Gamification, la raport
Reading Time: 5 minuteJacobs 3in1 si CohnandJansen JWT au lansat o noua campanie, ce are drept concept central relaxarea prin gamification, o premiera in istoria brandului de cafea. Am discutat cu actorii principali implicati in dezvoltarea acestei campanii despre mecanismele proiectului si strategia adaptata acestui tip de comunicare de brand.
Piesa centrala a noii campanii Jacobs 3in1 este un joc online – “Angajam pasionati de relaxare”. Cum a fost posibil acest lucru in strategia unui brand atat de mare?
Jacobs 3in1 a fost repozitionat anul trecut pe teritoriul de relaxare activa, prin campania “Efort pe bune. Relaxare pe bune”. Daca timp de un an Academia de Relaxare (platforma interactiva de brand) a sustinut relaxarea activa prin cursuri si teme, acum a trecut la nivelul urmator: angazeaza pasionatii de relaxare si le ofere sansa de a castiga un salariu de relaxare. Platforma interactiva din 2013 a fost primul pas in transferul catre online, iar jocul online de acum este o destinatie fireasca, avand in vedere publicul tinta tanar, nevoia de a crea interactivitate si competitivitate in cadrul programului de loializare lansat de Jacobs 3in1 pentru 2014.
Care este locul ocupat in mixul de campanie de TV, print, respectiv online?
Campania “Angajam pasionati de relaxare” cuprinde 2 spoturi TV, print, activari in campusuri universitare si la mare, activari in store, I-media (bannere) si destinatia campaniei: jocul. Acesta este online de la 1 Iunie pana la finalul lui decembrie la adresa: www.jacobs3in1.ro. Gamification a fost folosit ca principiu de baza in campania din online, iar TV-ul si celelalte medii au rolul de a directiona oamenii catre site, de a le atrage atentia asupra campaniei.
Care sunt, pe scurt, principiile pe baza carora functioneaza jocul?
Jocul este impartit in patru mari categorii: muzica, fotografie, fashion si sporturi extreme. Regulile sunt simple: indiferent de pasiunea pe care ti-o alegi, trebuie sa-ti creezi un personaj si sa-ti rezolvi sarcinile saptamanale si misiunile speciale. De exemplu, orice sarcina rezolvata iti aduce bani si puncte. Banii iti dau posibilitatea sa avansezi in joc, pentru ca doar cu ajutorul lor iti poti cumpara toate cele necesare pentru rezolvarea misiunilor viitoare. Punctele cumulate duc la desemnarea castigatorilor premiilor lunare si a premiului cel mare. Pentru a loializa consumatorii de Jacobs 3in1 si a incuraja cumpararea repetata, codurile de pe produs se transforma in resursa virtuala (energie).
Cum ati selectat brandurile partenere?
Parteneriatul cu brandurile de mai sus este asigurat prin intermediul voucherelor de fashion oferite ca premii pentru tipologia Fashion Designer-ului. Ne-am gandit la branduri dezirabile si aspirationale pentru tinerii din Romania.
Ce estimari aveti in privinta numarului de inscrieri in promotie?
Speram ca oamenii sa devina “hooked” in joc si sa joace cat mai mult, folosind energie. Poate ca numarul de inscrieri va fi asemanator cu cel dintr-o promotie obisnuita, insa numarul de coduri introduse de fiecare si per total in campanie, va fi mult mai mare.
Care au fost primele reactii de la lansarea acestei campanii?
Oamenii au inceput deja sa se joace si desi au trecut doar cateva zile de la lansare, rata de participare e foarte buna, la fel si numarul de coduri introduse pana acum. Utilizatorii au inteles destul de repede ce au de facut si, dupa o etapa de familiarizare, acum ne zic ca le place foarte mult jocul si ca “i-a prins”. Pe de alta parte, pentru ca sunt atat de implicati si competitivi, este normal sa apara si “scantei”, pe care le tinem insa sub control.
Bugetul total al premiilor ce vor fi acordate consta in patru salarii in valoare de 12.000 euro/an si sute de premii de relaxare. Se acorda 100 de premii/ luna, pentru primii 25 clasati pe fiecare tipologie.
Conceptul si platforma de joc au fost dezvoltate de catre CohnandJansen JWT impreuna cu atelieru.ro.
„In general, departamentele de creatie au fost relativ lenese in asimilarea noilor tehnologii si de aceea, in decursul timpului, am incercat sa integram oameni de digital in mijlocul echipelor de creatie. In trecut am dezvoltat multe proiecte cu programatori interni sau din afara agentiei, iar comunicarea a semanat de cele mai multe ori cu o bicicleta cu roti patrate. Cei mai multi dintre partenerii de digital se dezic in mod ciudat de partea creativa a lucrurilor si se izoleaza intr-un know-how ocult al codurilor. Nu stiu cum au reusit, dar cei de la Atelierul sunt pasionati de intreg procesul si devin astfel un partener excelent in crearea de idei. S-au integrat organic in intreg procesul de lucru al agentiei, de la brief pana la brainstorming-uri si in final in prezentari. Astazi, prin parteneriatul cu ei, echipele noastre sunt mai complexe si nu mai sondeaza cu timiditate digitalul, avand in permanenta spectrul lui ‘se poate, nu se poate?…’. Verificarea se face in timp real cu omul din fata ta. Creativitatea are foarte mult de castigat si nu in ultimul rand evitam frustrari de tipul ‘ce-am propus nu se poate face chiar asa’”.
„Relatia noastra de business dureaza de aproximativ un an, iar apropierea a venit cumva natural, din nevoia de a ne completa competentele. Tendinta de grupare sub o umbrela comuna, care sa ofere solutii clientilor in toate mediile, se manifesta deja in piata. Noutatea, insa, este data de faptul ca tehnologiile digitale evolueaza rapid si devin din ce in ce mai disponibile. Am incercat sa sprijinim fiecare proiect furnizand solutiile tehnologice adecvate, in functie de specificul fiecarui client”.
„Mixul de tehnologii utilizate in implementarea proiectului a cuprins HTML5, CSS3, JQuery, parallaxing, sau onscroll events. Obiectivul a fost de a oferi o alternativa la patternul jocurilor browser-based dezvoltate in flash si de a duce jocurile dezvoltate in html la un alt nivel, introducand animatii inovatoare si niveluri de interactivitate superioare”, explica Robert Capraru, Design Technologist, atelieru.ro.
De asemenea, tehnologiile UX au fost un element cheie in acest proiect. A fost gasita o modalitate prin care sa se traduca toate sarcinile pe care un utilizator le poate indeplini, in joc, intr-un limbaj visual pe intelesul tuturor. Au fost folosite elemente clasice din gaming: status bars, level and energy progress bars, inventar, toate combinate cu interfete realiste, dezvoltate special pentru fiecare din cele 12 camere in parte.
Cea mai mare provocare a fost stabilirea algoritmilor de joc. De asemenea, a fost necesara optimizarea fiecarei imagini in parte, a timpilor de interogare, precum si a fiecarei linii de cod, din totalul de aproximativ 35.000 linii de cod scrise pentru aceasta aplicatie.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz