Footprints AI: Cu inteligența artificială la magazin
Reading Time: 8 minutePiața de retail media din România va crește cu aproximativ 35%, în 2023, potrivit Footprints AI, companie românească ce operează una dintre cele mai avansate platforme de retail media din lume. Rețelele de retail media vor atrage din bugetele de promovare redirecționate dinspre TV și advertising online, în contextul scăderii pieței de consum și a creșterii simultane a costurilor serviciilor de advertising online livrate de marile platforme, spune Dan Marc, founder & CEO al Footprints AI.
Anul trecut, costul de achiziție a unui client nou, folosind instrumente clasice de advertising online, a crescut cu aproape 70%, față de 2021. De ce credeți că s-a întâmplat acest lucru?
Într-o frază, sumarizând ce voi exemplifica mai jos: pentru că oferta de advertising a fost redusă considerabil și cererea de servicii de online advertising a crescut direct proporțional.
- Platformele de online advertising își extind aria de acoperire constant și achiziționează useri noi, care petrec din ce în ce mai mult timp pe aceste platforme (search media – incl. YouTube și social media) – estimările indică o creștere de 5 ore, în medie, în plus, săptămânal. Mai multe insights, aici: https://datareportal.com/global-digital-overview
- Platformele online monetizează prin serviciile de advertising, care iau în considerare: a) relevanța mesajului de advertising (the relevance) b) prețul licitat de un advertiser pentru a ajunge să fie vizualizat mai repede și de mai multe ori de o audiență versus prețul licitat de un advertiser competitor pentru aceeași audiență (the bid) c) cantitatea de useri și numărul de canale pe care le poate folosi o platformă online ca să ajungă cu mesajul de advertising la useri (the reach).
- Deși platformele online pot controla cantitatea și calitatea mesajelor de advertising pe platformele proprii, ele au rețele de parteneri cu care fac schimb de date de utilizatori, pentru a putea afișa un mesaj de advertising de mai multe ori, în mai multe locuri către mai mulți utilizatori.
- Din cauza reglementărilor (inclusiv GDPR), a restricțiilor de browser și mobile apps (userul își poate instala un ad blocker și poate bloca transferul de date între aplicațiile pe care le are instalate și platformele de online) s-a redus considerabil numărul posibil de afișări al unui mesaj publicitar și numărul de utilizatori către care poate ajunge mesajul publicitar.
- În același timp, în anii recenți, a crescut constant investiția companiilor în online advertising, inclusiv piața a fost populată cu mai mulți competitori, care își doresc același lucru (counter bidders).
- Așadar: a crescut bid-ul și a scăzut reach-ul potențial. Iar dacă relevanța mesajului publicitar e în media pieței advertiserului, prețul va crește în continuare. De exemplu: dacă un advertiser din asigurări va promova același tip de produs cu o oferta similară și cu beneficii similare cu ale unui competitor și ambii vor targeta aceeași audiență (care, în mod constant, reduce din cantitatea de date căreia îi dă voie să se ducă către platformele de advertising) atunci rămâne doar prețul pe care îl oferă ca singura resursă să fie mai vizibil către acea audiență.
- Ca o paralelă, vorbim aici despre un surge pricing, la fel ca algoritmul de surge pricing al serviciilor de transport de persoane fizice pe distanțe scurte (Uber, de exemplu).
Cum credeți că va evolua situația în 2023?
Piața de retail media va crește, cel puțin, cu 35% anul acesta. Rețelele de retail media vor atrage din bugetele de promovare redirecționate dinspre TV și advertising online, în contextul scăderii pieței de consum și al creșterii simultane a costurilor serviciilor de advertising online livrate de marile platforme
(precum Meta, Google, LinkedIn).
Care sunt cele mai mari avantaje ale folosirii Footprints AI?
Retailerii fizici sunt într-o situație nefavorabilă din mai multe motive. Retailerii tech-centric captează piața din ce în ce mai rapid și cu costuri mai mici, în timp ce consumatorii au așteptări din ce în ce mai mari, în special, în relație cu conveniența, prețul și cu personalizarea. Apoi, retailerii fizici au date de o calitate slabă despre consumatori și obiceiurile acestora, deși au o relație extraordinar de puternică cu consumatorii (aceștia alocă timp pentru a merge până la magazine fizice pentru cumpărături, deși au alternative online, efort care se traduce printr-o relație unică în era digitalizării).
Și, spre deosebire de competitorii din online, retailerii offline nu știu exact de unde le vin clienții și ce le generează trafic și vânzări. Până în 2030, pentru retailerii din piețele mature, până la 50% din profit vor trebui generate din surse alternative, potrivit estimării companiei de consultanță Bain & Company, având în vedere că tot contextul de mai sus înseamnă investiții extra în tehnologizare și digitalizare și o presiune pe marja de profit din ce în ce mai mare.
Footprints AI reușește să adreseze toate aceste aspecte:
a) să genereze o nouă sursă alternativă de profit, cu marja de profit foarte mare, de până la 76%,
din servicii de advertising digital care să le permită lor să facă media sales către branduri ce pot targeta audiența retailerilor și să plătească pentru acest serviciu și totul 100% în model self service. Agenția de media sau reprezentații de marketing ai brandurilor pot intra direct să planifice, să deruleze și să plătească pentru campanii, având rezultate raportate aproape în timp real cu impactul pe care îl au campaniile de retail media în locațiile fizice ale retailerului la care fac promovarea;
b) să ajute retailerii fizici să capteze piața cu prețuri de achiziție de clienți cu până la 50% mai mici. Inclusiv să prezică în ce piețe și în ce comunități să se extindă;
c) să ajute retailerii fizici să personalizeze experiența de client și să livreze conținut, oferte și advertising ultra relevant;
d) să orchestreze datele din mediul fizic și din mediul digital, astfel încât să aibă o imagine completă despre consumatori: cine sunt, ce vor, ce caută, ce nevoi au; și să poată face predicții legate de aceste aspecte;
e) să monitorizeze și să atribuie care sunt sursele de investiții în marketing care le generează sau nu trafic și vânzări în mod eficient.
Cât de mult a durat crearea acestei platformei și ce criterii ați avut la bază?
La începutul lui 2022, am avut o versiune matură a platformei, pe care am început-o spre finalul anului 2017. Această versiune avea tot setul minim de capabilități pentru a putea livra o soluție matură pentru necesarul și cerințele retailerilor. Sistemele IT ale retailerilor au o complexitate majoră, de aceea și cerințele lor sunt foarte mari când vine vorba de maturitatea tehnologică a unei soluții software.
Obiectivul și criteriul, în același timp, au fost să putem traduce tehnologic pentru retailul fizic capabilitățile pe care le au marile platforme ce operează pur online, în situația în care retailul fizic se transformă în omnichannel. A trebuit, astfel, să acoperim tot palierul de analytics, predictive analytics, audience management, customer data management, omnichannel customer data orchestration, predictive behaviors, probabilistic profiling, omnichannel ad campaign management, omnichannel ad campaign reporting.
Vorbim de componente foarte mari și foarte complete tehnologic, mai ales din perspectiva datelor și a tehnologiei de AI. Investim continuu de atunci și platforma evoluează în fiecare zi. În plus, inspirația ne vine și de la monitorizarea inovațiilor tehnologice pe care le fac Amazon.com și JD.com în zona de analiză comportamentală și predicție și targetare cu advertising în mediul de retail fizic și de omnichannel.
Cum a evoluat ea în timp? Cine sunt clienții care apelează la ea și ce își doresc aceștia?
La Footprints AI apelează retaileri din orice domeniu: FMCG, convenience, auto, financial services etc. și caută unul sau mai multe din beneficiile de mai sus. Cei mai mulți sunt atrași fie de sursele noi de profit pe care le pot genera și care pot compensa pentru fluctuațiile pieței și de această piață cu creștere negativă, fie de beneficiul optimizării costurilor pentru propriile lor nevoie de trafic și vânzări.
La nivel de piață, anul acesta, ne așteptăm ca cei mai mari investitori în retail media să fie brandurile de consumer packaged goods (CPG) și din industriile auto, bancară, de asigurări și servicii financiare non bancare. În ceea ce privește businessul, ne-am propus să ajungem la venituri recurente lunare de 100.000 de euro (MRR – monthly recurring revenue) din abonamente, să creștem de 5-8 ori consumul de media (reprezentând campanii derulate prin noi). Asta vom obține prin creșterea cotei în piața din România și stabilizarea prezenței și odată cu creșterea succesului comercial în EAU și în vestul Europei.
Footprints AI folosește AI atât pentru canalele in-store, cât și pentru online și poate estima costurile cu o acuratețe de peste 99%. Cum reușiți să obțineți această acuratețe?
Ca orice tehnologie de AI, Footprints AI este o platformă care învață continuu și are o acuratețe în creștere pe măsură ce este utilizată mai mult și are mai multe date. Fiind o tehnologie matură, Footprints AI are avantajul de a se fi optimizat foarte bine pentru piața din România. În medie, platformei îi sunt necesare 6-12 luni pentru a se optimiza pe orice piață nouă până la acuratețe de 99%.
Care este concurența voastră la nivel regional?
Nu avem concurență directă la nivel regional. Piața este formată din platformele tehnologice ale unor retaileri mari, care sunt folosite doar intern de către aceștia (Amazon.com, Tesco, Inditex etc.). La nivel global, avem câțiva competitori în mediul de Retail Media online (Criteo, CitrusAds, Skai etc), care, însă, nu sunt regionali.
Ce planuri de business aveți pentru 2023?
Ne-am propus să ajungem la venituri recurente lunare de 100.000 de euro (MRR – monthly recurring revenue) din abonamente, să creștem de 5-8x consumul de media (reprezentând campanii derulate prin noi). Asta vom obține prin creșterea cotei în piața din România și stabilizarea prezenței și odată cu creșterea succesului comercial în UAE și în vestul Europei.
Spuneați că „misiunea voastră este să accelerați evoluția industriei de Retail Media și să o faceți accesibilă oricărei companii”. Cum reușiți acest lucru?
Investim foarte mult în popularizarea noului val de media: Retail Media, care va câștiga piața de digital advertising: https://www.insiderintelligence.com/content/analyst-take-retail-media-biggest-digital-advertising-waves
În România, creștem numărul de retaileri care își activează oferta de Retail Media, îi ajutăm să facă strategii de pricing și de ofertă pe piață și îi conectăm cu brandurile și cu agențiile de media, practic, creând contextul pentru a derula din ce în ce mai multe campanii de succes de Retail Media.
Spuneați că Footprints AI este singura soluție software disponibilă pe piață care reușește să facă legătura dintre comportamentul de cumpărare offline și profilul online al consumatorilor. Cât de diferiți sunt consumatorii în funcție de mediul în care activează? Cum se schimbă ei din online versus offline și viceversa?
Conveniența este cea care determină diferențele de comportament. Nu consumatorii sunt diferiți, ci comportamentul și așteptările legate de conveniența ce ține de timp, efort, preț, calitate etc. Însă, pentru Footprints AI, este clar că afinitatea cu brandurile principale se păstrează și în offline, și în online.
Care credeți că sunt și vor fi principalele trenduri în această industrie?
Vom vedea o creștere de 35% a pieței de Retail Media din România, care o să vină din utilizarea directă a datelor de consumatori pentru targetare și din conectarea advertiserilor cu tot mai multe canale relevante pentru audiență și pentru mesajele lor.
În acest an, vizați extinderea internațională, cu focus pe creșterea prezenței locale în Emiratele Arabe Unite și pe identificarea de noi clienți în Europa de Vest. Cum alegeți unde vă veți extinde și ce așteptări aveți din acest punct de vedere de la 2023?
Aceasta este strategia de go to market care răspunde întrebării de mai sus:
Ați simțit vreodată că ar fi un impediment în dezvoltarea și extinderea internațională faptul că sunteți din România, sau nu?
Când vorbești despre breakthrough AI technology și Big Data, România nu este țara pe care cumpărătorii din piețele mature o au în considerare. Nu ne-am făcut foarte bine temele ca țară de export de soluții de IT și, de aici, există o problemă de percepție. Acesta e și motivul pentru care principala noastră strategie de a pătrunde în țările cu adevărat atractive pentru noi este să facem acest Slingshot, ceea ce înseamnă pierdere de timp și de bani pentru noi, în loc să avem avantajul de a porni dintr-o piață recunoscută pentru astfel de tehnologii mature și de încredere și să putem ataca direct.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 372 (16 aprilie – 16 mai 2023). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz