Florin Tihulcă, ASSA ABLOY: „Interesul românilor este tot mai mare atunci când vine vorba de achiziția de produse smart home”
Reading Time: 4 minutePandemia, lucrul remote și locuințele în regim Airbnb au adus creșteri consistente pe piața sistemelor smart de securitate pentru case. Dacă în 2019 procentul românilor care dețineau cel puțin un produs smart home era de 7,9%, acesta a ajuns astăzi la aproximativ 40%.
Florin Tihulcă, Managing Director, ASSA ABLOY, Opening Solutions România ne-a vorbit despre evoluția pieței de sisteme smart de securitate, dar și despre cât alocă românii pentru instalarea unor sisteme de securitate smart.
Din punct de vedere al vânzărilor de soluții smart pentru siguranța locuinței, cum a fost perioada de pandemie pentru ASSA ABLOY, mai ales că o parte dintre români au lucrat de acasă și au investit în confortul și siguranța lor? Ce se întâmplă din acest punct de vedere acum, în perioada post-pandemie?
În perioada pandemiei a existat o deschidere mult mai amplă în ceea ce privește soluțiile de securitate și siguranță și s-au creionat niște etape distincte. În primă fază, de lockdown total, am sesizat pe segmentul rezidențial o preocupare mai intensă pentru confortul și siguranța casei. Astfel, 35% dintre români au achiziționat un dispozitiv inteligent de securitate pentru casă, cum ar fi camere sau încuietori. Într-o a doua etapă a început o ușoară migrare facilitată de work from anywhere și de aici s-a conturat o cerință semnificativă din partea celor care închiriază, în special, în regim Airbnb și care vor să ofere un acces facil și sigur.
Care a fost evoluția cererii de sisteme de securitate smart din partea mediului de business în ultima vreme și cum vedeți următoarea perioadă de timp?
În cazul companiilor, am înregistrat o creștere cu aproximativ 15% a cererii de sisteme de control acces inteligent în contextul pandemiei. Au fost solicitate preponderent soluțiile ASSA ABLOY pentru monitorizarea numărului de persoane dintr-o încăpere, pentru sistemele ce transmit alarme când se depășește un anumit număr de persoane într-o încăpere, pentru controlul accesului digital, automatizări pentru uși, mânere antibacteriene sau de tip no-hands – opțiuni pentru revenirea în siguranță la birou.
Siguranța în spațiile publice și mai ales în cele de birouri a devenit o prioritate. Și acum, o mare parte dintre companii se îndreaptă în continuare către soluții de control al accesului fără contact, dar și către sisteme care să permită localizarea persoanelor dintr-un anumit spațiu și, astfel, să existe o gestionare optimă a vizitatorilor.
Un boost puternic pentru soluțiile ASSA ABLOY/Yale a venit din zona medicală și cea a clădirilor de birouri, acestea fiind principalele zone în care răspândirea virusului Covid-19 era și încă este un real pericol. De asemenea, un interes crescut pentru sistemele de control al accesului touchless a existat și încă se manifestă în industria hotelieră, cât și în unitățile de învățământ.
Care au fost industriile cele mai interesate de sistemele de securitate smart?
Așa cum menționam mai sus, sectorul medical, cel al învățământului si industria hotelieră au prezentat un interes crescut atât în timpul pandemiei, cât și în această perioadă, generand cu 15% mai multe vânzări. De asemenea, companiile ce oferă servicii esențiale, precum cele de furnizare de energie, apă, a celor din industria telecom sau petrochimică, contribuit cu aproximativ 10% din cifra de vânzări.
Care sunt planurile pe care le aveți pentru ASSA ABLOY pentru următoarea perioadă de timp?
ASSA ABLOY Romania își propune, în primul rând, creșterea capacității de producție prin atragerea de noi proiecte. Iar în tandem vizăm extinderea echipei, noi lansări de produse și soluții smart. În perioada urmatoare intentionam să creăm pachete smart de tip bundle, pentru a facilita integrarea produselor noastre în locuințele care deja utilizează produse de tip smart, dar și pentru a atrage noi utilizatori. Totodată suntem într-un proces de extindere a gamei de produse smart pe segmentul rezidențial, care să aducă un plus de confort și securitate atât pentru case cât și pentru apartamente de bloc.
Ne puteți spune câteva cuvinte despre evoluția pieței de sisteme smart de securitate și despre principalele tendințe care se creionează atunci când vorbim despre case inteligente? Ce se întâmplă din acest punct de vedere cu soluțiile oferite pentru mediul de business?
Cererea din zona rezidențială continuă să fie una stabilă. Ca urmare a proiectelor noi sau de reamenajare impulsionate de contextul pandemic, oamenii se îndreaptă din ce în ce mai mult către soluții de tip smart home. Pe de altă parte, dacă ne raportăm la segmentul de companii, în contextul ridicării restricțiilor sanitare și reluării activităților profesionale, cel puțin în sistem hibrid, soluțiile de control al accesului pe bază de card vor rămâne printre cele mai solicitate. Chiar dacă mediul social, economic, politic determină o încetinire a investițiilor în unele proiecte sau poate determina o stagnare, cererea pentru soluții de acces, mai ales wireless/no touch, se va menține o perioadă lungă – la un nivel ridicat. Această evoluție este favorizată de avansul tehnologiilor de securitate, de avantajele oferite de soluțiile wireless, care le înlocuiesc pe cele tradiționale, dar și de creșterea popularității modulelor de acces cu telefonul/dispozitive mobile și chei virtuale. Pe lângă acestea, se remarcă și alte tipuri de proiecte care au crescut substanțial în ultimul timp și care au potențial de dezvoltare. Mă refer aici la segmentul depozitelor logistice, o categorie care evoluează semnificativ odată cu accelerarea pieței de e-commerce, ce atrage nevoia retailerilor de a îmbunătăți timpii de livrare, dar și la proiectele cu specific guvernamental, determinate de contextul geopolitic actual.
Există date cu privire la numărul românilor care au instalate astfel de sisteme de securitate smart? Dacă da, ne puteți spune câți români au instalate astfel de sisteme și care sunt estimările pe care le aveți pentru următorii ani?
Interesul românilor este tot mai mare atunci când vine vorba de achiziția de produse smart home de ultimă generație și se integrează unui tablou mai amplu cu o impulsionare venită din dezvoltărea pieței imobiliare rezidențiale din marile orașe. Dacă în 2019 procentul românilor care dețineau cel puțin un produs smart home era de 7,9%, acesta a ajuns astăzi la aproximativ 40%.
Ce bugete alocă românii pentru instalarea unor sisteme de securitate smart?
Bugetul mediu pe care românii îl alocă pentru un pachet de produse de bază ce asigură o securitate sporită a casei variază între 2.500 și 3.000 lei și include articole precum seif rezidențial, cameră inteligentă de supraveghere și încuietoare inteligentă. Rămâne însă o cerință mare și pentru produsele mecanice, precum cilindrii, broaștele și mânerele, un astfel de pachet fiind disponibil în rețelele DIY la un cost aproximativ de 150-200 lei.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz