Gabriel Stanciu, Pehart Grup: „În ultimii șase ani, am realizat investiții de 36,2 milioane de euro”
Reading Time: 5 minuteGabriel Stanciu, General Manager, Pehart Grup, un producător de hârtie cu o istorie de peste 180 de ani, ne-a vorbit despre investițiile companiei din ultima perioadă, despre planurile grupului și despre cum s-a resimțit pandemia în industria de hârtie
Pehart este un business cu o istorie îndelungată, de aproape 185 de ani, care a pornit întâi ca o fabrică, apoi a devenit o companie antreprenorială și a trecut prin multe transformări de-a lungul timpului. Unde se situează compania pe piața hârtiei și produselor din hârtie tissue din România, în acest moment?
În acest moment, Pehart este cel mai mare convertor de produse de hârtie pentru uz casnic și industrial din România și totodată cel mai mare producător de role jumbo, role industriale de hârtie, din Europa de Sud-Est. Suntem al doilea jucător din punct de vedere al cotei de piață al brandurilor din această ramură a industriei, dar totodată, cel mai mare jucător în ceea ce priveste producția de Jumbo-role si cel mai mare convertor. În acest moment suntem prezenți cu produsele noastre în 18 țări din centrul, estul și sudul Europei. De-a lungul timpului, viziunea noastră a a constat în urmărirea permanentă a performanței și competitivității produselor, accesul pe noi piețe externe, consolidarea poziției de jucător de top din regiune, cu obiectivul de a deveni lider pe piața Europei Centrale și de Sud-Est. Am investit constant în modernizarea liniilor de producție pentru a crește calitatea la nivel premium, am identificat exigențele clienților și am oferit produse adaptate cerințelor pieței. În ultimii 6 ani, am realizat investiții semnificative, de 36,2 milioane de euro în fabrici și linii de producție moderne și inovatoare. Această strategie de management a fost răsplătită cu o creștere a încrederii consumatorilor în produsele Pehart, ceea ce s-a tradus concret într-un trend ascendent al companiei pe piața de profil. Producem anual în cele două fabrici de la Petrești-Sebeș, județul Alba și Dej, județul Cluj, 100.000 tone de hârtie tissue și avem o capacitate de procesare a produselor finite de peste 75.000 tone. 70% din întreaga cantitate de produse de uz casnic și industrial a Pehart este vândută în România și asigurăm producția și pentru o mare parte dintre produsele marcă proprie ale lanțurilor de retail.
Care sunt rezultatele Pehart în prima jumătate a acestui an?
2021 a venit cu noi provocări pentru această industrie, pe fondul creșterii costurilor materiei prime și ale utilităților. Consumul s-a menținut la un nivel similar celui de la final de 2020 și am reușit să menținem brandul Pufina la un nivel de top branduri preferate de romani. În primul semestru al acestui an, compania Pehart a înregistrat o creștere a valorii de 36%, cea mai mare de pe piața de profil. Brandurile noastre Pufina și Alint au, de asemenea, creșteri spectaculoase în prima jumătate a acestui an. Pufina, brandul cel mai popular al Pehart, are cea mai mare creștere de pe piață în primul semestru, de 46%, iar Alint, de 10%. Poziția brandurilor Pehart s-a consolidat nu doar în marile lanțuri IKA, ci și în comerțul tradițional. Procentul românilor care preferă brandurile Pehart din oferta IKA a crescut cu 35% în primul semestru al acestui an față de perioada similară a anului trecut, iar compania noastră este singurul producător care înregistrează și o creștere în comerțul tradițional, de 43%.
De unde provine hârtia pe care o prelucrați?
Produsele Pehart sunt 100% produse în România, 100% din celuloză. Produsele de hârtie pentru uz casnic și industrial sunt dezvoltate în compania noastră pe bază de biomasă. Compoziția hârtiei absorbante produsă în fabricile noastre din județele Alba și Cluj are la bază un amestec de celuloză cu fibre scurte care îi oferă moliciunea apreciată de clienți și celuloză cu fibre lungi, ce îi conferă rezistență. Folosim celuloza din lemn, cu un grad de puritate de până la 60%, iar prin continua inovație și folosirea unor linii de producție cu tehnologii moderne obținem produse care sunt tot mai apreciate atât pe piața internă, cât și pe cea externă, după cum o dovedesc studiile. De altfel, Pehart este prima fabrică de produse din hârtie tissue care a introdus în România certificatul IFS-HPC, care certifică implementarea unui sistem pentru siguranța produsului.
În toate industriile se vorbește tot mai mult despre sustenabilitate, despre minimizarea impactului asupra mediului. Cum se văd aceste lucruri în domeniul în care activați?
Noi credem că evoluție înseamnă procese responsabile și sustenabile. În gestionarea procesului de producție urmărim eficiența, dar și un impact minim asupra mediului înconjurător. Suntem în permanență preocupați de scăderea amprentei de carbon și avem o politică responsabilă de achiziții. Folosim celuloză numai din păduri special crescute pentru producția de hârtie. De altfel, Pehart utilizează în procesul propriu de producție doar celuloză certificată FSC® C134427 și le cerem furnizorilor să ne pună la dispoziție, la fiecare livrare, o declarație care să ateste acest lucru. Nu acceptăm celuloză din lemn tăiat ilegal, din păduri sau parcuri naturale protejate sau din zonele în care tăierile contravin drepturilor omului sau drepturilor populațiilor locale.
Care este situația pieței în care activați, la momentul actual?
Dacă ne referim la piața hârtiei de consum, aceasta este dominată de cinci jucători, iar Pehart, care ocupă a doua poziție, este singura companie românească din acest top. Piața hârtiei este una cu anumite particularități, în care îți arăți performanța doar prin creștere constantă. Acesta este cazul Pehart, care și-a creat profilul unei companii solide, care vine constant cu noi produse pe piață, inovatoare, de calitate premium. Sectoarele de hârtie pentru toaletă și prosoapele de bucătărie sunt și în prima jumătate a acestui an cele mai semnificative segmente ale pieței, acoperind 89% din valoarea ei. Este o industrie competitivă și, de la an la an, trebuie să venim nu doar cu produse mai bune, dar și să stabilim trenduri în privința standardelor de calitate a produselor de consum. Aceasta a fost strategia noastră pentru a ajunge în topul producătorilor de la noi din țară.
Pandemia a afectat toate sectoarele, cum s-a resimțit în industria hârtiei?
Încă de la începutul pandemiei am avut două mari direcții în care ne-am concentrat eforturile. Prima a vizat partea de siguranță a angajaților, am regândit modul în care se desfășoară munca ținând cont de normele de igienă, distanțare, asigurarea schimburilor și rotația oamenilor, astfel încât să nu riscăm să avem îmbolnăviri pe tot schimbul și să oprim producția. O a doua componentă a fost partea de asigurare a necesarului de produse în piață. Am avut parte de o cerere foarte mare la începutul pandemiei, în martie-aprilie 2020, și am reușit să asigurăm necesarul de hârtie igienică cerut de retaileri și restul pieței. Având două fabrici în România am putut asigura românilor stocul necesar de produse. Dupa primele luni de pandemie în care a existat o cerere mare provocată în principal de panică, piața a revenit cumva la normal din punct de vedere al consumului. Am reorganizat partea de producție și logistică, astfel încât să reușim să deservim cererea din piață și am optimizat sortimentația în prima perioadă a pandemiei.
Care sunt planurile de dezvoltare ale companiei în următorii ani?
Planurile noastre includ în continuare investiții în linii de producție care să ne ajute să ne dezvoltăm în mod sustenabil, protejând mediul, dar manifestând și grijă pentru consumatorii direcți. Ne focusăm așadar pe oferirea unor produse sigure, de calitate, pentru că acestea au impact direct asupra sănătății și siguranței clienților, ale căror exigențe cresc, dar dorim în aceeași măsură să creștem un business cât mai prietenos cu natura. Pentru gama Pufina Natura, spre exemplu, am introdus ambalajele biodegradabile, iar studiile de brand ne arată că 36% dintre utilizatori cred că Pufina este preocupată de protecția mediului. Suntem în permanență la curent cu cele mai noi tehnologii în domeniu, pe care – probabil într-un viitor apropiat – le vom introduce în fabricile noastre. Aceasta pentru că suntem conștienți că și în această industrie viitorul va fi, cu siguranță, unul verde.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz