Extindere à la carte
Reading Time: 4 minuteDe la un mic restaurant deschis acum aproape 20 de ani în Cluj-Napoca, Marcelus Suciu a ajuns azi să aibă cel mai lanț de restaurante din Cluj. Marty Restaurants are azi o cifră de peste 12 milioane de euro și s-a extins și în București, după o investiție de 500.000 de euro.
Acum aproape două decenii, Marcelus Suciu, un tânăr din Cluj, pătrundea pe drumul antreprenoriatului prin deschiderea Marty Caffe, un restaurant micuț și cochet în orașul din vestul țării. Astăzi, Marty este cel mai mare lanț de restaurante din Cluj-Napoca, cu opt locații în zone cheie ale orașului, fiind totodată punctul de plecare pentru o amplă extindere națională. Secretul antreprenorului? Deși asemănătoare, restaurantele sunt foarte diferite în același timp, pentru că fiecare dintre ele propune o atmosferă unică. Pe ideea diversității în unitate clujeanul a reușit să construiască nucleul Marty, în care sunt aduse gusturi din întreaga lume, combinații bogate și inedite.
Misiunea cu care a pornit la drum Suciu este aceea de a oferi oaspeților o experiență memorabilă care să facă din Marty locul preferat al clujenilor. Și eforturile tânărului au dat roade. Acum, după aproape 20 de ani, mai bine de 1,5 milioane de clienți trec, în fiecare an, pragul restaurantelor Marty, iar acest număr este în continuă creștere. Antreprenorul a atacat de curând și piața din București, unde a deschis, după o investiție de 500.000 de euro, Marty Plaza (în complexul comercial Sun Plaza), acesta fiind doar primul punct de pe agenda extinderii clujeanului.
Planurile de dezvoltare ale lui Suciu includ extinderea la nivel național, dar și branduri și concepte cu totul noi.
“Suntem asaltați cu cereri de franciză, așadar mă bucură faptul că oamenii își doresc să fie parte din succesul nostru și să multiplice rețeta noastră de succes”, spune pentru Biz Marcelus Suciu, fondatorul Marty Restaurants. “Luăm în calcul francizarea, mai ales că avem acum această posibilitate, cu ajutorul bucătăriei noastre comisar. Vom deschide o primă franciză Marty Restaurants la Oradea și suntem în discuții cu posibili parteneri din Timișoara, Brașov și chiar din Bacău”, adaugă antreprenorul clujean. Încă de la prospectarea pieței din București a avut în plan deschiderea a cel puțin două restaurante. Deși a început extinderea în capitală cu partea de sud a orașului, Marcelus Suciu consideră că un restaurant Marty este potrivit și pentru zona de nord.
Rețeta expansiunii
Au trecut mai bine de doi ani de când Marcelus Suciu a mai pus un pariu. De această dată pe Narcoffee Roasters, un lanț de cafenele de specialitate, pornit cu o investiție inițială de 500.000 de euro, dar care se bucură, actualmente, de un buget de peste 2 milioane de euro destinat planurilor de extindere. “Țin să subliniez aici că nu vorbim de orice lanț de cafenele, ci de third wave craft coffee shops (al treilea val de cafenea artizanală), care pe scurt înseamnă pasiune, control, să extragi toată aroma și dulceața din fiecare bob de cafea. Vorbim despre prospețime, despre cel mai scurt timp de când bobul de cafea este cules, despre procesul de extracție, controlul fiecărui parametru, calitatea apei, temperatură, presiune, timp, măcinare. Ceea ce aduce nou acest brand pe piață sunt chiar aceste mici detalii de care ținem cont în activitatea noastră”, arată Marcelus Suciu.
Un alt plan de dezvoltare pe agenda clujeanului, care este bazat pe una dintre valorile antreprenorului, de a investi în oameni și de a-i crește, este Transylvanian School of Hospitality, o școală ce va fi lansată în scurt timp și care are la bază trei piloni principali: academie culinară, școală de barista și școală de managementul ospitalității. Academia va avea o serie de programe, ce vor pune accent atât pe partea teoretică, cât și pe cea practică, menite să dezvolte abilitățile fiecărui cursant. Programul va fi adaptat tuturor celor care își doresc să se dezvolte și să urmeze o carieră în domeniul ospitalității. În spațiul școlii sunt compartimentate trei zone distincte ce includ: o bucătărie cu 10 stații de gătit, o zonă pentru păstrarea și prelucrarea materiilor prime, dar și un cuptor pentru pizza. Școala va fi dotată și cu o sală de curs care dispune de 30 de locuri și echipamente multimedia. De asemenea, există și o zonă de bar, dotat și amenajat pentru pregătirea oricăror băuturi alcoolice sau nonalcoolice, și în mod special partea de cafea de specialitate, pregătită cu unele dintre cele mai apreciate espressoare. Prin lansarea acestei academii, Marcelus Suciu își dorește să rezolve și una dintre dificultățile cu care se confruntă ca antreprenor în domeniul ospitalității: lipsa angajaților.
“Este o mare provocare găsirea de personal calificat”, spune antreprenorul clujean despre cea mai mare provocare cu care se confruntă. “Asistăm la o confuzie generală, o lipsă de repere și lipsă de motivare profesională în rândul generației tinere, o generație care pendulează continuu între beneficiile și munca depusă, comparând mereu România cu Europa de Vest. Peste tot se cere experiență, dar în esență nu este nimeni care să ofere sau să accepte cu brațele deschise niveluri inferioare de pregătire. Am decis că este o investiție esențială pentru trainingul și pregătirea ospătarilor, bariștilor și managerilor de restaurant”, arată fondatorul Marty Restaurants.
În plus, de mai bine de un an, compania lucrează și la o strategie de employer branding care să confere avantaj pe piața muncii atât pe partea de recrutare, cât mai ales pe cea de retenție a personalului. Această strategie este compusă din toate acțiunile dedicate fidelizării angajaților, care sunt promovate în afara și în interiorul grupului, astfel încât să contribuie la crearea brandului de angajator dezirabil: potențialii angajați văd că munca la Marty înseamnă dezvoltare, siguranță, sprijin, nu doar un simplu job. În cadrul companiei sunt organizate periodic ateliere de gătit și chiar competiții interne cu premii pentru cele mai creative rețete, acțiuni care contribuie din plin la motivarea și la recompensarea angajaților grupului Marty.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz