Florin Grozea: MOCAPP ajută brandurile să găsească cei mai potriviți influenceri
Reading Time: 5 minuteForin Grozea lansa în 2013 Hit Yourself, o agenție specializată în dezvoltarea de campanii online pentru artişti, celebrităţi, vedete de televiziune, actori, vloggeri şi bloggeri. Patru ani mai târziu, în a doua jumătate a anului 2017, a trecut la nivelul următor și a lansat MOCAPP, primul marketplace din România care ajută brandurile şi agenţiile să găsească cei mai potriviţi influenceri pentru campaniile lor online, rapid şi cu cele mai bune bugete. Cum a luat naștere această platformă și ce planuri de dezvoltare are, explică în interviul acordat Biz.
Platforma online MOCAPP folosește un sistem de algoritmi bazat pe inteligență artificială și are în portofoliu peste 500 de influenceri: artişti, trupe muzicale, vedete TV, actori, sportivi, modele, bloggeri și vloggeri, micro-influenceri.
Cum s-a născut ideea de a lansa MOCAPP?
MOCAPP a pornit ca un soft intern în agenția mea, Hit Yourself. L-am construit ca să ne ajute pe noi să accesăm cele mai noi statistici pentru a oferi clienților un răspuns rapid și relevant. După 4 ani de construit și administrat campanii online cu influenceri, am simțit nevoia de a automatiza o parte din procese.
De asemenea, MOCAPP a fost dezvoltat în contextul în care, la nivel global, promovarea online prin influenceri aduce, în medie, rezultate de 5 până la 11 ori mai bune (ROI) decât publicitatea digitală tradiţională, iar comportamentul consumatorilor s-a schimbat radical – jumătate dintre utilizatorii de internet nu dau click niciodată pe o reclamă dintr-un banner online. Mai mult, aproape 70% dintre agenţiile americane declară că vor mări bugetele pentru campaniile de influencer marketing în următoarele 12 luni, iar interesul faţă de această strategie de marketing online a crescut semnificativ – doar căutările în Google după termenul “influencer marketing” s-au majorat cu 325% din 2016 în 2017 .
A ajuns piața românească la un moment de maturizare încât ”să ceară” astfel de servicii?
Publicitatea online a crescut constant în ultimii ani în România, iar bugetele de influencer marketing de asemenea (100-150% YoY). Nevoia de servicii specializate și diversitatea crescândă a nișelor de conținut online pun presiune pe profesioniștii din publicitate. Iar aceştia apelează din ce în ce mai mult la instrumente software.
Cum completează MOCAPP activitatea agenției Hit Yourself?
În prezent MOCAPP este un marketplace online cu peste 230 de conturi de clienți (companii, branduri, site-uri, magazine online, agenții, ONG-uri). Hit Yourself este o agenție dedicată vloggerilor și artiștilor. De anul acesta, cele două entități vor fi complet separate din punct de vedere managerial, administrativ.
Cine și cum se poate înscrie în MOCAPP?
În acest moment orice companie care e interesată de promovarea prin intermediul influencerilor poate cere un cont demo. Acceptul îl dăm manual, deocamdată.
Brandurile şi agenţiile care vor să îşi optimizeze campaniile de influencer marketing solicită un cont intrând pe www.MOCAPP.ro. Platforma este folosită de branduri și agenții pentru a descoperi ce influenceri se potrivesc cel mai bine nevoilor lor, pentru a cerceta şi crea rapid campanii optime cu influenceri şi pentru a automatiza fluxul de lucru.
Totodată, influencerii, care au investit timp și talent pentru a crește audiențe o
online impresionante, caută să monetizeze conținutul original creat în Social Media. MOCAPP monetizează aceste audiențe online, oferind influencerilor acces la bugetele brandurilor relevante.
Două motive pentru ca un influencer să se înscrie în MOCAPP.
Acces direct la sute de potențiali clienți. Vizibilitate pe care doar un marketplace ți-o poate oferi.
Trei motive pentru ca un brand sau o agenție să lucreze cu MOCAPP.
Viteză. Găsirea, contactarea și negocierea Influencerilor potriviți durează în acest moment zile, uneori săptămâni. Acest proces e redus la cateva minute prin MOCAPP.
Costuri. Datorită transparenței și a automatizării workflow-ului, costurile sunt optimizate la maxim.
Relevanță. Statisticile și datele sunt actualizate zilnic, pe 7 categorii de influenceri, 5 canale social media, 40 de nișe și industrii.
Câți vloggeri / influenceri aveți acum înscriși în MOCAPP?
Sunt peste 500 de influenceri in baza de date MOCAPP, fiecare cu 40-90 de informații (statistici în timp real, audiențe, demografice, ratecard-uri etc.). Este cea mai mare bază de influenceri din România, din câte știu eu.
Dar branduri? Câte au fost interesate sau au ales până la acest moment să lucreze cu voi?
În prima lună s-au înscris 180 de companii. Până în acest moment avem peste 230 de cereri. Aproape jumătate sunt agenții, restul sunt branduri, magazine online și afaceri offline.
Ce planuri ai cu MOCAPP?
Iau în calcul două direcţii. Pe de parte continuarea dezvoltării software pe baza feedback-ului primit de la clienții actuali, pe de altă parte, licențierea în teritorii noi (suntem în discuții cu parteneri din Cehia, Serbia, Polonia, Franța).
Care este definiția ta pentru conceptul de influencer? Dă-ne câteva exemple de influnceri din România și din străinătate.
Influencer este un termen preluat din SUA și denumește generic un anumit tip de personalitate (online). Eu când spun influencer mă gândesc, în primul rând, la un creator de conținut online: blogger, vlogger, actor, fotograf, regizor, cântăreț, DJ ș.a.m.d. Așadar trebuie să producă conținut și să-l publice online în social media, în mod repetat și constant. De asemenea, trebuie să aibă o comunitate în jurul lui ca artist/creator, o audiență. Dacă ar fi să dau o definiție, un influencer este acel creator care are audiență consistentă în social media.
Exemple de influenceri de afară: Kanye West, o vedetă mainstream care a devenit și celebritate online și Kendall Jenner, un fotomodel, considerată cea mai hot personalitate (și) în online-ul american. Însă nu trebuie să fii vedetă sau artist pentru a fi influencer. Spre exemplu, poți fi speaker (Tony Robbins), om de afaceri (Gary Vaynerchuk), scriitor (Tim Ferriss), vlogger (Superwoman).
Ce îi definește pe cei de mai sus, mai ales în comparație cu ”vedetele” din offline? Produc conținut text, foto, video, audio pe care îl publică constant (zilnic, săptămânal) în social media.
În România ne place tuturor de Cabral Ibacka (prezentator TV devenit blogger celebru, redevenit prezentator TV). Îmi place mult conținutul și poziționarea lui George Buhnici. Îmi plac Carmen Brumă și Dana Rogoz (care vin din TV), dar și Bibi și Andra Gogan (cântărețe crescute exclusiv online), dar și creatori de comedie precum 5 Pași, Zaiafet, Daniel Pîrvan.
Apropo de umor, îl respect pe BRomania, care e un exemplu de artist/creator care și-a construit întreaga carieră exclusiv online. Îmi place mult Selly – un vlogger din Gen Z care are toate atuurile să fie un lider al unei generații în câțiva ani.
Și desigur îmi place Bianca Adam (peste 1 milion de abonați pe YouTube) care nu e doar cea mai populară vloggeriță din România, este și entertainer (are propriile show-uri offline), compozitor (a lansat trei cântece în 2017), DJ de tehno și idol al adolescenților.
Dintre youtuberi iubesc trupa Noaptea Târziu (de asemenea cu peste 1 milion de abonați) care sunt ”creatorii de virale”, cu al 4-lea an la rând în topul clipurilor românești conform YouTube Rewind.
Am lucrat cu peste 150 de influenceri, mi-e teamă că sunt nedrept exemplificând doar câțiva!
Care crezi că este rețeaua socială insuficient exploatată la ora actuală deopotrivă de bloggeri și companii, dar care ar avea un mare potențial pe viitor?
Musical.ly este aplicația mobilă folosită zilnic deja de peste jumătate din adolescenții americani. Iar la noi cred că e locul doi (după Instagram) la copiii de 8-14 ani. E un potențial uriaș aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz