Chiar și cele mai sigure planificări pot avea o latură de neprevăzut. Dar ce se poate întâmpla? Neprevăzutul! Asigurarea este un mod prin care îți poți lua de pe cap o parte din griji, este răspunsul la socoteala care nu s-a potrivit cu ce ai găsit în târg. În ceea ce privește cariera, profesionalismul și munca în echipă sunt cea mai bună asigurare. Despre bancassurance și asigurări ne-a vorbit Monica Mihai, directorul departamentului Bancassurance la Alpha Bank Romania.
Una dintre cele mai importante schimbări în sectorul serviciilor financiare din ultimii ani a fost apariția și dezvoltarea bancassurance. Deși nu s-a dezvoltat într-un ritm egal în întreaga lume, este evident că oferă beneficii clare pentru asigurători, bănci și clienți și este de așteptat să crească în continuare.
Ce înseamnă bancassurance și cum vedeți evoluția pieței în contextul actual?
Poate suna intimidant și misterios, dar înseamnă, înainte de toate, un parteneriat prin care băncile și asigurătorii furnizează clienților băncii produse și servicii de asigurare. În cadrul unui astfel de parteneriat, și nu numai, cred că sunt extrem de importante valorile celor doi parteneri; și aici putem dezvolta foarte mult subiectul, însă o să încerc să mă rezum doar la integritate, orientare către client, flexibilitate. Când valorile celor doi parteneri sunt oarecum comune, restul vine de la sine: stabilirea planurilor de business, revizuirea acestora, identificarea zonelor de dezvoltare și inovație. Ajungem apoi la implementarea parteneriatului și, cu ajutorul colegilor noștri din front office, vindem produse de asigurare clienților băncii. În acest moment, avem parteneriate cu patru asigurători: Garanta Asigurări, Groupama Asigurări, BNP Parisbas Cardif România, Aegon Insurance. Canalul de bancassurance putem spune că s-a adaptat rapid, fiind ajutat de cadrul foarte strict de desfășurare a activității bancare. Mă refer aici la partea de pregătire profesională a oamenilor din front office, la modul în care este implementat procesul de vânzare și postvânzare pentru toate produsele (bancare sau de asigurări), la investițiile în tehnologie făcute de bănci. Băncile, împreună cu asigurătorii parteneri, vor investi în zona de dezvoltare tehnologică astfel încât să răspundă cât mai rapid necesităților clienților. În acelasi timp, transpunerea directivei europene cu privire la intermedierea în asigurări a venit cu o serie de oportunități și provocări pentru toate canalele de distribuție.
Care sunt schimbările aduse de pandemie?
Ne-a arătat încă o dată faptul că totul se poate schimba radical de la o zi la alta, că suntem înconjurați de riscuri de tot felul și că este foarte important să încercăm să nu preluăm noi în totalitate aceste riscuri, ci să încercăm să le transferăm către cei care le pot gestiona corespunzător, către asigurători. O schimbare în modul de gândire și al acelor oameni care spun că “mie nu mi se poate întâmpla” ar fi utilă. Poate că vom deveni puțin mai responsabili în tot ceea ce facem, mai atenți cu sănătatea noastră, cu modul în care consumăm resursele (financiare, ale mediului înconjurător), cu cei dragi. În toate domeniile, pandemia va duce clar la o dezvoltare digitală accentuată care ne va ajuta pe toți ulterior să avem o viață mai ușoară.
Ați lansat o asigurare pentru călătorii în străinătate. De ce aș achiziționa Travel All Seasons?
Răspunsul este foarte simplu – dorim ca în călătoriile noastre să nu avem grija unei eventuale probleme de sănătate. Și când putem face acest lucru simplu și rapid și putem ca timp de un an de zile să călătorim fără grijă este și mai bine. În plus, în funcție de planurile pe care le avem, putem alege pachetul corespunzător nevoilor noastre. Vor fi disponibile două pachete, unul dintre ele oferind acoperire și în caz de accident la practicarea sporturilor de sezon (situație care în general intră în zona de excluderi).
Călătorii fără griji
Alpha Bank Romania a lansat, împreună cu Groupama Asigurări, o asigurare pentru călătorii în străinătate, atât în scop de afaceri, cât și în scop turistic. Travel All Seasons este opțională și complementară pachetului de cont curent, având o valabilitate de un an:
○ Sunt asigurate călătoriile multiple, pe durata unui an;
○ Are două variante de acoperiri, în funcție de necesitați: Standard și Premium;
○ Polița este emisă rapid în unitatea bancară;
○ Plătești o singură dată pe an și călătorești fără grijă timp de un an;
○ Oferă protecție chiar și pentru membrii familiei asiguratului (soț/soție; partener de viață; copii sau părinții acestuia).
Cât de matură este piața locală de bancassurance?
Piața de bancassurance în România este departe de a fi atins o maturitate, însă putem spune că a avut o evoluție pozitivă în ultimii ani, băncile devenind un canal important de distribuție. Piața de asigurări din România este mult în urma piețelor din UE, motivele fiind legate în primul rând de educația financiară redusă, nivelul scăzut al veniturilor, politicile publice. În România, gradul de penetrare a asigurărilor în PIB a fost în 2019 de 1,1%, puțin în scădere față de anul anterior, însă densitatea asigurărilor (indicator ce arată cât cheltuiește în medie un locuitor pe produse de asigurare) – 598 de lei/locuitor – a înregistrat o creștere. Având în vedere așteptările clienților, ca de exemplu rapiditatea cu care pot lua o asigurare, suportul oferit în gestionarea daunei, calitatea serviciilor, putem spune că așteptăm o creștere a canalului bancassurance pe măsură ce piața asigurărilor din România se va dezvolta.
Cum arată o zi din viața unui specialist în bancassurance?
Presupune întâi de toate pregătirea rapoartelor de vânzări, a raportărilor către asigurătorii parteneri și suport permanent telefonic/e-mail către colegii din rețea. Activitatea noastră are două direcții foarte importante – relația cu asigurătorii parteneri şi relaţia cu colegii din front office, cei care sunt în faţa clientului şi care fac efectiv vânzarea. Implementarea şi dezvoltarea unui parteneriat Bancassurance presupune un efort comun de ambele părţi, astfel încat, la final, cei doi parteneri să lucreze ca o singură echipă, cu un obiectiv comun. Este nevoie de comunicare permanentă, asertivă, între parteneri. În ultimii șase ani am implementat șase noi produse de asigurare – la aceste proiecte și-a adus contribuția fiecare membru al echipei – pe zona de implementare, training, raportări.
“Pandemia actuală ne arată încă o dată că suntem înconjurați de riscuri de tot felul și că este foarte important să încercăm să nu preluăm noi în totalitate aceste riscuri, ci să încercăm să le transferăm către cei care le pot gestiona corespunzător, către asigurători.” – Monica Mihai, director Departament Bancassurance, Alpha Bank Romania
Ce vă place cel mai mult în această activitate?
Pe zona de bancassurance, România este mult în urma altor țări din UE, prin urmare avem foarte mult loc să dezvoltăm, ceea ce îmi place foarte mult. Îmi place să lucrez cu parteneri (asigurători) cu expertiză foarte bună pe zona de bancassurance, parteneri care ne oferă spre distribuție produse care să răspundă necesităților clienților noștri, parteneri care în final să își onoreze promisiunile făcute clienților. Îmi place să văd că activitatea pe care o fac aduce ceva pozitiv în viața celor din jurul nostru. Nu îmi place rutina și pot spune că în activitatea pe care o desfășor nu am parte de ea.
Cât de importantă este echipa?
Echipa de bancassurance desfășoară o activitate complexă, atât pe zona operațională, cât și pe zona comercială. Clienții noștri interni sunt colegii din front office, cărora le oferim tot suportul necesar pentru servisarea cu profesionalism a clientului extern. Apreciez disponibilitatea și flexibilitatea lor în a trece de la un task pur operațional la unul de vânzare. Sunt remarcabile spiritul de echipă de care dau dovadă colegii mei și dorința de a încerca să fim mai buni în ceea ce facem, ceea ce cred că ne definește.
Pentru mine, echipa este foarte importantă și cred cu tărie într-un citat celebru care spune că “un om poate să fie un element foarte important într-o echipă, dar un om nu poate face o echipă”.
V-a ajutat experiența acumulată în carieră pe zona de bancassurance?
În activitatea de bancassurance sunt implicați doi parteneri: banca și asigurătorul. M-a ajutat foarte mult faptul că am lucrat mulți ani într-o companie de asigurări, coordonând activitatea operațională. Prin urmare am putut să văd și să înțeleg implicațiile activității de bancassurance din ambele părți ale baricadei. În plus, am fost parte a unei echipe (în asigurări) care a fost pionier în ceea ce privește activitatea de bancassurance în România.
Care sunt persoanele care v-au marcat cariera, ați avut un mentor?
Persoana care mi-a marcat evoluția, atât personală, cât și profesională, a fost mama mea. Am învățat de la ea să nu renunț niciodată, să încerc să vreau cât mai mult, să fiu un om integru și un prieten adevărat. Cu acest fundament am pornit în viață. Pe parcursul profesional m-am intersectat cu mai mulți oameni de la care am încercat să învăț. Am pornit de la zero în companii pentru care nu aveam experiența tehnică necesară, însă am întâlnit oameni care au crezut în mine și de la care am învățat foarte multe. Cu ani în urmă, într-o altă companie, l-am avut ca mentor pe Ron Malak, fost CEO al GE Money România. Știm ce înseamnă responsabilitățile și încărcarea la care trebuie să facă față un CEO, cu toate acestea pentru el întâlnirile de mentoring erau la fel de importante ca și ședințele de business. Pot spune că de la el am învățat că întotdeauna trebuie să încercăm să avem un echilibru între viața personală și viața profesională, că trebuie să încercam să ne respectăm valorile pentru a fi împăcați cu noi înșine.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 345 (15 iulie – 15 septembrie 2020). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
În premieră pentru România, Code for Romania inaugurează un spațiu fizic dedicat monitorizării și înțelegerii alegerilor prezidențiale și parlamentare. „Elections…
Lockheed Martin și compania românească Sinteza S.A. au semnat astăzi o scrisoare de intenție pentru licențierea producției de electrolit negativ…
Grupul DIGI a demarat campania „Fiecare copac, o schimbare”, primul proiect de împădurire al companiei, derulat în colaborare cu Asociația…
Jason Silva este speaker, futurist, storyteller și realizator de film, dar cel mai cunoscut este pentru rolul de prezentator al…
Mai mult de un sfert (27,51%) dintre respondenții unui sondaj realizat la solicitarea Ariston România plănuiesc să achiziționeze o pompă…
Rompetrol Rafinare, companie membră a Grupului KMG International (Rompetrol), a înregistrat, în primele 9 luni din 2024, o cifră de…