Fabricile inteligente, mai eficiente și mai flexibile
Reading Time: 5 minuteSingurele elemente fixe sunt podeaua, pereții și acoperișul. În rest, totul este mobil și conectat. Utilajele intră și ies după cum este nevoie, liniile de asamblare devin mai lungi sau mai scurte, roboții autonomi de transport livrează componente către lucrători. Roboții lucrează alături de oameni, preluând de la aceștia sarcinile periculoase sau solicitante. Acest lucru reduce efortul lucrătorilor, aceștia având la dispoziție mai mult timp pentru alte sarcini, cum ar fi programarea algoritmilor, crearea de noi modele de afaceri sau întreprinderea altor activități creative. Așa își imaginează Bosch fabricile din viitor.
La târgul de la Hanovra de la finalul lunii aprilie, Bosch a prezentat, sub sloganul „Fabrica viitorului. Acum. În curând. În viitor”, ceea ce compania oferă deja (acum) pentru fabricile conectate, ce soluții vor fi disponibile în următoarea perioadă (în curând) și ce dezvoltă pe termen lung (în viitor).
Factorul conectivitate pentru fabricile și echipamentele existente este unul esențial pentru succesul Industriei 4.0. Pe o suprafață de 1.300 de metri pătrați în cadrul târgului de la Hanovra, Bosch a prezentat ambele aspecte: fabrica inteligentă, eficientă și flexibilă a viitorului, precum și soluții conectate utilizate deja în producție și logistică. Ambele scenarii au ceva în comun: interacțiunea dintre hardware, software și servicii – orchestrată de oameni. „Cei trei piloni ai succesului fabricii viitorului sunt oamenii, utilajele și datele”, a declarat Dr. Stefan Hartung, membru în consiliul de administrație Bosch cu responsabilități în sectorul Tehnologie industrială.
Creștere stabilă a vânzărilor cu Industria 4.0
Datorită soluțiilor conectate, vânzările companiei Bosch în sectorul Tehnologie industrială au crescut cu 7,7%, ajungând la 6,7 miliarde de euro în 2017. „Portofoliul nostru de soluții pentru producție și logistică se mărește constant, ceea ce înseamnă că putem transforma treptat în realitate viziunea unui flux de valoare complet conectat”, a afirmat Hartung.
Înființarea în 2018 a diviziei Industrie conectată în cadrul Bosch cu 500 de angajați, plus noul portofoliu software Nexeed, subliniază importanța conectivității pentru compania Bosch. „Suntem tot mai aproape de a ne atinge obiectivul, acela de a profita de Industria 4.0 pentru a ne crește vânzările globale cu peste un miliard de euro în 2020”, a declarat Hartung. Și rezultatele excepționale înregistrate de Bosch Rexroth contribuie la atingerea acestui obiectiv, compania specializată în tehnologie de acționare și control generând vânzări de 5,5 miliarde de euro în 2017 – o creștere de 10,4% față de anul precedent. Realinierea strategică din ultimii ani a sporit competitivitatea și cota de piață a companiei Bosch Rexroth.În plus, Bosch realizează investiții mari în Mexic, țara parteneră la târgul de la Hanovra de anul acesta: compania investește aproximativ 100 de milioane de euro într-o fabrică inteligentă pentru componente electronice din Celaya, centrul Mexicului, care va fi finalizată în 2019. Cu o suprafață de 21.000 de metri pătrați, fabrica va produce unități de comandă a motorului pentru piețele din Mexic și S.U.A. Bosch va crea peste 1.200 de locuri de muncă la noua locație. „Industria 4.0 îmbunătățește procesele de afaceri și sporește productivitatea. Ceea ce înseamnă că vom crea și locuri de muncă”, a spus Hartung.
Roboții generează locuri de muncă
Hartung a subliniat, de asemenea, importanța roboticii, adăugând că un studiu recent a arătat faptul că aceasta a atras după sine creșterea numărului de locuri de muncă în Germania. Economiștii de la Centrul pentru Cercetare Economică Europeană (ZEW) estimează că numărul angajaților va crește anual cu 0,4% până în 2021. Studiul indică faptul că, deși roboții înlocuiesc oamenii în anumite sarcini, acest lucru este compensat prin creșterea locurilor de muncă în alte domenii. „În era Industriei 4.0, oamenii sunt la fel de indispensabili”, a afirmat Hartung. Roboții pot ajuta la îndeplinirea sarcinilor complexe sau la controlul calității. Colegi roboți – acesta este mesajul din spatele avatarurilor 3D stil Pixar pe care vizitatorii le-au văzut în centrul standului Bosch. Cu o înălțime de 1,5 m, aceștia se plimbă prin fabrica virtuală. De exemplu, robotul mobil APAS utilizat în producție lucrează alături de oameni, fără a intra în contact fizic cu aceștia. Între timp, platforma inteligentă de comunicații ActiveCockpit îi menține permanent la curent pe angajații din producție cu privire la starea operațiunilor, în timp ce robotul autonom de transport nu doar transportă piese din punctul A în punctul B, ci și le prelucrează pe parcurs.
Utilajele învață singure noi aptitudini
Interesant este faptul că toate aceste avataruri sunt machete ale unor aplicații pregătite pentru lansarea pe piață sau proiecte-pilot. „Deja îi ajutăm pe clienții noștri să își gestioneze în mod optim liniile și uzinele de producție”, a declarat Rolf Najork, director general al Bosch Rexroth AG. „Însă în viitor, solicitările legate de flexibilitate, transparență și viteză vor fi tot mai mari”. Inteligența artificială (IA) va juca un rol esențial din acest punct de vedere. Inginerii au găsit un mod distractiv de a demonstra ce poate face inteligența artificială într-un context industrial: KI-cker (KI este abrevierea din limba germană pentru inteligența artificială) reprezintă o variantă de foosball unde interacțiunea inteligentă dintre tehnologia de acționare și control și inteligența artificială transformă treptat portarul și jucătorii de câmp în jucători de fotbal profesioniști talentați. KI-cker este creat pe baza unei rețele neurale care învață constant din experiența sa de joc. Acesta este modul în care utilajele vor învăța noi aptitudini în viitor. Prin exemple, acestea pot învăța singure cum să identifice defecte și erori, îmbunătățindu-și constant performanța.
Aplicațiile hardware au nevoie de soluții software inovatoare care să ruleze pe fundal pentru a beneficia de conectivitatea necesară. În cadrul târgului de la Hanovra, Bosch a prezentat noul portofoliu software Nexeed, care include software și servicii pentru întregul flux de valoare.
„Inteligența fabricii viitorului se va baza pe software și pe creierele angajaților”, a afirmat Dr. Stefan Aßmann, directorul diviziei Industrie conectată Bosch.
Bosch a luat sistematic cunoștințele extinse de la cele peste 270 de fabrici ale sale și le-a transformat în soluții software. „Specialiști în producție, logistică și software au colaborat pentru a dezvolta soluții care simplifică activitatea zilnică a lucrătorilor, sporesc gradul de eficiență și flexibilitate și reduc impactul proceselor de producție și logistică asupra mediului înconjurător”.
Mereu la curent cu locul și starea produselor
Nexeed Production Performance Manager îmbunătățește sistematic procesul de producție ajutându-i pe angajații responsabili de controlul calității și întreținere să ia decizii simplu și rapid. În acest scop, colectează în timp real și armonizează date referitoare la producție și utilaje din mai multe surse din cadrul mediului de producție, le structurează clar și le prezintă lucrătorilor pe dispozitivele lor mobile. Acest lucru economisește timp și bani. Nexeed Track & Trace este o soluție pentru monitorizarea fluxului de produse. Senzorii montați pe acestea detectează în mod autonom poziția și starea produselor prin intermediul unui cloud din rețeaua mobilă. Astfel, responsabilii de logistică pot monitoriza fiecare produs și fiecare transportator. De asemenea, utilizatorii pot vedea data exactă de livrare și pot realiza o planificare optimă a materialelor și capacității. Și acest lucru economisește timp și bani.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz