Emil Petru, NTT DATA Romania: Strategii pentru viitor
Reading Time: 5 minuteMediul economic extrem de dinamic și de concurențial cere un leadership mult mai flexibil, dar cu o viziune clară pentru viitor. De aceea, Emil Petru, COO, NTT DATA Romania, privește spre viitor într-un mod realist cu răbdare și cu încredere în potențialul uman de a performa și de a se adapta la context.
Ce diferențiază NTT DATA Romania de companiile concurente din piață?
Dacă e să ne referim la concernul NTT diferențiatorii față de competiție îl reprezintă varietatea de servicii oferite la care și noi NTT DATA Romania contribuim substanțial. Servicii care acoperă întreg spectrul de la infrastructură, rețelistică, centre de calcul, la consultanță, inovare și întreg ciclul de dezvoltare software în cele mai diverse tehnologii.
Vedem în ultimul an competiția încercând diversificarea paletei de servicii prin diverse achiziții țintite în zonele lor complementare cu intenția vădită de a fi unici provideri pentru firmele mari. În România, diferențiatorul puternic față de companiile cu un profil similar îl aduce prezența în piața locală, în special prin oferta ERP, SAP și cea Embedded. Este o piață grea, nu foarte atractivă din perspectiva marjelor, dacă e să o comparăm cu piețe mature cum sunt UK și DACH (Germania, Elveția, Austria). Suntem aici mai puțin pentru marje, cât pentru a oferi și în piața locală standardele din piețe consolidate și a crea soluții pentru probleme care s-au acutizat și se vor acutiza dacă nu ni le asumăm împreună. E nevoie să dăm înapoi comunității din experiența acumulată, pentru un viitor durabil.
NTT DATA Romania a consolidat în cei 22 de ani de activitate diferiți piloni de creștere, de la zona ERP cu prezență în piața midmarket locală, prin produsul dedicat firmelor de producție Clarvision, la zona de dezvoltare software atât de prezentă în amprenta companiilor IT, la suport pentru marile companii auto din Germania, la SAP unde ne mândrim a fi Platinum Partner, la Embedded cu clienți locali consistenți de genul Continental, Hella Marquart, la zona de cybersecurity în care investițiile din anii trecuți sunt răsplătite în prezent, la zona de inovare unde livrăm proiecte de encriptare bazate pe drepturi de utilizator (ABE – attribute based encription) pentru universități din Australia.
Ce provocări ați avut ca manager și lider în ultima perioadă?
Lipsa de predictibilitate datorată unui cumul de factori. Vorbim de pandemie și de postpandemie, vorbim de inflație și recesiune, vorbim de război la graniță. Încercăm împreună cu partenerii să găsim formula care să ne protejeze afacerile și colegii pe perioade cât mai lungi.
Cum colaborați cu ceilalți membri ai echipei de top management?
Colaborarea actuală cu echipa de top management vine după o muncă susținută de calibrare. Deși ne cunoaștem de mulți ani, a fost nevoie să redesenăm niste trasee, să ne asigurăm că decizia se ia în timp scurt, cu ego redus, cu impact mare, având la dispoziție de multe ori multe variabile incerte. Până acum suntem în parametrii doriți încât să sperăm la mai mult și la mai bine pe viitor.
Ce fel de lider sunteți? Aveți modele / mentori care v-au ghidat în carieră?
Mă ghidez în viața personală și profesională după un motto regăsit în multe culturi: „Plantează copaci fără să ai așteptarea că o să beneficiezi de umbra lor”. Privesc spre viitor într-un mod realist cu răbdare, cu încredere în potențialul uman de a performa și de a se adapta la context. Înainte să-mi propun să fiu manager sau lider mi-am propus să fiu om, empatic, corect, ferm, consecvent.
Am ales să prețuiesc, să cer și să ofer transparență celor cu care interacționez. Prefer să văd binele în cei din jur și traseele spre soluții decât justificări pentru piedicile care ne opresc în loc. Îmi propun să construiesc poduri care să deschidă noi orizonturi, nu ziduri peste care trecem de multe ori greu.
Am încercat să mă înconjor constant de profesioniști pe care îi consideram mai buni decât mine, caractere puternice pentru care dialogurile în contradictoriu reprezentau o platformă de învățare comună unii de la alții.
Nu am avut un singur mentor, am învățat de la oricine era dispus să ofere experiențele proprii fie ele sociale, umane sau de specialitate. Odată ce am luat contact cu zona de IT am învățat repede că nu o să fiu niciodată atotcunoscător, Lumea asta e în continuă mișcare, schimbare, dezvoltare.
Ce pot face e să fiu mereu deschis, la acumulat experiențe și înțelegeri noi, veșnic „absorbent mind”. Nu mă aștept să termin vreodată procesul de învățare, important e să îmi cunosc foarte bine limitele și limitările impuse. În acest sens cred că IT-ul e industria unde putem rămâne mereu tineri, curioși, preocupați, uluiți de cât nou mai rămâne de descoperit, de creat, de inovat.
Cum atrageți oamenii cei mai buni în companie și cum îi păstrați pe cei pe care îi aveti deja?
Un răspuns scurt ar fi încurajarea unui model de parteneriat de ambele părți avantajos. Ne dorim să avem o experiență plăcută pe drumul nostru comun, atât cât va fi el, mai lung sau mai scurt. Nu ne place să facem promisiuni pe care nu le putem onora. Așteptările în piață s-au schimbat consistent în ultimii ani. Nu mai vorbim de companii care angajează personal, ci de candidați care își aleg viitoarele experiențe profesionale.
Fiecare coleg, fiecare candidat are o altă perspectivă și o altă așteptare de la proiectele, de la mediul în care se găsește. Dificultatea actuală se transferă spre linia de management care depune efort să potrivească așteptările personale cu proiectele atrase sau, și mai complex, să identifice proiectele potrivite pentru forță de muncă disponibilă intern și extern. Pornind de la această constatare, viteza cu care convingem, gradul de implicare în a întâmpina noii veniți sunt cruciale în acest moment. Cine nu reușește să convingă prin ofertă pierde momentul în favoarea altui competitor. Intern, ne preocupă ceea ce numim „best place to work” nu doar pentru acum, ci și pentru anii care vor urma. Vedem realități schimbate față de trecut datorate în special perioadei pandemice care a venit cu un necesar multiplicat de digitalizare pe un fond constant nesatisfăcător de tehnicieni în piață.
La intersecția între industry 4.0 și society 5.0 elementul central sunt oamenii, pe care îi prețuim. E nevoie să adaptăm soluții cu ei, pentru ei. Vorbim mai puțin despre un career path văzut ca o scară ierarhica verticală de evoluție și ne preocupăm mai mult de career portfolio, de suma experiențelor de care fiecare are nevoie ca să se simtă complet și util prin prestația proprie. Vorbim de un management sustenabil coerent.
Cum arată dezvoltarea NTT DATA Romania în perioada următoare?
NTT DATA Romania a fost anii trecuți la un punct de inflexiune, și-a redefinit contextul managerial, s-a integrat într-o mare familie EMEAL (Europa și America Latină) și-a clarificat potențialul și așteptările în interiorul NTT. Prognozăm o creștere sănătoasă pentru perioada următoare. Avem încredere că din strategia NTT de a fi pionier în inovare se vor deschide curând streamuri noi de business independente de realitățile economice.
Viitorul ne bate la ușă, iar NTT are deja pregătite soluții atât de necesare în domenii cheie cum sunt 5G, rețele cu latență redusă, asseturi, IP-uri necesare unei oferte consistente. Recent, NTT a anunțat, de exemplu, pilotarea în Japonia, din martie 2023, a IOWN (Innovative Optical and Wireless Network), cea mai rapidă rețea dezvoltată în prezent. Pe această temă și multe altele cu impact în viitor vom discuta în luna iunie, în cadrul unui eveniment la Cluj-Napoca.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 369 (19 decembrie 2022 – 15 februarie 2023). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz