Fructificarea inovației
Reading Time: 4 minutePentru Mircea Tudor, CEO al Mircea Tudor Scan Tech și fondator al grupului de companii MB Telecom, 2019 a fost anul în care decizia de a investi într-o fabrică în Elveția a început să dea roade din plin și în care inovațiile rezultate din eforturile de cercetare-dezvoltare ale ultimilor ani s-au rafinat în noi produse cerute pe piețe din toată lumea.
Cum a evoluat grupul dumneavoastră de companii în 2019?
A fost un an de tranziție, în care centrul de greutate al afacerilor internaționale s-a mutat în Elveția. În 2019, am inițiat un număr mare de proiecte, cu un feedback foarte pozitiv din partea clienților spre care ne‑am îndreptat eforturile de marketing. De asemenea, am răspuns la un număr semnificativ de solicitări venite din partea unor clienți potențiali, la inițiativa lor, ceea ce confirmă potențialului grupului de companii pe care îl conduc de a adjudeca proiecte complexe, de mare anvergură, într‑o piață concurențială foarte exigentă și selectivă. Am primit peste 50 de delegații străine în cele două site-uri de demonstrații reale din România și din Elveția, delegații care au solicitat teste reale cu diferitele sisteme de scanare pe care le avem în portofoliu. Toate aceste acțiuni fac parte din strategia noastră de dezvoltare globală și de consolidare a poziției de lider tehnologic global în piața scannerelor de mari dimensiuni. Pasul firesc de urmat este să dezvoltăm în paralel capacitatea de implementare a proiectelor de amploare pe care le așteptăm ca fructificare a acțiunilor curente de marketing. Am încheiat anul cu 3 contracte internaționale executate integral și 4 contracte naționale adjudecate, în curs de executare. Cifra de afaceri, în creștere cu 28 % față de anul trecut, confirmă o evoluție conform planului și ne asigură trecerea punctului de break-even în 2020, după investițiile de 12 milioane de euro pe care le-am făcut în capacitatea de producție din Elveția, acum funcțională 100%, și în continuarea proiectelor de cercetare-dezvoltare pentru a proiecta și realiza produse și modele noi de sisteme de scanare cu raze X. În 2019 am încheiat un ciclu important în ceea ce privește activitățile de R&D, prin finalizarea dezvoltării și brevetării a două versiuni de scannere pentru ambarcațiuni, on‑shore și off‑shore, ultimul model putând scana în mare deschisă ambarcațiuni de până la 10 m lățime și lungime nelimitată. De asemenea, am lansat cu mare succes o versiune mobilă a scannerului pentru autoturisme și microbuze în mișcare, cu pasageri la bord. Fac precizarea că acest sistem de scanare unic în lume face în aceste zile obiectul unei negocieri pentru un contract de zeci de bucăți, în valoare de zeci de milioane de dolari.
Care sunt principalele produse care susțin în acest moment businessul?
În prezent producem în mod curent sisteme de scanare pentru autoturisme și pentru camioane/containere. Scannerele pentru autoturisme ocupate cu pasageri în versiune constructivă portal fix se diferențiază de concurență prin cea mai redusă doză de iradiere pe pasager. Un șofer care trece cu autoturismul său prin poarta de scanare primește o doză de radiații ionizante egală cu doza pe care o primim timp de un minut de zbor la 10.000 metri altitudine sau, altfel spus, o doză echivalentă cu cea pe care o primim când mâncăm o jumătate de banană. O doză atât de mică deschide calea unor aplicații de securitate de neconceput anii trecuți. Varianta constructivă mobilă a scannerului de autoturisme și microbuze este unică în lume, neexistând produse similare cu care să intre în concurență sau cu care să putem face comparații. Scannerul mobil de camioane păstrează unicitatea de a fi singurul scanner mobil total robotizat din piața globală, care elimină prezența umană a operatorilor în spațiul destinat controlului camioanelor și containerelor.
Cum evoluează fabrica din Elveția și care sunt clienții ei principali?
Produce deja scannere pentru clienți din Orientul Mijlociu, Africa și Asia-Pacific. Clienții principali sunt autorități de stat, cu responsabilități în securitatea națională, securitatea frontierelor, a porturilor maritime și a aeroporturilor.
Ați acordat licențe altor producători industriali pentru scannerul de avioane?
Am început negocierile în paralel cu trei potențiali beneficiari ai unor licențe de fabricație a întregii game de sisteme de scanare. În funcție de evoluția negocierilor vom decide să continuăm doar cu doi parteneri de producție, dintre care unul în SUA.
Care sunt planurile de dezvoltare ale businessului?
Având în vedere că am încheiat un ciclu de cercetare-dezvoltare prin proiectarea unei game complete de sisteme de scanare pentru toate tipurile de transporturi, strategia pe care o implementăm în prezent este de a converti rezultatele excepționale obținute în ultimul deceniu de cercetare în proiecte comerciale. Vizăm o creștere exponențială a cifrei de afaceri în următorii ani, bazată în primul rând pe unicitatea unor sisteme de scanare din portofoliul nostru, pe performanțele funcționale ale scannerelor pe care le producem și, nu în ultimul rând, pe alianțe și parteneriate strategice atât comerciale, cât și prin M&A.
Ce investiții aveți planificate pentru 2020?
În 2020 vom investi în principal în dezvoltarea unei generații noi de aplicații software cu un procent masiv de implementare de inteligența artificială. Avem planificate pentru acest an investiții de 18 milioane de euro în R&D, prototyping și dezvoltarea rețelei de marketing-vanzari și unități service în piețele țintă.
Vă gândiți la listarea pe bursă sau la atragerea unor investitori pentru dezvoltarea businessului?
Suntem deja în programul european de IPO EURONEXT printre cele 40 de companii din Europa selectate în cadrul acestui program și, așa cum am menționat, avem dialoguri paralele cu câțiva investitori potențiali, inclusiv cu unul dintre cele mai mari nume din lume din zona M&A, care rulează investiții de peste 500 miliarde de dolari, sau altfel spus de două ori PIB-ul României.
Care a fost principala provocare de business pentru dumneavoastră în 2019?
Cea mai mare provocare în 2019 a fost să dovedim că, deși suntem singurul IMM din lume prezent în industria scanării cargo cu raze X, putem face față unei concurențe acerbe cu competitori de talia corporațiilor multinaționale, cu bugete de sute sau mii de ori mai mari ca ale noastre, susținuți masiv de guvernele țărilor de rezidență, și că putem chiar să-i surclasăm la capitolul inovație și diversitate de produse lansate în piață. Reamintesc și subliniez că suntem singurul producător din lume de astfel de sisteme de scanare care oferă o gamă completă de scannere pentru toate aplicațiile potențiale de control vamal și de securitate, oferind sisteme protejate de brevete de invenții internaționale.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 339 (20 ianuarie – 17 februarie 2020). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz