Interviuri CSR

Emma Zeicescu, Philip Morris România: Gândim sustenabil, acționăm sustenabil!

27 nov. 2023 5 min

Emma Zeicescu, Philip Morris România: Gândim sustenabil, acționăm sustenabil!

Reading Time: 5 minute

Despre sustenabilitate cu Emma Zeicescu, Director of Communications, Philip Morris România.

Emma, faci parte din echipa PM România deja de aproape 2 ani. Ce te-a determinat să te alături echipei Philip Morris România și ce te motivează să rămâi?

Sunt un om căruia i-au plăcut mereu provocările. Am fost jurnalist de televiziune timp de 21 de ani, deci sunt obișnuită cu un ritm de lucru accelerat, cu adrenalina și cu situațiile-limită. Astăzi, după aproape 2 ani petrecuți în companie, mărturisesc că viața mea continuă să fie palpitantă și plină de provocări zilnice. În acești doi ani am construit o echipă cu care, în egală măsură, lucrez bine și mă simt bine. Am convingerea că, pe termen lung, succesul unei organizații se bazează pe capacitatea de a dezvolta, motiva și a păstra oamenii potriviți în rolurile potrivite. 

Acum că mă uit în urmă, realizez, ca fost fumător, în prezent utilizator de IQOS, că am fost atrasă de argumentele pragmatice și științifice prezentate de companie. Sigur, am ales să promovez viitorul fără fum și pentru că vreau să tratăm dezinformările și să ducem informațiile despre produsele alternative mai bune decât continuarea fumatului într-o zonă a dialogului firesc, fără ipocrizie sau etichete. Hai sa lăsăm în urmă stigma și ideile preconcepute! În plus, m-a atras conceptul de reducere a riscurilor pe care eu îl consider a fi perfect ancorat în realitatea vieții noastre. Acele abordări dogmatice, care promovează ideea abstinenței totale, nu sunt eficiente. Nu suntem perfecți și nu trăim vieți perfecte! În plus, mă motivează perspectivele de business, conceptul PMI referitor la sustenabilitate și apreciez că avem multe de făcut în anii care urmează.

Mă bucur că ai menționat sustenabilitatea. Care astăzi nu mai este doar un concept trendy, ci a devenit tot mai mult, pentru marile companii, în mod special, o componentă strategică de business. Ce înseamnă sustenabilitatea pentru PMI?

Pentru noi sustenabilitatea este o oportunitate fundamentală pentru inovare, creștere și crearea de valoare pe termen lung. De aceea, la Philip Morris România integrăm sustenabilitatea în fiecare aspect al afacerii și activităților noastre. În termeni foarte simpli, sustenabilitatea înseamnă impactul produselor noastre, din perspectivă socială și de mediu, și, pe de altă parte, al operațiunilor noastre. Îi încurajăm atât pe colegii, cât și pe consumatori să se comporte cât mai sustenabil și ne bucurăm să vedem că oamenii sunt tot mai deschiși să contribuie la reciclare.

Facem progrese în călătoria noastră pentru a deveni, până în 2025, o companie care produce predominant alternative fără fum și care elimină treptat țigările. Ca să sumarizez într-un limbaj cât mai prietenos, sustenabilitatea înseamnă, printre altele, reciclarea dispozitivelor, a consumabilelor sau reciclarea și reutilizarea deșeurilor rezultate in urma procesului de producție ,in fabrica noastră de la Otopeni. Pentru cei mai puțin familiarizați cu sustenabilitatea corporativă, ea presupune și obtinerea unui nivel echilibrat de reprezentare al femeilor aflate în poziții de conducere, precum și respectarea drepturilor angajatilor sau neutralizarea emisiilor de carbon (o amprentă de carbon neutră).

Ce înseamnă impactul produselor voastre?

Noi analizăm impactul produselor noastre din două perspective: socială și de mediu. Impactul social se referă, de exemplu, la programele de prevenire a accesului minorilor la produsele noastre, în magazinele în care acestea sunt comercializate. Subliniez aceste programe pentru că ele reprezintă o preocupare constantă pentru noi. Produsele noastre sunt destinate exclusiv fumătorilor adulți. De asemenea, se referă la programele de preluare a dispozitivelor fără fum și consumabilelor corespunzătoare acestorapentru a reduce deșeurile post-consum. Impactul de mediu are în vedere reciclarea dispozitivelor IQOS returnate la centrele de reciclare specializate, precum și programe de conștientizare a consumatorilor sau de colectare a deșeurilor, ca urmare a aruncării necorespunzătoare aconsumabilelor din tutun.

Ce înseamnă impactul operațional?

Pe partea socială a operațiunilor PMI, compania asigură acces la oferte structurate de învățare pentru angajații săi. În plus, compania a publicat un angajament consolidat în ce privește drepturile omului și a finalizat a șaptea evaluare a impactului asupra drepturilor omului, în Brazilia și Malaezia.

În ceea ce privește mediul înconjurător, compania a continuat procesul de decarbonizare a operațiunilor sale directe. Zero emisii nete de gaze cu efect de seră de-a lungul lanțului valoric până în 2040 – Acesta este obiectivul nostru.

La sfârșitul anului trecut, compania a anunțat noi ambiții pe termen lung în materie de biodiversitate și apă. Aceste ambiții se referă la securitatea climei, pădurilor și apei și la tutunul achiziționat din surse responsabile,fără risc de defrișare a pădurilor.

Ce faceți în România, care sunt programele principale?

Am să încep cu fabrica noastră din Otopeni, care, stă foarte bine la capitolul sustenabilitate. Niciun deșeu generat de activitățile de producție din fabrică nu este aruncat la depozitul de deșeuri. 70% dintre deșeuri sunt reciclate extern și 30% sunt folosite pentru producerea energiei termice. De asemenea, e important să menționez că avem două stații de epurare a apelor uzate, construite și operate la cele mai ridicate standarde în ceea ce privește utilizarea si tratarea sustenabilă a apei. Pentru colegii noștri organizăm în fiecare primăvară Zilele Sustenabilității, un eveniment prin care îi informăm despre acțiunile noastre sustenabile și le arătăm ce impact au acestea. În plus, colegii nostri participă anual la diverse acțiuni de impădurire și ecologizare.

Am făcut mai devreme referire la programul nostru de prevenire a accesului minorilor la produsele noastre, în magazinele în care acestea sunt comercializate. Noi credem cu tărie că cine nu fumează nu ar trebui să înceapă, fumătorii ar trebui să renunțe la acest obicei, iar cei care nu se lasă ar trebui să treacă la alternative mai bune. Produsele noastre sunt destinate exclusiv fumătorilor adulți, de aceea desfășurăm permanent programe de instructaj pentru vânzătorii din magazine, astfel încât să ne asigurăm că aceștia ne înțeleg abordarea și acționează corespunzător.

În ceea ce-i privește pe consumatori, ne preocupă să creăm un nivel adecvat de conștientizare a importanței obiceiului de a recicla și să-i motivăm să-și integreze acest obicei in rutina lor zilnică. Astfel, le punem la dispoziție soluții simple de returnare a dispozitivelor, pentru reciclare.

Care sunt provocările cu care vă confruntați?

Mă bucur să vorbesc mai degrabă despre oportunități decât despre provocări când vine vorba despre sustenabilitate. Pentru că ne aflăm într-un moment și într-un context favorabile acestei conversații.

Observăm la nivelul consumatorilor o deschidere tot mai mare spre reciclare, o înțelegere mai bună a conceptului de economie circulară, precum și o preocupare tot mai accentuată pentru conservarea naturii. De asemenea, am văzut că, atât timp cât reciclarea se poate face simplu și are un mesaj clar în spate, consumatorii se implică. De exemplu, în punctele de vânzare în care există soluții de colectare, peste jumătate dintre dispozitive sunt returnate de consumatori, pentru reciclare. E un rezultat încurajator. Un alt aspect care ne bucură este că tot mai mulți consumatori au așteptarea ca mărcile pe care ei le consumă sau folosesc să fie sustenabile și să ia măsuri foarte concrete în acest sens.

Cred că, în acest context, cea mai mare oportunitate este aceea de a continua să (ne) educăm, pe noi înșine, pe colegii noștri și pe consumatori. Vrem să construim povești de succes prin care să arătăm care sunt beneficiile gândirii sustenabile.

La un nivel personal, ce înseamnă sustenabilitatea pentru tine? Ce faci zilnic?

Mă străduiesc și eu să gândesc și să acționez cât mai sustenabil fiindcă sunt conștientă că depinde de noi să avem o planetă mai curată și o lume mai bună. Știți cum e, la modul general, fiecare dintre noi trebuie să fie responsabil pentru acțiunile sale și să-și gestioneze propriul impact. Cred că este important să privim sustenabilitatea ca pe un lucru care are o legătură directă cu viața noastră de zi cu zi.

În general, eu mă concentrez pe acțiuni simple – aleg de multe ori pe să merg pe jos în loc să folosesc mașina, opresc apa când mă spăl pe dinți, fac tot posibilul să nu risipesc mâncarea, sting lumina când ies dintr-o încăpere și încerc să cumpăr mai puțin și mai rar. Alături de ceilalți membri ai familiei mele mă străduiesc să fac mișcare cât mai des. Pe termen lung, toate contează!

Array

Articole pe aceeași temă: