Emma Zeicescu, Philip Morris România, la Zilele Biz: Precauția în exces poate să oprească inovația
Reading Time: 4 minuteEmma Zeicescu, director de comunicare la Philip Morris România a venit la Zilele Biz pentru a vorbi despre cum inovația poate dezvolta societatea și ce opțiuni au persoanele care își doresc să renunțe la fumat.
Ce înseamnă inovația pentru tine?
Ce frumos este să îți pui întrebarea who do we serve? Este esențial că noi lucrăm pentru oameni. Și în fosta carieră de 21 de ani de jurnalist, cât și în cea de director de comunicare la Philip Morris România, o companie care iubește inovația și crede în inovație și mizează pe inovație, avem în față un public care are un drept esențial: acela de a fi informat.
Înainte de a vorbi de cum ne dorim ca inovația să schimbe mentalități. De aceasta cred că în această sală, dar și celor care ne urmăresc, cred că avem printre noi locomotive ale schimbării. Și cred că dacă este ceva care vreau să rămână după mine, este că măcar am încercat.
Voi spune ceva despre inovație așa cum o percep, cunoașterea și nevoia umană sunt cele două nasc inovația ca un proces firesc, într-o societate care înțelege cât de benefică este inovația pentru a schimba cele două mentalități.
Mai e o logică, cunoașterea este cea care naște inovația. Inovația este cea care naște progres, productivitate și de aici ne ducem în creștere economică. Iată o serie de beneficii.
Precauția în exces poate să oprească inovația. Am avut telefonul cu disc, am ajuns la telefonie smartphone. Am avut mașini în epoca veche, acum vorbim despre hibrid și tot ceea ce înseamnă noua viziune despre industria auto. Și atunci eu întreb, este greșit să ne uităm către 5 milioane de fumători în România și un miliard la nivel mondial și să nu ne întrebăm ce poate face pentru ei inovația și cercetarea și știința. Eu zic că nu e și cred că e primul pas pentru a avea un dialog onest. Cred că trebuie să scăpăm de zona asta ipocrită unde toată lumea e perfectă, unde nu are nimeni nicio slăbiciune.
Ne place un pic perfecțiunea. Eu aș vrea să fiu din același aluat, cu cei care cred că oricare ar fi vulnerabilitățile unui om, abstinența totală este unica soluție. Vă spun cinstit, nu am de gând să îmi adaug un bagaj ne-necesar și să spun că eu trăiesc o viață perfectă. Nu trăiesc o viață perfectă.
Sunt un fost fumător și un utilizator de produse alternative fără fum de tip IQOS. Cred că acest proces de tranziție, îmi aparține și nu am de ce să fiu etichetată, judecată, așa cum eu nu fac asta cu cei care se află în fața mea sau cu cei care ne privesc prin social media.
Ce înseamnă viitorul fără fum?
Eu nu cred că este o utopie. Cred că este vorba de un parcurs care presupune foarte multă răbdare, comunicare, o informare coerentă. Cifrele sunt mai simple: 8 din 10 români, conform celui mai recent studiu Povaddo, realizat pentru Philipp Morris International, arată că aceștia își doresc să fie informați corect în legătură cu aceste alternative fără fum.
Ce sunt ele? Sunt produsele care îți oferă același tip de sentiment și senzație ca atunci când fumezi o țigară, dar că vorbim de o diferență majoră și ca să explic, e vorba de procesul de combustie, de ardere.
Când aprindem o țigară normală, ajungem la temperaturi de 900 de grade, iar asta degajă 6000 de substanțe, iar din acestea 100 sunt cele pe care specialiștii spun că sunt în strânsă legătură cu bolile asociate fumatului.
Viziunea Philip Morris este una simplă.
Însă dialogul dintre majorități și minorități presupune stigmatizarea unei categorii, presupune etichetare. În lumea în care îmi doresc să trăiesc, există un miliard de fumători, iar în țara unde trăiesc există 5 milioane. Ei ce sunt, o masă amorfă de care nu vorbim că este rușine? Sau este o masă pe care o putem adresa prin politici publice de sănătate reale, coerente și pe termen lung, care să rezolve și chestiunile ulterioare.
Ce înseamnă reducerea riscurilor?
Ca director de comunicare vă spun: nu vă apucați de fumat dacă aveți această opțiune. Dacă nu ați fumat până acum nu vă apucați. Dacă puteți să vă lăsați, faceți asta. Dacă nu, există întotdeauna o alternativă. Tutunul este un mare dușman al sănătății noastre, iar acesta este un lucru nu numai certificat de știință și medicină. Insă trecerea către reducerea riscurilor este un concept care trebuie să ne spună ca există varianta în care să reduci impactul asupra sănătății fumătorului.
Ca să produci în zona inovației trebuie să fii onest. Pentru că inovația se naște de foarte multe ori dintr-o nevoie umană. Foarte multe produse de astăzi au apărut pentru că cineva a avut o nevoie și a adresat-o. Și fumătorii au nevoile lor.
Ce rol joacă inovația, în această luptă a reducerii fumatului?
Vreau să cred că e poate mai puțină luptă. E o zonă unde e mai firesc și corect să informăm ca oamenii să își poată lua singuri toate deciziile. Nimeni nu obligă pe nimeni la nimic. Dar nici nu cred că o societate care nu discută, care nu pune pe masă toate problemele, are mai mult succes ulterior atunci când trebuie să găsească soluții.
Inovația prin aceste produse fără fum ne ajută pe noi să adresăm aceste probleme ale fumătorului și să-l ducem într-o călătorie prin care el singur reduce riscurile. Reducerea riscurilor este o responsabilitate personală. Fiecare dintre noi știm ce ne face rău și cum reducem aceste lucruri. Și vreau să vă sfătuiesc ca înainte de orice altă decizie să vă informați. Pentru aceasta este siteul ardereaesteproblema.ro, unde noi explicăm foarte clar ce anume este greșit sau ce s-a descoperit că se poate folosi în aceste produse alternative. Când încălzești tutunul nu ajungi la ardere și la eliminarea celor 6000 de substanțe care se elimină prin ardere.
Facem awarness, informăm corect o chestiune poate unde oamenii nu au acces. Din perspectivă de politici, nu îmi doresc nimic altceva în România, decât să fim deschiși la a dialoga despre perspectivele diferite pe care le avem. Nu vorbim de puțini bani, avem 9 miliarde investiții în zona științei și sute de cercetători.
Se poate rezolva problema fumatului?
Ar fi o utopie și un ideal, ca într-un interval de timp nimeni din această lume nu va mai fuma. Suntem datori noi, dar și cei care reglementează să gândim puțin mai deschis și să ne uităm către măsurile pe care putem să le luăm. Cred că acesta este primul pas să ieșim din bula perfecțiunii. Indiferent dacă vorbim despre inovație care ne ajută să îmbunătățim lucrurile. Dacă nu facem nimic, ne va judeca istoria.
Mă bucur că în Japonia s-a observat o reducere a consumului de țigări din cauza alternativelor. Sunt bucuroasă că m-am adaptat tot timpul la un nou tip de schimbare.
Zilele Biz 2022
Festivalul de business al României, Zilele Biz, oferă cele mai bune posibilități de networking alături de sesiuni concentrate de know-how și informații aplicate pentru antreprenori, profesioniști care doresc să continue să inoveze, manageri, specialiști din media&marketing și din echipele de CSR.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz