Emma Zeicescu, Philip Morris România: Inovare. Cercetare. Informare. Un viitor fără fum
Reading Time: 5 minuteNumărul fumătorilor a crescut în România în ultimii ani, ajungând la 5 milioane. Emma Zeicescu, Director Communications la Philip Morris România, spune că acești oameni merită programe mai bine gândite și soluții fundamentate științific pentru a se lăsa de fumat sau pentru a trece la alternative cu risc redus.
Industria în care activează Philip Morris trece printr-o transformare radicală, pe baza unor inovații importante. Cum vede Philip Morris inovația și rolul acesteia în această transformare?
Îmi place să cred că viitorul este suma tuturor eforturilor pe care le facem în prezent. Noi, la PMR, ne- am angajat să înlocuim țigările cu produse din tutun fără fum, care sunt o alegere mult mai bună decât continuarea fumatului. Așadar, proiectarea unui viitor fără fum este cea mai mare transformare din istoria companiei noastre și este una importantă atât pentru consumatori, cât și pentru întreaga societate.
Pașii pe care îi facem spre un viitor fără fum sunt siguri deoarece mizează pe știință, inovație și pe dezbaterea bazată pe fapte obiective, esențiale pentru progres. Sunt peste 20 de ani de când lucrăm la dezvoltarea și evaluarea științifică a produselor fără fum, iar pentru acest obiectiv au fost investite resurse substanțiale, 9 miliarde de dolari. Avem peste 980 de oameni de știință, ingineri și tehnicieni care inovează zilnic și care ne ajută să ne extindem portofoliul de produse fără fum. La nivel global, ne dorim să generăm mai mult de 50% din profiturile brute din produse fără fum până în 2025.
Ce înseamnă mai exact reducerea riscurilor asociate fumatului și ce face Philip Morris în această direcție?
Viața nu ne ferește de momente complicate în care trebuie să facem alegeri înțelepte. Ca să poți să decizi ce este bine pentru tine trebuie să fii informat. Conceptul de reducere a riscurilor – harm reduction – nu este o noutate, el s-a născut în America, între anii 1960 și 1980. Când vorbim despre reducerea riscurilor asociate fumatului (THR – Tobacco Harm Reduction) vorbim, de fapt, despre o strategie de sănătate publică care urmărește să reducă impactul negativ al fumatului asupra sănătății.
Cum se întâmplă acest lucru? Fumătorii, care altfel ar continua să fumeze, sunt încurajați să treacă la produse alternative cu risc redus. Este o decizie înțeleaptă, mai ales că cercetările științifice au demonstrat că produsele fără fum sunt substanțial mai puțin nocive decât țigările și reprezintă o alternativă mai bună pentru fumători. Pentru noi este esențial să informăm corect atât publicul larg, cât și factorii decizionali, despre principiile de reducere a riscurilor.
Evident, o schimbare la nivel de societate nu se obține peste noapte. Rolul nostru este să informăm corect consumatorii și, de aceea, punem la dispoziție resurse unde cei interesați pot găsi informații, precum website-ul www.ardereaesteproblema.ro. Aici puteți afla, de exemplu, că nicotina, deși provoacă dependență, nu este cauza principală a bolilor legate de fumat. Prezentă în frunza de tutun, nicotina poate fi eliberată la temperaturi între 110 și 200° C. Prin urmare, nu este nevoie să aprinzi o țigară, mai ales că știința a demonstrat deja că arderea tutunului produce în jur de 100 de substanțe care sunt cauza, sau potențiala cauză, a bolilor asociate fumatului.
Cum contribuie activitatea din România a companiei la această transformare?
În primul rând este vorba despre viziune, implicare socială, sustenabilitate și investiții. Pentru noi, faptul că fabrica Philip Morris România din Otopeni se află în centrul strategiei care stă la baza acestei viziuni este important.
Dar nu este totul. Avem 5 milioane de fumători în România, iar aceasta este o realitate despre care trebuie să vorbim mai des. Ne dorim ca ei să beneficieze de pe urma acestor produse inovatoare care sunt fabricate în România, cu mână de lucru românească. Din păcate, țara noastră este una dintre puținele din Uniunea Europeană în care vedem o creștere a prevalenței fumatului, iar noi credem că fumătorii merită, pe lângă servicii serioase de consiliere pentru renunțarea la fumat, și o soluție pragmatică menită să-i îndepărteze de țigări.
Din perspectivă economică, am făcut investiții semnificative în dezvoltarea acestor produse inovatoare: aproape 600 de milioane de dolari de când am început transformarea fabricii din Otopeni într- o unitate de producție de ultimă generație. Ne mândrim cu faptul că în 2021 exporturile de produse din tutun încălzit fabricate în România au depășit exporturile de țigarete. Consumabilele pentru IQOS și alte alternative fără fum manufacturate la fabrica de lângă Otopeni sunt exportate în 54 de piețe de pe 5 continente. Cifrele vorbesc de la sine, iar aceste realizări demonstrează angajamentului nostru ferm față de România.
Pe ce direcții își orientează compania investițiile legate de produsele cu risc redus?
Inovare. Cercetare. Informare. Investițiile în inovație sunt esențiale, ele reprezintă viitorul, iar ambiția noastră este să punem România pe harta inovației. Trăim în epoca tehnologiei, iar știința rămâne cel mai bun aliat. Așa că suntem pe deplin angajați să înlocuim țigările, cât mai curând posibil, cu alternative validate științific, cum este IQOS. Rolul nostru este să transmitem mai departe rezultatele științifice și mesajul că un viitor fără fum chiar este posibil. În România, aproape 400.000 de fumători români adulți au ales IQOS ca o alternativă mai bună la continuarea fumatului și sperăm ca acest proces să continue.
În plus, susținem economia prin investițiile PMl. Contribuim semnificativ la dezvoltarea socioeconomică a țării și, dacă ne referim doar la anul 2020, impactul economic total al companiei a fost estimat la 4,4 miliarde de lei. Mai exact, 0,42% din PIB-ul României a fost generat de o singură companie.
Nu în ultimul rând, cea mai importantă resursă a noastră sunt oamenii. În 2021, prin efecte directe, indirecte și induse, am creat aproape 3.000 de locuri de muncă, iar compania noastră a primit certificarea Angajator de Top pentru al optulea an consecutiv. Cei mai buni ambasadori ai unei companii sunt, la urma urmei, angajații și comunitatea în care aceștia își desfășoară activitatea. Așadar, succesul unei organizații, pe termen lung, se bazează pe capacitatea de a dezvolta, motiva și păstra oamenii potriviți în rolurile potrivite.
Cum se compară piața din România cu alte piețe unde au fost introduse produsele fără fum pe scară largă? Ce putem prelua din experiența acestor piețe?
Într-o țară în care dezinformarea și ideologia sunt încă prezente într-o măsură impresionantă, schimbarea se produce cu dificultate. Dacă facem un pas înapoi și renunțăm la retorică, o să vedem că cifrele nu arată prea bine. În România, numărul fumătorilor a crescut cu 2% în 2020, față de 2017. Astăzi avem 5 milioane de fumători, iar noi credem că aceștia merită campanii cu adevărat eficiente, programe mai bine gândite decât până acum și soluții fundamentate științific. Astăzi, aceste soluții există, dar lucrurile nu sunt încă bine cunoscute și înțelese de fumătorii români.
O să vă dau exemplul Japoniei, o țară care poate servi drept model pentru noi toți. Datele despre vânzări în Japonia arată că prezența pe piață a produselor din tutun încălzit a avut un impact pozitiv asupra scăderii prevalenței fumatului. Adoptarea produselor din tutun încălzit în Japonia a fost însoțită de scăderi puternice ale vânzărilor de țigări – 44% în 5 ani, cea mai mare scădere înregistrată vreodată, conform celui mai recent raport al Institutului Japonez al Tutunului. În plus, cercetările PMI, publicate recent, arată o scădere a spitalizărilor pentru anumite boli asociate fumatului, care coincide cu o tendință susținută de adoptare a produselor din tutun încălzit.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 368 (17 noiembrie – 18 decembrie 2022). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz