Fără fum și fără foc
Reading Time: 4 minuteSub presiunile reglementărilor tot mai stricte, industria tutunului apelează la inovații tehnologice și gadgeturi pentru a se reinventa. Miza este crearea și, desigur, dominarea unor piețe cu totul noi într-un domeniu cu istorie de secole.
Dacă panica de a rămâne fără baterie la telefon este o adevărată boală a omului modern, ce vor face fumătorii când li se va termina bateria de la pachetul de țigări? Nu este o fantezie, ci deja o realitate pentru o parte dintre fumătorii care au migrat către ceea ce industria de profil numește produse de nouă generație. „Motivul este simplu: trebuie să renunțăm la combustia tutunului în țigări, fiindcă acest proces generează substanțele nocive care provoacă boli grave, inclusiv cancer”, spune dr. David O’Reilly, vicepreședinte și director științific și de cercetare-dezvoltare la British American Tobacco (BAT). Compania pariază deja masiv pe produsele de nouă generație, în care a investit un miliard de euro în ultimii cinci ani. Piața globală reprezentată de aceste produse, exceptând SUA și China, va atinge în 2020 valoarea de 15 miliarde de lire sterline, potrivit unor studii citate de reprezentanții BAT. Trebuie menționat faptul că, în prezent, industria tutunului este estimată la 770 de miliarde de dolari. BAT are în portofoliu mărcile Kent, Lucky Strike, Pall Mall și Dunhill și e prezent pe piața românească din 1994, construind propria fabrică de țigarete la Ploiești, în 1997.
Produsele inovatoare din noua generație sunt focusul centrului de cercetare și dezvoltare BAT din Southampton, cea mai mare unitate de profil a companiei, cu experți internaționali din peste 40 de țări. La nivel global, peste 1.500 de persoane provenind din 45 de țări lucrează în centrele de cercetare și dezvoltare ale BAT, aflate în nouă țări. Este direcția clară în care se îndreaptă industria de tutun, dintr-un motiv simplu: deși efectele consumului de tutun prin intermediul țigărilor clasice sunt cunoscute, numărul fumătorilor nu scade. În prezent, sunt 1,1 miliarde de fumători în lume și, dacă tendințele actuale continuă, numărul lor va ajunge la 1,5 miliarde în 2050. În paralel însă, volumul vânzărilor globale de țigări tradiționale scade anual cu 2-3%. „Nu cred că țigările tradiționale vor dispărea complet, dar ponderea lor se va reduce semnificativ”, arată David O’Reilly.
Deja lucrurile se mișcă de câțiva ani în direcția inovației. Primele produse au fost țigările electronice, cele care au declanșat moda vapingului și sunt deja destul de populare printre anumite categorii de fumători. O altă generație de produse inovatoare în domeniu este cea a dispozitivelor electronice care încălzesc tutunul din niște țigări speciale, fără a se ajunge însă la combustie. Renunțarea la arderea tutunului duce la reduceri cu 90‑95% ale substanțelor toxice, conform studiilor derulate pe aceste noi produse. În prima linie a adoptării produselor de nouă generație este Japonia, unde acestea au fost adoptate deja de 8-10% dintre fumători. În alte țări, inclusiv în Europa, procentul este deocamdată de 1-2%. În Marea Britanie, sunt 3 milioane de fumători care au trecut la vaping.
Inovațiile nu se referă doar la metodele de livrare a nicotinei, ci și la zona senzorială, legată de felul în care noile produse arată și la cum se utilizează, pentru a le face atractive pentru fumători. Unele seamănă cu țigările clasice, cum este cazul Kent glo iFUSE, produs hibrid lansat în premieră mondială în România de către BAT. Alegerea României pentru lansarea produsului a avut la bază și popularitatea pe piață a brandului Kent, din portofoliul companiei. Este un hibrid fiindcă, spre deosebire de alte dispozitive de vaping, acesta nu livrează doar nicotină, ci oferă și aromă de tutun printr-o capsulă specială, doar că tutunul nu arde și, deci, nu se eliberează substanțele toxice asociate arderii. Potrivit BAT, Kent glo iFUSE oferă fumătorilor adulți o alternativă la țigările tradiționale, întrucât conține nicotină și aromă de tutun, dar are beneficiul riscurilor reduse asociate cu produsele electronice.
Altele, cum este cazul Vype, nu seamănă deloc cu ceea ce sunt obișnuiți fumătorii, având o formă compactă și o carcasă din plastic. Pe segmentul dispozitivelor care încălzesc tutunul, BAT a lansat Glo, care oferă fumătorilor o parte din aroma cu care sunt obișnuiți de la țigările clasice, dar fără fum și cu 90% mai puține substanțe toxice față de acestea.
Pasul următor pentru noile produse din industria tutunului ar urma să fie stabilirea unor standarde și reguli unitate la nivel global, mai ales având în vedere că, pentru moment, legislațiile naționale în domeniu sunt extrem de diferite, mai ales în ceea ce privește țigările electronice. Țări precum Brazilia sau Argentina interzic total țigările electronice, în timp ce Japonia, spre exemplu, interzice doar țigările electronice cu nicotină. BAT a colaborat cu British Standards Institution, care se ocupă de standarde în Marea Britanie, și asociația similară din Franța, AFNOR, pentru a dezvolta standarde de siguranță pentru produsele cu vapori. Acestea nu sunt obligatorii, dar constituie un punct de plecare pentru bune practici la nivel global. Companiile producătoare cer ca noile produse să fie reglementate diferențiat, în funcție de riscul pentru sănătate rezultat din studiile științifice efectuate.
La centrul de cerecetare și dezvoltare al British American Tobaco din Southampton am văzut pe viu diferențele dintre tipurile de produse pe bază de tutun printr-un test simplu. Un filtru special reținea produsele dăunătoare dintr-o țigară obișnuită, dintr‑un produs hibrid și dintr-un produs din noua generație care doar încălzește tutunul. Primul filtru a căpătat rapid o culoare maro închis pe aproape întreaga suprafață, în timp ce la celelalte două culoarea albă inițială era aproape neschimbată. Desigur, studiile științifice vor lămuri situația efectelor pe termen lung ale produselor pe bază de tutun din noua generație, dar este din ce în ce mai clar că viitorul țigărilor este unul fără ardere și fără fum. Poate doar cu puțin abur.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz