Europenii își plătesc utilitățile cu aplicații românești
Reading Time: 4 minutePago, aplicația românească prin care se pot plăti online utilitățile dintr-un singur cont, a înregistrat deja 9 milioane de facturi, în valoare de peste un miliard de lei.
Am stat de vorbă cu cofondatorii Pago, Adrian Cighi și Alexandru-Gala Popescu, despre planurile de dezvoltare a aplicației, cu introducerea de noi servicii și facilități de plată, precum și de extinderea pe piețele europene.
Cum funcționează aplicația Pago?
Pago este o aplicație gratuită prin care poți face plăți la peste 380 de furnizori de utilități, dar și încheia asigurări RCA, asigurări de călătorie, plăti taxe și impozite locale. Totodată se pot face donații pentru diferite cauze sociale. Tot ce trebuie să faci este să-ți creezi un cont în aplicație și să introduci datele cardului tău. Vei putea plăti în doar câteva secunde toate facturile familiei tale. Noi te anunțăm când îți vin facturile și scadența lor, dar și când îți expiră asigurarea RCA sau CASCO și când trebuie să îți faci ITP la mașină. Aplicația poate fi descărcată gratuit pe telefon de pe Google Play, App Store sau Huawei AppGallery.
Care sunt obiectivele de dezvoltare în viitor?
Suntem în proces de atragere a unei investiții care să ne permită extinderea companiei (Timesafe – n.r.) pe noi piețe din Europa, precum Polonia, Italia și Spania. Suntem deja prezenți și în Polonia unde avem circa 15.000 de utilizatori, dar și în Italia cu o versiune beta, urmând să lansăm oficial aplicația anul viitor.
Dorim, bineînțeles, să creștem numărul de utilizatori activi din România. În prezent avem peste 220.000 de utilizatori activi lunar, număr care sperăm să crească și datorită campaniei Treabă Deșteaptă pe care am lansat-o de curând, în parteneriat cu Visa. Campania a debutat în luna noiembrie, printr-un spot TV cu o temă medievală despre cum își plătea vodă dările în anul 1512, când nu exista Pago, urmat de alte trei spoturi care vor fi lansate online, în următoarele săptămâni. Este prima campanie de acest gen realizată pentru Pago, partea creativa purtând semnătura Sector 7.
Pe partea de funcționalități în aplicație, vom veni în ianuarie 2022 cu un feature mult așteptat: transferul de bani instant de pe orice card pe oricar alt card. Va fi practic experiența din Revolut, doar că transferurile se vor face instant între două carduri emise de bănci din România. Ulterior vom extinde această funcționalitate la orice card emise de bănci din UE. Lucrăm, de asemenea, și la aducerea în aplicație a încheierii de asigurări de locuință, atât a celor obligatorii, cât și a celor facultative, precum și la introducerea de plăți rovinietă și taxă de pod.
Cu ce rezultate ați încheiat anul trecut și care sunt estimările pentru 2021 și 2022?
În 2020 compania care dezvoltă Pago a generat venituri de aproape 10 milioane lei, care a reprezentat o creștere de peste 100% față de anul precedent. În 2021 ne așteptăm la o creștere a veniturilor de aproximativ 80% și bugetăm un trend similar pentru 2022.
Cum s-a schimbat comportamentul oamenilor în ceea ce privește modul de a-și plăti facturile?
Criza sanitară din 2020 ne-a făcut pe toți să căutăm modalități de a ne proteja pe noi și pe cei din jurul nostru. A te duce să-ți plătești facturile la fiecare furnizor în parte sau chiar și la bancă, poștă sau punctele de plăți a început să scadă ca popularitate. În timpul lockdown-ului din martie – mai 2020 a crescut foarte mult numărul de utilizatori Pago și trendul de creștere a rămas accelerat de atunci. Acum, utilizatorii Pago apreciază confortul de a-ți plăti de oriunde și oricând facturile, direct de pe telefonul mobil sau tabletă.
Care este povestea Pago?
Am lansat Pago în 2017 cu intenția de a le oferi celor care folosesc aplicația mai mult timp pentru lucrurile cu adevărat importante, evitând cozile la ghișeu sau plățile la casieriile furnizorilor de utilități. Ideea o aveam de ceva timp, reapărând de fiecare dată când trebuia să ne plătim facturile lunare, dar momentul în care am hotărât că trebuie să facem aplicația a fost când am aflat de la Mastercard că în 2016 în România peste 80% din facturile de utilități se plăteau cu cash. Ne-am gândit că această statistică trebuie să se schimbe în anii următori și este o oportunitate să dezvoltăm noi aplicația care va ajuta la accelerarea acestui trend. Ca borne atinse vorbim de primii 3.000 de utilizatori cărora le mulțumim că ne-au oferit feedback prețios, astfel ca în noiembrie 2017 să lansăm oficial Pago, avem peste 220.000 de utilizatori activi lunar la acest moment, dar și 9 milioane de facturi de utilități plătite până acum, în valoare de peste 1 miliard de lei.
Care este echipa care dezvoltă platforma și cum sunt securizate serviciile furnizate?
Echipa a ajuns la aproape 30 de colegi – dezvoltatori, designeri, oameni de marketing, relația cu clienții și business development, care lucrează la îmbunătățirea aplicației și adăugarea de funcționalități noi. Securitatea aplicației a fost de la început una dintre priorități în tot ce facem. Avem în acest sens audituri frecvente, cel puțin câte unul în fiecare an, prin care testăm gradul de securitate al aplicației și al sistemelor care o deservesc.
În ce stadiu de dezvoltare se află compania?
Proiectul Pago a fost susținut la început de cei doi cofondatori, Adrian Cighi și Alexandru-Gala Popescu, iar apoi foarte rapid, chiar înainte de lansare, a intrat în acționariat și Banca Transilvania. Pe partea de marketing și promovare am beneficiat și de susținerea Visa și Mastercard. Începând din vara acestui an, compania a început să genereze profit, cheltuielile de mentenanță și dezvoltare fiind susținute de veniturile generate. Anul viitor, după finalizarea tranzacției prin care vom avea investitori noi în cadrul acționariatului, dorim să accelerăm creșterea pe alte piețe din UE și adăugarea de noi funcționalități în România, care să facă aplicația și mai utilă pentru cei care o folosesc aici.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 359 (15 decembrie 2021 – 15 februarie 2022). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz