Executivii de top din Romania, increzatori in evolutia economiei
Reading Time: 3 minuteLiderii de business din Romania sunt increzatori atat in cresterea afacerilor lor in acest an, cat si in evolutia per ansamblu a economiei – arata concluziile studiului „O noua viziune a cresterii” publicat de EY Romania. Astfel, 40% dintre companiile incluse in acest studiu planifica o crestere semnificativa a cifrei de afaceri in 2015, cuprinsa intre 10% si 31%, in timp ce doar 27% estimeaza o crestere moderata a cifrei de afaceri, intre 5% si 10%.De asemenea, 55% dintre executivii care au raspuns la sondaj, sunt increzatori si foarte increzatori in evolutia economica a tarii.
Acestea sunt concluziile studiului EY Romania privind perceptia mediului romanesc de afaceri ina doua jumatate a anului 2015. Analiza are la baza un chestionar prin care se analizeaza perceptiile a 328 executivi de top provenind din diverse industrii.14% dintre respondenți provin din companii cu cifra de afaceri mai mare de 50 de milioane Euro, 10% din companii cu cifra de afaceri intre 10-50 milioane Euro, 38% cu cifra de afaceri intre 1-10 milioane EUR si 38% sub 1 milion de EUR cifra de afaceri. 72% sunt companii romanesti, restul de 28% fiind subsidiare ale unor companii straine. Executivii au raspuns chestionarului EY Romania in perioada 16 iulie – 17 august 2015.
Estimarile privind cresterea profitului sunt relativ similare cu cele de la inceputul anului: 35% dintre executivi estimeaza ca vor avea profituri cu peste 10% mai mari in acest an, in timp ce doar 12% dintre acestia se asteapta la o scadere a profitabilitații in 2015.
Cresterea investitiilor pentru 2015 s-a temperat usor, pe masura ce ne apropiem de finalul anului. Astfel, doar 27% dintre respondenti mai prevad o crestere a investitiilor cu peste 10%, fata de 36%, la inceputul anului. Estimarile cele mai mari privind cresterea investitiilor sunt in domeniile productiei, constructiilor si imobiliarelor si in domeniul transporturilor.
„Cresterea competitivitații prin inovație si cercetare, cresterea brand-ului si digitalizarea au urcat tot mai mult pe agenda de business a companiilorin acest an. In consecinta, liderii de afaceri se arata increzatori in potentialul care se afla in fata lor si se uita tot mai atent catre noile oportunitati pe care evoluția mediului de afaceri le deschide. Important este cum vor aborda aceste oportunitati si cum isi vor transforma avantajele competitive, construind o crestere sustenabila”, spune Bogdan Ion (foto), Country ManagingPartner, EY Romania.
Mai este loc de cresteri salariale
La fel ca si in cazul investitiilor, pe masura ce ne apropiem de sfarsitul anului estimarile privind cresterea numarului de angajati se tempereaza, in comparatie cu februarie 2015. Totusi, 58% dintre respondenti asteapta cresteri ale numarului salariaților, mai putin insa fata de inceputul anului, cand71%dintre executivi planificau cresterea personalului.
La inceputul anului, 87% dintre companii estimau ca vor creste salariile angajatilor in 2015, procent care se mentine relativ ridicat. 80% dintre respondenti declara ca inca mai este loc de crestere pana la sfarsitul anului. Companiile din IT si din energie si utilitati estimeaza cele mai mari rate de crestere a salariilor in anul curent.
Cererea interna, motor al cresterii
La inceputul lui 2015, liderii de business din Romania se asteptau ca cererea sa redevina motorul cresterii afacerilor romanesti, conform raspunsurilor oferite in cadrul editiei din februarie a studiului „O noua viziune a cresterii”. Daca la inceputul anului, insa, doar 2% dintre respondenti se asteptau la o crestere puternica a cererii, iar 64% prognozau o crestere moderata, in prezent, 27% dintre respondenti estimeaza ca cererea clientilor pe care ii deservesc va cresteputernicsi doar 40% se mai bazeaza pe o crestere moderata.
Intrebati care sunt schimbarile legislative care vor avea cel mai mare impact asupra afacerii pe mai departe, liderii de business au indicat intre primele trei: reducerea TVA (31%), scutirea de la plata impozitului pe profitul reinvestit (26%) si schimbarea regimului fiscal pentru liber-profesionisti.
Principalele trei provocari pe care executivii le identifica in domeniul lor de activitate sunt: competitivitatea scazuta (16%), retenția angajatilor si managementul talentelor (14%) si presiunea pe pret (13%). De partea cealalta insa, principalele oportunitati indicate de respondenți in sectorul lor sunt: exportul de servicii IT in afara Romaniei (16%), potentialul de crestere a pietei interne (13%), si avansul tehnologic (12%).
Satisfactia clientilor defineste succesul pe piata locala
Referindu-se la factorii care definesc succesul pe piata locala in 2015,perceptia executivilor s-a schimbat pe parcursul ultimelor sase luni. Daca, in februarie 2015, cei mai importanti trei indicatori erau: rezultatele financiare, satisfactia clientilor si cota de piata, in prezent, liderii de business se raporteaza diferit la elementele care definesc succesul in afaceri. Ei pun, asadar, mai mult accent pe satisfactia clientului (84% dintre respondenti, fata de 72% la inceputul anului),apoi pe rezultatele financiare (66% dintre respondenti, fata de 68% la inceputul anului) si pe brand awareness (51% dintre respondenti fata de 41% la inceputul anului).
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz