Flight Festival: În culisele celui mai mare festival din vestul țării
Reading Time: 3 minuteCum a reușit Flight Festival să cucerească inimile românilor cu conceptul de „edutainmemnt”, prin care le oferă participanților nu doar muzică, ci și teatru, film, tehnologie și o mulțime de activări, ne-a explicat Vlad Gârboni, cofondator al Flight Festival.
Când și cum a apărut ideea de Flight Festival?
În 2018, Timișoara se pregătea să preia titlul de capitală culturală. Pe atunci, trebuia să fim capitală culturală în 2021, dar a venit pandemia, toate planurile au fost date peste cap și am fost amânați pentru 2023. Eu și asociatul meu de pe atunci, Ovidiu Megan, știam foarte bine că Timișoara duce lipsă de un festival cu adevărat mare și că marii organizatori de festivaluri stăteau departe de Timișoara pentru că este un oraș relativ greu de înțeles, fiind un oraș multietnic, multicultural și multiconfesional. Am vrut să aducem un mare festival de afară, un brand din Europa în Timișoara, dar ne-am dat seama că nu se poate. Cum nimeni nu s-a încumetat să facă așa ceva pentru că era timpul foarte scurt, ne-am asumat noi nebunia asta frumoasă de a organiza un mare festival în Timișoara. Prima ediție a început în 2019, l-am făcut în toamnă, în septembrie. Totul a fost făcut pe repede înainte. Am avut o doză mare de noroc și una foarte mare de inconștiență, pentru că nu am știut ce înseamnă un festival de zeci de mii de persoane. Dar a ieșit surprinzător de bine.
Flight Festival nu înseamnă doar zona de muzică. Ne puteți spune și despre celelalte componente ale festivalului?
Am știut din start că nu ne putem poziționa pe harta festivalurilor mari, să ne batem cu marile festivaluri din Europa, pentru că nu aveam finanțarea lor și eram încă la început. Am zis că, dacă Timișoara este un oraș al premierelor, am venit cu acest concept de „edutainment”. Turiștii nu vin în Timișoara doar pentru muzică, pentru că sunt zeci de festivaluri de muzică cu artiști extraordinari, ci vin în Timișoara pentru acest turism cultural. Timișoara poate trăi foarte bine din acest turism cultural. Sub această umbrelă a festivalului Flight avem zona de muzică, care se întâmplă an de an la aerodromul utilitar Cioca. Pe lângă zona de muzică, avem Festivalul de Teatru, Festivalul de Film și zona de tehnologie. Anul trecut s-a întins pe o perioadă de două luni, iar anul acesta la fel. Avem aceste concepte pe care le implementăm în diferite zone ale orașului, pentru că prin stilul acesta de a face evenimente scoatem în evidență frumusețile orașului, și partenerii noștri, dar și festivalul de muzică, film, teatru, și tehnologie. Ceea ce a prins foarte bine, pentru că ne-am diferențiat de alte evenimente culturale. Cam acesta este conceptul nostru de edutainment, urmând ca fiecare componentă a festivalului să se desprindă, în următorii ani și să devină de sine stătătoare. Din luna martie și până în noiembrie am oferit nouă luni de spectacole în șapte locuri consacrate și neconvenționale cu 25 de evenimente teatrale și conexe. Și Festivalul de Teatru, unde am reușit să aducem nume mari ca Maia Morgenstern, Pavel Bartoș, școli de teatru importante, pentru că Timișoara gustă genul acesta de evenimente.
Sunteți renumiți și pentru zona de activări pe care le oferiți. Ne poți da un exemplu de astfel de activare din Flight?
Pe lângă toate aceste lucruri pe care le facem în cadrul Flight Festival, avem un „Flight Bus”, un double-decker, un autobuz în care facem, pe timp de seară, petreceri. Aici putem să promovăm și artiștii locali, acesta fiind unul dintre lucrurile pe care ni le-am propus: dacă festivalul va crește, vrem să promovăm, în fiecare an, pe scena mare a festivalului, una sau două trupe ori artiști locali. Folosim festivalul și pentru a promova artiștii locali. Pe timp de zi, folosim autobuzul pentru tururi ghidate cu turiști, oferite de profesori din Timișoara. În Timișoara sunt foarte multe povești frumoase, de aceea ne-am gândit la acest concept de edutainment prin care turiștii care ajung aici pot învăța câte ceva și despre istoria orașului și a țării până la urmă. Suntem timișoreni și ținem la orașul ăsta.
Care sunt planurile pe care le aveți cu festivalul?
Avem un concept destul de bine stabilit. Anul acesta ne-am aflat la cea de-a cincea ediție și festivalul începe să se maturizeze. Dorim să creștem organic, de la an la an, pentru că am văzut ce impact are festivalul în vieților oamenilor. Într-un fel, punem orașul nostru pe harta culturală a Europei și atragem turiști și investori.
#BizTimișoara este un proiect powered by Vodafone, realizat cu susținerea Asociației Timișoara 2023 – Capitală Europeană a Culturii
Parteneri: PROFI, tbi bank, IKEA
Mobility Partner: Continental
Sustainability Partner: DM România
Cu sprijinul: Cramele Recaș, Maresi, Iulius Town Timișoara, imobiliare.ro, XCity Towers
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz