caprui, verzi, albastri, par blond, ondulat. Dar cand incep sa te iubeasca pe tine ca personaj, incep sa te intrebe tu ce-ai alege in locul lor. «Cum ai folosi produsul X? Cum te-ai imbraca la o nunta? Cum ti-ai aranja parul? Arata-ne ce produse folosesti tu.» Eu incerc sa le explic ca ceea ce mi se potriveste mie nu li se potriveste si lor”, arata Laura Musuroaea.
CE VOR UTILIZATORII?
I-am intrebat, de altfel, pe toti vloggerii cu care am discutat despre felul in care interactioneaza cu cei care-i urmaresc pe YouTube si cum acestia le influenteaza procesul creativ. “Unii ma sustin, altii nu. Am un fanbase destul de OK si interactionam foarte mult. Iau mereu in considerare ce spun ei, imi dau sfaturi despre ce sa mai vorbesc”, spune dezinvolt Tudi Popa. Comunitatile pe care si le-au creat online sunt foarte importante pentru vloggeri, ca in cazul oricaror retele sociale. “Imi dau seama ca le place «Adevar si provocare» sau «Intreab-o pe Tequila» prin faptul ca eu comunic cu ei, le raspund la intrebari si provocari si, practic, le bag comentariul lor in video si fac ce-si doresc ei sa vada”, mentioneaza Bianca Adam. Aceasta adauga ca cei care o urmaresc ii cer un singur lucru: sa nu se schimbe. Vloggerii au observat aparitia unei adevarate “Generatii YouTube”, care a crescut fara prea mult TV, a invatat sa consume media aproape exclusiv online si pentru care exista alte asteptari de la continutul de pe Internet. “Generatia noastra a fost prima care s-a plictisit de TV si a fugit in online si a cautat continut de 3 minute. Dar cei care vin dupa noi, la 5 ani distanta, nici macar nu stiu ce e aia TV, asa ca 10-15 minute li se pare putin. Incercam sa multumim ambele tabere”, spune Alex Cotet, de la Sector 7.
Dar un vlogger adevarat trebuie sa stie si cand sa spuna nu urmaritorilor sai. “Publicul e tanar si vrea harmalaie, injuraturi (eu n-o sa le dau), chestii dinamice, alerte, rapide. Spre asta tind si eu – sa dau un continut cat mai scurt si succint”, arata Ciprian Catunescu (Unguru’ Bulan). Mai mult, Coste Vlad vede YouTube chiar ca pe un canal de educare si crede ca vloggerii se pot transforma in modele pozitive pentru adolescentii de azi. “Oamenii din YouTube-ul romanesc sunt foarte frumosi, ii iubesc pe ceilalti si de asta au inceput sa faca ceva gratis. Ei se pot implica foarte mult in educarea generatiilor viitoare.” Iata inca o misiune pentru Generatia YouTube.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz