Interviuri & Opinii

Focus pe antreprenoriat

Reading Time: 4 minute

Sinan Ozturk a venit la studii în Seul cu doar 200 de dolari în buzunar, iar acum are businessuri de milioane de dolari și a fondat Global Business Alliance, o platformă care aduce împreună antreprenori, startup-uri și investitori.

L-am întâlnit pe Sinan Ozturk la lansarea Global Business Alliance (GBA), unde era înconjurat de oameni de afaceri, parteneri și prieteni, un eveniment cu aproape 650 de participanți. Sunt 2,4 milioane de străini în Coreea, iar fondatorul GBA estimează că numărul acestora va ajunge la 4 milioane în următorii 10 ani. Pentru că înțelege cât de greu poate să fie pentru cineva într-o țară străină, Sinan Ozturk a gândit o platformă care să aducă împreună oameni de afaceri străini, oameni de afa­ceri coreeni, diplomați din zona de comerț și lideri din zona  startup-urilor.

Lansarea Global Business Alliance

“Sunt mulți oameni ca mine în Coreea, care au un vis. Vor să rămână aici, dar au nevoie de proiecte, experiență și bani. GBA va pune la dispoziția lor tot ce au nevoie. Mulți dintre oamenii de afaceri coereeni au bani și vor să investească. În Coreea sunt 170.000 de studenți străini și este un număr în creștere. Sunt oameni care iubesc Coreea și au proiecte frumoase, dar au nevoie de investitori”, spune Sinan Ozturk.

cu Sinan Ozturk

L-am reîntâlnit pe antreprenorul de origine turcă după evenimentul de lansare a GBA și am aflat cum a reușit să construiască un business de milioane de euro. A venit în Seul, cu o bursă de studii, cu 200 de dolari în buzunar, iar acum are un grup de companii, Kervan, care deține 16 restaurante în Seul și 190 de angajați. A înțeles că mâncarea bună este o cale prin care poți ajunge la inimile oamenilor și prin restaurantele sale poate face cunoscută Turcia coreenilor. “Este un extraordinar instrument de PR care face cunoscută Turcia. Este dacă vreți și un centru cultural și de business, unde se adună oamenii de afaceri care vin cu businessuri în Seul, dar și centru cultural”, spune CEO-ul Kervan. Crede că networkingul este foarte important și a văzut că era nevoie de o platformă unde oamenii de afaceri coreeni să întâlnească oameni de afaceri străini, investitori și tineri antreprenori.

Despre importanța relațiilor personale și a networkingului ne-a vorbit și Tongsun Park, chairman al Parkington International. “Relațiile personale și networ­king-ul sunt foarte importante, fac diferența în diplomație și în dezvoltarea relațiilor comerciale”, spune Tongsun Park, care a văzut evoluția Coreei de la o țară în coada clasamentelor privind nivelul de trai la a patra cea mai mare economie din Asia. În perioada 1964 – 1976 a fost una dintre persoanele care s-a ocupat de relațiile comerciale cu SUA, într-o perioadă extrem de dificilă pentru Coreea, când țara era devastată.

Tongsun Park, chairman al Parkington International

“Fac parte dintr-o generație care a suferit mai mult decât oricare alta și nici nu mi-am imaginat că va ajunge Coreea la nivelul la care este acum, când suntem a 11-a cea mai mare economie a lumii”, spune Tongsun Park, care a împlinit recent 85 de ani. Nu a fost în România, dar a vizitat mai multe țări din Europa de Est și dă exemplul Slovaciei, al cărei venit pe cap de locuitor s-a dublat când companiile coreene au investit în țară. Crede că România are potențial și spune că este o țară interesantă pentru companiile coreene care vor să investească.

“Unul dintre profesorii mei de la Georgetown University, unde am studiat, spunea că relațiile dintre țări nu sunt diferite de relațiile dintre oameni, așa că trebuie să îți faci prieteni. Și asta a făcut Slovacia în relațiile cu Coreea și și-au crescut economia. Slovacia era foarte săracă, după investițiile coreene în tară, venitul pe cap de locuitor cred că s-au dublat. Dacă veți crea condiții pentru investitorii coreeni, vor veni să investească în România”, spune reprezentantul Parkington International, adaugând că nivelul salariilor din Coreea este în creștere, iar companiile locale caută țări în care să îți relocheze business-urile în alte țări din Asia, dar și din Europa.

“Când spun cum a crescut economia coreeană, oamenii știu că vorbesc din experiență. Noi am crescut-o! Sigur că am avut ajutor din partea altor țări ca SUA și Japonia. Dar eram cu 50 de ani în urma Japoniei în anii 70-80 și acum am recuperat decalajele. Nu suntem încă la nivelul Japoniei, dar în unele domenii i-am depășit – IT, în special telefoane”, mai spune Tongsun Park.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 338 (15 decembrie 2019 – 15 ianuarie 2020). Dacă doriți să primiți Revista Biz prin curier, abonați-vă aici.

Oana Voinea

Recent Posts

Neoversity, o nouă platformă educațională, caută să rezolve criza orientării în carieră a Gen Z

Pentru tinerii din România, incertitudinea în carieră începe devreme: peste 40% dintre elevii de 15 ani nu au un plan…

18 ore ago

Maxim istoric de Black Friday 2024 prin canalele Băncii Transilvania

Numărul tranzacțiilor realizate prin canalele Băncii Transilvania – cu cardurile BT și la POS-urile băncii – a ajuns la maxim…

2 zile ago

Black Friday la eMAG cu rezultate impresionante. Creștere de 22%, vânzări de aproape 900 milioane lei

A 14-a ediție de Black Friday la eMAG a stabilit noi recorduri, când peste 647.000 de clienți au comandat 3,2…

2 zile ago

Românii au comandat de peste 800 de milioane de lei de pe eMAG până la 19:30

Cea de-a 14-a ediție de Black Friday la eMAG a depășit toate estimările. Până la ora 19:30, 566.000 de clienți…

2 zile ago

Hidroconstrucția se pregătește de ieșirea din insolvență

Hidroconstrucția, cel mai mare antreprenor român în domeniul construcțiilor hidroenergetice, anunță că se indreaptă pe drumul spre redresare prin definirea…

2 zile ago

Aproape 900.000 de tranzacții în magazinele online de Black Friday. Plăți de peste 550 milioane lei

PayU GPO România, unul din principalii procesatori de plăți online a organizat și anul acesta, de Black Friday, un eveniment…

2 zile ago