Enikő Péter, Uniprest Instal: Piața de instalații merge nesperat de bine, dar scumpirea materiilor prime afectează creșterea
Reading Time: 4 minuteDupă un 2020 în care s-a focusat pe investiții, Uniprest Instal, distribuitor de sisteme de instalații de încălzire și HVAC, culege roadele printr-o creștere de aproape 30% în prima jumătate din acest an. Pentru 2021, compania își propune să atingă o cifră de afaceri de 37 de milioane de euro, față de peste 33 de milioane de euro anul trecut.
Am discutat cu Enikő Péter, Managing Director Uniprest Instal, despre provocările pieței de instalații din România, dar și despre cum se va schimba aceasta în urma noilor reglementări europene în domeniul energiei „verzi”.
Cum a evoluat businessul Uniprest Instal în prima jumătate din acest an, comparativ cu 2020?
Pentru noi, 2021 a început bine, în sensul că evoluția vânzărilor a fost în linie cu obiectivele pe care ni le-am setat. Piața de instalații din România depinde de cea a construcțiilor și de investițiile rezidențiale și industriale.
Partea pozitivă este că se fac investiții, majoritatea proiectelor continuă și se conturează altele noi, iar apetitul persoanelor fizice pentru renovări/modernizări se menține. În prima jumătate a acestui an s-a înregistrat o creștere de 27% comparativ cu aceeași perioadă din 2020.
Anul trecut ne făceam griji că în 2021 vor scădea investițiile sau că va fi afectată creditarea. Însă, vedem că acest an este tot un an de criză, dar de altă natură – scumpirea materiilor prime. Nu cred că există produs care să nu fi fost afectat de acest trend, iar asta se vede și în construcții, nu numai în instalații.
Creșterea prețului la materiile prime a generat probleme și pe lanțul logistic, care se traduce în mărirea semnificativă a termenului de livrare. Prelungirea, chiar și de 3 ori, a termenului de livrare atrage după sine probleme în investițiile care sunt în derulare, în sensul că există posibilitatea să fie amânate. Din informațiile pe care le avem, trendul crescător al prețurilor și disponibilitatea scăzută a produselor va continua tot anul acesta.
Ce proiecte importante aveți în derulare?
Anul trecut, cele mai importante proiecte au fost deschiderea depozitului din Iași și mutarea altor două depozite în spații mai mari. Anul acesta, ne concentrăm mai mult pe proiectele interne pe care le-am început din 2020.
Un astfel de proiect finalizat cu succes este procesul de rebranding prin care am reușit să creăm o nouă imagine a companiei, mai proaspătă și în ton cu spiritul echipei. Este o realizare de care suntem foarte mândri și pe care o vom prezenta cât de curând în piață.
Tot în acest an, urmează să lansăm noua platformă B2B, un instrument foarte util pentru clienții noștri în procesul de achiziție.
Ce investiții ați realizat în 2020 și ce planuri de dezvoltare aveți pentru 2021?
2020 a fost un an al investițiilor pentru noi. Am deschis un punct de lucru la Iași, iar la Deva și București ne-am mutat în două depozite mai mari și mai generoase. Tot anul trecut, am mai investit în stocuri de marfă, echipamente/utilaje, astfel încât totalul investițiilor s-a ridicat la aproximativ 625.000 euro.
Anul acesta vrem să investim în procesele interne începute anul trecut. Un astfel de proiect este digitalizarea mai multor procese interne, care îi va ajuta indirect pe partenerii noștri prin livrări rapide și mai bine organizate. Totodată, în toamnă urmează să ne lansăm platforma online, dedicată clienților noștri B2B, prin care ne dorim să le venim în întâmpinare în tot procesul de achiziții. Astfel, se vor putea concentra pe principala lor activitate, fie că e vorba de vânzare sau de execuție în instalații.
Care sunt principalele provocări pe piața de HVAC în România, dar și la nivel internațional?
Provocările sunt același în toată Europa. Aici mă refer la principala problemă, cea a cererii și ofertei. După pandemie, în toată Europa investițiile, piețele merg nesperat de bine, fapt care a pus presiune mare pe ceea ce se poate acoperi pe termen scurt.
La nivel internațional, previzionăm o perioadă impredictibilă pe următoarele 6 luni, cel puțin, în ceea ce privește prețul și disponibilitate.
Ce soluții HVAC sunt preferate de clienții din România?
Permanent există un trend de schimbare a structurii produselor. Cu câțiva ani în urmă, sistemele de încălzire/răcire în suprafețe erau destul de puțin cerute, iar acum au fost în totalitate acceptate de piață. Același trend se observă și în cazul altor produse, cum ar fi: panourile solare sau pompele de căldură.
O altă categorie de produse pentru care a crescut interesul în ultima perioadă este cea reprezentată de tot ce înseamnă control de la distanță și control detaliat, al temperaturilor, de exemplu, de tip smart home.
În plus, există printre clienții noștri o categorie în creștere care devine sensibilă la partea aceasta de soluții verzi și sisteme care au un impact redus asupra mediului.
Pe de altă parte, vedem că sunt produse/sisteme a căror cotă se reduce treptat pe piață, cum este cazul sistemelor de încălzire pe combustibil solid.
Care este impactul reglementărilor europene privind trecerea spre o economie verde asupra businessului companiei și industriei în general?
Din păcate, în România nu există o strategie guvernamentală (cum găsim în Olanda, spre exemplu, dar și în alte țări din vest) care să facă trecerea spre o economie verde și care să modeleze structura pieței prin anumite reglementări. Nu avem programe guvernamentale care să urmeze această cale, iar subvențiile și ajutoarele din partea statului pentru soluții green sunt extrem de mici.
Pe piața din România soluțiile verzi se cer, în principal, la clădirile noi și, deși nișat, la construcția caselor pasive. Aici este nevoie de o educare a publicului din punct de vedere al sustenabilității. În acest moment, marea majoritate a oamenilor văd sustenabilitatea numai în panouri solare, ceea ce este insuficient. Este nevoie de o profesionalizare a pieței, plecând de la proiectare și design de soluții, până la execuție.
Acest proces de reorientare va trebui să fie mai rapid decât prevedeam, având în vedere ritmul alert al degradării condițiilor climatice. Se observă deja o scădere a produselor de încălzire care funcționează pe combustibil solid și o creștere, modestă deocamdată, a produselor care funcționează prin energie electrică din surse regenerabile.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz