EXCLUSIV: Romania se alatura familiei Natiunilor Unite
Reading Time: 6 minuteDesi este parte a ONU din 1955, Romania va deveni din primavara acestui an si parte a familiei Global Compact a Natiunilor Unite (UNGC), care pune in practica principiile globale pe care Natiunile Unite le-au stabilit in setarea unei agende ale sustenabilitatii corporatiste.
“Global Compact a lucrat foarte mult cu Dragos Tuta si echipa The CSR Agency pentru a coordona eforturile, pentru a recruta companii in sistemul Global Compact si pentru a crea momentul propice pentru a lansa un asemenea birou. Odata lansat, Global Compact Network Romania va fi recunoscut oficial ca parte din familia Global Compact, alaturandu-se unui grup de peste 80 de retele din intreaga lume”, spune special pentru Biz Walid Nagi, Head of Local Networks al UN Global Compact.
Lansarea va prilejui un eveniment la nivel inalt pentru actuali si potentiali participanti care se vor intalni cu reprezentati ai UN Global Compact. Obiectivul este dezbaterea temelor din aria sustenabilitatii corporatiste si aflarea despre beneficiile si oportunitatile de angajament oferite de Global Compact.
Ce sunt birourile locale?
Birourile retelelor locale sunt entitati independente, care lucreaza indeaproape cu organizatia Global Compact a Natiunilor Unite (UNGC) pentru a pune in practica principiile globale ale acesteia la nivel de tara si pentru a le integra cu initiativele locale in contextul mai larg national si cultural. Reteaua locala a UNGC sprijina companiile (atat pe cele locale cat si subsidiarele corporatiilor internationale) care s-au angajat in cadrul Global Compact sa respecte implementarea celor 10 principii si sa creeze oportunitati pentru a conecta mai multe categorii de stakeholderi in randul unor actiuni colective. Mai mult, retelele ajuta la aprofundarea experientei de invatare a tuturor participantilor prin activitati proprii si evenimente promovand astfel obiectivelor Natiunilor Unite. Pe scurt, birourile retelelor locale au ajutat modelarea agendei sustenabilitatii corporatiste prin facilitarea dialogului (inclusiv dialogul pe politici), invatarea, si a actiunilor colective si parteneriatelor la nivel national.
Ce se intampla in Romania?
18 organizatii erau parte a Global Compact in 11 februarie, atat companii cat si organizatii non-guvernamentale. Pentru ca este un potential de crestere urias pentru Romania, oficialii retelei se asteapta ca toate organizatiile interesate sa se alature initiativei. Lista organizatiilor care si-au anuntat sustinerea pentru lansarea retelei locale: OMV Petrom SA, Raiffeisen Bank Romania, Coca-Cola Hellenic Romania, KMG International, Damen Shipyards Galati, Baneasa Developments, Continental Romania, The CSR Agency, MaiMultVerde si Fundatia Galei Societatii Civile.
Am cerut opinii de la cativa reprezentanti ai companiilor care sustin biroul local al Global Compact.
Steven van Groningen, Presedinte si CEO Raiffeisen Bank considera ca “alaturarea Raiffeisen Bank la initiativa de responsabilitate la nivel mondial UN Global Compact este un pas firesc, ce vine in continuarea celor deja facute de companie in promovarea unor practici de business responsabile. In consecinta, am decis totodata sa facem parte din grupul de initiativa ce va infiinta o retea locala UNGC, care, intr-un orizont de timp nu foarte indepartat, speram sa reuneasca cat multe companii din Romania preocupate de dezvoltarea durabila.”
La randul sau, Mariana Gheorghe, CEO OMV Petrom spune ca „Aderarea OMV Petrom la UNGC in 2013 a fost un pas firesc pentru o compania pionier si lider in domeniul responsabilitatii sociale in Romania. Transparenta in raportare este esentiala pentru buna functionare a pietei, iar din 2017 raportarea non-financiara va deveni obligatorie la nivelul UE.
Noi interactionam zilnic cu mii de furnizori care acum isi asuma un comportament responsabil fata de angajati, mediu si comunitatile locale. Mai mult, in calitate de membri UNGC suntem in contact permanent cu marii jucatori si avem acces la exemple internationale de buna practica. Este un exercitiu permanent de invatare, dar si de educare a noastra si a partenerilor nostri in spiritul responsabilitatii. Personal cred ca succesul economic pe termen lung al unei companii este dat tocmai de capacitatea acesteia de a-si maximiza rolul activ pe care il are in societate, pe langa acela de a fi performanta economic. Pe scurt, lumea pe care ne-o dorim trebuie sa o construim noi insine, in fiecare zi.
Un alt lider al industriei, Jaak Mikkel, General Manager Coca-Cola HBC Romania, afirma ca responsabilitatea sociala corporativa este de mare importanta pentru companie. “Integrarea principiilor sustenabile in activitatile curente, pentru companiile mature, reprezinta un element cheie in dezvoltarea strategiei de afaceri. De aceea, in Coca-Cola HBC Romania, atat prin activitatea zilnica, cat si prin proiectele pe care le desfasuram, urmarim sa atingem cele mai inalte standarde de performanta operationala si sa cream totodata valoare pentru actionari si pentru comunitate. Intotdeauna ne implicam in proiecte care sa aduca valoare in comunitatile in care operam si prin care sa reducem impactul asupra mediului. Participand la fondarea Retelei Locale UN Global Compact dorim sa ne asumam rolul de a promova standarde inalte in ceea ce priveste dezvoltarea durabila si sustenabilitatea afacerilor in Romania.”
Ambasadorul Olandei, Excelenta Sa, Matthijs van Bonzel, sprijina lansarea biroului local al UNGC. “In ultimii ani, comunitatea de business internationala a devenit tot mai constienta de importanta CSR-ului, nu doar ca si concept, ci mai ales, ca mod de lucru. Companiile au inteles ca principiile CSR sunt bune nu doar pentru planeta sau pentru oameni, ci si pentru profit. Impreuna cu ONG-urile, companiile au devenit mai empatice si arata mai multe aplecare spre toate aspectele de CSR. Este o dezvoltare pozitiva ca ONG-urile si companiile lucreaza impreuna in Romania pentru intelegerea si implementarea CSR in aceasta tara. Ambasada Olandei sprijina aceasta dezvoltare, pentru ca rolul guvernelor este de a incuraja si a facilita. Stabilirea biroului local al UNGC va fi un contributor important la ducerea CSR in Romania la un alt nivel.”
Dragos Tuta, Managing Partner, The CSR Agency, gazda retelei locale Global Compact ii invita, in acest efort pe toti managerii organizatiilor care isi doresc un mediu economic responsabil si prosper in Romania,”pentru a putea obtine aici profit pe termen lung pentru organizatiile lor, dar si pentru a asigura prosperitatea stakeholderilor cu care interactioneaza. Intr-un mediu sarac si nesustenabil, organizatiile lor nu se pot dezvolta sanatos. Majoritatea companiilor multinationale care au subsidiare in Romania si care conduc acum locomotivele economice ale tarii sunt deja semnatare ale celor 10 principii Global Compact. Le asteptam alaturi de noi in acest efort pentru a ne asigura impreuna de sustenabilitatea mediului economic local. <<Global leaders –local heroes>> este sloganul unei companii multinationale care rezuma cel mai bine indemnul nostru. De asemenea, speram sa vedem din ce in ce mai multi antreprenori romani care sa isi doreasca sa contribuie la sustenabilitatea economiei din “casa lor”.
Birourile locale a UNGC sunt organizatii de business dar destinate mai multor categorii de stakeholderi. Cu alte cuvinte, desi Global Compact este o initiativa strategica pentru companii, este de asemenea o platforma pentru entitati de business si non-business pentru a fi proactive in retea si pentru a se angaja sa implementeze principiile stabilite la nivel global de ONU si sa lupte in diverse arii ca drepturile omului, al muncii, al mediului si anti-coruptie, in timp ce contribuie la crearea unei economii globale sutenabile si inclusive.
“L-am ales pe Dragos Tuta si echipa The CSR Agency pentru ca au facut o treaba extraordinara in cresterea popularitatii principiilor Global Compact in Romania pana acum. Au aratat o implicare totala pentru atingerea scopurilor – sa crestem sustenabilitatea corporatista in randul organizatiilor din Romania si pentru a stabili un birou local aici”, mai spune Walid Nagi, Head of Local Networks al UN Global Compact. Odata lansat biroul, va creste popularitatea principiilor de sustenabilitate corporatiste si va permite organizatiilor locale sa implementeze principiile.
credit foto: © Bacho12345 | Dreamstime.com – Start Your New Job, Career Or Project Online. Find Opportunity Photo
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz