Garanti BBVA Credite de Consum: Undă verde la credite „verzi”
Reading Time: 5 minuteGaranti BBVA Credite de Consum a lansat de curând primul „credit verde” care acoperă o gamă largă de achiziții prietenoase cu mediul, de la mașini electrice sau hibrid la panouri solare ori pompe de căldură. Tolga Banyocu, Director General, Garanti BBVA Credite de Consum ne-a oferit mai multe detalii despre primul Green Credit al Garanti BBVA Credite de Consum și segmentul de finanțare verde din România.
Care este viziunea Garanti BBVA Credite de Consum privind sustenabilitatea?
În Garanti BBVA Credite de Consum, ca și în întreg grupul Garanti BBVA, punem în centrul atenției noastre dezvoltarea responsabilă și sustenabilă și ne propunem, prin serviciile și produsele noastre, să influențăm pozitiv impactul fața de natură.
Tocmai pentru că am înțeles că schimbările climatice pot deveni cea mai mare amenințare la adresa securității globale, ne adăptăm constant, pentru a putea veni în întâmpinarea nevoilor de consum actuale, corelate cu grija pentru mediu. Schimbările climatice sunt determinate în totalitate de activitatea noastră, a oamenilor, de aceea trebuie să inovăm constant și să ne regândim acțiunile, minimizând astfel efectele nocive pe termen mediu si lung.
Noi, în Garanti BBVA Credite de Consum, ne dorim ca toti clienții nostri să-și diversifice achizițiile si îi încurajăm să se orienteze către cumpărături prietenoase cu mediu, punându-le la dispoziție produse financiare avantajoase dedicate acestei categorii, așa cum este Creditul Green, lansat recent.
Mai mult, prin primul nostru credit verde dorim să contribuim la Obiectivele de Dezvoltare Durabilă (ODD) ale României. Astfel că produsul nostru de finanțare acoperă o gamă largă de achiziții verzi, care poate varia de la mașini electrice sau hibrid, la panouri solare, pompe de caldura geotermale sau electrocasnice cu grad de eficiență energetică ridicată pentru locuințe.
De exemplu, pe clienții noștri care intenționează să cumpere o mașină și au nevoie de finanțare, îi încurajăm să cumpere un vehicul hibrid/electric, iar pentru această opțiune, avem deja acest credit avantajos. Prin urmare, în loc să ia un credit mai scump pentru a cumpăra o mașină cu alimentare conventionala, clienții pot alege acum Creditul Green,beneficiind de costuri reduse pentru achizitia un vehicul electric sau hibrid.
De asemenea dacă intenționează să cumpere o casă și au nevoie de un avans, ori vor să-și refacă izolația, pot lua Creditul Green, beneficiind astfel de condiții avantajoase.
În concluzie, încercăm să le ușurăm clientilor procesul de luare a deciziilor si sa-i ajutam sa faca alegeri mai sustenabile punandu-le la dispoziție produse financiare „verzi”competitive si care acopera o gama diversa de investitii.
Cum vedeți segmentul de finanțare verde din România în comparație cu alte țări?
România este abia la început în ceea ce privește acest concept pentru că, după cum știm, 40% din populație trăiește în mediul rural și nu are acces la încălzire sau izolaretermica . Totodata, infrastructura este foarte veche, casele fiind construite în orașe înainte de anii ’80. Așadar, vorbim de locuințe și infrastructură care nu încurajează un mod de viață sustenabil.
Ne așteptăm ca acest lucru să înceapă să se schimbe, deoarece știm că, la nivelul țării, sunt în plan o serie de proiecte de îmbunătățire a acestor aspecte.
Însă, chiar și așa, după cum spuneam, suntem într-o fază incipientă. Cu adevarat important este ca oamenii să înțeleagă importanța produselor ecologice și a unui mod de viață sustenabil, precum și calea prin care își pot aduce aportul la protejarea naturii.
Iar noi, Garanti BBVA Credite de Consum, prin astfel de inițiative, precum Creditul Green, facem eforturi să contribuim la educarea societății din acest punct de vedere.
Ce ne puteți spune despre produsele de finanțare verde existente deja pe piață?
În prezent, în România, un aport din ce in ce mai important il au creditele ipotecare verzi, deoarece în unele cazuri, pot fi mai avantajoase din punct de vedere financiar. Spre exemplu, banii obținuți printr-un credit ipotecar verde pot fi utilizați pentru achizitia unei locuințe sustenabile, care are costuri de intretinere mult mai mici decat o locuinta convetionala, iar costurile totale ale creditului pot fi mai mici decat cele ale unui credit ipotecar clasic. Garanti Credite de Consum este printre primele institutii non-bancare care nu impune nicio limitare cu privire la destinația banilor obținuți prin Creditul Green, atâta vreme cât vorbim despre achiziții prietenoase cu mediul.
Deci, în acest sens, majoritatea produselor disponibile pe piață vizează un anumit scop. Chiar și atunci când am discutat cu instituții financiare internaționale, acestea au recunoscut că sunt interesate, mai degrabă, de finanțarea creditelor ipotecare Green, si mai putin pe restul domeniilor care au in componenta lor achizitii sustenabile.
O altă particularitate a Creditului Green este că le solicităm clienților dovezi, fie că vorbim de o factură, o factură pro forma sau de contractele de vânzare-cumpărare, prin care dovedesc că finanțarea este utilizată pentru investiții durabile.
Ce rezultate a avut Creditul Green de la lansare și până în prezent?
Vedem o tendință de orientare a clienților către achiziții ecologice. Așadar, o sumă importantă de bani este direcționată deja către acest tip de achiziție sau consum.
De la lansarea sa, în toamna anului trecut, prin Creditul Green, am oferit finanțări de peste 11 milioane de lei.
Cele mai multe dintre cereri au fost pentru achiziționarea de sisteme sustenabile de încălzire a locuințelor, precum și pentru sisteme ecologice de izolație a caselor, panouri fotovoltaice și aparatură cu grad de eficiență energetică ridicată, de tipul A++.
Ce măsuri ați luat în cadrul companiei pentru a deveni o organizație mai sustenabilă?
Suntem constant preocupați de a identifica noi modalități pentru a reduce amprenta deșeurilor asupra mediului. Reciclăm deșeurile, suntem atenți la utilizarea energiei electrice, a apei și a hârtiei. Toate acestea sunt deja incluse în politicile companiei. De asemenea, aplicăm un model de lucru hibrid, care contribuie la reducerea amprentei de carbon a angajaților noștri, deoarece aceștia nu trebuie să călătorească zilnic la locul de muncă. În plus, și cred că cel mai important, oferim instruire pentru personalul nostru, în colaborare cu una dintre cele mai mari instituții financiare internaționale, care este foarte activă în domeniul finanțării durabile, despre cum să fim sustenabili și cum să dezvoltăm produse durabile pentru clienții noștri.
Chiar dacă efectele activităților umane de până acum asupra climei sunt ireversibile, pe viitor merită să facem orice efort a evita creșterea temperaturii globale. Consider că fiecare dintre noi poate contribui la diminuarea efectelor nocive asupra mediului avand omare responsabilitate în inversarea acestui fenomen.
Mai mult, companiile pentru care lucrăm, instituțiile financiare, ar trebui, de asemenea, să ia atitudine, să se adapteze și să evolueze, deoarece sustenabilitatea a devenit o parte esențială în mediul de business. De fapt, presiunea pentru schimbare vine din toate părțile: de la consumatorii care aleg produse și servicii sustenabile, autoritățile de reglementare care înăspresc regulile și de la investitorii care vor să se implice în proiecte verzi.
Însă partea bună este că au fost făcuți primii pași pentru a încuraja migrarea către sustenabilitate. Astfel, trecerea la o economie globală mai sustenabilă se accelerează, pe măsură ce guvernele, organizațiile și clienții realizează cât de necesare sunt schimbările. Iar companiile au mult de câștigat din adoptarea unor strategii durabile, inclusiv îmbunătățirea performanțelor și adaptarea la cerințele în schimbare rapidă ale consumatorilor lor.
Sustenabilitatea este cheia pentru construirea unui business solid și de succes, minimizând în același timp impactul negativ asupra mediului.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 364 (16 iunie – 17 iulie 2022). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz