EXCLUSIV BIZ: Mecanismele Facebook și Instagram nu respectă în totalitate principiile GDPR – Cristiana Deca, CEO Decalex
Reading Time: 2 minuteAnunțul Meta privind posibila suspendare a accesului utilizatorilor europeni la platformele care fac parte din companie, Facebook și Instagram, vine în contextul în care Comisia Europeană a accelerat bine activitatea de legiferare a platformelor mari. Este foarte probabil însă ca Mark Zuckenberg să ajungă la un acord cu CE în acest sens.
Cum se explică acest ”demers”, cu aer de amenințare, și care ar fi cauzele? ”Principala problemă a Meta se referă la transferurile de date transatlantice, acestea fiind reglementate printr-un așa-zis ”Scut al Securității Datelor Personale” (”Privacy Shield”)”, a explicat Cristiana Deca, expert în GDPR, CEO Decalex, în exclusivitate pentru Revista Biz. Actualele reglementări, care permit transferul de date vizat de Facebook, sunt examinate minuțios de către autoritățile europene, nefiind exclusă apariția anumitor intrerdicții.
La nivelul Uniunii Europene este deja în vigoare Regulamentul 679/2016 (GDPR), care se aplică din anul 2018. Platforma Facebook nu a reușit să se conformeze, în mare parte datorită modelului său de business care se bazează pe realizarea profilelor utilizatorilor din platformă fără consimțământul acestora.
”Deși, la nivel formal, platforma a introdus mai multe instrumente ce bifează o parte dintre condițiile impuse de GDPR, există numeroase analize care arată că aceste mecanisme sunt de fapt niște formalități ce nu respecta în esență principiile GDPR”, spune Cristiana Deca.
Anunțul fondatorului Meta, Mark Zuckenberg nu este întâmplător, întrucât el vine pe fondul a două recente noutăți: mai întâi este vorba despre faptul că Meta a pierdut foarte mult bani datorită regulilor impuse de Apple aplicațiilor sale. Prin această regulă, Apple îi întreabă pe utilizatori dacă vor să fie urmăriți de o aplicație, iar aceștia pot opta pentru da sau nu. ”Foarte mulți ușeri ai Facebook și Instagram au optat spre a nu fi urmăriți de aplicație și uite așa modelul de business ce se bazează pe vânzarea de aceste date s-a clătinat”, explică Cristiana Deca.
A doua chestiune este recenta decizie a autorității în protecția datelor din Belgia care se referă doar la organizația IAB. În urma analizei modului de obținere a consimțământului din partea utilizatorilor, s-a doveditcă nu au fost în conformitate cu prevederile Regulamentului 679/2016 și ale Directivei E-privacy. Prin extensie, această decizie vizează toate mecanismele de obținere a consimțământului, similar cu cele de la IAB, inclusiv cel de la Facebook.
Ceea ce înseamnă că, funcționând în UE, fie își schimbă modelul de business, fie pleacă, întrucât modul actual de funcționare nu respectă drepturile fundamentale ale utilizatorilor.
Legat de anunțul lui Mark Zuckenberg, știm că nu este prima dată când amenință cu închiderea platformelor într-o țară sau alta și cred că mesajul lui trebuie interpretat mai degrabă ca un semnal că este dispus să negocieze anumite aspecte cu Comisia Europeană, așa cum s-a întâmplat și în Australia, unde s-a ajuns la un acord privind plata creatorilor de conținut din platformele Meta”, este de părere Cristiana Deca.
În ultimii doi ani, companiile și organizațiile de tot felul au trecut prin presiunea adoptării rapide a soluțiilor digitale simultan cu răspunsul prompt la așteptările consumatorilor. Acest trend se va menține pe termen lung, consideră analiștii companiei de consultanță McKinsey. Pentru că datele devin esențiale în fiecare decizie, interacțiune și proces, protecția acestora va fi crucială, relevă datele McKinsey recent publicate.
Este clar că, în cele din urmă, absolut toată lumea va trebui să se conformeze regulilor care impun protecția datelor personale, pentru o luptă eficientă împotriva fenomenului de furt al datelor și al folosirii acestora de către alte entități ori persoane, cărora nu le aparțin de drept.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz