Tech

Gadget de Romania

17 feb. 2011 6 min

Gadget de Romania

Reading Time: 6 minute

<p> <strong>Dupa ce au cucerit lumea ca programatori, romanii si-au descoperit talentul de a produce si echipamente high-tech care pot sta cu succes alaturi de cele apartinand marilor branduri globale din IT&C.</strong></p> <p>  </p> <p> O  masa multi-touch, un cititor de carti electronice cu e-ink, o tableta PC cu sistem de operare Google Android 2.1, laptopuri de ultima generatie – la prima vedere pare o insiruire de gadgeturi produse de giganti IT&C ca Microsoft, Apple, LG sau Samsung. Dar toate acestea (si nu numai) sunt dispozitive high-tech lansate de producatori romani. Pare o idee nebuneasca sa abordezi productia de gadgeturi pe o piata sufocata de companii care pot fabrica oricand milioane de unitati la preturi greu de egalat. Dar romanii au descoperit nise profitabile.<br /> <br /> “Avantajele noastre sunt cele ale lui David in fata lui Goliat. Suntem mai elastici, mai flexibili si putem reactiona mai repede”, a declarat pentru Biz directorul operational al Maguay, Eduard Pughin. El arata ca, de exemplu, service-ul Maguay este mult mai rapid, fiindca se realizeaza in Romania, echipamentul nu se trimite la un service din strainatate, cum se intampla in cazul multor branduri internationale.<br /> <br /> Maguay, companie infiintata in 1997 de Pughin alaturi de fratele si tatal sau, a inceput ca si constructor de sisteme PC, dar piata era inundata de firme similare. Familia Pughin a decis atunci sa se concentreze pe calitate, nu pe pret. “Stiam ca se pot face lucruri de calitate, si altele decat brandurile internationale”, arata Eduard Pughin. Iar in cativa ani compania pe care o conduce a cladit un business extrem de solid pe piata desktopurilor si serverelor, ajungand de doi ani sa fie Intel Server Local Leader pe regiunea Europa Centrala si de Est.<br /> <br /> In 2007, Maguay a decis sa faca si laptopuri, dar rezultatele nu au fost tocmai pozitive, fiindca intrarea pe aceasta piata s-a suprapus cu debutul crizei economice. Daca la componente diferentele fata de brandurile multinationale sunt, practic, inexistente, furnizorii fiind aceiasi, diferenta apare la designul platformei de laptop (formata din carcasa si monitor). Si aici furnizorii sunt similari, dar companiile internationale pot comanda platforme mult mai personalizate. “La laptopuri, companiile gandesc un design de carcasa si cauta un producator care sa inghesuie o placa de baza in respectiva carcasa”, spune Pughin. El se arata insa increzator ca, pe masura ce procesorul va inghite tot mai multe functii, placa de baza va deveni tot mai mica, deci va incapea teoretic in orice tip de carcasa, ceea ce va insemna o standardizare sporita si egalitate intre producatori.<br /> <br /> Este motivul pentru care Pughin este optimist in privinta viitorului companiei in domeniu. Pentru 2010, cifra de afaceri a Maguay se va mentine la nivelul de anul trecut, adica circa 12 milioane de euro, in conditiile in care piata este in scadere. Compania este foarte activa pe segmentul de integrare de solutii complexe, unul din proiectele recente fiind portalul de e-learning de la Universitatea de Medicina si Farmacie Iasi, in valoare de 1,4 milioane de euro. “Lucram intens in dezvoltarea de software, unde avem si o aplicatie de urmarire si administrare flote auto, pentru care avem destul de multe contracte”, arata Pughin. De altfel, aceasta aplicatie va fi varful de lance al companiei pentru intrarea pe alte piete din Uniunea Europeana, o extindere aflata insa deocamdata doar in faza de analiza.<br /> <br /> <strong>O atingere profitabila</strong><br /> Suprafetele multi-touch au intrat in viata noastra foarte rapid, odata cu popularitatea unor dispozitive mobile ca iPhone. In 2007, Microsoft facea prima demonstratie cu Surface, o masa cu suprafata tactila care se preteaza la aplicatii din cele mai diverse, de la un bar inteligent la manipulare de imagini sau fisiere. Anul acesta, o companie romaneasca, CS Vision, prin divizia TomTouch, a prezentat prima masa multi-touch produsa in Romania. Mai mult, romanii au produs si aplicatii software pentru acest dispozitiv, care a putut fi testat la ZileleBiz, la jumatatea lunii noiembrie. “Acum cinci ani, cand TomTouch, ca divizie interactiva a companiei CS Vision, a realizat prima implementare de sisteme interactive bazate pe tehnologie touch, piata era ca si inexistenta in Romania”, spune Razvan Bagiu, director general si proprietar al CS Vision. Desi este vorba despre “o subnisa a unei nise”, dupa cum recunoaste chiar Bagiu, pentru 2010 compania estimeaza venituri de 1,1 milioane de euro, 70% dintre acestea provenind de la divizia TomTouch.<br /> <br /> Procesul de cercetare si producere a noii tehnologii pentru masa multi-touch a durat circa sase luni si a necesitat o investitie de 35.000 de euro. Dispozitivul a fost creat in cadrul halei de productie pe care compania o detine la Brasov. Pretul unei mese TomTouch la dimensiunile standard este de circa 9.800 de euro, suma la care se adauga si costul apli­catiilor, create in functie de cerintele clientilor. Dispozitivul a starnit deja interesul unor po­tentiali clienti din publicitate si a unor proprietari de showroom-uri. Bagiu spune insa ca CS Vision este furnizor de solutii, mai mult decat de produse, partea de dezvoltare software fiind extrem de importanta in personalizarea produselor pentru nevoile specifice ale clientilor. “Productia in Romania inseamna proiecte speciale – proiectare proprie, hala de productie, experienta acumulata in implementari, sustinere din partea departamentului de dezvoltare software in proiecte interactive, precum si componenta de cost, sustinere rapida si de calitate in service a clientului”, spune directorul CS Vision despre avantajele productiei pe plan local.<br /> <br /> <strong>In prima linie a inovatiei</strong><br /> Alaturi de suprafetele tactile, o alta nisa aflata in crestere pe plan global este cea a dispozitivelor de tip e-reader. Si aici, o companie romaneasca a decis sa se afle in fruntea dezvoltarii de dispozitive inovatoare. Televoice, cunoscuta mai ales pentru sistemele de navigatie de ultima generatie produse sub brandul Evolio, a lansat recent Evobook, primul produs al companiei din categoria cititoarelor de carti electronice si, de asemenea, primul e-reader romanesc cu tehnologie e-ink. Acesta nu foloseste iluminare de tip back light pentru ecranul dispozitivului, astfel incat fasciculele de lumina nu mai solicita retina si cristalinul non-stop. “Speram sa fie in viitor un motor al dezvoltarii brandului”, a declarat pentru Biz directorul de vanzari al Evolio, George Vintilescu. Pentru 2010 compania estimeaza o crestere de peste 30% fata de 2009 a cifrei de afaceri.<br /> <br /> Televoice a lansat in 2004 prima gama de produse sub bran­dul Evolio – telefoane fixe. In perioada 2007-2008, compania a intrat cu succes pe piata sistemelor de navigatie. Au urmat apoi telefoanele mobile Dual Sim, ramele foto digitale, accesorii pentru dispozitive GPS si telefoane mobile. Compania are si produse destinate companiilor, cum ar fi centralele telefonice IP Evolio Call Switch IP si cele analogice din seria A-Call. La finele anului trecut, Evolio a produs netbook-ul SmartPad S21, care a avut vanzari “peste asteptari”, potrivit lui Vintilescu. Dupa acest succes, compania doreste sa lanseze tablet PC-uri, intrand astfel pe o piata dominata de iPad la nivel global, dar inca in formare la nivel national.<br /> <br /> Tot pe piata tabletelor intra si Visual Fan, o companie bra­soveana care comercializeaza pro­duse electronice sub brandul Allview. PC Allview AllDro foloseste sistemul de operare Google Android 2.1, are un ecran dual-touch de 7 inch, capacitate de redare de continut in format Full HD, memorie flash interna de 2 GB si conectivitate Wi-Fi. Tableta permite navigarea pe internet, acces la e-mailuri, retele sociale, citirea de carti in format electronic si apeluri prin reteaua Wi-Fi. Brasovenii vor sa ataseze in viitor si un modul 3G, pentru accesul la internet de mare viteza in retelele operatorilor mobili.<br /> <br /> <strong>Despre miturile productiei</strong><br /> In ceea ce priveste furnizorii, Evolio are parteneriate cu fabrici de renume din China, Coreea de Sud, Malaiezia. “Incercam sa ne diferentiem de competitori prin prisma preturilor, a designului inovator si nu in ultimul rand a calitatii produselor. Aducem pe piata produse similare din punct de vedere calitativ cu brandurile A, insa la preturi mult mai avantajoase”, puncteaza Vintilescu avantajele ca producator local. El arata ca adaptarea produselor si aplicatiilor pentru consumatorii romani este un alt atu important in fata concurentei internationale.<br /> <br /> Accesul la aceiasi furnizori inseamna ca, practic, produ­catorii romani pot porni aproape de pe picior de egalitate cu brandurile internationale si ii scuteste de investitii costisitoare in facilitati de productie. Mai ales ca mediul economic actual arata ca nu e cazul sa te aventurezi in investitii enorme intr-un punct, cand tehnologia evolueaza atat de repede, incat investitia ar putea fi aproape imposibil de recuperat. “Nu are sens sa inventam roata. Nu stam cu placutele de electronice pe flux, nu plantam cipuri – astea se fac bine si eficient in alta parte. Noi alegem componentele cu foarte mare atentie, avem furnizori constanti, nu-i schimbam”, arata Eduard Pughin de la Maguay.<br /> <br /> Compania sa lucreaza pe placi de baza Intel, iar asamblarea se realizeaza la sediul central al companiei din Bucuresti. Cand are de asamblat serii mari, Maguay colaboreaza cu fabrica Electrotel din Alexandria, unde se pot asambla sute sau chiar o mie de unitati pe zi. “Magia liniei de productie este un mit. Ca sa produci zeci de mii de calculatoare nu-ti trebuie o linie de productie, ci un pic de inteligenta, organizare, utilajele necesare si spatiul corespunzator”, adauga Pughin. Iar la inteligenta romanii au stat intotdeauna bine, cel putin in domeniul IT&C.<br />  </p>

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: